1 luku
Yleiset säännökset
1 §
Lain soveltamisala
Tässä laissa säädetään
liikunnan ja huippu-urheilun edistämisestä sekä valtionhallinnon
ja kunnan vastuusta ja yhteistyöstä, valtion hallintoelimistä ja
valtionrahoituksesta liikunnan toimialalla.
Sen lisäksi, mitä tässä laissa
säädetään, noudatetaan Suomea
sitovia kansainvälisiä velvoitteita.
2 §
Lain tavoite
Tämän lain tavoitteena on edistää:
1) eri väestöryhmien mahdollisuuksia
liikkua ja harrastaa liikuntaa;
2) väestön hyvinvointia ja terveyttä;
3) fyysisen toimintakyvyn ylläpitämistä ja parantamista;
4) lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä;
5) liikunnan kansalaistoimintaa mukaan lukien seuratoiminta;
6) huippu-urheilua;
7) liikunnan ja huippu-urheilun rehellisyyttä ja
eettisiä periaatteita; sekä
8) eriarvoisuuden vähentämistä liikunnassa.
Tavoitteen toteuttamisessa lähtökohtina ovat tasa-arvo,
yhdenvertaisuus, yhteisöllisyys, monikulttuurisuus, terveet
elämäntavat sekä ympäristön
kunnioittaminen ja kestävä kehitys.
3 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) liikunnalla kaikkea omatoimista ja järjestettyä liikunta-
ja urheilutoimintaa paitsi huippu-urheilua;
2) huippu-urheilulla kansallisesti merkittävää sekä kansainväliseen
menestykseen tähtäävää tavoitteellista
urheilutoimintaa; sekä
3) terveyttä ja hyvinvointia edistävällä liikunnalla elämänkulun
eri vaiheissa tapahtuvaa kaikkea fyysistä aktiivisuutta,
jonka tavoitteena on terveyden ja toimintakyvyn ylläpitäminen
ja parantaminen.
4 §
Valtion vastuu
Opetus- ja kulttuuriministeriö vastaa liikuntapolitiikan
yleisestä johdosta, yhteensovittamisesta ja kehittämisestä sekä liikunnan
yleisten edellytysten luomisesta valtionhallinnossa.
Liikunnan aluehallinnon tehtävistä vastaavat aluehallintovirastot.
Tehtävistä säädetään
tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
Valtion tulee tehtävää hoitaessaan
olla tarpeen mukaan yhteistyössä kuntien, kansalaisjärjestöjen
ja muiden liikunta-alan toimijoiden kanssa.
5 §
Kunnan vastuu
Yleisten edellytysten luominen liikunnalle paikallistasolla
on kuntien tehtävä. Kunnan tulee luoda edellytyksiä kunnan
asukkaiden liikunnalle:
1) järjestämällä liikuntapalveluja
sekä terveyttä ja hyvinvointia edistävää liikuntaa
eri kohderyhmät huomioon ottaen;
2) tukemalla kansalaistoimintaa mukaan lukien seuratoiminta;
sekä
3) rakentamalla ja ylläpitämällä liikuntapaikkoja.
Edellä 1 momentissa tarkoitettujen tehtävien toteuttamisen
kunnassa tulee tapahtua eri toimialojen yhteistyönä sekä kehittämällä paikallista,
kuntien
välistä ja alueellista yhteistyötä sekä huolehtimalla
tarvittaessa muista paikallisiin olosuhteisiin ja tarpeisiin sopivista
toimintamuodoista.
Kunnan tulee kuulla asukkaitaan liikuntaa koskevissa keskeisissä päätöksissä osana
kuntalain (365/1995) 27 §:ssä säädettyä kunnan
velvollisuutta huolehtia asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista.
Kunnan tulee arvioida asukkaittensa liikunta-aktiivisuutta osana
terveydenhuoltolain (1326/2010) 12 §:ssä tarkoitettua
terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä.
Kunnan hoitaessa 1 momentissa tarkoitettuja tehtäviä kunta
ei toimi kilpailutilanteessa markkinoilla, ellei niitä toteuteta
liiketoiminnallisin tavoittein ja perustein.
6 §
Valtion liikuntaneuvosto
Opetus- ja kulttuuriministeriön asiantuntijaelimenä on
valtion liikuntaneuvosto, jonka valtioneuvosto asettaa eduskunnan
toimikaudeksi.
Neuvoston tehtävänä on käsitellä liikunnan kannalta
laajakantoisia ja periaatteellisesti tärkeitä asioita
ja erityisesti arvioida valtionhallinnon toimenpiteiden vaikutuksia
liikunnan alueella, tehdä aloitteita ja esityksiä liikunnan kehittämiseksi
sekä antaa lausuntoja toimialansa liikuntamäärärahojen
käytöstä. Neuvostolla on jaostoja asioiden
valmistelua varten.
Valtion liikuntaneuvoston tehtävistä, kokoonpanosta
ja asettamisesta säädetään tarkemmin valtioneuvoston
asetuksella.
7 §
Alueellinen liikuntaneuvosto
Aluehallintovirastossa on asiantuntijaelimenä alueellinen
liikuntaneuvosto, jonka maakunnan liitto asettaa.
Alueellisen liikuntaneuvoston tehtävistä,
kokoonpanosta ja asettamisesta säädetään
tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
2 luku
Valtionrahoitus
8 §
Valtionosuus kunnan liikuntatoimintaan
Kunnalle liikuntatoiminnan käyttökustannuksiin
myönnettävästä valtionosuudesta
säädetään opetus- ja kulttuuritoimen
rahoituksesta annetussa laissa (1705/2009). Valtionosuus
tulee käyttää tämän
lain 5 §:n mukaiseen toimintaan.
9 §
Rahoitus liikunnan aluehallinnon toimintaan
Opetus- ja kulttuuriministeriö osoittaa aluehallintoviraston
käyttöön vuosittain liikunnan aluehallinnon
toimintaan määrärahat, joiden käytöstä sovitaan
aluehallintoviraston kanssa. Ministeriö voi osoittaa aluehallintovirastolle myös
muita määrärahoja edelleen avustuksina myönnettäviksi.
10 §
Liikuntaa edistävän järjestön
valtionapukelpoisuus
Liikuntaa edistävän järjestön
valtionavustuksen saamisen edellytyksenä on, että opetus-
ja kulttuuriministeriö hyväksyy järjestön valtionapukelpoiseksi.
Valtionapukelpoiseksi järjestöksi voidaan
hyväksyä sellainen rekisteröity yhdistys,
jonka tarkoituksena on liikunnan edistäminen ja joka toimii
2 §:ssä säädetyn tavoitteen
mukaisesti. Valtionapukelpoisuutta harkittaessa otetaan huomioon
järjestön toiminnan laatu, laajuus ja yhteiskunnallinen
vaikuttavuus sekä se, miten järjestö edistää yhdenvertaisuutta
ja tasa-arvoa.
Lajiliitoista avustettaviksi voidaan hyväksyä vain
yksi valtakunnallinen liitto kustakin lajista. Hyväksymisen
edellytyksenä on, että lajiliitolla on kansainvälinen
organisaatio tai kilpailujärjestelmä taikka että laji
on kansallisesti merkittävä. Lajiliiton valtionapukelpoisuutta
harkittaessa otetaan huomioon liiton toiminnan laatu, laajuus ja
yhteiskunnallinen vaikuttavuus sekä se, miten liitto edistää yhdenvertaisuutta
ja tasa-arvoa sekä noudattaa liikunnan ja urheilun eettisiä periaatteita
ja Suomea sitovia kansainvälisiä säännöksiä.
Opetus- ja kulttuuriministeriö voi peruuttaa järjestön
valtionapukelpoisuuden, jos sen toiminta ei yhtäjaksoisesti
kahtena vuonna täytä tässä laissa tai sen nojalla säädettyjä valtionavustuksen
saamisen edellytyksiä.
Tarkempia säännöksiä tässä pykälässä tarkoitetuista
uusien avustettavien järjestöjen hyväksymisen
edellytyksistä ja hyväksymisessä noudatettavasta
menettelystä voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella.
11 §
Muutoksenhaku
Edellä 10 §:ssä tarkoitettuun opetus-
ja kulttuuriministeriön päätökseen
saa hakea ministeriöltä oikaisua siten
kuin hallintolaissa (434/2003) säädetään.
Oikaisuvaatimuksesta annettuun päätökseen saa
valittamalla hakea muutosta siten kuin hallintolainkäyttölaissa
(586/1996) säädetään.
12 §
Valtionavustuksen myöntäminen liikuntaa edistävälle
järjestölle
Valtion talousarvioon otetaan vuosittain määräraha
liikuntaa edistävien järjestöjen toiminnan
avustamiseen.
Uudelle järjestölle ei myönnetä valtionavustusta
ilman erityistä syytä ennen kuin se on toiminut
rekisteröitynä yhdistyksenä vähintään kahden
vuoden ajan.
Valtionavustuksen määrää harkittaessa
otetaan huomioon liikuntaa edistävän järjestön
toiminnan laatu, laajuus ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus sekä se,
miten järjestö toteuttaa tämän lain
tavoitteita sekä liikunnan ja urheilun eettisiä periaatteita,
miten järjestö noudattaa Suomea sitovia kansainvälisiä säännöksiä ja
miten järjestö edistää yhdenvertaisuutta
ja tasa-arvoa.
Avustuksen perusteena olevina toimintamenoina ei pidetä liiketoiminnasta
aiheutuvia menoja.
Tarkempia säännöksiä tässä pykälässä tarkoitetuista
valtionavustusten myöntämisen edellytyksistä voidaan
antaa valtioneuvoston asetuksella.
13 §
Liikuntapaikkojen valtionavustukset
Valtion talousarvioon otetaan vuosittain määräraha
avustusten myöntämiseksi liikuntapaikkojen ja
niihin liittyvien vapaa-aikatilojen perustamishankkeisiin. Liikuntapaikkojen
valtionavustuksia myönnetään laajojen
käyttäjäryhmien tarpeisiin tarkoitettujen
liikuntapaikkojen rakentamiseen, hankkimiseen, perusparannukseen
ja näihin liittyvään varustamiseen. Lisäksi avustusta
voidaan myöntää erityisestä syystä muuhun
liikuntapaikkarakentamiseen.
Avustusta myönnetään kunnalle tai
kuntayhtymälle taikka niiden määräämisvallassa
olevalle yhteisölle. Avustusta voidaan myöntää myös muille
yhteisöille, jos avustaminen on tarpeen tämän
lain tavoitteiden toteuttamiseksi.
Edellä 1 momentissa tarkoitetuista valtionavustuksista
säädetään opetus- ja kulttuuritoimen
rahoituksesta annetussa laissa.
14 §
Valtionavustukset muihin liikuntaa edistäviin tarkoituksiin
Valtion talousarvioon otetaan vuosittain määräraha,
josta voidaan myöntää avustuksia ja apurahoja
liikuntatieteelliseen tutkimus- ja kehitystyöhön,
liikuntapaikkarakentamisen tutkimus- ja kehittämishankkeisiin,
liikuntatieteellisten yhteisöjen toimintaan, liikunnan
tietohuoltoon, koulutukseen, kansainväliseen yhteistyöhön, huippu-urheilun
edistämiseen, liikunnan ajankohtaisiin yhteistyö-
ja kehittämishankkeisiin sekä muuhun 2 §:ssä tarkoitettuun
toimintaan.
15 §
Valtionapuviranomainen
Valtionapuviranomainen 8—14 §:ssä tarkoitettujen
avustusten osalta on opetus- ja kulttuuriministeriö. Aluehallintovirasto toimii
valtionapuviranomaisena
muissa kuin kustannuksiltaan merkittävissä perustamishankkeissa
sekä 9 §:ssä tarkoitettujen
virastojen käyttöön osoitettujen määrärahojen
myöntämisessä. Toimivallan jaosta valtionapuviranomaisten
välillä voidaan tarkemmin säätää valtioneuvoston
asetuksella.
4 luku
Voimaantulo
18 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Tällä lailla kumotaan liikuntalaki (1054/1998).
19 §
Siirtymäsäännökset
Opetus- ja kulttuuriministeriö arvioi tällä lailla
kumotun liikuntalain nojalla avustusta saaneiden järjestöjen
valtionapukelpoisuuden ilman erillistä hakemusta. Valtionapukelpoisuuden
arvioinnista ja sitä koskevasta menettelystä voidaan
tarkemmin säätää valtioneuvoston
asetuksella.
Tämän lain voimaan tullessa nimitettynä oleva
valtion liikuntaneuvosto jatkaa toimintaansa toimikautensa loppuun.
Tämän lain voimaan tullessa nimitettyinä olevien
alueellisten liikuntaneuvostojen toimikaudet päättyvät
vuoden 2015 lopussa. Jos toimikausi päättyisi
ennen tätä ajankohtaa, jatkuu se kuitenkin vuoden
2015 loppuun.