1 §
Lain soveltamisala
Tässä laissa säädetään
luvasta oikeudenkäyntiasiamiehenä ja -avustajana
toimimiseen sekä luvan saaneen oikeudenkäyntiavustajan
velvollisuuksista ja valvonnasta.
Oikeudenkäyntiasiamiehen ja -avustajan kelpoisuusvaatimuksista
oikeudenkäynnissä säädetään
erikseen.
2 §
Luvan myöntämisen edellytykset
Tässä laissa tarkoitettu lupa oikeudenkäyntiasiamiehenä ja
-avustajana toimimiseen myönnetään toistaiseksi
henkilölle:
1) joka on suorittanut Suomessa oikeustieteen muun ylemmän
korkeakoulututkinnon kuin kansainvälisen ja vertailevan
oikeustieteen maisterin tutkinnon taikka ulkomailla vastaavan oikeustieteen
tutkinnon, joka on tunnustettu Suomessa sen mukaan kuin erikseen
säädetään;
2) joka on saavuttanut riittävän perehtyneisyyden
oikeudenkäyntiasiamiehen ja -avustajan tehtävään;
3) joka on rehellinen ja joka ei ole ilmeisen sopimaton oikeudenkäyntiasiamiehen
ja -avustajan tehtävään; sekä
4) joka ei ole konkurssissa ja jonka toimintakelpoisuutta ei
ole rajoitettu.
Edellä 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettu
riittävä perehtyneisyys on henkilöllä,
joka on:
1) suorittanut asianajajista annetun lain (496/1958)
3 §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitetun asianajajatutkinnon;
2) suorittanut tuomioistuinharjoittelun;
3) toiminut vähintään vuoden ajan
syyttäjän tehtävässä;
tai
4) toiminut 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetun tutkinnon suorittamisen
jälkeen vähintään vuoden ajan
muussa tehtävässä, joka perehdyttää oikeudenkäyntiasiamiehen
ja -avustajan toimeen.
Edellä 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetulla tavalla
rehellinen ei ole henkilö, joka on lainvoiman saaneella
tuomiolla viiden viimeisen vuoden aikana tuomittu vankeusrangaistukseen
tai kolmen viimeisen vuoden aikana sakkorangaistukseen rikoksesta,
joka osoittaa henkilön olevan sopimaton toimimaan oikeudenkäyntiasiamiehenä ja
-avustajana.
Henkilölle, joka on kurinpidollisena seuraamuksena
erotettu asianajajista annetun lain 1 §:n 1 momentissa
tarkoitetusta maan yleisestä asianajajayhdistyksestä (asianajajayhdistys)
tai poistettu asianajajayhdistyksen pitämästä mainitun lain
5 b §:n 1 momentissa tarkoitetusta EU-luettelosta, ei voida
myöntää tässä laissa
tarkoitettua lupaa ennen kuin kolme vuotta on kulunut erottamisesta
tai poistamisesta.
Henkilölle, jonka tässä laissa tarkoitettu
lupa oikeudenkäyntiasiamiehenä ja -avustajana
toimimiseen on peruutettu kurinpidollisena seuraamuksena, ei voida
myöntää uutta lupaa ennen kuin kolme
vuotta on kulunut siitä, kun luvan peruuntuminen on alkanut.
3 §
Oikeudenkäyntiavustajalautakunta
Tässä laissa tarkoitetun luvan myöntämistä sekä luvan
peruuttamista ja seuraamusmaksun määräämistä varten
on riippumaton oikeudenkäyntiavustajalautakunta.
4 §
Oikeudenkäyntiavustajalautakunnan asettaminen ja kokoonpano
Oikeudenkäyntiavustajalautakunta asetetaan viideksi
vuodeksi kerrallaan.
Oikeudenkäyntiavustajalautakunnassa on jäseninä yksi
tuomari hovioikeuksista, yksi tuomari hallinto-oikeuksista tai erityistuomioistuimista,
yksi tuomari käräjäoikeuksista, yksi tässä laissa
tarkoitettu luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja sekä yksi
oikeustieteellistä tutkimusta ja opetusta edustava jäsen.
Kullakin jäsenellä on henkilökohtainen
varajäsen. Lautakunta valitsee keskuudestaan puheenjohtajan
ja varapuheenjohtajan.
Oikeudenkäyntiavustajalautakunnan asettaa valtioneuvosto
sen jälkeen, kun:
1) korkein oikeus on nimennyt hovioikeuk-sien ja käräjäoikeuksien
tuomareiden keskuudesta tulevat jäsenet ja varajäsenet
ilmoittautumisten perusteella;
2) korkein hallinto-oikeus on nimennyt hallinto-oikeuksien ja
erityistuomioistuinten tuomareiden keskuudesta tulevan jäsenen
ja varajäsenen ilmoittautumisten perusteella; sekä
3) oikeusministeriö on nimennyt luvan saaneiden oikeudenkäyntiavustajien
keskuudesta tulevan jäsenen ja varajäsenen sekä oikeustieteellistä tutkimusta
ja opetusta edustavan jäsenen ja varajäsenen.
Jäseniä ja varajäseniä nimetään
ehdokkaiksi kaksi kertaa niin monta kuin asetettavia jäseniä ja
varajäseniä on. Ennen oikeustieteellistä tutkimusta
ja opetusta edustavan jäsenen ja varajäsenen nimeämistä oikeusministeriön
on kuultava oikeustieteellistä tutkimusta ja opetusta edustavia
tahoja.
Eron oikeudenkäyntiavustajalautakunnan jäsenelle
ja varajäsenelle myöntää valtioneuvosto,
joka noudattaen lautakunnan asettamisesta säädettyä menettelyä nimittää hänelle
seuraajan jäljellä olevaksi toimikaudeksi.
5 §
Oikeudenkäyntiavustajalautakunnan päätösvaltaisuus
Oikeudenkäyntiavustajalautakunta on päätösvaltainen,
kun läsnä on puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja
ja vähintään kaksi muuta jäsentä tai
varajäsentä.
6 §
Luvan hakeminen
Tässä laissa tarkoitettua lupaa haetaan kirjallisesti
oikeudenkäyntiavustajalautakunnalta. Hakijan on liitettävä hakemukseen
sen ratkaisemiseksi tarpeellinen selvitys.
7 §
Hakemuksen ratkaiseminen
Edellä 6 §:ssä tarkoitetun hakemuksen
käsittelee ja ratkaisee oikeudenkäyntiavustajalautakunta.
Jos oikeudenkäyntiavustajalautakunta hylkää hakemuksen,
päätös on perusteltava.
8 §
Velvollisuudet
Luvan saaneen oikeudenkäyntiavustajan tulee
rehellisesti ja tunnollisesti täyttää hänelle uskotut
oikeudenkäyntiasiamiehen ja -avustajan tehtävät.
Mainituissa tehtävissä oikeudenkäyntiavustajan
tulee erityisesti:
1) olla asiakkaalleen lojaali sekä parhaan kykynsä mukaan
valvoa asiakkaansa etua ja oi-keutta;
2) olla riippumaton sellaisista ulkopuolisista vaikutteista,
jotka voivat haitata hänen kykyään täysipainoisesti
valvoa asiakkaansa etua, sekä säilyttää toiminnassaan
riippumattomuutensa;
3) tehtävää vastaanottaessaan ja
sitä hoitaessaan olla esteetön;
4) olla luvattomasti ilmaisematta sellaista yksityisen tai perheen
salaisuutta taikka liike- tai ammattisalaisuutta, josta hän
tehtävässään on saanut tiedon;
5) olla luvattomasti ilmaisematta muita kuin 4 kohdassa
tarkoitettuja tietoja, joita hän tehtävää hoitaessaan
on saanut tietää asiakkaastaan ja tämän
oloista;
6) hoitaa saamansa tehtävät huolellisesti,
täsmällisesti, tarpeellisella joutuisuudella sekä tarpeettomia
kustannuksia aiheuttamatta;
7) ylläpitää ja kehittää ammattitaitoaan
sekä seurata oikeuskehitystä erityisesti niillä oikeudenaloilla,
joilla hän toimii;
8) kieltäytyä ottamasta tehtävää vastaan,
jos hänellä ei ole sen edellyttämää ammattitaitoa
tai jos hän ei muutoin kykene huolehtimaan tehtävän
asianmukaisesta hoitamisesta;
9) pitää asiakkaalleen kuuluvat raha- ja muut varat
erillään omista varoistaan;
10) vastata kohtuullisessa ajassa saamiinsa oikeudenkäyntiasiamiehen
ja -avustajan tehtäviin liittyviin yhteydenottoihin, jollei
se aiemman vastauksen tai muun vastaavan syyn vuoksi ole ilmeisen
tarpeetonta;
11) vastata tehtävää tarjonneelle
ilman aiheetonta viivytystä, jos luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja
ei ota vastaan hänelle tarjottua tehtävää;
12) hankkia asiakkaansa hyväksyminen tämän
oikeutta koskeviin tärkeisiin toimenpiteisiin, jolleivät
asian kiireellisyys tai muut painavat syyt sitä estä;
13) olla ilman erityistä syytä ryhtymättä oikeudellisiin
toimenpiteisiin ilmoittamatta vastapuolelle asiakkaansa vaatimuksia
ja varaamatta vastapuolelle kohtuullista harkinta-aikaa sekä tilaisuutta
asian sovinnolliseen selvittämiseen;
14) olla ilman vastapuolen suostumusta sopimusneuvotteluiden
ulkopuolella vetoamatta vastapuolen tekemään sovintotarjoukseen;
15) olla painostamatta sopimattomasti vastapuolta;
16) olla pyrkimättä vaikuttamaan tuomioistuimeen
tai muuhun viranomaiseen epäasiallisin keinoin ja saattamatta
tuomioistuimen tai muun viranomaisen työtä tai
ratkaisua epäasiallisen arvostelun kohteeksi;
17) olla antamatta tuomioistuimelle tai muulle viranomaiselle
lausumia, jotka hän tietää paikkansapitämättömiksi,
sekä kiistämättä, minkä tietää todeksi;
18) olla pyrkimättä sopimattomasti vaikuttamaan
todistajaan;
19) olla ilman erityistä syytä pitämättä yhteyttä vastapuoleen
ilman tämän oikeudenkäyntiasiamiehen
tai -avustajan suostumusta, jos asiakkaan vastapuoli käyttää oikeudellista
avustajaa.
Ammattimaisesti oikeudenkäyntiasiamiehen ja -avustajan
tehtäviä harjoittavalla luvan saaneella oikeudenkäyntiavustajalla
tulee olla mainitussa tehtävässä toiselle
aiheutuvien varallisuusvahinkojen varalta riittävä vastuuvakuutus.
Rangaistus 1 momentin 4 kohdassa säädetyn salassapitovelvollisuuden
rikkomisesta tuomitaan rikoslain (39/1889) 38 luvun 1 tai
2 §:n mukaan, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa
rangaistusta.
Kuluttajan kannalta sopimattomasta tai hyvän tavan
vastaisesta menettelystä säädetään
lisäksi kuluttajansuojalain (38/1978) 2 luvussa.
Mitä edellä tässä pykälässä säädetään,
sovelletaan myös luvan saaneen oikeudenkäyntiavustajan
muuhun tehtävään, jonka hän
on saanut tuomioistuimen määräyksen perusteella
tai johon hänet on määrätty
oikeusapulaissa (257/2002) tarkoitetuksi avustajaksi.
9 §
Valvonta
Luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja on 8 §:ssä tarkoitetuissa
tehtävissään oikeuskanslerin, asianajajista
annetun lain 6 a §:n 1 momentissa tarkoitetun valvontalautakunnan
(valvontalautakunta) ja oikeudenkäyntiavustajalautakunnan
valvonnan alainen sen mukaan kuin tässä laissa
säädetään.
10 §
Oikeuskanslerille kuuluva valvonta
Oikeuskanslerilla on oikeus panna vireille 14 §:ssä tarkoitettu
valvonta-asia, jos hän katsoo, että luvan saanut
oikeudenkäyntiavustaja laiminlyö velvollisuutensa.
Oikeudenkäyntiavustaja on velvollinen antamaan oikeuskanslerille
ne tiedot ja selvitykset, jotka ovat tarpeen tälle tässä laissa
säädettyjen tehtävien suorittamiseksi.
11 §
Valvontalautakunnalle kuuluva valvonta
Luvan saanutta oikeudenkäyntiavustajaa koskevan 14 §:ssä tarkoitetun
valvonta-asian käsittelee ja ratkaisee valvontalautakunta.
Valvontalautakunnasta ja sen jäsenistä on voimassa,
mitä asianajajista annetun lain 6 a, 7 a ja 7 b §:ssä, 7 j §:n
1 momentissa ja 7 k §:ssä säädetään. Luvan
saanutta oikeudenkäyntiavustajaa koskevaa valvonta-asiaa
käsiteltäessä valvontalautakunnan jaostossa
puhetta johtaa asianajajakuntaan kuulumaton jäsen.
Valvontalautakunnassa käsiteltävät
1 momentissa tarkoitetut valvonta-asiat valmistelee asianajajista
annetun lain 6 a §:n 1 momentissa tarkoitettu valvontayksikkö (valvontayksikkö). Valvontayksiköstä ja
sen toimihenkilöistä on voimassa, mitä asianajajista
annetun lain 6 a §:ssä, 7 j §:n
1 momentissa ja 7 k §:ssä säädetään.
12 §
Oikeudenkäyntiavustajalautakunnalle kuuluva valvonta
Sen estämättä, mitä 11 §:ssä säädetään,
luvan peruuttamisesta ja seuraamusmaksun määräämisestä päättäminen
kuuluvat oikeudenkäyntiavustajalautakunnalle. Oikeudenkäyntiavustajalautakunta
voi myös antaa varoituksen tai palauttaa valvonta-asian
valvontalautakunnan käsiteltäväksi sen
mukaan kuin 16 §:ssä säädetään.
13 §
Kurinpidollinen seuraamus
Jos luvan saaneen oikeudenkäyntiavustajan todetaan
valvonta-asian käsittelyssä ilmitulleiden seikkojen
perusteella menetelleen 8 §:n vastaisesti, on hänelle
määrättävä kurinpidollinen seuraamus,
joita ovat tässä laissa tarkoitetun luvan peruuttaminen,
seuraamusmaksun määrääminen,
varoitus ja huomautus.
Tässä laissa tarkoitettu lupa on peruutettava, jos
luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja 8 §:ssä tarkoitetuissa
tehtävissään menettelee epärehellisesti
tai muulla tavalla tahallaan loukkaa toisen oikeutta. Jos oikeudenkäyntiavustajan
menettelyyn liittyy lieventäviä seikkoja, hänen maksettavakseen
voidaan määrätä seuraamusmaksu
tai antaa hänelle varoitus.
Jos luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja menettelee
muulla kuin 2 momentissa tarkoitetulla tavalla 8 §:n vastaisesti,
hänelle on annettava varoitus tai huomautus. Jos oikeudenkäyntiavustajan
tässä tai 2 momentissa tarkoitettu menettely on
toistuvaa tai siihen muuten liittyy raskauttavia seikkoja, hänen
tässä laissa tarkoitettu lupansa voidaan peruuttaa
tai hänen maksettavakseen voidaan määrätä seuraamusmaksu.
Seuraamusmaksu on vähintään 500 euroa
ja enintään 15 000 euroa. Seuraamusmaksua määrättäessä otetaan
huomioon muun ohessa luvan saaneen oikeudenkäyntiavustajan
menettelyn moitittavuus, kokemus asianajotehtävistä sekä taloudelliset
olot niin, että seuraamus on oikeudenmukaisessa suhteessa
hänen menettelyynsä. Seuraamusmaksun perii oikeudenkäyntiavustajalautakunta.
Seuraamusmaksua ei määrätä,
jos samaa rikkomusta koskeva asia on vireillä esitutkinnassa, syyteharkinnassa
tai tuomioistuimessa rikosasiana taikka jos luvan saanut
oikeudenkäyntiavustaja on lainvoimaisesti tuomittu rangaistukseen
samasta rikkomuksesta.
Seuraamus voidaan 3 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa jättää määräämättä,
jos luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja menettelyllään vain
vähäisessä määrin rikkoo
8 §:ssä tarkoitettuja velvollisuuksia ja menettelyä on
sen haitallisuuteen nähden pidettävä myös
kokonaisuutena arvostellen vähäisenä.
Jos luvan saaneen oikeudenkäyntiavustajan lupa on valvonta-asian
tultua vireille peruutettu, valvontalautakunta ja oikeudenkäyntiavustajalautakunta
voivat jatkaa asian käsittelyä ja lausua siitä,
onko luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja hänen
tässä laissa tarkoitetun lupansa ollessa voimassa
menetellyt moitittavasti ja minkä seuraamuksen hän
olisi siitä ansainnut.
Oikeudenkäyntiavustajalautakunta voi määrätä tässä laissa
tarkoitetun luvan peruuttamista koskevan päätöksen
noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta.
14 §
Valvonta-asian vireilletulo
Valvonta-asia tulee vireille, kun luvan saaneeseen oikeudenkäyntiavustajaan
kohdistuva kirjallinen kantelu, oikeuskanslerin 10 §:n
nojalla tekemä ilmoitus tai tuomioistuimen oikeudenkäymiskaaren
15 luvun 10 a §:n nojalla tekemä ilmoitus saapuu
valvontalautakunnalle.
Jos kantelu on niin puutteellinen, ettei asiaa voida sen perusteella
ottaa ratkaistavaksi, kantelijaa on määräajassa
kehotettava korjaamaan puute. Kantelijalle on samalla ilmoitettava,
millä tavoin kantelu on puutteellinen, ja että valvontalautakunta
voi jättää kantelun tutkittavaksi ottamatta,
jos kantelija ei noudata saamaansa täydennyskehotusta.
Valvontalautakunta ei ota tutkittavaksi aikaisemmin ratkaistua asiaa
koskevaa kantelua, ellei kantelussa ole esitetty asiaan
vaikuttavaa uutta selvitystä.
Kantelu voidaan jättää tutkittavaksi
ottamatta, jos tapahtumista, joista kantelussa on kysymys, on kulunut
enemmän kuin viisi vuotta.
15 §
Valvonta-asian käsittely valvontalautakunnassa
Valvonta-asiat käsitellään valvontalautakunnan
täysistunnossa tai jaostossa. Täysistunnossa käsitellään
valvontalautakunnan puheenjohtajan sen käsiteltäviksi
määräämät tai jaostojen sille
siirtämät asiat. Esityksen tekemisestä oikeudenkäyntiavustajalautakunnalle
luvan peruuttamiseksi tai seuraamusmaksun määräämiseksi
päättää kuitenkin aina täysistunto.
Menettely valvonta-asiaa valvontalautakunnassa käsiteltäessä on
kirjallinen. Esitys oikeudenkäyntiavustajalautakunnalle
luvan peruuttamiseksi tai seuraamusmaksun määräämiseksi voidaan
kuitenkin tehdä vain, jos asiassa valvontalautakunnassa
on järjestetty suullinen käsittely. Valvontalautakunta
voi muulloinkin järjestää suullisen käsittelyn.
Luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja, jota valvonta-asia
koskee, ja kantelija on kutsuttava suulliseen käsittelyyn.
Valvontalautakunnan on varattava luvan saaneelle oikeudenkäyntiavustajalle,
jota valvonta-asia koskee, tilaisuus tulla kuulluksi ennen asian ratkaisua.
Oikeudenkäyntiavustajan tulee antaa häneltä pyydetyt
tiedot ja selvitykset avoimesti ja totuudenmukaisesti. Valvontalautakunnan
on varattava kantelijalle tilaisuus lausua oikeudenkäyntiavustajan
antaman vastauksen johdosta. Valvontalautakunnan on muutoinkin huolehdittava
siitä, että asia tulee riittävästi
selvitetyksi.
16 §
Valvontalautakunnan esityksen käsittely oikeudenkäyntiavustajalautakunnassa
Valvontalautakunnan esitys oikeudenkäyntiavustajalautakunnalle
luvan peruuttamiseksi tai seuraamusmaksun määräämiseksi
on tehtävä kirjallisesti ja siinä on
ilmoitettava:
1) asianimike ja esityksen antamispäivä;
2) asianosaisten nimet ja kantelijan nimi;
3) selostus asiassa esitetyistä vaatimuksista ja vastauksista
perusteineen;
4) seuraamus, jota valvontalautakunta esittää,
ja sen perustelut; sekä
5) esityksen tekemiseen valvontalautakunnassa osallistuneiden
nimet ja asema sekä ilmoitus siitä, onko esityksen
tekemisestä äänestetty; jos esityksen
tekemisestä on äänestetty, esitykseen on
liitettävä eri mieltä olleiden jäsenten
mielipiteet.
Menettely 1 momentissa tarkoitettua esitystä oikeudenkäyntiavustajalautakunnassa
käsiteltäessä on kirjallinen. Oikeudenkäyntiavustajalautakunnan
on esitystä käsiteltäessä varattava
luvan saaneelle oikeudenkäyntiavustajalle, jota esitys
koskee, ja kantelijalle tilaisuus tulla kuulluksi esityksen johdosta.
Oikeudenkäyntiavustajalautakunta voi tarvittaessa toimittaa
asiassa suullisen käsittelyn.
Oikeudenkäyntiavustajalautakunta voi antaa luvan saaneelle
oikeudenkäyntiavustajalle valvontalautakunnan esittämän
luvan peruuttamisen tai seuraamusmaksun sijaan myös varoituksen
sen mukaan kuin 13 §:ssä säädetään
tai palauttaa asian valvontalautakunnan käsiteltäväksi.
17 §
Ratkaisu valvonta-asiassa
Valvontalautakunnan ja oikeudenkäyntiavustajalautakunnan
valvonta-asiassa antamaan päätökseen
sovelletaan soveltuvin osin, mitä asianajajista annetun
lain 7 g §:ssä säädetään
valvonta-asiassa annettavasta ratkaisusta.
18 §
Julkinen päiväkirja ja julkinen ratkaisuseloste
Valvontalautakunnan on pidettävä valvonta-asioista
julkista päiväkirjaa. Tieto luvan peruuttamisesta
poistetaan julkisesta päiväkirjasta kymmenen vuoden
kuluttua oikeudenkäyntiavustajalautakunnan päätöksen
antamisesta. Muutoin päiväkirjaan sovelletaan
soveltuvin osin, mitä asianajajista annetun lain 7 h §:ssä säädetään
julkisesta päiväkirjasta ja sen pitämisestä valvonta-asiassa.
Valvontalautakunnan ja oikeudenkäyntiavustajalautakunnan
on laadittava valvonta-asiassa antamastaan päätöksestä julkinen
ratkaisuseloste. Muutoin ratkaisuselosteeseen sovelletaan soveltuvin
osin, mitä asianajajista annetun lain 7 i §:ssä säädetään
julkisesta ratkaisuselosteesta valvonta-asiassa.
19 §
Valvonta-asian käsittelyyn sovellettavista muista säännöksistä
Siltä osin kuin laissa ei toisin säädetä,
valvonta-asian käsittelyyn valvontalautakunnassa, valvontayksikössä ja
oikeudenkäyntiavustajalautakunnassa sovelletaan, mitä hallintolaissa (434/2003),
kielilaissa (423/2003) ja saamen kielilaissa (1086/2003)
säädetään.
Valvontalautakunnan, valvontayksikön ja oikeudenkäyntiavustajalautakunnan
asiakirjojen ja toiminnan julkisuuteen valvonta-asiassa sovelletaan,
mitä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa
(621/1999) säädetään, jollei
luvan saaneen oikeudenkäyntiavustajan salassapitovelvollisuudesta
muuta johdu. Asiakirja ei kuitenkaan tule julkiseksi, ennen kuin valvontalautakunnan
tai oikeudenkäyntiavustajalautakunnan päätös
on annettu tai kun se on asiaan osallisen saatavissa.
20 §
Luvan peruuttaminen muun kuin kurinpidollisen seuraamuksen perusteella
Oikeudenkäyntiavustajalautakunnan on peruutettava
myöntämänsä lupa, jos luvan
saanut oikeudenkäyntiavustaja:
1) pyytää kirjallisesti luvan peruuttamista;
2) ei enää täytä 2 §:ssä säädettyjä luvan myöntämisen
edellytyksiä; tai
3) ei ole suorittanut hakemus-, valvonta- tai seuraamusmaksua
kohtuullisessa ajassa sen jälkeen, kun maksamatta jättämisestä on
hänelle huomautettu, eikä laiminlyöntiä voida
pitää vähäisenä.
Muissa kuin 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetuissa tapauksissa
oikeudenkäyntiavustajalautakunnan on varattava luvan saaneelle
oikeudenkäyntiavustajalle tilaisuus tulla kuulluksi ennen luvan
peruuttamista.
21 §
Luvan raukeaminen
Jos luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja hyväksytään
asianajajayhdistyksen jäseneksi, raukeaa hänen
tässä laissa tarkoitettu lupansa.
22 §
Muun kuin valvonta-asian käsittelyyn oikeudenkäyntiavustajalautakunnassa
sovellettavista säännöksistä
Siltä osin kuin laissa ei toisin säädetä,
muun kuin 14 §:ssä tarkoitetun valvonta-asian
käsittelyyn oikeudenkäyntiavustajalautakunnassa
sovelletaan, mitä hallintolaissa, kielilaissa, saamen kielilaissa
ja viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetussa laissa säädetään.
23 §
Oikeudenkäyntiavustajaluettelo
Tieto luvan saaneen oikeudenkäyntiavustajan nimestä ja
luvan myöntämisen päivämäärästä merkitään
oikeudenkäyntiavustajalautakunnan pitämään
julkiseen luetteloon (oikeudenkäyntiavustajaluettelo).
Oikeudenkäyntiavustajalautakunnan on poistettava luvan
saanutta oikeudenkäyntiavustajaa koskevat tiedot oikeudenkäyntiavustajaluettelosta,
kun hänen lupansa on peruutettu lainvoiman saaneella päätöksellä tai
hänen lupansa on rauennut 21 §:n nojalla.
Tarkempia säännöksiä oikeudenkäyntiavustajaluettelosta
ja sen pitämisestä voidaan antaa valtioneuvoston
asetuksella.
24 §
Maksut
Oikeudenkäyntiavustajalautakunta perii 6 §:ssä tarkoitetun
hakemuksen käsittelystä hakemusmaksun. Hakemusmaksuun
sovelletaan, mitä valtion maksuperustelaissa (150/1992)
säädetään.
Luvan saaneen oikeudenkäyntiavustajan on lisäksi
suoritettava valvontamaksu. Valvontamaksu on suoritettava siltä vuodelta,
jona oikeudenkäyntiavustajalle myönnetään
tässä laissa tarkoitettu lupa, sekä lisäksi
jokaiselta kalenterivuodelta, jonka alkaessa hänen lupansa
on voimassa. Valvontamaksun suuruus on 350 euroa ja sen perii oikeudenkäyntiavustajalautakunta.
Oikeudenkäyntiavustajalautakunta
suorittaa vuosittain asianajajayhdistykselle 2/3 maksetuista
valvontamaksuista, millä summalla katetaan valvontalautakunnan
ja valvontayksikön toiminnasta aiheutuvia kustannuksia.
Oikeusministeriö tarkistaa vuosittain valvontamaksun suuruuden
elinkustannusindeksin nousua vastaavasti. Tarkistus tehdään
kahden täyden euron tarkkuudella.
25 §
Muutoksenhaku
Sillä, jonka hakemus tässä laissa
tarkoitetun luvan saamiseksi on hylätty tai jonka lupa
20 §:n 1 momentissa mainitusta syystä on peruutettu, on
oikeus valittaa oikeudenkäyntiavustajalautakunnan päätöksestä Helsingin
hovioikeuteen. Lisäksi oikeuskanslerilla on oikeus valittaa 20 §:ssä tarkoitetusta
oikeudenkäyntiavustajalautakunnan luvan peruuttamista koskevasta päätöksestä Helsingin
hovioikeuteen.
Luvan saaneella oikeudenkäyntiavustajalla, jota valvonta-asia
koskee, ja oikeuskanslerilla on oikeus valittaa 14 §:ssä tarkoitetussa
valvonta-asiassa annetusta valvontalautakunnan ja oikeudenkäyntiavustajalautakunnan
päätöksestä Helsingin hovioikeuteen.
Valvontalautakunnan päätökseen tehdä 16 §:n
1 momentissa tarkoitettu esitys oikeudenkäyntiavustajalautakunnalle
luvan peruuttamiseksi tai seuraamusmaksun määräämiseksi
ei kuitenkaan saa hakea erikseen muutosta.
Määräaika valituksen tekemiselle
on 30 päivää. Valitusaika alkaa siitä päivästä,
jona päätös on annettu tiedoksi. Helsingin
hovioikeudelle osoitettu valituskirjelmä on toimitettava
määräajassa lautakuntaan, jonka päätökseen
valitus kohdistuu. Lautakunnan on viivytyksettä toimitettava
valituskirjelmä liitteineen ja jäljennös valituksenalaisesta
päätöksestä hovioikeuteen.
Hovioikeuden on valitusasiaa käsiteltäessä varattava
oikeuskanslerille, luvan saaneelle oikeudenkäyntiavustajalle,
jota valvonta-asia koskee, ja kantelijalle tilaisuus tulla kuulluksi valituksen
johdosta sekä tarvittaessa esittää todistelua
ja muuta selvitystä.
26 §
Muutoksenhaku maksupäätökseen
Oikeudenkäyntiavustajalautakunnan tekemään
hakemusmaksua tai valvontamaksua koskevaan päätökseen
saa vaatia oikaisua mainitulta lautakunnalta siten kuin hallintolain
7 a luvussa säädetään. Oikaisuvaatimukseen
annettuun päätökseen saa hakea muutosta
valittamalla hallinto-oikeuteen siten kuin hallintolainkäyttölaissa
(586/1996) säädetään.
27 §
Maksujen täytäntöönpano
Hakemusmaksu, valvontamaksu ja seuraamusmaksu ovat suoraan ulosottokelpoisia.
Niiden perimisestä säädetään
verojen ja maksujen täytäntöönpanosta
annetussa laissa (706/2007). Seuraamusmaksu saadaan kuitenkin
panna täytäntöön vain lainvoimaisen
päätöksen perusteella.
28 §
Tehtävistä ilmoituksista
Valvontalautakunnan on toimitettava oikeudenkäyntiavustajalautakunnalle
ilmoitus päätöksestä, jolla
henkilö kurinpidollisena seuraamuksena on erotettu asianajajayhdistyksestä tai on
poistettu asianajajista annetun lain 5 b §:n 1 momentissa
tarkoitetusta EU-luettelosta, sekä samalla ilmoitettava,
onko päätös saanut lainvoiman.
Asianajajayhdistyksen hallituksen on toimitettava oikeudenkäyntiavustajalautakunnalle
ilmoitus
luvan saaneen oikeudenkäyntiavustajan hyväksymisestä asianajajayhdistyksen
jäseneksi.
Oikeudenkäyntiavustajalautakunnan on toimitettava yleisille
tuomioistuimille, yleisille hallintotuomioistuimille, työtuomioistuimelle
ja markkinaoikeudelle ilmoitus päätöksestä,
jolla luvan saaneen oikeudenkäyntiavustajan lupa on peruutettu,
sekä samalla ilmoitettava, onko päätös
saanut lainvoiman.
Valvontalautakunnan ja oikeudenkäyntiavustajalautakunnan
on lähetettävä oikeuskanslerille jäljennös
14 §:ssä tarkoitetussa valvonta-asiassa antamastaan
päätöksestä. Lisäksi
oikeudenkäyntiavustajalautakunnan on lähetettävä oikeuskanslerille
jäljennös 20 §:ssä tarkoitetusta
luvan peruuttamista koskevasta päätöksestään.
Oikeudenkäyntiavustajalautakunnan on lähetettävä valvontalautakunnalle
jäljennös 14 §:ssä tarkoitetussa
valvonta-asiassa annetusta päätöksestä ja
siinä laatimastaan julkisesta ratkaisuselosteesta. Lisäksi
oikeudenkäyntiavustajalautakunnan on toimitettava valvontalautakunnalle mainitusta
valvonta-asiasta muut asianajajista annetun lain 7 h §:n
1 momentissa tarkoitetut julkiseen päiväkirjaan
merkittävät tiedot.
Tarkempia säännöksiä tässä pykälässä tarkoitetuista
ilmoituksista voidaan antaa valtioneuvoston asetuksella.
29 §
Tarkempia säännöksiä ja
määräyksiä
Tarkempia säännöksiä oikeudenkäyntiavustajalautakunnasta
ja asioiden käsittelystä siellä voidaan
antaa valtioneuvoston asetuksella. Työskentelyn järjestämisestä oikeudenkäyntiavustajalautakunnassa
voidaan määrätä tarkemmin lautakunnan
puheenjohtajan vahvistamassa työjärjestyksessä.
Tarkempia säännöksiä tämän
lain täytäntöönpanosta voidaan
antaa valtioneuvoston asetuksella.
30 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Sen estämättä, mitä 4 §:ssä säädetään,
asetettaessa ensimmäistä kertaa oikeudenkäyntiavustajalautakuntaa
lautakunta asetetaan kahdeksi vuodeksi ja siinä on jäseninä yksi
tuomari hovioikeuksista, yksi tuomari hallinto-oikeuksista tai erityistuomioistuimista,
yksi tuomari käräjä-oikeuksista
ja yksi oikeustieteellistä tutkimusta ja opetusta edustava
jäsen sekä heillä kullakin henkilökohtainen
varajäsen.
Tämän lain voimaan tullessa voimassa olleiden
säännösten mukaan oikeudenkäyntiasiamiehenä ja
-avustajana toimimaan kelpoinen henkilö on kelpoinen toimimaan
oikeudenkäyntiasiamiehenä ja -avustajana yhden
vuoden ajan tämän lain voimaantulosta.
Edellä 3 momentissa säädetyn lisäksi
tämän lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten
mukaan oikeudenkäyntiasiamiehenä ja
-avustajana toimimaan kelpoinen henkilö, joka hakee tässä laissa
tarkoitettua lupaa kolme kuukautta ennen 3 momentissa mainitun määräajan
päättymistä ja jonka hakemusta ei ole
lainvoimaisesti ratkaistu vuoden kuluessa lain voimaantulosta, on
kelpoinen toimimaan oikeudenkäyntiasiamiehenä ja
-avustajana siihen saakka, kunnes hänen hakemuksensa on
lainvoimaisesti ratkaistu.
Sen estämättä, mitä 3 ja
4 momentissa säädetään, asiaan,
joka on vireillä tuomioistuimessa tämän
lain voimaan tullessa, sovelletaan lain voimaan tullessa voimassa
olleita säännöksiä.
Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon
edellyttämiin toimenpiteisiin.