6 §
Muut määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3 a) kotitalouden sähkö- ja elektroniikkalaitteella kotitaloudessa käytettävää sähkö-
ja elektroniikkalaitetta sekä laadultaan ja määrältään
siihen rinnastettavaa kaupassa, teollisuudessa, laitoksissa ja muussa
toiminnassa käytettävää sähkö-
ja elektroniikkalaitetta; laitetta, jota todennäköisesti
käytetään sekä kotitaloudessa että muussa toiminnassa, pidetään
kotitalouden sähkö- ja elektroniikkalaitteena;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
10 a) jätteen erilliskeräyksellä jätteen
keräystä siten, että lajiltaan ja laadultaan
erilaiset jätteet pidetään toisistaan
erillään uudelleenkäytön valmistelun,
kierrätyksen, muun hyödyntämisen taikka
muun erityisen käsittelyn helpottamiseksi;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä 1
momentin 1 kohdassa tarkoitetuista ominaisuuksista, joiden perusteella
jätettä on pidettävä vaarallisena
jätteenä, sekä säätää jätteiden
luokittelusta vaarallisiin ja muihin jätteisiin. Valtioneuvoston
asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä myös
siitä, mitkä toimet ovat 1 momentin 15 kohdassa
tarkoitettua jätteen hyödyntämistä ja
16 kohdassa tarkoitettua jätteen loppukäsittelyä,
sekä 1 momentin 18 kohdassa tarkoitetun tuotteen jakelijan
määrittelemiseksi.
41 §
Jätteen luovuttaminen kiinteistöittäiseen
jätteenkuljetukseen tai alueelliseen vastaanottopaikkaan
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jätteen haltija voi 1 momentin estämättä järjestää sellaisen
jätteen kuljetuksen, joka poikkeuksellisen
kokonsa, suuren määränsä tai
muun ominaisuutensa vuoksi ei sovellu kuljetettavaksi tavanomaisessa
kiinteistöittäisessä jätteenkuljetuksessa,
jos kuljetus on hyväksytty kunnan jätehuoltomääräyksissä tai
ympäristönsuojelulain 19 §:n nojalla
annetuissa kunnan ympäristönsuojelumääräyksissä.
Jätteen haltija voi myös itse käsitellä 1 momentissa
tarkoitetun jätteen kiinteistöllään
tai luovuttaa asumisessa syntyvän biojätteen,
jätevesilietteen tai siihen rinnastettavan muun jätteen
käsiteltäväksi naapurikiinteistöllä tai
muulla lähellä sijaitsevalla kiinteistöllä, jos
omatoiminen tai yhteinen käsittely on pienimuotoista ja käsittely
on hyväksytty kunnan jätehuolto-
tai ympäristönsuojelumääräyksissä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
48 §
Tuottajavastuun piiriin kuuluvat tuotteet ja tuottajat
Tuottajavastuu koskee myyntitavasta riippumatta seuraavia
tuotteita ja niitä ammattimaisesti markkinoille saattavia
tuottajia:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3) sähkö- ja elektroniikkalaitteet,
joiden tuottajana pidetään laitteen valmistajaa
tai maahantuojaa taikka sellaista myyjää, joka
myy laitteita omalla nimellään tai tavaramerkillään;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
52 §
Toimet uudelleenkäytön edistämiseksi
Tuottajan on järjestettävä käytöstä poistettujen
tuotteiden vastaanotto ja kuljetus siten, että kerättävät
tuotteet eivät tarpeettomasti rikkoonnu tai vaurioidu,
että ehjät tai korjauskelpoiset tuotteet ja niiden
osat tarpeen mukaan pidetään erillään
tai erotellaan ja että muulla tavoin edistetään
tuotteiden ja niiden osien uudelleenkäyttöä.
Myös tuotteen jakelijan on järjestettävä vastaanotto
siten, että mahdollisuuksien mukaan estetään
kerättävien käytöstä poistettujen
tuotteiden rikkoontuminen. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa
tarkempia säännöksiä käytöstä poistettujen
tuotteiden vastaanoton ja siihen liittyvän varastoinnin
ja kuljetuksen järjestelyistä tuotteiden ja niiden
osien uudelleenkäytön ja sen valmistelun edistämiseksi.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
53 §
Poikkeukset eräiden muualla kuin kotitaloudessa käytettävien
tuotteiden tuottajan kustannusvastuusta
Tuottaja vastaa ennen 14 päivää elokuuta 2005
markkinoille saatetun muun kuin kotitalouden
sähkö- ja elektroniikkalaitteen jätehuollon
kustannuksista vain, jos käytöstä poistettava laite
korvataan vastaavalla tai samaan tarkoitukseen käytettävällä uudella laitteella.
Muussa tapauksessa laitteen haltija vastaa ennen mainittua
päivää markkinoille saatetun laitteen
jätehuollon kustannuksista. Tuottaja ja laitteen haltija
voivat sopia jätehuollon kustannusten jakamisesta toisin
riippumatta laitteen markkinoille saattamisen ajankohdasta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
56 §
Tuotteen jakelijan vastaanottovelvollisuus
Tuotteen jakelijan on myyntipisteessään
otettava haltijalta maksutta vastaan seuraavat käytöstä poistetut
tuotteet:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
1 a) kotitalouden sähkö- ja elektroniikkalaitteet,
joiden ulkomitoista mikään ei ylitä 25
senttimetriä, ilman vaatimusta uuden laitteen ostosta vastaanoton
edellytyksenä;
2) muut kuin 1 a kohdassa tarkoitetut
kotitalouden sähkö- ja elektroniikkalaitteet,
joiden tilalle ostetaan uusi vastaava laite;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Edellä 1 momentin 1 a kohdassa tarkoitettua vastaanottovelvollisuutta
ei kuitenkaan ole myyntipinta-alaltaan alle 1 000 neliömetrin
päivittäistavarakaupassa eikä muussakaan
kaupassa, jos sen myyntipinta-ala on alle 200 neliömetriä.
Tuotteen jakelija voi järjestää 1 momentin 1
a ja 2 kohdassa tarkoitetun vastaanoton myös myyntipisteen
välittömässä läheisyydessä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
61 §
Sähkö- ja elektroniikkalaitteen tuottajalta
vaadittava vakuus
Sähkö- ja elektroniikkalaitteen tuottajan
on asetettava Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen
eduksi vakuus, jolla katetaan tuottajan markkinoille saattamien
kotitalouden sähkö- ja elektroniikkalaitteiden
vastaanotosta, kuljetuksesta, muusta jätehuollosta ja näihin
liittyvästä tiedotuksesta sekä uudelleenkäytön
edistämisestä aiheutuvat kustannukset. Jäljempänä 62 §:ssä tarkoitettuun
tuottajayhteisöön kuuluvan tuottajan ei tarvitse
asettaa erillistä vakuutta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
66 a §
Sähkö- ja elektroniikkalaitteen tuottajan
tai muun toimijan valtuutettu edustaja
Tuottajan, joka on sijoittautunut Suomeen ja myy sähkö-
ja elektroniikkalaitteita etäkaupalla suoraan käyttäjille
toiseen Euroopan unionin jäsenvaltioon,
on nimettävä valtuutettu edustaja, joka tuottajan
sijasta vastaa tämän velvollisuuksien täyttämisestä kyseisessä jäsenvaltiossa.
Toiseen Euroopan unionin jäsenvaltioon sijoittautuneen
tuottajan, joka myy sähkö- ja elektroniikkalaitteita
etäkaupalla suoraan käyttäjille Suomeen,
on vastaavasti nimettävä valtuutettu edustaja,
joka tuottajan sijasta vastaa tämän velvollisuuksien
täyttämisestä Suomessa.
Euroopan unionin toiseen jäsenvaltioon sijoittautunut
tuottajaa vastaava toimija, joka toimittaa sähkö-
ja elektroniikkalaitteita markkinoille muulla kuin etäkaupalla
Suomessa, voi nimetä valtuutetun edustajan, joka Suomeen
sijoittautuneen tuottajan sijasta vastaa tämän
velvollisuuksien täyttämisestä Suomessa.
Valtuutetuksi edustajaksi on nimettävä luonnollinen
henkilö tai oikeushenkilö, joka on sijoittautunut
siihen maahan, johon sähkö- ja elektroniikkalaitteet
1 tai 2 momentin mukaan myydään. Edustaja on nimettävä kirjallisella valtuutuksella.
Valtuutetuksi edustajaksi nimetyn on tiedotettava asianomaisille
tuottajille saamastaan valtuutuksesta ja sen muuttamisesta tai peruuttamisesta.
Mitä tässä laissa säädetään
tuottajasta, lukuun ottamatta 62 §:n 1 momentin mukaista tuottajien
oikeutta perustaa tuottajayhteisö, koskee 1 ja 2 momentissa
tarkoitettua valtuutettua edustajaa. Tätä koskee
myös, mitä jäljempänä 105 §:ssä säädetään
tuottajayhteisöstä.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä valtuutetun
edustajan nimeämistä koskevasta menettelystä sekä tämän velvollisuudesta
tiedottaa tuottajalle saamastaan valtuutuksesta ja toiminnastaan.
67 §
Asetuksenantovaltuus Euroopan unionin tuottajavastuuta koskevien
säädösten täytäntöönpanemiseksi
Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää Euroopan
unionin tuottajavastuuta koskevien säädösten
täytäntöönpanemiseksi:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
3) tuottajan ja tuottajayhteisön velvollisuudesta
suosia palvelunhankinnassaan toimijoita, jotka ovat ottaneet käyttöön
sertifioituja ympäristöasioiden hallintajärjestelmiä;
4) tuottajavastuuta koskevien velvollisuuksien hoitamisesta
maksetun korvauksen hyvittämisestä tuottajalle,
jos tuotetta ei saateta markkinoille Suomessa.
74 §
Toissijainen siivoamisvelvollisuus
Jos roskaajaa ei saada selville tai tavoiteta taikka
jos roskaaja ei huolehdi siivoamisvelvollisuudestaan, siivoamisvelvollinen
on:
1) maantien, yksityisen tien, radan tai sataman pitäjä alueella,
joka on roskaantunut tien, radan tai sataman käytöstä;
2) virkistykseen yleisesti käytettäväksi
tarkoitetun alueen haltija tai ulkoilu- tai moottorikelkkareitin
pitäjä alueella, joka on roskaantunut alueen tai
reitin käytöstä;
3) yleisötilaisuuden järjestäjä tilaisuuteen
varatulla ja sen välittömässä läheisyydessä olevalla
alueella, joka on roskaantunut tilaisuuden johdosta, tai alueen
haltija, jos tilaisuus järjestetään hänen
suostumuksellaan eikä tilaisuuden järjestäjä huolehdi
siivoamisvelvollisuudestaan;
4) jätteen vastaanottopaikan pitäjä sille
varatulla ja sen välittömässä läheisyydessä olevalla alueella,
joka on roskaantunut paikan käytöstä;
5) muun kuin 1—4 kohdassa tarkoitetun alueen
haltija voimassa olevan asemakaavan alueella;
6) muun kuin 1—5 kohdassa tarkoitetun alueen
haltija, jos siivoaminen ei ole kokonaisuutena arvioiden kohtuutonta
ottaen huomioon haltijan mahdollisuudet ehkäistä roskaantumista
tai huolehtia siivoamisesta, roskaantumisen määrä ja
roskaantuneen alueen sijainti sekä muut näihin
rinnastettavat seikat.
Jos 1 momentin 6 kohdassa tarkoitetun alueen haltija laiminlyö siivoamisvelvollisuutensa
tai haltijalla ei ole siivoamisvelvollisuutta mainitun kohdan nojalla,
siivoamisvelvollinen on kunta.
100 §
Ilmoitus keräystoiminnasta jätehuoltorekisteriin
Sen, joka aikoo harjoittaa jätteen ammattimaista keräystä,
on tehtävä ilmoitus 142 §:n 1
momentin 2 kohdassa tarkoitettuun jätehuoltorekisteriin
merkitsemistä varten sen kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle,
jonka alueella keräystä harjoitetaan. Ilmoitus
on tehtävä hyvissä ajoin ennen keräyksen
aloittamista. Ilmoitusta ei tarvitse tehdä, jos keräys
edellyttää ympäristönsuojelulain
mukaista ympäristölupaa tai hyväksytään osana
ympäristöluvanvaraista muuta toimintaa.
Ilmoituksessa on oltava toiminnan jätehuoltorekisteriin
merkitsemistä varten tarpeelliset tiedot toiminnanharjoittajasta
ja toiminnasta, kuten kerättävistä jätteistä,
jäteastioista ja vastaanottopaikkojen sijainnista, sekä toimista
terveydelle ja ympäristölle aiheutuvien haittojen
ehkäisemiseksi. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa
tarkempia säännöksiä ilmoituksen
sisällöstä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
101 §
Hakemus tuottajarekisteriin hyväksymiseksi
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Hakemuksessa on yksilöitävä hakija
ja selostettava tämän harjoittama toiminta. Hakemuksessa
on oltava sen käsittelemiseksi ja toiminnan asianmukaisuuden
arvioimiseksi tarpeelliset tiedot käytöstä poistettujen
tuotteiden vastaanotosta ja siitä tiedottamisesta, uudelleenkäytöstä,
hyödyntämisestä ja muusta jätehuollosta. Kotitalouden
sähkö- ja elektroniikkalaitteiden tuottajan on
lisäksi esitettävä selvitys 61 §:ssä säädetystä vakuudesta.
Tuottajayhteisön ja juomapakkausten palautusjärjestelmän
ylläpitäjän hakemuksessa on esitettävä tarvittavat
tiedot sopimuksista, säännöistä ja
muista asiakirjoista sen arvioimiseksi, täyttääkö toiminta
tässä laissa ja sen nojalla säädetyt
vaatimukset.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
102 §
Tuottajarekisteriin hyväksymisen edellytykset
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kotitalouden sähkö- ja elektroniikkalaitteiden
tuottajan hyväksymisen edellytyksenä on lisäksi
61 §:ssä säädetyn vakuuden asettaminen.
103 §
Päätös tuottajarekisteriin hyväksymisestä
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Päätöksessä voidaan antaa tarpeellisia
määräyksiä 102 §:ssä säädettyjen
hyväksymisen edellytysten täyttämiseksi
ja muiden tässä laissa ja sen nojalla säädettyjen
vaatimusten täyttämiseksi sekä toiminnan
valvomiseksi. Määräyksillä voidaan
myös asettaa uusille tuottajille, tuottajayhteisöille
ja juomapakkausten palautusjärjestelmien ylläpitäjille
toiminnan laatu ja laajuus huomioon ottaen asteittain kiristyviä toiminnan
aloitusvaihetta koskevia velvoitteita ja tavoitteita käytöstä poistettujen
tuotteiden vastaanotolle, uudelleenkäytölle ja
hyödyntämiselle sekä juomapakkausten
palautusjärjestelmän toimivuudelle, kunnes valtioneuvoston
asetuksella säädetyt velvoitteet ja tavoitteet
koskevat niitä täysimääräisesti.
Tällaisia määräyksiä voidaan
antaa vain, jos tuottaja, tuottajayhteisö tai juomapakkausten
palautusjärjestelmän ylläpitäjä käytöstä poistettujen
tuotteiden vastaanottoa, kuljetusta ja käsittelyä koskevin
asiaankuuluvien osapuolten kanssa tehdyin aiesopimuksin tai vastaavin
asiakirjoin luotettavasti osoittaa, että toiminta saatetaan
valtioneuvoston asetuksen edellyttämään
kuntoon päätöksessä asetettavassa
määräajassa.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
105 §
Tuottajan tai jäsenen ilmoittaminen tuottajarekisteriin
Tuottajarekisteriin hyväksytyn tuottajayhteisön
tai juomapakkausten palautusjärjestelmän ylläpitäjän
on ilmoitettava tuottajarekisteriin tuottajat tai jäsenet,
joiden tämän lain mukaisista velvollisuuksista
tuottajayhteisö tai palautusjärjestelmän
ylläpitäjä huolehtii. Jos tiedot muuttuvat,
on myös tästä tehtävä ilmoitus
rekisteriin. Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen
on merkittävä tiedot tuottajarekisteriin ja ilmoitettava
merkinnästä ilmoituksen tekijälle. Valtioneuvoston
asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä ilmoituksen
sisällöstä.
12 luku
Jätteen kansainväliset siirrot
117 a §
Käytettyjä sähkö- ja elektroniikkalaitteita
koskevat erityissäännökset
Jos käytetty sähkö- ja elektroniikkalaite
aiotaan siirtää toiseen maahan tuotteena eikä jätteenä,
laitteen haltijan on osoitettava luokituksen oikeellisuus laitteen
myyntiä tai omistusoikeuden siirtoa koskevalla laskulla
tai sopimuksella, toimintakunnon testaustodistuksella, rahtikirjalla
tai laitteen kuntoa tai laatua koskevalla muulla vastaavalla todisteella,
selvityksellä tai asiakirjalla sekä esittämällä näyttö siitä,
että laite on asianmukaisesti suojattu siirron aikaisilta
vahingoilta. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia
säännöksiä käytetyn
sähkö- ja elektroniikkalaitteen luokittelemiseksi
tuotteeksi tarpeellisista todisteista, testausmenetelmistä, testaustuloksista,
selvityksistä ja muista tiedoista sekä laitteen
vahingoilta suojaamiseksi tarpeellisista riittävistä toimista.
Vaadittavat tiedot ja toimet voivat olla laitetyypeittäin,
käyttäjäryhmittäin tai käyttökohteittain
erilaisia.
Jos käytetyn sähkö- ja elektroniikkalaitteen luokittelusta
tuotteeksi ei voida osoittaa 1 momentin mukaista näyttöä,
laitetta on pidettävä jätteenä ja
sen siirtoa toiseen maahan jätteensiirtoasetuksessa tarkoitettuna
laittomana siirtona.
121 §
Siirtoasiakirja
Jätteen haltijan on laadittava siirtoasiakirja vaarallisesta
jätteestä, sako- ja umpikaivolietteestä,
hiekan- ja rasvanerotuskaivojen lietteestä, pilaantuneesta maa-aineksesta ja muusta
rakennus-
ja purkujätteestä kuin pilaantumattomasta maa-aineksesta,
joka siirretään ja luovutetaan 29 §:ssä tarkoitetulle
vastaanottajalle. Siirtoasiakirjassa on oltava valvonnan ja seurannan
kannalta tarpeelliset tiedot jätteen lajista, laadusta,
määrästä, alkuperästä,
toimituspaikasta ja -päivämäärästä sekä kuljettajasta.
Jätteen haltijan on huolehdittava siitä, että siirtoasiakirja
on mukana jätteen siirron aikana ja että se annetaan
siirron päätyttyä jätteen vastaanottajalle.
Vastaanottajan on vahvistettava jätteen vastaanotto asiakirjaan
tehdyllä allekirjoituksellaan tai muin luotettavin järjestelyin. Siirtoasiakirja
voi olla sähköisesti tallennettuna, jos se on
luettavissa kuljetuksen aikana. Jätteen haltijan ja vastaanottajan
on säilytettävä siirtoasiakirja tai sen
jäljennös kolmen vuoden ajan.
Jos 1 momentissa tarkoitettu jäte noudetaan kotitaloudesta,
jätteen kuljettajan on jätteen haltijan sijasta
laadittava siirtoasiakirja sekä huolehdittava asiakirjan
antamisesta vastaanottajalle ja sen säilyttämisestä.
Jätteen kansainvälisessä siirrossa käytettävästä siirtoasiakirjasta
säädetään jätteensiirtoasetuksessa.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä siirtoasiakirjaan
merkittävistä tiedoista sekä sen käytöstä ja
siinä olevien tietojen vahvistamisesta ja niihin liittyvistä menettelyistä.
124 §
Tarkastukset
Valvontaviranomaisen on määräajoin
asianmukaisesti tarkastettava laitokset ja toiminnot, joissa syntyy
vaarallista jätettä. Samoin on tarkastettava jätteen
ammattimaista kuljettamista tai keräystä harjoittavan
tai jätteen välittäjänä toimivan
toiminnanharjoittajan toiminta. Ympäristöluvanvaraisten
toimintojen tarkastuksista säädetään
ympäristönsuojelulaissa ja sen nojalla.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
131 §
Laiminlyöntimaksu
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Laiminlyöntimaksua on velvollinen maksamaan
myös:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
5) se, joka laiminlyö 121 §:ssä säädetyn
siirtoasiakirjan laatimisvelvollisuuden, velvollisuuden pitää siirtoasiakirja
mukana jätteen siirron aikana tai velvollisuuden vahvistaa
jätteen vastaanotto;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
147 §
Rangaistussäännökset
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Joka muulla kuin 1 momentissa tarkoitetulla tavalla
tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
18) tuo maahan, vie maasta tai siirtää Suomen
alueen kautta jätettä tämän
lain tai sen nojalla annetun säännöksen
tai yksittäistapausta koskevan määräyksen
taikka jätteensiirtoasetuksen vastaisesti, lukuun ottamatta kuitenkin 131 §:n
2 momentin 8 ja 9 kohdassa säädettyjä laiminlyöntejä taikka
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
on tuomittava, jollei teosta ole muualla laissa säädetty
ankarampaa rangaistusta, jätelain rikkomisesta sakkoon.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 20
.
Ennen tämän lain voimaantuloa vireille tulleet
asiat käsitellään lain voimaan tullessa
voimassa olleiden säännösten mukaisesti.