16 luku
Sulautuminen
Sulautumisen määritelmä ja toteuttamistavat
1 §
Sulautuminen
Osakeyhtiö (sulautuva yhtiö) voi
sulautua toiseen osakeyhtiöön (vastaanottava
yhtiö), jolloin sulautuvan yhtiön varat ja
velat siirtyvät vastaanottavalle yhtiölle ja sulautuvan
yhtiön osakkeenomistajat saavat sulautumisvastikkeena vastaanottavan
yhtiön osakkeita. Sulautumisvastike saa olla myös
rahaa, muuta omaisuutta ja sitoumuksia.
2 §
Sulautumisen toteuttamistavat
Sulautuminen voi tapahtua siten, että:
1) yksi tai useampi sulautuva yhtiö sulautuu vastaanottavaan
yhtiöön (absorptiosulautuminen); taikka
2) vähintään kaksi sulautuvaa
yhtiötä sulautuu perustamalla yhdessä vastaanottavan
yhtiön (kombinaatiosulautuminen).
Tytäryhtiösulautumisella tarkoitetaan
absorptiosulautumista, jossa sulautumiseen osallistuvat yhtiöt
omistavat kaikki sulautuvan yhtiön osakkeet sekä mahdolliset
optio-oikeudet ja muut osakkeisiin oikeuttavat erityiset oikeudet.
Kolmikantasulautumisella tarkoitetaan absorptiosulautumista,
jossa muu taho kuin vastaanottava yhtiö antaa sulautumisvastiketta.
Sulautumiseen osallistuvilla yhtiöillä tarkoitetaan
tässä luvussa sulautuvaa yhtiötä ja
vastaanottavaa yhtiötä.
Sulautumissuunnitelma ja hyväksytyn tilintarkastajan
lausunto
3 §
Sulautumissuunnitelma
Sulautumiseen osallistuvien yhtiöiden hallitusten on
laadittava kirjallinen sulautumissuunnitelma, joka on päivättävä ja
allekirjoitettava. Kolmikantasulautumisessa myös sulautumisvastikkeen
antajan on allekirjoitettava sulautumissuunnitelma.
Sulautumissuunnitelmassa on oltava:
1) sulautumiseen osallistuvien yhtiöiden ja mahdollisen
muun sulautumisvastikkeen antajan toiminimet, yritys- ja yhteisötunnukset
tai vastaavat yksilöintitiedot sekä kotipaikat;
2) selvitys sulautumisen syistä;
3) absorptiosulautumisessa ehdotus mahdollisesta vastaanottavan
yhtiön yhtiöjärjestyksen muutoksesta
sekä kombinaatiosulautumisessa ehdotus perustettavan yhtiön
yhtiöjärjestyksestä ja siitä,
miten perustettavan yhtiön toimielinten jäsenet
valitaan;
4) absorptiosulautumisessa ehdotus sulautumisvastikkeena
mahdollisesti annettavien osakkeiden lukumäärästä osakelajeittain
ja siitä, annetaanko uusia vai yhtiön hallussa
olevia omia osakkeita, sekä kombinaatiosulautumisessa ehdotus
vastaanottavan yhtiön osakkeiden lukumäärästä osakelajeittain;
5) ehdotus mahdollisesta muusta sulautumisvastikkeesta
ja, jos vastike on optio-oikeuksia tai muita osakkeisiin oikeuttavia
erityisiä oikeuksia, niiden 10 luvun 3 §:n mukaiset
ehdot;
6) ehdotus sulautumisvastikkeen jakautumisesta, vastikkeen
antamisen ajankohdasta ja muista vastikkeen antamiseen liittyvistä ehdoista
sekä selvitys näiden perusteista;
7) selvitys tai ehdotus sulautuvan yhtiön
optio-oikeuden ja muun osakkeisiin oikeuttavan erityisen oikeuden
haltijan oikeuksista sulautumisessa;
8) absorptiosulautumisessa ehdotus vastaanottavan yhtiön
mahdollisesta osakepääoman korotuksesta sekä kombinaatiosulautumisessa
ehdotus vastaanottavan yhtiön osakepääomasta;
9) selvitys sulautuvan yhtiön varoista, veloista
ja omasta pääomasta ja niiden arvostamiseen vaikuttavista
seikoista, sulautumisen suunnitellusta vaikutuksesta vastaanottavan
yhtiön taseeseen sekä sulautumiseen sovellettavista
kirjanpidollisista menetelmistä;
10) ehdotus sulautumiseen osallistuvien yhtiöiden
oikeudesta päättää muista kuin
tavanomaiseen liiketoimintaan kuuluvista järjestelyistä,
jotka vaikuttavat niiden oman pääoman tai osakkeiden
määrään;
11) selvitys pääomalainoista, joiden
velkojat voivat 6 §:n mukaisesti vastustaa sulautumista;
12) selvitys sulautuvan yhtiön ja sen tytäryhteisöjen
omistamien vastaanottavan yhtiön ja sen emoyhtiön
osakkeiden lukumäärästä sekä sulautumiseen
osallistuvien yhtiöiden omistamien sulautuvan
yhtiön osakkeiden lukumäärästä;
13) selvitys sulautumiseen osallistuvien yhtiöiden
omaisuuteen kohdistuvista yrityskiinnityslaissa (634/1984)
tarkoitetuista yrityskiinnityksistä;
14) selvitys tai ehdotus sulautumiseen osallistuvan
yhtiön hallintoneuvoston ja hallituksen jäsenelle,
toimitusjohtajalle, tilintarkastajalle ja sulautumissuunnitelmasta
lausunnon antavalle hyväksytylle tilintarkastajalle annettavista
erityisistä eduista ja oikeuksista;
15) ehdotus sulautumisen täytäntöönpanon suunnitellusta
rekisteröintiajankohdasta; sekä
16) ehdotus mahdollisiksi muiksi sulautumisen ehdoiksi.
Tytäryhtiösulautumiseen ei sovelleta 2 momentin
4—8 eikä 10 kohdan säännöksiä.
4 §
Hyväksytyn tilintarkastajan lausunto
Sulautumiseen osallistuvien yhtiöiden hallitusten on
nimettävä yksi tai useampi hyväksytty tilintarkastaja
antamaan sulautumissuunnitelmasta lausunto kullekin sulautumiseen
osallistuvalle yhtiölle. Lausunnossa on arvioitava, onko sulautumissuunnitelmassa
annettu oikeat ja riittävät tiedot perusteista,
joiden mukaan sulautumisvastike määrätään,
sekä vastikkeen jakamisesta. Vastaanottavalle yhtiölle
annettavassa lausunnossa on lisäksi mainittava, onko sulautuminen
omiaan vaarantamaan yhtiön velkojen maksun.
Jos kaikki sulautumiseen osallistuvien yhtiöiden osakkeenomistajat
suostuvat tai jos kysymyksessä on tytäryhtiösulautuminen,
riittää lausunto siitä, onko sulautuminen
omiaan vaarantamaan vastaanottavan yhtiön velkojen maksun.
Sulautumissuunnitelman rekisteröiminen ja kuulutus
velkojille
5 §
Sulautumissuunnitelman rekisteröiminen
Sulautumissuunnitelma on ilmoitettava rekisteröitäväksi
kuukauden kuluessa suunnitelman allekirjoittamisesta. Ilmoitukseen
on liitettävä 4 §:ssä tarkoitettu
lausunto.
Ilmoituksen tekevät sulautumiseen osallistuvat yhtiöt
yhdessä. Tytäryhtiösulautumisessa ilmoituksen
tekee emoyhtiö.
Sulautuminen raukeaa, jos ilmoitusta ei tehdä määräajassa
tai rekisteröiminen evätään.
6 §
Kuulutus velkojille
Niillä sulautuvan yhtiön velkojilla, joiden saatava
on syntynyt ennen sulautumissuunnitelman rekisteröimistä,
on oikeus vastustaa sulautumista.
Rekisteriviranomaisen on annettava sulautuvan yhtiön
hakemuksesta 1 momentissa tarkoitetuille velkojille kuulutus, jossa
mainitaan velkojan oikeudesta vastustaa sulautumista ilmoittamalla
siitä kirjallisesti rekisteriviranomaiselle viimeistään
kuulutuksessa mainittuna määräpäivänä.
Kuulutuksen antamista on haettava neljän kuukauden kuluessa
sulautumissuunnitelman rekisteröimisestä tai sulautuminen
raukeaa. Rekisteriviranomaisen on julkaistava kuulutus virallisessa
lehdessä viimeistään kolme kuukautta
ennen määräpäivää ja
rekisteröitävä kuulutus viran puolesta.
Kuulutus on annettava vastaanottavan yhtiön hakemuksesta
myös vastaanottavan yhtiön velkojille, jos sulautuminen
on 4 §:ssä tarkoitetun hyväksytyn tilintarkastajan
lausunnon mukaan omiaan vaarantamaan vastaanottavan yhtiön velkojen
maksun. Vastaanottavan yhtiön velkojiin sovelletaan tällöin,
mitä tässä luvussa säädetään
sulautuvan yhtiön velkojista.
7 §
Yhtiön kirjallinen ilmoitus velkojille
Yhtiön on viimeistään kuukausi ennen
määräpäivää lähetettävä kuulutuksesta
kirjallinen ilmoitus 6 §:n 1 momentissa tarkoitetuille
tunnetuille velkojilleen. Jos sulautuvan yhtiön osakkeenomistaja
taikka optio-oikeuden tai muun osakkeisiin oikeuttavan erityisen
oikeuden haltija on 13 §:n mukaisesti vaatinut lunastamista, velkojille
on ilmoitettava lunastettaviksi vaadittujen osakkeiden ja oikeuksien
määrät. Ilmoitus voidaan lähettää vasta
sulautumisesta päättävän yhtiökokouksen
jälkeen. Jos kaikki yhtiön osakkeenomistajat ja
mainittujen oikeuksien haltijat ovat ilmoittaneet luopuvansa lunastusoikeudesta
tai heillä ei muuten ole lunastusoikeutta, ilmoitus voidaan
kuitenkin lähettää aikaisemmin.
8 §
Yrityssaneeraus
Yrityksen saneerauksesta annetussa laissa (47/1993)
tarkoitettu saneerausmenettely korvaa 6 §:ssä tarkoitetun
kuulutuksen, eikä velkojalla ole oikeutta vastustaa sulautumista
tämän lain nojalla, jos kaikki sulautumiseen osallistuvat
yhtiöt kuuluvat samaan konserniin ja niitä koskeva
saneerausohjelma vahvistetaan samanaikaisesti.
Sulautumissuunnitelma liitteineen on liitettävä ehdotukseen
saneerausohjelmaksi.
Sulautumisesta päättäminen
9 §
Toimivaltainen elin ja päätöksen
ajankohta
Sulautuvassa yhtiössä sulautumisesta päättää yhtiökokous.
Tytäryhtiösulautumisesta voi kuitenkin päättää sulautuvan
yhtiön hallitus.
Vastaanottavassa yhtiössä sulautumisesta päättää hallitus.
Sulautumisesta päättää kuitenkin
yhtiökokous, jos sitä vaativat osakkeenomistajat,
joilla on vähintään yksi kahdeskymmenesosa
yhtiön osakkeista.
Sulautumisesta päättävä yhtiökokous
on pidettävä tai hallituksen sulautumispäätös
tehtävä neljän kuukauden kuluessa sulautumissuunnitelman
rekisteröimisestä, tai sulautuminen raukeaa.
Yhtiökokous on kuitenkin pidettävä viimeistään
kuukautta ennen 6 §:ssä tarkoitettua määräpäivää,
elleivät yhtiön kaikki osakkeenomistajat sekä mahdolliset
optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien
haltijat ole luopuneet oikeudestaan vaatia lunastamista.
Yhtiökokouksen päätös sulautumisesta
on tehtävä 5 luvun 27 §:ssä tarkoitetulla
määräenemmistöllä.
10 §
Yhtiökokouskutsu sekä ilmoitus optio-oikeuksien
ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien haltijoille
Kutsua sulautumisesta päättävään
yhtiökokoukseen ei saa toimittaa ennen sulautumissuunnitelman
rekisteröimistä. Kutsu on toimitettava aikaisintaan
kahta kuukautta ja, jollei yhtiöjärjestyksessä ole
määrätty pidempää aikaa,
viimeistään kuukautta ennen yhtiökokousta,
5 luvun 7 §:ssä tarkoitettua viimeistä ilmoittautumispäivää tai
4 luvun 2 §:n 2 momentin mukaista arvo-osuusjärjestelmään
liittyneitä yhtiöitä koskevaa määräpäivää.
Julkisessa osakeyhtiössä kutsu voidaan kuitenkin
toimittaa aikaisintaan kolme kuukautta ennen edellä tarkoitettua päivää.
Sulautuvassa yhtiössä kutsu on sen lisäksi, mitä yhtiöjärjestyksessä yhtiökokouskutsusta
määrätään,
lähetettävä kirjallisena jokaiselle osakkeenomistajalle,
jonka osoite on yhtiön tiedossa. Kutsussa sulautuvan yhtiön
yhtiökokoukseen on mainittava osakkeenomistajien 13 §:ssä tarkoitetusta
oikeudesta vaatia lunastamista. Sulautuvan yhtiön on 1
momentissa tarkoitetussa ajassa ilmoitettava 13 §:ssä tarkoitetusta
lunastusoikeudesta niille optio-oikeuksien tai muiden osakkeisiin
oikeuttavien erityisten oikeuksien haltijoille, joilla on oikeus
vaatia lunastamista ja joiden osoite on yhtiön tiedossa.
Jos kaikkien lunastukseen oikeutettujen oikeuksien haltijoiden osoite
ei ole yhtiön tiedossa, lunastusoikeudesta on samassa ajassa
ilmoitettava myös virallisessa lehdessä.
Jos yhtiökokousta ei vastaanottavassa yhtiössä kutsuta
koolle, sulautumisesta on ilmoitettava osakkeenomistajille samalla
tavalla kuin kutsu yhtiökokoukseen toimitetaan. Osakkeenomistaja
voi kuukauden kuluessa ilmoituksesta kirjallisesti vaatia, että sulautumisesta
on päätettävä yhtiökokouksessa.
Vastaanottavassa yhtiössä kokouskutsu voidaan
toimittaa 5 luvun 19 §:n 1 momentissa tarkoitetussa ajassa,
jos sulautumisesta päätetään yhtiökokouksessa
osakkeenomistajan vaatimuksesta ja jos yhtiön tämän
pykälän 3 momentissa tarkoitetun ilmoituksen ja
yhtiökokouksen, 5 luvun 7 §:ssä tarkoitetun
viimeisen ilmoittautumispäivän tai 4 luvun 2 §:n
2 momentin mukaisen arvo-osuusjärjestelmään
liittyneitä yhtiöitä koskevan
määräpäivän välinen
aika on vähintään kuukausi tai yhtiöjärjestyksessä määrätty
pidempi kutsuaika.
11 §
Asiakirjojen nähtävänä pitäminen
ja lähettäminen
Seuraavat asiakirjat on vähintään
kuukauden ajan ennen sulautumisesta päättävää yhtiökokousta
ja 10 §:n 3 momentissa tarkoitetun ilmoituksen toimittamisesta
lähtien pidettävä osakkeenomistajan nähtävänä kunkin
sulautumiseen osallistuvan yhtiön pääkonttorissa
tai Internet-verkkosivuilla, viivytyksettä lähetettävä osakkeenomistajalle,
joka pyytää sitä, sekä asetettava
nähtäväksi yhtiökokouksessa:
1) sulautumissuunnitelma;
2) kunkin sulautumiseen osallistuvan yhtiön kolmen
viimeksi päättyneen tilikauden tilinpäätökset,
toimintakertomukset ja tilintarkastuskertomukset;
3) jos sulautumiseen osallistuvan julkisen osakeyhtiön
viimeisen tilikauden päättymisestä on
kulunut sulautumissuunnitelman allekirjoituspäivään
mennessä yli kuusi kuukautta, yhtiön
tilinpäätös, toimintakertomus ja tilintarkastuskertomus
päivältä, joka ei saa olla kolmea kuukautta
sulautumissuunnitelman allekirjoituspäivää aiempi;
4) kunkin sulautumiseen osallistuvan yhtiön viimeisen
tilikauden jälkeen mahdollisesti tekemät varojen
jakamista koskevat päätökset;
5) kunkin sulautumiseen osallistuvan yhtiön viimeisen
tilikauden jälkeen laaditut osavuosikatsaukset;
6) hallituksen selostus tilinpäätöksen
tai osavuosikatsauksen jälkeisistä yhtiön
asemaan olennaisesti vaikuttavista tapahtumista; sekä
7) 4 §:ssä tarkoitettu lausunto sulautumissuunnitelmasta.
Kolmikantasulautumisessa osakkeenomistajien nähtävänä on
pidettävä sulautumisvastikkeen antajaa koskevat
5 luvun 21 §:n 2 momentissa tarkoitetut asiakirjat. Jollei
tilinpäätösasiakirjoja ole, nähtävänä on
pidettävä selvitys taloudellisesta asemasta
viimeksi päättyneeltä tilikaudelta tai
sen puuttuessa kalenterivuodelta sekä sen jälkeiseltä ajalta.
12 §
Sulautumispäätöksen oikeusvaikutukset
Sulautuvan yhtiön sulautumispäätös
korvaa sulautuvan yhtiön osakkeenomistajien sekä optio-oikeuksien
ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien
haltijoiden sulautumisvastiketta koskevat merkinnät ja
muut toimet, jotka perustavat oikeuden sulautumisvastikkeeseen.
Kombinaatiosulautumisessa sulautumissuunnitelma korvaa myös
vastaanottavan yhtiön perustamissopimuksen.
Jos sulautumista ei hyväksytä sulautumissuunnitelman
mukaisesti muutoksitta kaikissa sulautumiseen osallistuvissa yhtiöissä,
sulautuminen raukeaa. Päätös sulautumisen
hylkäämisestä tai sulautumisen raukeaminen
on viipymättä ilmoitettava rekisteröitäväksi.
Osakkeiden sekä optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin
oikeuttavien erityisten oikeuksien lunastaminen
13 §
Lunastusmenettely
Sulautuvan yhtiön osakkeenomistaja voi sulautumisesta
päättävässä yhtiökokouksessa
vaatia osakkeidensa lunastamista ja hänelle on varattava
siihen tilaisuus ennen kuin sulautumisesta päätetään.
Vain ne osakkeet voidaan lunastaa, jotka on ilmoitettu merkittäviksi
osakeluetteloon yhtiökokoukseen tai viimeiseen ilmoittautumispäivään
mennessä taikka jos osakkeet kuuluvat arvo-osuusjärjestelmään,
lunastusta vaativan osakkeenomistajan arvo-osuustilille 4 luvun
2 §:n 2 momentissa tarkoitettuun määräpäivään
mennessä. Lunastusta vaativan on äänestettävä sulautumispäätöstä vastaan.
Optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin oikeuttavien
erityisten oikeuksien haltija voi vaatia oikeuksiensa lunastamista
sulautumisesta päättävässä yhtiökokouksessa
tai esittämällä todisteellisesti sitä koskevan
vaatimuksensa sulautuvalle yhtiölle ennen yhtiökokousta.
Ennen kuin sulautumisesta päätetään,
yhtiökokoukselle on ilmoitettava, kuinka monesta oikeudesta
on esitetty lunastusvaatimus.
Jos osakkeiden taikka optio-oikeuksien tai muiden osakkeisiin
oikeuttavien erityisten oikeuksien lunastusoikeudesta
tai lunastamisen ehdoista ei sovita vastaanottavan yhtiön
kanssa, asia on annettava välimiesten ratkaistavaksi noudattaen,
mitä 18 luvun 3—5 ja 8—10 §:ssä säädetään
lunastusriitojen käsittelystä. Osakkeenomistajan
tai oikeuden haltijan on pantava asia vireille viimeistään
kuukauden kuluttua yhtiökokouksesta. Vireillepanon jälkeen
osakkeenomistajalla ja oikeuden haltijalla on oikeus vain lunastushintaan.
Jos lunastusmenettelyssä myöhemmin vahvistetaan,
ettei heillä ole oikeutta lunastukseen, heillä on
oikeus sulautumisvastikkeeseen sulautumissuunnitelman mukaisesti.
Jos sulautuminen raukeaa, myös lunastusmenettely raukeaa.
Lunastushinta on osakkeen taikka optio-oikeuden tai
muun osakkeisiin oikeuttavan erityisen oikeuden sulautumispäätöstä edeltävän ajankohdan
käypä hinta. Lunastushintaa määritettäessä ei
oteta huomioon sulautumisen mahdollista sulautuvan yhtiön
osakkeen taikka optio-oikeuden tai muun osakkeisiin oikeuttavan erityisen
oikeuden arvoa alentavaa vaikutusta. Lunastushinnalle on maksettava
vuotuista korkoa sulautumispäätöksen
ja lunastushinnan maksamisen väliseltä ajalta
korkolain 12 §:ssä tarkoitetun kulloinkin voimassa
olevan viitekoron mukaisesti.
Lunastushinta on maksettava kuukauden kuluttua tuomion lainvoimaiseksi
tulemisesta, ei kuitenkaan ennen sulautumisen täytäntöönpanon
rekisteröimistä. Lunastushinta voidaan tallettaa
siten kuin 18 luvun 11 §:n 2 ja 3 momentissa säädetään.
Lunastushinnan maksamisesta vastaa vastaanottava yhtiö.
Sulautuvan yhtiön on viipymättä ilmoitettava
tälle lunastusvaatimuksista.
Sulautumisen täytäntöönpano
ja oikeusvaikutukset
14 §
Ilmoitus sulautumisen täytäntöönpanosta
Sulautumiseen osallistuvien yhtiöiden on
tehtävä rekisteriviranomaiselle ilmoitus sulautumisen
täytäntöönpanosta neljän
kuukauden kuluessa sulautumista koskevasta päätöksestä,
tai sulautuminen raukeaa. Ilmoitukseen on liitettävä:
1) kunkin sulautumiseen osallistuvan yhtiön hallituksen
jäsenten ja toimitusjohtajan vakuutus siitä, että sulautumisessa
on noudatettu tämän lain säännöksiä;
2) hyväksytyn tilintarkastajan todistus siitä, että vastaanottava
yhtiö on saanut täyden vastikkeen sen omaan pääomaan
merkitystä määrästä, ja
lausunto sulautumissuunnitelman 3 §:n 2 momentin 9 kohdassa
tarkoitetusta selvityksestä; sekä
3) hallituksen jäsenen tai toimitusjohtajan
todistus 7 §:ssä tarkoitettujen ilmoitusten lähettämisestä.
Tytäryhtiösulautumisessa ilmoituksen tekemisestä vastaa
emoyhtiö. Poiketen siitä, mitä 1 momentissa
säädetään, ilmoitukseen tarvitsee liittää vain
emoyhtiön hallituksen jäsenen tai toimitusjohtajan
vakuutus siitä, että sulautumisessa on noudatettu
tämän lain säännöksiä,
sekä todistus 7 §:ssä tarkoitettujen
ilmoitusten lähettämisestä.
15 §
Rekisteröimisen edellytykset
Rekisteriviranomaisen on rekisteröitävä sulautuminen,
jos velkoja ei ole vastustanut sulautumista taikka jos velkoja on
tuomioistuimen tuomion mukaan saanut maksun tai turvaavan vakuuden
saatavastaan.
Jos velkoja on vastustanut sulautumista, rekisteriviranomaisen
on ilmoitettava tästä yhtiölle viipymättä määräpäivän
jälkeen. Velkojan vastustaessa sulautuminen raukeaa kuukauden kuluttua
määräpäivästä.
Rekisteriviranomaisen on kuitenkin lykättävä asian
käsittelyä, jos yhtiö osoittaa kuukauden
kuluessa määräpäivästä panneensa
vireille kanteen sen vahvistamiseksi, että velkoja on saanut
maksun tai turvaavan vakuuden saatavastaan, taikka jos yhtiö ja
velkoja yhdessä pyytävät asian käsittelyn
lykkäämistä.
Sulautuminen voidaan toteuttaa, vaikka sulautuva yhtiö on
asetettu selvitystilaan, jollei yhtiön omaisuutta ole 20
luvun 15 §:ssä tarkoitetulla tavalla ryhdytty
jakamaan osakkeenomistajille.
Jos sulautumiseen osallistuvista yhtiöistä useamman
kuin yhden omaisuuteen kohdistuu yrityskiinnityslaissa tarkoitettu
yrityskiinnitys, sulautumista ei saa rekisteröidä,
jollei samalla rekisteröidä hakemuksen perusteella
yhtiöiden ja kiinnityksenhaltijoiden sopimusta kiinnitysten
etuoikeuden järjestämisestä.
16 §
Sulautumisen oikeusvaikutukset
Sulautuvan yhtiön varat ja velat siirtyvät
selvitysmenettelyttä vastaanottavalle yhtiölle,
kun sulautumisen täytäntöönpano
on rekisteröity. Samanaikaisesti sulautuva yhtiö purkautuu
ja kombinaatiosulautumisessa vastaanottava yhtiö syntyy.
Sulautuvan yhtiön varoja ja velkoja ei saa merkitä vastaanottavan
yhtiön taseeseen korkeammasta arvosta kuin mikä niiden
taloudellinen arvo on vastaanottavalle yhtiölle. Sitoumusta
työn tai palvelun suorittamiseen ei sulautumisessa saa
merkitä taseeseen.
Sulautumisen täytäntöönpanon
rekisteröintihetkellä sulautuvan yhtiön
osakkeenomistajille sekä optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin
oikeuttavien erityisten oikeuksien haltijoille syntyy oikeus sulautumisvastikkeeseen
sulautumissuunnitelman mukaisesti. Sulautumisvastikkeena annettavat
uudet osakkeet tuottavat osakkeenomistajan oikeudet rekisteröimisestä alkaen,
jollei sulautumissuunnitelmassa määrätä tätä myöhempää ajankohtaa.
Osakkeet tuottavat osakkeenomistajan oikeudet kuitenkin viimeistään
vuoden kuluttua rekisteröimisestä. Vastaanottavan
tai sulautuvan yhtiön omistamat sulautuvan yhtiön
osakkeet eivät tuota oikeutta sulautumisvastikkeeseen.
Jos sulautumisvastikkeen saaminen edellyttää saajalta
erityisiä toimia, kuten osakekirjan esittämistä,
eikä vastiketta tällä tavoin vaadita kymmenen
vuoden kuluessa sulautumisen täytäntöönpanon
rekisteröimisestä, vastaanottavan yhtiön
yhtiökokous voi päättää,
että oikeus sulautumisvastikkeeseen ja siihen perustuvat
oikeudet on menetetty. Menetetyn vastikkeen saa vastaanottava yhtiö.
17 §
Lopputilitys
Sulautuvan yhtiön hallituksen ja toimitusjohtajan on
mahdollisimman pian sulautumisen täytäntöönpanon
jälkeen laadittava tilinpäätös
ja toimintakertomus ajalta, jolta tilinpäätöstä ei vielä ole
esitetty yhtiökokouksessa (lopputilitys). Lopputilitys
on annettava tilintarkastajille, joiden on kuukauden kuluessa annettava
lopputilitystä koskeva tilintarkastuskertomus.
Tilintarkastuskertomuksen saatuaan hallituksen on viivytyksettä kutsuttava
osakkeenomistajat osakkeenomistajien kokoukseen vahvistamaan lopputilitys.
Kokoukseen sovelletaan, mitä yhtiökokouksesta
säädetään.
Lopputilitys on ilmoitettava rekisteröitäväksi siten
kuin 8 luvun 10 §:ssä säädetään.
18 §
Sulautumisen peruuntuminen
Vaikka sulautuminen on rekisteröity, se peruuntuu,
jos sulautumispäätös tuomioistuimen lainvoimaisen
tuomion mukaan on pätemätön. Sulautuva
yhtiö ja vastaanottava yhtiö ovat yhteisvastuussa
sellaisesta vastaanottavan yhtiön velvoitteesta, joka on
syntynyt sulautumisen rekisteröimisen jälkeen
mutta ennen tuomion rekisteröimistä.
17 luku
Jakautuminen
Jakautumisen määritelmä ja toteuttamistavat
1 §
Jakautuminen
Osakeyhtiö (jakautuva
yhtiö)
voi jakautua siten, että jakautuvan yhtiön varat
ja velat osittain tai kokonaan siirtyvät yhdelle tai useammalle osakeyhtiölle
(vastaanottava
yhtiö) ja jakautuvan yhtiön
osakkeenomistajat saavat jakautumisvastikkeena vastaanottavan yhtiön
osakkeita. Jakautumisvastike saa olla myös rahaa, muuta
omaisuutta ja sitoumuksia.
2 §
Jakautumisen toteuttamistavat
Jakautuminen voi tapahtua siten, että:
1) jakautuvan yhtiön kaikki varat ja velat
siirtyvät kahdelle tai useammalle vastaanottavalle yhtiölle
ja jakautuva yhtiö purkautuu (kokonaisjakautuminen);
taikka
2) osa jakautuvan yhtiön varoista ja veloista siirtyy
yhdelle tai useammalle vastaanottavalle yhtiölle (osittaisjakautuminen).
Jakautumisella toimivaan yhtiöön tarkoitetaan
jakautumista, jossa vastaanottava yhtiö on perustettu ennen
jakautumisen täytäntöönpanoa,
ja jakautumisella perustettavaan yhtiöön jakautumista,
jossa vastaanottava yhtiö perustetaan jakautumisen yhteydessä.
Jakautuminen voi tapahtua samalla sekä toimivaan että perustettavaan
yhtiöön.
Jakautumiseen osallistuvilla yhtiöillä tarkoitetaan
tässä luvussa jakautuvaa yhtiötä ja
vastaanottavaa yhtiötä.
Jakautumissuunnitelma ja hyväksytyn tilintarkastajan
lausunto
3 §
Jakautumissuunnitelma
Jakautumiseen osallistuvien yhtiöiden hallitusten on
laadittava kirjallinen jakautumissuunnitelma, joka on päivättävä ja
allekirjoitettava.
Jakautumissuunnitelmassa on oltava:
1) jakautumiseen osallistuvien yhtiöiden toiminimet,
yritys- ja yhteisötunnukset tai vastaavat yksilöintitiedot
sekä kotipaikat;
2) selvitys jakautumisen syistä;
3) jakautumisessa toimivaan yhtiöön
ehdotus mahdollisesta vastaanottavan yhtiön yhtiöjärjestyksen
muutoksesta sekä jakautumisessa perustettavaan yhtiöön
ehdotus perustettavan yhtiön yhtiöjärjestyksestä ja
siitä, miten perustettavan yhtiön toimielinten
jäsenet valitaan;
4) jakautumisessa toimivaan yhtiöön
ehdotus jakautumisvastikkeena mahdollisesti annettavien
osakkeiden lukumäärästä osakelajeittain
ja siitä, annetaanko uusia vai yhtiön hallussa
olevia omia osakkeita, sekä jakautumisessa perustettavaan
yhtiöön ehdotus vastaanottavan yhtiön osakkeiden
lukumäärästä osakelajeittain;
5) ehdotus mahdollisesta muusta jakautumisvastikkeesta
ja, jos vastike on optio-oikeuksia tai muita osakkeisiin oikeuttavia
erityisiä oikeuksia, niiden 10 luvun 3 §:n mukaiset
ehdot;
6) ehdotus jakautumisvastikkeen jakautumisesta, vastikkeen
antamisen ajankohdasta ja muista vastikkeen antamiseen liittyvistä ehdoista
sekä selvitys näiden perusteista;
7) selvitys tai ehdotus jakautuvan yhtiön
optio-oikeuden ja muun osakkeisiin oikeuttavan erityisen oikeuden
haltijan oikeuksista jakautumisessa;
8) jakautumisessa toimivaan yhtiöön
ehdotus vastaanottavan yhtiön mahdollisesta osakepääoman
korotuksesta sekä jakautumisessa perustettavaan yhtiöön
ehdotus vastaanottavan yhtiön osakepääomasta;
9) selvitys jakautuvan yhtiön varoista, veloista
ja omasta pääomasta ja niiden arvostamiseen vaikuttavista
seikoista sekä ehdotus jakautuvan yhtiön varojen
ja velkojen jakamisesta kullekin jakautumiseen osallistuvalle yhtiölle,
jakautumisen suunnitellusta vaikutuksesta vastaanottavan yhtiön
taseeseen sekä jakautumiseen sovellettavista kirjanpidollisista
menetelmistä;
10) ehdotus osakepääoman alentamisesta
varojen jakamiseksi vastaanottavalle yhtiölle tai osakkeenomistajille,
varojen siirtämiseksi vapaan oman pääoman
rahastoon tai käyttämisestä sellaisen
tappion välittömään kattamiseen,
johon vapaa oma pääoma ei riitä;
11) ehdotus jakautumiseen osallistuvien yhtiöiden
oikeudesta päättää muista kuin
tavanomaiseen liiketoimintaan kuuluvista järjestelyistä,
jotka vaikuttavat niiden oman pääoman tai osakkeiden
määrään;
12) selvitys pääomalainoista, joiden
velkojat voivat 6 §:n mukaisesti vastustaa jakautumista;
13) selvitys jakautuvan yhtiön ja sen tytäryhteisöjen
omistamien vastaanottavan yhtiön ja sen emoyhtiön
osakkeiden lukumäärästä sekä jakautumiseen
osallistuvien yhtiöiden omistamien jakautuvan
yhtiön osakkeiden lukumäärästä;
14) selvitys jakautumiseen osallistuvien yhtiöiden
omaisuuteen kohdistuvista yrityskiinnityslaissa tarkoitetuista yrityskiinnityksistä;
15) selvitys tai ehdotus jakautumiseen osallistuvan
yhtiön hallintoneuvoston ja hallituksen jäsenelle,
toimitusjohtajalle, tilintarkastajalle ja jakautumissuunnitelmasta
lausunnon antavalle hyväksytylle tilintarkastajalle annettavista
erityisistä eduista ja oikeuksista;
16) ehdotus jakautumisen täytäntöönpanon suunnitellusta
rekisteröintiajankohdasta; sekä
17) ehdotus mahdollisiksi muiksi jakautumisen ehdoiksi.
4 §
Hyväksytyn tilintarkastajan lausunto
Jakautumiseen osallistuvien yhtiöiden hallitusten on
nimettävä yksi tai useampi hyväksytty tilintarkastaja
antamaan jakautumissuunnitelmasta lausunto kullekin jakautumiseen
osallistuvalle yhtiölle. Lausunnossa on arvioitava, onko jakautumissuunnitelmassa
annettu oikeat ja riittävät tiedot perusteista,
joiden mukaan jakautumisvastike määrätään,
sekä vastikkeen jakamisesta. Vastaanottavalle yhtiölle
annettavassa lausunnossa on lisäksi mainittava, onko jakautuminen
omiaan vaarantamaan yhtiön velkojen maksun.
Jos kaikki jakautumiseen osallistuvien yhtiöiden osakkeenomistajat
suostuvat, riittää lausunto siitä, onko
jakautuminen omiaan vaarantamaan vastaanottavan yhtiön
velkojen maksun.
Jakautumissuunnitelman rekisteröiminen ja kuulutus
velkojille
5 §
Jakautumissuunnitelman rekisteröiminen
Jakautumissuunnitelma on ilmoitettava rekisteröitäväksi
kuukauden kuluessa suunnitelman allekirjoittamisesta. Ilmoitukseen
on liitettävä 4 §:ssä tarkoitettu
lausunto.
Ilmoituksen tekevät jakautumiseen osallistuvat yhtiöt
yhdessä.
Jakautuminen raukeaa, jos ilmoitusta ei tehdä määräajassa
tai rekisteröiminen evätään.
6 §
Kuulutus velkojille
Niillä jakautuvan yhtiön velkojilla, joiden saatava
on syntynyt ennen jakautumissuunnitelman rekisteröimistä,
on oikeus vastustaa jakautumista.
Rekisteriviranomaisen on annettava jakautuvan yhtiön
hakemuksesta 1 momentissa tarkoitetuille velkojille kuulutus, jossa
mainitaan velkojan oikeudesta vastustaa jakautumista ilmoittamalla
siitä kirjallisesti rekisteriviranomaiselle viimeistään
kuulutuksessa mainittuna määräpäivänä.
Kuulutuksen antamista on haettava neljän kuukauden kuluessa
jakautumissuunnitelman rekisteröimisestä tai jakautuminen
raukeaa. Rekisteriviranomaisen on julkaistava kuulutus virallisessa
lehdessä viimeistään kolme kuukautta
ennen määräpäivää ja
rekisteröitävä kuulutus viran puolesta.
Kuulutus on annettava vastaanottavan yhtiön hakemuksesta
myös vastaanottavan yhtiön velkojille, jos jakautuminen
on 4 §:ssä tarkoitetun hyväksytyn tilintarkastajan
lausunnon mukaan omiaan vaarantamaan vastaanottavan yhtiön velkojen
maksun. Vastaanottavan yhtiön velkojiin sovelletaan tällöin,
mitä tässä luvussa säädetään
jakautuvan yhtiön velkojista.
7 §
Yhtiön kirjallinen ilmoitus velkojille
Yhtiön on viimeistään kuukausi ennen
määräpäivää lähetettävä kuulutuksesta
kirjallinen ilmoitus 6 §:n 1 momentissa tarkoitetuille
tunnetuille velkojilleen. Jos jakautuvan yhtiön osakkeenomistaja
taikka optio-oikeuden tai muun osakkeisiin oikeuttavan erityisen
oikeuden haltija on 13 §:n mukaisesti vaatinut lunastamista, velkojille
on ilmoitettava lunastettaviksi vaadittujen osakkeiden ja oikeuksien
määrät. Ilmoitus voidaan lähettää vasta
jakautumisesta päättävän yhtiökokouksen
jälkeen. Jos kaikki yhtiön osakkeenomistajat ja
mainittujen oikeuksien haltijat ovat ilmoittaneet luopuvansa lunastusoikeudesta
tai heillä ei muuten ole lunastusoikeutta, ilmoitus voidaan
kuitenkin lähettää aikaisemmin.
8 §
Yrityssaneeraus
Yrityksen saneerauksesta annetussa laissa tarkoitettu saneerausmenettely
korvaa 6 §:ssä tarkoitetun kuulutuksen, eikä velkojalla
ole oikeutta vastustaa jakautumista tämän lain
nojalla, jos kaikki jakautumiseen osallistuvat yhtiöt kuuluvat
samaan konserniin ja niitä koskeva saneerausohjelma vahvistetaan
samanaikaisesti.
Jakautumissuunnitelma liitteineen on liitettävä ehdotukseen
saneerausohjelmaksi.
Jakautumisesta päättäminen
9 §
Toimivaltainen elin ja päätöksen
ajankohta
Jakautuvassa yhtiössä jakautumisesta päättää yhtiökokous.
Vastaanottavassa yhtiössä jakautumisesta päättää hallitus.
Jakautumisesta päättää kuitenkin
yhtiökokous, jos sitä vaativat osakkeenomistajat,
joilla on vähintään yksi kahdeskymmenesosa
yhtiön osakkeista.
Jakautumisesta päättävä yhtiökokous
on pidettävä tai hallituksen jakautumispäätös
tehtävä neljän kuukauden kuluessa jakautumissuunnitelman
rekisteröimisestä tai jakautuminen raukeaa.
Yhtiökokous on kuitenkin pidettävä viimeistään
kuukautta ennen 6 §:ssä tarkoitettua määräpäivää,
elleivät yhtiön kaikki osakkeenomistajat sekä mahdolliset
optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien
haltijat ole luopuneet oikeudestaan vaatia lunastamista.
Yhtiökokouksen päätös jakautumisesta
on tehtävä 5 luvun 27 §:ssä tarkoitetulla
määräenemmistöllä.
Jos jakautuvan yhtiön osakkeenomistaja ei jakautumisessa
perustettavaan yhtiöön saa vastaanottavassa
yhtiössä samaa omistusosuutta ja vastaavia oikeuksia
kuin hänellä on jakautuvassa yhtiössä,
päätös voidaan tehdä vain tällaisen
osakkeenomistajan suostumuksella.
10 §
Yhtiökokouskutsu sekä ilmoitus optio-oikeuksien
ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien
haltijoille
Kutsua jakautumisesta päättävään
yhtiökokoukseen ei saa toimittaa ennen jakautumissuunnitelman
rekisteröimistä. Kutsu on toimitettava aikaisintaan
kahta kuukautta ja, jollei yhtiöjärjestyksessä ole
määrätty pidempää aikaa,
viimeistään kuukautta ennen yhtiökokousta,
5 luvun 7 §:ssä tarkoitettua viimeistä ilmoittautumispäivää tai
4 luvun 2 §:n 2 momentin mukaista arvo-osuusjärjestelmään
liittyneitä yhtiöitä koskevaa määräpäivää.
Julkisessa osakeyhtiössä kutsu voidaan kuitenkin
toimittaa aikaisintaan kolme kuukautta ennen edellä tarkoitettua päivää.
Jakautuvassa yhtiössä kutsu on sen lisäksi, mitä yhtiöjärjestyksessä kokouskutsusta
määrätään, lähetettävä kirjallisena
jokaiselle osakkeenomistajalle, jonka osoite on yhtiön
tiedossa. Kutsussa jakautuvan yhtiön yhtiökokoukseen
on mainittava osakkeenomistajien 13 §:ssä tarkoitetusta
oikeudesta vaatia lunastusta. Jakautuvan yhtiön on 1 momentissa
tarkoitetussa ajassa ilmoitettava 13 §:ssä tarkoitetusta
lunastusoikeudesta niille optio-oikeuksien tai muiden osakkeisiin
oikeuttavien erityisten oikeuksien haltijoille, joilla on oikeus
vaatia lunastamista ja joiden osoite on yhtiön tiedossa.
Jos kaikkien lunastukseen oikeutettujen osoite ei ole yhtiön
tiedossa, lunastusoikeudesta on samassa ajassa ilmoitettava myös
virallisessa lehdessä.
Jos yhtiökokousta ei vastaanottavassa yhtiössä kutsuta
koolle, jakautumisesta on ilmoitettava osakkeenomistajille samalla
tavalla kuin kutsu yhtiökokoukseen toimitetaan. Osakkeenomistaja
voi kuukauden kuluessa ilmoituksesta kirjallisesti vaatia, että jakautumisesta
on päätettävä yhtiökokouksessa.
Vastaanottavassa yhtiössä kokouskutsu voidaan
toimittaa 5 luvun 19 §:n 1 momentissa tarkoitetussa ajassa,
jos jakautumisesta päätetään yhtiökokouksessa
osakkeenomistajan vaatimuksesta ja jos yhtiön tämän
pykälän 3 momentissa tarkoitetun ilmoituksen ja
yhtiökokouksen, 5 luvun 7 §:ssä tarkoitetun
viimeisen ilmoittautumispäivän tai 4 luvun 2 §:n
2 momentin mukaisen arvo-osuusjärjestelmään
liittyneitä yhtiöitä koskevan
määräpäivän välinen
aika on vähintään kuukausi tai yhtiöjärjestyksessä määrätty
pidempi kutsuaika.
11 §
Asiakirjojen nähtävänä pitäminen
ja lähettäminen
Seuraavat asiakirjat on vähintään
kuukauden ajan ennen jakautumisesta päättävää yhtiökokousta
ja 10 §:n 3 momentissa tarkoitetun ilmoituksen toimittamisesta
lähtien pidettävä osakkeenomistajan nähtävänä kunkin
jakautumiseen osallistuvan yhtiön pääkonttorissa
tai Internet-verkkosivuilla, viivytyksettä lähetettävä osakkeenomistajalle,
joka pyytää sitä, sekä asetettava
nähtäväksi yhtiökokouksessa:
1) jakautumissuunnitelma;
2) kunkin jakautumiseen osallistuvan yhtiön kolmen
viimeksi päättyneen tilikauden tilinpäätökset,
toimintakertomukset ja tilintarkastuskertomukset;
3) jos jakautumiseen osallistuvan julkisen osakeyhtiön
viimeisen tilikauden päättymisestä on
kulunut jakautumissuunnitelman allekirjoituspäivään
mennessä yli kuusi kuukautta, yhtiön
tilinpäätös, toimintakertomus ja tilintarkastuskertomus
päivältä, joka ei saa olla kolmea kuukautta
jakautumissuunnitelman allekirjoituspäivää aiempi;
4) kunkin jakautumiseen osallistuvan yhtiön viimeisen
tilikauden jälkeen mahdollisesti tekemät varojen
jakamista koskevat päätökset;
5) kunkin jakautumiseen osallistuvan yhtiön viimeisen
tilikauden jälkeen laaditut osavuosikatsaukset;
6) hallituksen selostus tilinpäätöksen
tai osavuosikatsauksen jälkeisistä yhtiön
asemaan olennaisesti vaikuttavista tapahtumista; sekä
7) 4 §:ssä tarkoitettu lausunto jakautumissuunnitelmasta.
12 §
Jakautumispäätöksen oikeusvaikutukset
Jakautuvan yhtiön jakautumispäätös
korvaa jakautuvan yhtiön osakkeenomistajien sekä optio-oikeuksien
ja muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien
haltijoiden jakautumisvastiketta koskevat merkinnät ja
muut toimet, jotka perustavat oikeuden jakautumisvastikkeeseen.
Jakautumisessa perustettavaan yhtiöön
jakautumissuunnitelma korvaa myös vastaanottavan yhtiön
perustamissopimuksen.
Jos jakautumista ei hyväksytä jakautumissuunnitelman
mukaisesti muutoksitta kaikissa jakautumiseen osallistuvissa yhtiöissä,
jakautuminen raukeaa. Päätös jakautumisen
hylkäämisestä tai jakautumisen raukeaminen
on viipymättä ilmoitettava rekisteröitäväksi.
Jakautumisvastikkeen sekä optio-oikeuksien ja muiden
osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien lunastaminen
13 §
Lunastusmenettely
Jakautumisessa toimivaan yhtiöön jakautuvan
yhtiön osakkeenomistaja voi jakautumisesta päättävässä yhtiökokouksessa
vaatia jakautumisvastikkeensa lunastamista ja hänelle on
varattava siihen tilaisuus ennen kuin jakautumisesta päätetään.
Vain ne osakkeet oikeuttavat lunastukseen, jotka on ilmoitettu merkittäviksi
osakeluetteloon yhtiökokoukseen tai viimeiseen ilmoittautumispäivään
mennessä taikka jos osakkeet kuuluvat arvo-osuusjärjestelmään,
lunastusta vaativan osakkeenomistajan arvo-osuustilille 4 luvun
2 §:n 2 momentissa tarkoitettuun määräpäivään
mennessä. Lunastusta vaativan on äänestettävä jakautumispäätöstä vastaan.
Optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin oikeuttavien
erityisten oikeuksien haltija voi vaatia oikeuksiensa lunastamista
jakautumisesta päättävässä yhtiökokouksessa
tai esittämällä todisteellisesti sitä koskevan
vaatimuksensa jakautuvalle yhtiölle ennen yhtiökokousta.
Ennen kuin jakautumisesta päätetään,
yhtiökokoukselle on ilmoitettava, kuinka monesta oikeudesta
on esitetty lunastusvaatimus.
Jos jakautumisvastikkeen taikka optio-oikeuksien tai
muiden osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien lunastusoikeudesta
tai lunastamisen ehdoista ei sovita vastaanottavan yhtiön
kanssa, asia on annettava välimiesten ratkaistavaksi noudattaen,
mitä 18 luvun 3—5 ja 8—10 §:ssä säädetään
lunastusriitojen käsittelystä. Osakkeenomistajan
tai oikeuden haltijan on pantava asia vireille viimeistään
kuukauden kuluttua yhtiökokouksesta. Osakkeenomistajalla
on vireillepanon jälkeen jakautumisvastikkeen sijasta oikeus
lunastushintaan. Optio-oikeuden ja muun osakkeisiin oikeuttavan
erityisen oikeuden haltijalla on vireillepanon jälkeen oikeus
vain lunastushintaan. Jos lunastusmenettelyssä myöhemmin
vahvistetaan, ettei osakkeenomistajalla taikka optio-oikeuden tai
muun osakkeisiin oikeuttavan erityisen oikeuden haltijalla ole oikeutta
lunastukseen, hänellä on oikeus jakautumisvastikkeeseen
jakautumissuunnitelman mukaisesti. Jos jakautuminen raukeaa, myös
lunastusmenettely raukeaa.
Jakautuvan yhtiön osakkeelle tulevan jakautumisvastikkeen
lunastushinta on toimivaan yhtiöön jakautumista
vastaava osuus osakkeen jakautumispäätöstä edeltävästä käyvästä hinnasta. Optio-oikeuden
tai muun osakkeisiin oikeuttavan erityisen oikeuden lunastushinta
on sen jakautumispäätöstä edeltävän
ajankohdan käypä hinta. Lunastushintaa määritettäessä ei
oteta huomioon jakautumisen mahdollista jakautuvan yhtiön
osakkeen taikka optio-oikeuden tai muun osakkeisiin oikeuttavan
erityisen oikeuden arvoa alentavaa vaikutusta. Lunastushinnalle
on maksettava vuotuista korkoa jakautumispäätöksen
ja lunastushinnan maksamisen väliseltä ajalta
korkolain 12 §:ssä tarkoitetun kulloinkin
voimassa olevan viitekoron mukaisesti.
Lunastushinta on maksettava kuukauden kuluttua tuomion lainvoimaiseksi
tulemisesta, ei kuitenkaan ennen jakautumisen täytäntöönpanon
rekisteröimistä. Lunastushinta voidaan tallettaa
siten kuin 18 luvun 11 §:n 2 ja 3 momentissa säädetään.
Jakautumisvastikkeen lunastushinnan maksamisesta vastaa se vastaanottava
yhtiö, jonka antama vastike on lunastettu. Jakautumiseen
osallistuvat yhtiöt vastaavat yhteisvastuullisesti optio-oikeuden
ja muun osakkeisiin oikeuttavan erityisen oikeuden lunastushinnasta.
Jakautuvan yhtiön on viipymättä ilmoitettava
lunastusvaatimuksista lunastushinnan maksamisesta vastuussa olevalle
yhtiölle.
Jakautumisen täytäntöönpano
ja oikeusvaikutukset
14 §
Ilmoitus jakautumisen täytäntöönpanosta
Jakautumiseen osallistuvien yhtiöiden on
tehtävä rekisteriviranomaiselle ilmoitus jakautumisen
täytäntöönpanosta neljän
kuukauden kuluessa jakautumista koskevasta päätöksestä tai
jakautuminen raukeaa. Ilmoitukseen on liitettävä:
1) kunkin jakautumiseen osallistuvan yhtiön hallituksen
jäsenten ja toimitusjohtajan vakuutus siitä, että jakautumisessa
on noudatettu tämän lain säännöksiä;
2) hyväksytyn tilintarkastajan todistus siitä, että vastaanottava
yhtiö on saanut täyden vastikkeen sen omaan pääomaan
merkitystä määrästä, ja
lausunto jakautumissuunnitelman 3 §:n 2 momentin 9 kohdassa
tarkoitetusta selvityksestä; sekä
3) hallituksen jäsenen tai toimitusjohtajan
todistus 7 §:ssä tarkoitettujen ilmoitusten lähettämisestä.
15 §
Rekisteröimisen edellytykset
Rekisteriviranomaisen on rekisteröitävä jakautuminen,
jos velkoja ei ole vastustanut jakautumista taikka jos velkoja on
tuomioistuimen tuomion mukaan saanut maksun tai turvaavan vakuuden
saatavastaan.
Jos velkoja on vastustanut jakautumista, rekisteriviranomaisen
on ilmoitettava tästä yhtiölle viipymättä määräpäivän
jälkeen. Velkojan vastustaessa jakautuminen raukeaa kuukauden kuluttua
määräpäivästä.
Rekisteriviranomaisen on kuitenkin lykättävä asian
käsittelyä, jos yhtiö osoittaa kuukauden
kuluessa määräpäivästä panneensa
vireille kanteen sen vahvistamiseksi, että velkoja on saanut
maksun tai turvaavan vakuuden saatavastaan, taikka jos yhtiö ja
velkoja yhdessä pyytävät asian käsittelyn
lykkäämistä.
Jakautuminen voidaan toteuttaa, vaikka jakautuva yhtiö on
asetettu selvitystilaan, jollei yhtiön omaisuutta ole 20
luvun 15 §:ssä tarkoitetulla tavalla ryhdytty
jakamaan osakkeenomistajille.
Jos jakautumiseen osallistuvista yhtiöistä useamman
kuin yhden omaisuuteen kohdistuu yrityskiinnityslaissa tarkoitettu
yrityskiinnitys, jakautumista ei saa rekisteröidä,
jollei samalla rekisteröidä hakemuksen perusteella
yhtiöiden ja kiinnityksenhaltijoiden sopimusta kiinnitysten
etuoikeuden järjestämisestä.
16 §
Jakautumisen oikeusvaikutukset
Jakautuvan yhtiön varat ja velat siirtyvät
selvitysmenettelyttä vastaanottaville yhtiöille,
kun jakautumisen täytäntöönpano
on rekisteröity. Osittaisjakautumisessa siirtyvät
kuitenkin ainoastaan jakautumissuunnitelmassa jaetut varat ja
velat. Samanaikaisesti kokonaisjakautumisessa jakautuva yhtiö purkautuu
ja jakautumisessa perustettavaan yhtiöön vastaanottava
yhtiö syntyy.
Jakautuvan yhtiön varoja ja velkoja ei saa merkitä vastaanottavan
yhtiön taseeseen korkeammasta arvosta kuin mikä niiden
taloudellinen arvo on vastaanottavalle yhtiölle. Sitoumusta
työn tai palvelun suorittamiseen ei jakautumisessa saa
merkitä taseeseen.
Jakautumisen täytäntöönpanon
rekisteröintihetkellä jakautuvan yhtiön
osakkeenomistajille sekä optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin
oikeuttavien erityisten oikeuksien haltijoille syntyy oikeus jakautumisvastikkeeseen
jakautumissuunnitelman mukaisesti. Jakautumisvastikkeena annettavat
uudet osakkeet tuottavat osakkeenomistajan oikeudet rekisteröimisestä alkaen,
jollei jakautumissuunnitelmassa määrätä tätä myöhempää ajankohtaa.
Osakkeet tuottavat osakkeenomistajan oikeudet kuitenkin viimeistään
vuoden kuluttua rekisteröimisestä. Vastaanottavan
tai jakautuvan yhtiön omistamat jakautuvan yhtiön
osakkeet eivät tuota oikeutta jakautumisvastikkeeseen.
Jos jakautumisvastikkeen saaminen edellyttää saajalta
erityisiä toimia, kuten osakekirjan esittämistä,
eikä vastiketta tällä tavoin vaadita kymmenen
vuoden kuluessa jakautumisen täytäntöönpanon
rekisteröimisestä, vastaanottavan yhtiön
yhtiökokous voi päättää,
että oikeus jakautumisvastikkeeseen ja siihen perustuvat
oikeudet on menetetty. Menetetyn vastikkeen saa vastaanottava yhtiö.
Jos kokonaisjakautumisessa ilmaantuu varoja, joita ei ole jaettu
jakautumissuunnitelmassa, ne kuuluvat vastaanottaville yhtiöille
samassa suhteessa kuin jakautuvan yhtiön netto-omaisuus
jaetaan jakautumissuunnitelman mukaan, jollei jakautumissuunnitelmassa
muuta määrätä.
Jakautumiseen osallistuvat yhtiöt vastaavat yhteisvastuullisesti
jakautuvan yhtiön velasta, joka on syntynyt ennen kuin
jakautumisen täytäntöönpano
on rekisteröity. Sellaisista jakautuvan yhtiön
veloista, joista toinen yhtiö vastaa jakautumissuunnitelman
mukaan, yhtiön vastuun kokonaismäärä on
kuitenkin enintään sille jäävän
tai siirtyvän netto-omaisuuden arvo. Jakautumissuunnitelmassa
mainitusta velasta velkoja voi vaatia suoritusta yhteisvastuun perusteella vasta,
kun on todettu, ettei hän saa suoritusta velalliselta tai
vakuudesta. Lunastushinnan maksamista koskevasta vastuusta säädetään
13 §:n 6 momentissa.
17 §
Lopputilitys
Kokonaisjakautumisessa jakautuvan yhtiön hallituksen
ja toimitusjohtajan on mahdollisimman pian jakautumisen täytäntöönpanon
jälkeen laadittava tilinpäätös
ja toimintakertomus ajalta, jolta tilinpäätöstä ei
vielä ole esitetty yhtiökokouksessa (lopputilitys).
Lopputilitys on annettava tilintarkastajille, joiden on kuukauden kuluessa
annettava lopputilitystä koskeva tilintarkastuskertomus.
Tilintarkastuskertomuksen saatuaan hallituksen on viivytyksettä kutsuttava
osakkeenomistajat osakkeenomistajien kokoukseen vahvistamaan lopputilitys.
Kokoukseen sovelletaan, mitä yhtiökokouksesta
säädetään.
Lopputilitys on ilmoitettava rekisteröitäväksi siten
kuin 8 luvun 10 §:ssä säädetään.
18 §
Jakautumisen peruuntuminen
Vaikka jakautuminen on rekisteröity, se peruuntuu,
jos jakautumispäätös tuomioistuimen lainvoimaisen
tuomion mukaan on pätemätön. Jakautuva
yhtiö ja vastaanottava yhtiö ovat yhteisvastuussa
sellaisesta vastaanottavan yhtiön velvoitteesta, joka on
syntynyt jakautumisen rekisteröimisen jälkeen
mutta ennen tuomion rekisteröimistä.
18 luku
Vähemmistöosakkeiden lunastaminen
Yleiset säännökset
1 §
Lunastusoikeus ja -velvollisuus
Se, jolla on enemmän kuin yhdeksän kymmenesosaa
yhtiön kaikista osakkeista ja äänistä (lunastaja),
on oikeutettu käyvästä hinnasta lunastamaan
muiden osakkeenomistajien osakkeet. Osakkeenomistajalla, jonka osakkeet
voidaan lunastaa (vähemmistöosakkeenomistaja),
on vastaavasti oikeus vaatia osakkeidensa lunastamista.
Lunastajalle kuuluviksi katsotaan 1 momenttia sovellettaessa:
1) sellaisen yhteisön tai säätiön
osakkeet ja äänet, jossa lunastajalla on kirjanpitolain 1 luvun
5 §:ssä tarkoitettu määräysvalta;
sekä
2) lunastajan tai 1 kohdassa mainitun yhteisön
taikka säätiön yhdessä jonkun
toisen kanssa omistamat osakkeet ja niiden tuottamat äänet.
Lunastajan ääniä laskettaessa ei
oteta huomioon lakiin tai yhtiöjärjestykseen
perustuvaa äänestysrajoitusta. Yhtiön
kokonaisosakemäärässä ja kokonaisäänimäärässä ei
oteta huomioon osakkeita ja ääniä,
jotka kuuluvat yhtiölle itselleen tai yhtiön tytäryhteisölle.
Jos lunastajia olisi 1—3 momentin mukaan useita, lunastajana
pidetään sitä, jolla välittömimmin
on yhtiössä tässä pykälässä tarkoitettu osakkeiden
ja äänten enemmistö.
2 §
Lunastusoikeudesta ja -velvollisuudesta ilmoittaminen
Lunastajan on viipymättä ilmoitettava yhtiölle
1 §:ssä tarkoitetun lunastusoikeuden ja -velvollisuuden
syntymisestä ja lakkaamisesta.
Yhtiön on viipymättä ilmoitettava
lunastusoikeuden ja -velvollisuuden syntyminen tai lakkaaminen rekisteröitäväksi,
kun yhtiö on saanut lunastajalta 1 momentissa tarkoitetun
ilmoituksen tai muuten luotettavan tiedon lunastusoikeuden ja -velvollisuuden
syntymisestä tai lakkaamisesta.
Lunastusriitojen käsittely
3 §
Välimiesmenettely
Lunastusoikeutta ja lunastushinnan määrää koskevat
erimielisyydet on annettava välimiesten ratkaistavaksi
siten kuin tässä luvussa säädetään.
Siltä osin kuin tämän luvun säännöksistä ei muuta
johdu, noudatetaan soveltuvin osin välimiesmenettelystä annettua
lakia (967/1992).
4 §
Menettelyn aloittaminen
Keskuskauppakamarin lunastuslautakunta valitsee asianosaisen
hakemuksesta tarpeellisen määrän puolueettomia
ja riippumattomia välimiehiä, joilla on tehtävän
vaatima asiantuntemus, ja määrää välimiesten
puheenjohtajan, jos välimiehiä valitaan useita.
Hakemuksessa on yksilöitävä hakijan lunastusta
koskeva vaatimus perusteineen.
Välimiesmenettely tulee vireille, kun hakemus tai sen
jäljennös annetaan tiedoksi vastapuolelle. Jos
tiedoksianto tapahtuu 5 §:n 2 momentissa tarkoitetulla
tavalla, menettely tulee vireille, kun hakemusta koskeva ilmoitus
julkaistaan virallisessa lehdessä.
Välimiesmenettelyn vireille tultua tapahtuneet muutokset
1 §:ssä tarkoitetuissa olosuhteissa eivät
aiheuta lunastusoikeuden tai -velvollisuuden raukeamista.
5 §
Uskottu mies
Keskuskauppakamarin lunastuslautakunnan on 4 §:n 1
momentissa tarkoitetun hakemuksen saavuttua haettava tuomioistuimelta
uskotun miehen määräämistä valvomaan
välimiesmenettelyssä vähemmistöosakkeenomistajien
etua, jolleivät kaikki asianosaiset ole ilmoittaneet pitävänsä uskotun
miehen määräämistä tarpeettomana.
Asiassa toimivaltainen on 24 luvun 1 §:ssä tarkoitettu
käräjäoikeus. Asia voidaan ratkaista
vähemmistöosakkeenomistajia kuulematta. Uskotun
miehen määräys merkitään kaupparekisteriin.
Uskottu mies voi vastaanottaa 4 §:n 2 momentissa tarkoitetun
tiedoksiannon vähemmistöosakkeenomistajien puolesta.
Tällöin ilmoitus, jossa on hakemuksen pääasiallinen
sisältö ja uskotun miehen yhteystiedot, on toimitettava
vähemmistöosakkeenomistajille siten kuin yhtiöjärjestyksessä yhtiökokouskutsusta
määrätään ja lisäksi
lähetettävä kirjallisena niille vähemmistöosakkeenomistajille,
joiden nimi ja osoite on yhtiön tiedossa. Ilmoitus on myös
julkaistava virallisessa lehdessä.
Uskotulla miehellä on oikeus ja velvollisuus esittää välimiesmenettelyssä vähemmistöosakkeenomistajien
puolesta näiden asiaa tukevia seikkoja ja näyttöä.
Uskotulla miehellä ei ole kelpoisuutta vähemmistöosakkeenomistajien puolesta
esittää tai hyväksyä lunastusta
koskevia vaatimuksia tai ryhtyä toimiin, jotka ovat ristiriidassa
vähemmistöosakkeenomistajan omien toimien kanssa.
Uskotun miehen palkkiosta ja kulujen korvauksesta
määräävät välimiehet
noudattaen, mitä 8 §:ssä säädetään
välimiesmenettelyn kustannuksista. Välimiesmenettelyn
päätyttyä uskotun miehen on viipymättä ilmoitettava
rekisteröitäväksi toimenpiteitään
koskeva selonteko, joka katsotaan rekisteröimisellä annetuksi
vähemmistöosakkeenomistajille. Uskotusta miehestä on
muuten soveltuvin osin voimassa, mitä holhoustoimesta annetussa
laissa (442/1999) säädetään
edunvalvojasta.
6 §
Vakuuden asettaminen
Jos lunastusoikeuden olemassaolo on lainvoimaisesti ratkaistu
tai välimiehet pitävät sitä selvänä,
mutta lunastushinnasta ei ole sovittu tai määrätty,
osake siirtyy lunastajalle heti, jos tämä asettaa
lunastushinnan maksamisesta vakuuden, jonka välimiehet
hyväksyvät. Uskottu mies säilyttää tarvittaessa
vakuutta lunastushintaan oikeutettujen lukuun.
Osakkeen siirryttyä lunastajalle 1 momentin nojalla
siitä annettuun osakekirjaan sovelletaan, mitä osakekirjaan
11 §:n 3 momentin mukaan sovelletaan lunastushinnan
tallettamisen jälkeen. Kun osaketta tarkoittava arvo-osuus
siirretään 1 momentin nojalla lunastajalle, sen
tilalle asianomaiselle arvo-osuustilille on kirjattava oikeus lunastushintaan.
7 §
Lunastushinnan määrittäminen
Osakkeen lunastushinta on määritettävä välimiesmenettelyn
vireilletuloa edeltävän ajankohdan käyvän
hinnan mukaan. Lunastushinnalle on maksettava vuotuista korkoa välimiesmenettelyn
vireilletulon jälkeiseltä ajalta korkolain 12 §:ssä tarkoitetun
kulloinkin voimassa olevan viitekoron mukaisesti.
Kun lunastamista on edeltänyt arvopaperimarkkinalain
6 luvun 10 §:n mukainen pakollinen ostotarjous,
käypänä hintana pidetään
pakollisessa ostotarjouksessa tarjottua hintaa, jollei muuhun ole
erityistä syytä.
Kun lunastusoikeus ja -velvollisuus on syntynyt arvopaperimarkkinalain
6 luvun mukaisessa vapaaehtoisessa julkisessa ostotarjouksessa ja lunastaja
on tarjouksen perusteella saanut haltuunsa vähintään
yhdeksän kymmenesosaa tarjouksen kohteena olleista
osakkeista, käypänä hintana pidetään
julkisessa ostotarjouksessa tarjottua hintaa, jollei muuhun ole
erityistä syytä.
8 §
Välimiesmenettelyn kustannukset
Välimiesmenettelyn kustannuksista vastaa lunastaja,
jos välimiehet eivät erityisestä syystä katso
kohtuulliseksi määrätä toisin.
9 §
Muut välimiesmenettelyä koskevat säännökset
Tiedoksiannot on välimiesmenettelyn aikana toimitettava
ja kappale välitystuomiosta annettava niille, jotka ovat
käyttäneet välimiesoikeudessa puhevaltaa
tai muuten sitä varten ilmoittautuneet.
Välimiesten on ilmoitettava välitystuomio
rekisteröitäväksi kahden viikon kuluessa
sen antamisesta. Rekisteri-ilmoitukseen on liitettävä selvitys
siitä, että kappaleet välitystuomiosta
on annettu 1 momentin mukaisesti. Jos välitystuomiota ei
ilmoiteta asianmukaisesti rekisteröitäväksi mainitussa
määräajassa, ilmoituksen voi tehdä myös
asianosainen.
10 §
Muutoksenhaku
Välitystuomioon tyytymätön asianosainen
voi hakea siihen muutosta valittamalla 24 luvun 1 §:ssä tarkoitettuun
käräjäoikeuteen. Valituksen käsittelyssä käräjäoikeudessa
noudatetaan soveltuvin osin oikeudenkäymiskaaren 8 luvun säännöksiä hakemusasioiden
käsittelystä. Valituskirjelmä, johon
on liitettävä jäljennös välitystuomiosta,
on toimitettava käräjäoikeuteen viimeistään
60 päivän kuluttua välitystuomion
rekisteröimisestä.
Käräjäoikeuden päätökseen
asiassa saa hakea muutosta korkeimmalta oikeudelta valittamalla, jos
korkein oikeus oikeudenkäymiskaaren 30 luvun 3 §:n
nojalla myöntää valitusluvan. Haettaessa
muutosta noudatetaan soveltuvin osin niitä oikeudenkäymiskaaren
30 luvun säännöksiä, jotka koskevat
muutoksenhakua hovioikeuden toisena oikeusasteena käsittelemässä asiassa. Mitä hovioikeudesta
säädetään, koskee tällöin käräjäoikeutta.
Jos välitystuomioon ei haeta muutosta, sen täytäntöönpanoon
sovelletaan, mitä ulosottolain (37/1895) 2 luvun
19 §:ssä säädetään.
Lunastamisen toteuttaminen
11 §
Lunastushinnan suorittaminen ja oikeuksien siirtyminen
Lunastushinta on maksettava kuukauden kuluttua siitä,
kun tuomio, jolla lunastamisesta määrätään,
on saanut lainvoiman. Osake siirtyy lunastajalle lunastushinnan
suorittamisella, jollei se ole 6 §:n mukaan siirtynyt
jo aiemmin.
Lunastushinta voidaan suorittaa tallettamalla se yhtiön
kotipaikan lääninhallituksen huostaan siten kuin
rahan, arvo-osuuksien, arvopaperien tai asiakirjain tallettamisesta
velan maksuna tai vapautumiseksi muusta suoritusvelvollisuudesta
annetussa laissa (281/1931) säädetään,
jos tallettamiseen on mainitun lain 1 §:n mukaiset edellytykset.
Lunastaja ei tällöin saa pidättää itselleen
oikeutta saada talletettua takaisin.
Osakkeesta annetun osakekirjan hallinta tuottaa 2 momentissa
tarkoitetun tallettamisen jälkeen ainoastaan oikeuden lunastushintaan.
Lunastajalla on oikeus saada aikaisemmin annetun osakekirjan tilalle
uusi osakekirja, johon on tehtävä merkintä siitä,
että se korvaa aikaisemman osakekirjan. Jos aikaisempi
osakekirja tämän jälkeen luovutetaan
lunastajalle, se on mitätöitävä.
19 luku
Yritysmuodon muuttaminen
Osakeyhtiömuodon muuttaminen
1 §
Yksityisen osakeyhtiön muuttaminen julkiseksi osakeyhtiöksi
Yhtiökokouksen päätös yksityisen
osakeyhtiön muuttamisesta julkiseksi osakeyhtiöksi
on tehtävä 5 luvun 27 §:ssä tarkoitetulla
määräenemmistöllä.
Yksityinen osakeyhtiö voidaan muuttaa julkiseksi osakeyhtiöksi
vain, jos yhtiö muutoksen jälkeen täyttää julkiselle
osakeyhtiölle tässä laissa säädetyt
vaatimukset ja sen toiminimi muutetaan samalla toiminimilaissa (128/1979) säädettyjen
vaatimusten mukaiseksi.
Yhtiön on ilmoitettava julkiseksi osakeyhtiöksi
muuttamista koskeva yhtiöjärjestyksen muutos rekisteröitäväksi
kuukauden kuluessa yhtiökokouksen päätöksestä tai
muutos raukeaa. Rekisteri-ilmoitukseen on liitettävä hyväksytyn tilintarkastajan
todistus siitä, että yhtiön
oma pääoma on vähintään
osakepääoman suuruinen. Yhtiö muuttuu
julkiseksi osakeyhtiöksi, kun yhtiömuodon
muutosta koskeva yhtiöjärjestyksen muutos rekisteröidään
kaupparekisteriin.
2 §
Julkiseksi osakeyhtiöksi muuttumisen jälkeen tehdyt
merkittävät hankinnat
Jos julkinen osakeyhtiö hankkii omaisuutta osakkeenomistajalta
kahden vuoden kuluessa yhtiömuodon muutoksen rekisteröimisestä vastikkeella,
joka on vähintään kymmenesosa hankintahetken
osakepääomasta, eikä hankinta kuulu yhtiön
tavanomaiseen liiketoimintaan tai tapahdu arvopapereiden julkisessa
kaupankäynnissä, hankintaan sovelletaan vastaavasti,
mitä 2 luvun 14 §:ssä säädetään.
3 §
Julkisen osakeyhtiön muuttaminen yksityiseksi osakeyhtiöksi
Yhtiökokouksen päätös julkisen
osakeyhtiön muuttamisesta yksityiseksi osakeyhtiöksi
on tehtävä 5 luvun 27 §:ssä tarkoitetulla
määräenemmistöllä.
Yhtiön toiminimi on samalla muutettava toiminimilaissa
säädettyjen vaatimusten mukaiseksi.
Yhtiön on ilmoitettava yksityiseksi osakeyhtiöksi
muuttamista koskeva yhtiöjärjestyksen muutos rekisteröitäväksi
kuukauden kuluessa yhtiökokouksen päätöksestä tai
muutos raukeaa. Yhtiö muuttuu yksityiseksi osakeyhtiöksi,
kun yhtiömuodon muutosta koskeva yhtiöjärjestyksen
muutos rekisteröidään kaupparekisteriin.
Yksityisen osakeyhtiön muuttaminen toiseen yritysmuotoon
4 §
Yritysmuodon muuttaminen
Yksityinen osakeyhtiö, jossa on vähintään kolme
osakkeenomistajaa, voidaan muuttaa osuuskunnaksi siten, että osakeyhtiön
osakkeenomistajista tulee osuuskunnan jäseniä.
Yksityinen osakeyhtiö, jossa on vähintään kaksi
osakkeenomistajaa, voidaan muuttaa avoimeksi yhtiöksi tai
kommandiittiyhtiöksi siten, että osakeyhtiön
osakkeenomistajista tulee avoimen yhtiön tai kommandiittiyhtiön
yhtiömiehiä.
Yksityisen osakeyhtiön ainoa osakkeenomistaja, joka
on Euroopan talousalueella asuva luonnollinen henkilö,
voi jatkaa osakeyhtiön toimintaa yksityisenä elinkeinonharjoittajana.
5 §
Päätöksenteko
Päätös 4 §:ssä tarkoitetusta
yritysmuodon muutoksesta voidaan tehdä vain kaikkien osakkeenomistajien
sekä optio-oikeuksien ja muiden osakkeisiin oikeuttavien
erityisten oikeuksien haltijoiden suostumuksella.
Edellä 4 §:n 1 momentissa tarkoitettu
päätös korvaa osuuskunnan perustamiskirjan.
Päätöksessä on oltava:
1) osuuskunnan säännöt;
2) jäsenille annettavat osuudet; sekä
3) osuuskunnan ensimmäisen hallituksen tai, jos
hallintoneuvosto valitsee hallituksen, hallintoneuvoston jäsenten
ja tilintarkastajien nimet.
Edellä 4 §:n 2 momentissa tarkoitetussa päätöksessä on
oltava avoimen yhtiön tai kommandiittiyhtiön yhtiösopimus.
Edellä 4 §:n 3 momentissa tarkoitetussa päätöksessä on
mainittava yksityisen elinkeinonharjoittajan toiminimi.
6 §
Päätöksen rekisteröiminen
Yhtiön on ilmoitettava 4 §:ssä tarkoitettua yritysmuodon
muutosta koskeva päätös rekisteröitäväksi
kuukauden kuluessa päätöksen tekemisestä ja
haettava 7 §:n mukaisen kuulutuksen antamista rekisteriviranomaiselta
tai päätös raukeaa.
7 §
Kuulutus velkojille
Rekisteriviranomaisen on 6 §:ssä tarkoitetun hakemuksen
saatuaan annettava kuulutus niille yhtiön velkojille, joiden
saatava on syntynyt ennen kuulutuksen antamista. Kuulutuksessa on mainittava
velkojan oikeudesta vastustaa yritysmuodon muuttamista ilmoittamalla
siitä kirjallisesti rekisteriviranomaiselle viimeistään
kuulutuksessa mainittuna määräpäivänä.
Rekisteriviranomaisen on julkaistava kuulutus virallisessa lehdessä viimeistään
kolme kuukautta ennen määräpäivää ja
rekisteröitävä kuulutus viran puolesta.
Yhtiön on viimeistään kuukausi ennen
määräpäivää lähetettävä kuulutuksesta
kirjallinen ilmoitus 1 momentissa tarkoitetuille tunnetuille velkojilleen.
Yhtiön hallituksen jäsenen tai toimitusjohtajan
todistus ilmoitusten lähettämisestä on
toimitettava rekisteriviranomaiselle viimeistään
määräpäivänä.
Rekisteriviranomaisen on ilmoitettava sille ilmoitetuista vastustuksista
yhtiölle viipymättä määräpäivän
jälkeen.
8 §
Rekisteröimisen edellytykset
Rekisteriviranomaisen on rekisteröitävä 4 §:ssä tarkoitettu
yritysmuodon muutos, jos velkoja ei ole vastustanut muutosta taikka
jos velkoja on tuomioistuimen tuomion mukaan saanut maksun tai turvaavan
vakuuden saatavastaan.
Jos velkoja on vastustanut yritysmuodon muutosta, muutos raukeaa
kuukauden kuluttua määräpäivästä.
Rekisteriviranomaisen on kuitenkin lykättävä asian
käsittelyä, jos yhtiö osoittaa kuukauden
kuluessa määräpäivästä panneensa
vireille kanteen sen vahvistamiseksi, että velkoja on saanut
maksun tai turvaavan vakuuden saatavastaan, taikka jos yhtiö ja
velkoja yhdessä pyytävät asian käsittelyn
lykkäämistä.
Yritysmuotoa voidaan muuttaa, vaikka yhtiö on asetettu
selvitystilaan, jollei yhtiön omaisuutta ole 20 luvun 15 §:ssä tarkoitetulla
tavalla ryhdytty jakamaan osakkeenomistajille.
Yritysmuodon muutos tulee voimaan, kun se on rekisteröity.
20 luku
Yhtiön purkaminen
Yleiset säännökset
1 §
Purkaminen
Yhtiö puretaan noudattaen tämän luvun
säännöksiä selvitysmenettelystä.
Konkurssiin asetettu yhtiö katsotaan purkautuneeksi,
jos konkurssin päättyessä omaisuutta ei
ole jäljellä tai sen käytöstä on
määrätty konkurssissa.
Yhtiö voi purkautua myös sulautumisen tai
jakautumisen seurauksena, mistä säädetään
tämän lain 16 ja 17 luvussa.
2 §
Rekisteristä poistaminen
Rekisteriviranomaisen on selvitystilaan asettamisen sijasta
poistettava yhtiö rekisteristä, jos yhtiön
varat eivät riitä selvityskulujen maksamiseen
tai varojen määrästä ei saada
tietoa eikä osakkeenomistaja, velkoja tai muu ilmoita ottavansa
vastatakseen selvitysmenettelyn kuluista.
Päätöksenteko
3 §
Yhtiön päätös selvitystilaan
asettamisesta
Yhtiökokous päättää yhtiön
asettamisesta selvitystilaan. Päätös
on tehtävä 5 luvun 27 §:ssä tarkoitetulla
määräenemmistöllä.
Kokouskutsusta sekä kokousasiakirjoista, niiden nähtävänä pitämisestä ja
lähettämisestä säädetään
5 luvun 18—22 §:ssä. Kutsu selvitystilaan
asettamisesta päättävään
yhtiökokoukseen on toimitettava aikaisintaan kahta kuukautta
ja, jollei yhtiöjärjestyksessä ole määrätty
pidempää aikaa, viimeistään
kuukautta ennen yhtiökokousta, 5 luvun 7 §:ssä tarkoitettua
viimeistä ilmoittautumispäivää tai
4 luvun 2 §:n 2 momentin mukaista arvo-osuusjärjestelmään
liittyneitä yhtiöitä koskevaa määräpäivää.
Julkisessa osakeyhtiössä kutsu voidaan kuitenkin
toimittaa aikaisintaan kolme kuukautta ennen edellä tarkoitettua
päivää. Kutsu on sen lisäksi,
mitä yhtiöjärjestyksessä määrätään,
lähetettävä kirjallisena jokaiselle osakkeenomistajalle,
jonka osoite on yhtiön tiedossa.
4 §
Määrääminen selvitystilaan
tai poistettavaksi rekisteristä
Rekisteriviranomaisen tulee määrätä yhtiö selvitystilaan
tai poistettavaksi rekisteristä, jos:
1) yhtiöllä ei ole rekisteriin merkittyä toimikelpoista
hallitusta;
2) yhtiöllä ei ole rekisteriin merkittyä elinkeinon
harjoittamisen oikeudesta annetun lain (122/1919) 6 §:ssä tarkoitettua
edustajaa;
3) yhtiö ei ole rekisteriviranomaisen kehotuksesta
huolimatta ilmoittanut 8 luvun 10 §:n mukaisesti
tilinpäätösasiakirjoja rekisteröitäviksi vuoden
kuluessa tilikauden päättymisestä; tai
4) yhtiö on asetettu konkurssiin, joka on rauennut
varojen puutteeseen.
Määräys on annettava, jollei ennen
asian ratkaisemista näytetä, ettei siihen enää ole
perustetta.
5 §
Korjauskehotus
Rekisteriviranomaisen on 4 §:n 1 momentin 1—3 kohdassa
tarkoitetussa tilanteessa sopivalla tavalla kehotettava yhtiötä korjaamaan
rekisteriin merkityissä tiedoissa olevat puutteet. Jollei
puutteita korjata, kehotus on lähetettävä yhtiölle
kirjallisesti, ja kehotuksesta on käytävä ilmi,
että yhtiö voidaan määrätä selvitystilaan
tai poistaa rekisteristä, jollei puutteita korjata määräpäivään
mennessä. Tämä kehotus on julkaistava
virallisessa lehdessä viimeistään kolme
kuukautta ennen määräpäivää.
Samalla on kehotettava niitä osakkeenomistajia ja velkojia,
jotka haluavat esittää selvitystilaan määräämistä tai rekisteristä poistamista
koskevia huomautuksia, tekemään huomautukset kirjallisesti
määräpäivään
mennessä. Asia voidaan ratkaista, vaikka yhtiön
ei voitaisi näyttää vastaanottaneen kehotusta.
Rekisteriviranomainen merkitsee 1 momentissa tarkoitetun julkaistavan
kehotuksen rekisteriin viran puolesta.
6 §
Vireillepano-oikeus
Edellä 4 §:ssä tarkoitetun selvitystilaan
määräämistä tai rekisteristä poistamista
koskevan asian voi panna vireille hallitus, hallituksen jäsen,
toimitusjohtaja, tilintarkastaja, osakkeenomistaja, velkoja tai
muu, jonka oikeus saattaa riippua asianmukaisesta rekisteröinnistä tai
selvitystilaan määräämisestä.
Rekisteriviranomainen voi ottaa asian käsiteltäväksi
myös omasta aloitteestaan.
Selvitysmenettely
7 §
Selvitysmenettelyn tarkoitus
Selvitysmenettelyn tarkoituksena on yhtiön varallisuusaseman
selvittäminen, tarpeellisen omaisuusmäärän
muuttaminen rahaksi, velkojen maksaminen sekä ylijäämän
suorittaminen osakkeenomistajille tai muille sen mukaan kuin yhtiöjärjestyksessä määrätään.
Yhtiökokous voi 19 §:n mukaisesti päättää lopettaa
selvitystilan ja jatkaa yhtiön toimintaa sekä tehdä tähän
liittyviä tarpeellisia päätöksiä.
Jos selvitystilassa olevan yhtiön varat eivät riitä sen
velkojen maksamiseen, selvitysmiesten on haettava yhtiön
asettamista konkurssiin.
8 §
Selvitystilan alkaminen
Selvitystila alkaa, kun sitä koskeva päätös
on tehty, jollei yhtiökokous määrää myöhempää päivää selvitystilan
alkamispäiväksi.
9 §
Selvitysmiesten valinta, määrääminen
ja tehtävät
Kun tehdään päätös
selvitystilasta, on samalla valittava yksi tai useampi selvitysmies
hallituksen sekä mahdollisen toimitusjohtajan ja hallintoneuvoston
tilalle. Selvitysmieheen sovelletaan, mitä tässä laissa
säädetään hallituksesta ja hallituksen
jäsenistä, jollei tämän luvun
säännöksistä johdu muuta. Päätöksellä peruutetaan 6 luvun
26 §:ssä tarkoitettu muulle nimetylle henkilölle
annettu oikeus edustaa yhtiötä, jollei päätöksestä ilmene
muuta.
Selvitysmiehet hoitavat yhtiön asioita selvitystilan
aikana. Heidän tulee mahdollisimman pian muuttaa rahaksi
selvitystä varten tarvittava määrä yhtiön
omaisuutta ja maksaa yhtiön velat. Yhtiön liiketoimintaa
saadaan jatkaa ainoastaan siinä määrin
kuin tarkoituksenmukainen selvitys sitä vaatii. Selvitysmiesten
toimikausi jatkuu toistaiseksi.
Rekisteriviranomaisen on määrättävä toimikelpoinen
selvitysmies yhtiölle, jolla ei sitä ole. Määräämistä voi
hakea se, jonka oikeus voi riippua siitä, että yhtiöllä on
edustaja. Jos yhtiön varat eivät riitä selvityskulujen
maksamiseen tai varojen määrästä ei
saada tietoa eikä osakkeenomistaja, velkoja tai muu ilmoita
ottavansa vastatakseen selvitysmenettelyn kustannuksista, rekisteriviranomaisen
on selvitysmiehen määräämisen
sijasta poistettava yhtiö rekisteristä.
10 §
Selvitystilan ja selvitysmiehen rekisteröiminen
Selvitystila ja selvitysmiehet merkitään rekisteriin.
Kun yhtiökokous on tehnyt päätöksen
selvitystilasta ja selvitysmiehistä, selvitysmiesten on
viivytyksettä ilmoitettava päätös
rekisteröitäväksi.
11 §
Tilinpäätös selvitystilaa edeltävältä ajalta
Selvitysmiesten on tarvittaessa laadittava tilinpäätös
siltä selvitystilaa edeltäneeltä ajalta, jolta
tilinpäätöstä ei vielä ole
esitetty yhtiökokouksessa. Tilinpäätös
on tilintarkastettava. Hallituksen jäsenen ja toimitusjohtajan
on kohtuullista palkkiota vastaan myötävaikutettava
tilinpäätöksen laatimiseen.
12 §
Yhtiökokous selvitystilan aikana
Selvitystilassa olevan yhtiön yhtiökokoukseen
sovelletaan tämän lain yhtiökokousta
koskevia säännöksiä, jollei
tämän luvun säännöksistä johdu
muuta.
13 §
Tilinpäätös, toimintakertomus, tilintarkastus
ja erityinen tarkastus
Selvitysmiesten on laadittava kultakin tilikaudelta tilinpäätös
ja toimintakertomus, jotka on esitettävä varsinaisen
yhtiökokouksen hyväksyttäviksi.
Tilintarkastajien tehtävä ei lakkaa yhtiön
joutuessa selvitystilaan. Selvitystilan aikana noudatetaan 7 luvun
säännöksiä tilintarkastuksesta
ja erityisestä tarkastuksesta. Tilintarkastuskertomuksen
tulee sisältää lausuma siitä,
onko selvitystilaa tarpeettomasti pitkitetty ja ovatko selvitysmiehet
muuten toimineet asianmukaisesti.
14 §
Julkinen haaste velkojille
Selvitysmiesten on haettava julkinen haaste yhtiön
velkojille. Haastetta haetaan rekisteriviranomaiselta, joka merkitsee
haasteen antamisen rekisteriin viran puolesta. Muutoin haasteesta
on voimassa, mitä julkisesta haasteesta annetussa laissa
(729/2003) säädetään.
15 §
Velkojen maksaminen, omaisuuden jakaminen ja jaon moittiminen
Yhtiön velkojille haetun julkisen haasteen määräpäivän
jälkeen selvitysmiesten tulee, sitten kun kaikki tiedossa
olevat velat on maksettu, jakaa yhtiön omaisuus. Jos velka
on riitainen, erääntymätön tai
sitä ei muusta syystä voida maksaa, tarpeelliset
varat on pantava erilleen ja jäännös
jaettava. Osakkeenomistajalla on oikeus saada osakkeilleen
tuleva osuus yhtiön netto-omaisuudesta, jos yhtiöjärjestyksestä ei
johdu muuta. Osakkeenomistajalle ja muulle jako-osuuteen oikeutetulle
voidaan turvaavaa vakuutta vastaan antaa ennakkoa hänen
jako-osuudestaan.
Jos osakkeenomistaja tahtoo moittia jakoa, kanne yhtiötä vastaan
on pantava vireille kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun
lopputilitys on esitetty yhtiökokouksessa.
Jollei osakkeenomistaja tai muu jako-osuuteen oikeutettu ole
viiden vuoden kuluessa siitä, kun lopputilitys on esitetty
yhtiökokouksessa, vaatinut jako-osuuttaan, hän
on menettänyt oikeutensa siihen. Menettelystä silloin,
kun yhtiölle tulee varoja purkautumisen jälkeen,
säädetään 18 §:ssä.
16 §
Lopputilitys
Suoritettuaan tehtävänsä selvitysmiesten
tulee ilman aiheetonta viivytystä antaa lopputilitys hallinnostaan
laatimalla kertomus koko selvitysmenettelystä. Kertomukseen
tulee sisältyä selostus yhtiön omaisuuden
jaosta. Kertomukseen on liitettävä tilinpäätökset,
toimintakertomukset ja tilintarkastuskertomukset selvitystilan ajalta.
Kertomus liitteineen on annettava tilintarkastajille, joiden on
kuukauden kuluessa annettava lopputilitystä ja selvitystilanaikaista hallintoa
koskeva tilintarkastuskertomus.
Tilintarkastuskertomuksen saatuaan selvitysmiesten on viivytyksettä kutsuttava
osakkeenomistajat yhtiökokoukseen tarkastamaan lopputilitys.
Kokouskutsusta sekä kokousasiakirjoista, niiden nähtävänä pitämisestä ja
lähettämisestä säädetään
5 luvun 18—22 §:ssä, kuitenkin
siten, että lopputilitykseen sovelletaan, mitä tilinpäätöksestä säädetään.
Lopputilitys on ilmoitettava rekisteröitäväksi
siten kuin 8 luvun 10 §:ssä säädetään.
17 §
Purkautuminen
Yhtiö katsotaan puretuksi, kun selvitysmiehet ovat
esittäneet lopputilityksen yhtiökokouksessa. Selvitysmiesten
on viipymättä ilmoitettava purkautuminen rekisteröitäväksi.
Yhtiö ei purkautumisen jälkeen voi hankkia oikeuksia
eikä tehdä sitoumuksia. Yhtiön puolesta
sen purkautumisen jälkeen tehdystä toimesta vastaavat
toimesta päättäneet ja tekijät
yhteisvastuullisesti. Selvitysmiehet voivat kuitenkin ryhtyä toimenpiteeseen
selvitystoimien aloittamiseksi tai hakea yhtiön asettamista
konkurssiin. Yhtiön kanssa sen purkautumisen jälkeen
tehdyn sopimuksen vastapuoli voi luopua sopimuksesta, jos hän
ei tiennyt purkautumisesta.
18 §
Selvitystilan jatkaminen ja jälkiselvitys
Selvitystilaa on jatkettava, jos yhtiön purkamisen
jälkeen ilmaantuu uusia varoja, yhtiötä vastaan
nostetaan kanne tai muutoin tarvitaan selvitystoimenpiteitä.
Selvitysmiesten on viivytyksettä tehtävä selvitystilan
jatkamisesta ilmoitus rekisteröimistä varten.
Kutsu jatketun selvitystilan ensimmäiseen yhtiökokoukseen
on toimitettava yhtiöjärjestyksen mukaisesti.
Lisäksi on lähetettävä kirjallinen
kutsu jokaiselle osakkeenomistajalle, jonka osoite on yhtiön
tiedossa.
Jos selvitysmenettelyn jatkamista ei kuitenkaan ole katsottava
tarpeelliseksi, selvitysmiehet voivat suorittaa asiassa tarvittavat
toimenpiteet. Selvitysmiesten on laadittava toimenpiteistään
selvitys ja toimitettava se osakkeenomistajille ja muille jako-osuuteen
oikeutetuille. Vähäinen jako-osuus voidaan tilittää valtiolle.
Selvitystilaa ei jatketa, jos yhtiön varat eivät riitä selvityskulujen
suorittamiseen tai varojen määrästä ei
saada tietoa eikä osakkeenomistaja, velkoja tai muu ilmoita
ottavansa vastatakseen selvitysmenettelyn kustannuksista.
19 §
Selvitystilan lopettaminen ja toiminnan jatkaminen
Jos yhtiökokous on tehnyt päätöksen
yhtiön asettamisesta selvitystilaan, yhtiökokous
voi 5 luvun 27 §:ssä tarkoitetulla määräenemmistöllä päättää,
että selvitystila lopetetaan ja yhtiön toimintaa
jatketaan. Jos selvitystila perustuu yhtiöjärjestyksen
määräykseen, toiminnan jatkamisesta voidaan
päättää vasta, kun määräystä on muutettu.
Selvitystilaa ei kuitenkaan voida lopettaa, jos osakkeenomistajalle
tai muulle on suoritettu 15 §:n 1 momentissa tarkoitettua
jako-osuutta.
Kun päätös selvitystilan lopettamisesta
on tehty, yhtiölle on valittava johto tämän
lain ja yhtiöjärjestyksen mukaisesti.
Päätös selvitystilan lopettamisesta
ja johdon valinta on ilmoitettava rekisteröitäviksi
viipymättä johdon valinnan jälkeen. Yhtiön
velkojille haettu julkinen haaste raukeaa, kun selvitystilan lopettaminen
on rekisteröity. Selvitysmiesten on annettava toiminnastaan
16 §:n mukainen lopputilitys.
Rekisteristä poistaminen
20 §
Rekisteristä poistamisen ajankohta
Yhtiö on poistettu rekisteristä, kun päätös
siitä on merkitty rekisteriin.
21 §
Rekisteristä poistetun yhtiön edustaminen
Rekisteristä poistettua yhtiötä edustaa
tarvittaessa yksi tai useampi edustaja. Edustajat valitaan ja erotetaan
osakkeenomistajien kokouksessa, johon sovelletaan, mitä yhtiökokouksesta säädetään.
Edustajien kelpoisuudesta toimia yhtiön puolesta säädetään
22 §:ssä. Edustajiin sovelletaan muutoin
soveltuvin osin, mitä selvitysmiehistä säädetään.
Jos rekisteristä poistetulla yhtiöllä ei
ole edustajaa, haasteen ja muun tiedoksiannon toimittamiseen sovelletaan,
mitä 24 luvun 5 §:n 2 momentissa
säädetään.
22 §
Rekisteristä poistetun yhtiön oikeudellinen asema
Rekisteristä poistettuun yhtiöön
sovelletaan tarvittaessa 17 §:n 2 momentin säännöksiä.
Yhtiön edustajina toimivat kuitenkin 21 §:n 1 momentissa
tarkoitetut edustajat.
Rekisteristä poistetun yhtiön edustajat voivat 1
momentin estämättä ryhtyä toimiin,
jotka ovat välttämättömiä yhtiön
velan maksamiseksi tai yhtiön omaisuuden arvon säilyttämiseksi.
Yhtiön puolesta tehdyistä toimista on
tarvittaessa tehtävä merkintä yhtiön
kirjanpitoon. Rekisteristä poistamisen vaikutuksesta yrityskiinnityksen
voimassaoloon säädetään yrityskiinnityslaissa.
Rekisteristä poistetun yhtiön varoja ei voida jakaa
osakkeenomistajille tai muille jako-osuuteen oikeutetuille ilman
selvitysmenettelyä. Yhtiön edustajat voivat kuitenkin
viiden vuoden kuluttua rekisteristä poistamisesta jakaa
osakkeenomistajille tai muille jako-osuuteen oikeutetuille näille
tulevan osuuden yhtiön varoista, jos yhtiön varat
eivät ylitä 8 000 euroa eikä yhtiöllä ole
tunnettuja velkoja. Varoja saaneet vastaavat saamiensa varojen määrällä yhtiön
velkojen maksamisesta.
Jos yhtiön rekisteristä poistamisen jälkeen tarvitaan
selvitystoimia, rekisteriviranomaisen on sen hakemuksesta, jonka
oikeutta asia koskee, määrättävä yhtiö selvitystilaan.
Määräystä ei kuitenkaan anneta,
jos yhtiön varat eivät riitä selvityskulujen
suorittamiseen tai varojen määrästä ei
saada tietoa eikä osakkeenomistaja, velkoja tai muu ilmoita
ottavansa vastatakseen selvitysmenettelyn kustannuksista.
Yhtiön varojen vähentyminen, saneeraus ja konkurssi
23 §
Yhtiön varojen vähentyminen
Jos yhtiön hallitus havaitsee, että yhtiön
oma pääoma on alle puolet osakepääomasta,
hallituksen on viipymättä laadittava tilinpäätös
ja toimintakertomus yhtiön taloudellisen tilan selvittämiseksi.
Jos yhtiön oma pääoma on taseen mukaan
alle puolet osakepääomasta, hallituksen on viipymättä kutsuttava
yhtiökokous koolle päättämään
toimenpiteistä yhtiön taloudellisen aseman tervehdyttämiseksi.
Yhtiökokous on pidettävä kolmen kuukauden
kuluessa tilinpäätöksen laatimisesta.
Tilinpäätöksen ja toimintakertomuksen
nähtävänä pitämiseen
ja osakkeenomistajille toimittamiseen sovelletaan 5 luvun 21 §:n säännöksiä.
Jos hallitus havaitsee, että yhtiön oma pääoma
on negatiivinen, hallituksen on viipymättä tehtävä osakepääoman
menettämisestä rekisteri-ilmoitus. Osakepääoman
menettämistä koskeva rekisterimerkintä voidaan
poistaa yhtiön tekemän rekisteri-ilmoituksen perusteella,
jos yhtiön oma pääoma on rekisteri-ilmoitukseen
liitetyn tilintarkastajien tarkastaman taseen mukaan yli puolet
osakepääomasta. Edellä 12 luvussa tarkoitettu
pääomalaina luetaan tässä momentissa
tarkoitetussa laskelmassa omaksi pääomaksi.
24 §
Yrityksen saneeraus
Hakemus yrityksen saneerauksesta annetussa laissa tarkoitetun
menettelyn aloittamisesta voidaan tehdä yhtiökokouksen
päätöksellä. Myös hallitus
voi tehdä hakemuksen, jos asia on kiireellinen. Hallituksen
on tällöin viipymättä kutsuttava
yhtiökokous koolle käsittelemään
hakemuksen jatkamista.
25 §
Konkurssi
Yhtiön omaisuus voidaan luovuttaa konkurssiin hallituksen
tai, jos yhtiö on selvitystilassa, selvitysmiesten päätöksen
perusteella. Konkurssin aikana yhtiötä edustavat
konkurssivelallisena hallitus ja toimitusjohtaja taikka ennen konkurssin
alkamista valitut selvitysmiehet. Konkurssin aikana voidaan valita
uusia hallituksen jäseniä tai uusia selvitysmiehiä.
Jos konkurssin päättyessä ei ole
jäljellä omaisuutta tai konkurssissa on määrätty
jäljellä olevan omaisuuden käytöstä,
yhtiö katsotaan purkautuneeksi, kun lopputilitys konkurssissa
on hyväksytty.
Jos konkurssin päättyessä jäljellä on
muuta kuin konkurssissa käytettäväksi
määrättyä omaisuutta eikä yhtiö ollut
selvitystilassa, kun sen omaisuus luovutettiin konkurssiin, hallituksen on
viipymättä kutsuttava yhtiökokous koolle päättämään,
jatketaanko yhtiön toimintaa vai onko yhtiö asetettava
selvitystilaan. Jos yhtiökokous päättää,
että yhtiön toimintaa jatketaan, hallituksen on
viipymättä tehtävä tästä ilmoitus rekisteröimistä varten.
Jos yhtiö oli konkurssiin asetettaessa selvitystilassa,
noudatetaan, mitä 18 §:ssä säädetään.
Jos yhtiön konkurssi on päättynyt
ja yhtiölle ilmaantuu varoja, noudatetaan konkurssilain (120/2004)
19 luvun säännöksiä jälkiselvityksestä.
Jos yhtiölle konkurssin jälkeen jää varoja, menetellään,
kuten 3 momentissa säädetään.