1 §
Tavoite
Tämän lain tavoitteena on edistää ympäristövaikutusten
arviointia ja huomioon ottamista viranomaisten suunnitelmien ja
ohjelmien valmistelussa ja hyväksymisessä, parantaa
yleisön tiedonsaantia ja osallistumismahdollisuuksia sekä edistää kestävää kehitystä.
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) viranomaisella hallintolain (434/2003) 2 §:n
2 ja 3 momentissa tarkoitettuja viranomaisia ja muita julkista hallintotehtävää hoitavia;
2) ympäristövaikutuksella suunnitelman
tai ohjelman välitöntä ja välillistä vaikutusta
Suomessa ja sen alueen ulkopuolella:
a) ihmisten terveyteen, elinoloihin ja viihtyvyyteen;
b) maaperään, vesiin, ilmaan, ilmastoon, kasvillisuuteen,
eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen;
c) yhdyskuntarakenteeseen, rakennettuun ympäristöön,
maisemaan, kaupunkikuvaan ja kulttuuriperintöön;
d) luonnonvarojen hyödyntämiseen;
e) a—d alakohdassa mainittujen tekijöiden keskinäisiin
vuorovaikutussuhteisiin;
3) ympäristöarvioinnilla 8—11 §:n
mukaista suunnitelman tai ohjelman ympäristövaikutusten
arviointia ja siihen sisältyvää ympäristöselostuksen
laatimista, kuulemisten järjestämistä, ympäristöselostuksen
ja kuulemisten tulosten huomioon ottamista päätöksenteossa
sekä päätöksestä tiedottamista;
4) ympäristöselostuksella asiakirjaa
tai sen osaa, jossa esitetään tiedot suunnitelmasta
tai ohjelmasta ja tarkastelluista vaihtoehdoista sekä arvio
niiden ympäristövaikutuksista;
5) suunnitelmasta tai ohjelmasta vastaavalla viranomaisella suunnitelman
tai ohjelman laativaa viranomaista tai sitä, joka muutoin
on vastuussa tässä laissa tarkoitetun suunnitelman
tai ohjelman valmistelusta;
6) yleisöllä yksityishenkilöitä,
yksityishenkilöiden yhteenliittymiä ja ryhmiä sekä yhteisöjä ja
säätiöitä.
3 §
Yleinen velvollisuus selvittää ympäristövaikutukset
Suunnitelmasta tai ohjelmasta vastaavan viranomaisen on huolehdittava
siitä, että suunnitelman tai ohjelman ympäristövaikutukset
selvitetään ja arvioidaan riittävässä määrin
valmistelun kuluessa, jos suunnitelman tai ohjelman toteuttamisella
saattaa olla merkittäviä ympäristövaikutuksia.
Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä ympäristövaikutusten
selvittämisestä ja arvioinnista sekä laadittavien asiakirjojen
sisältöä koskevista vaatimuksista.
4 §
Ympäristöarviointia edellyttävät
suunnitelmat ja ohjelmat
Lakiin, asetukseen tai hallinnolliseen määräykseen
perustuvasta viranomaisen suunnitelmasta ja ohjelmasta on tehtävä ympäristöarviointi,
jos:
1) kyse on maa-, metsä- tai kalataloutta,
energiahuoltoa, teollisuutta, liikennettä, jätehuoltoa, vesitaloutta,
televiestintää, matkailua, aluekehitystä,
alueidenkäyttöä, ympäristönsuojelua
taikka luonnonsuojelua varten laadittavasta suunnitelmasta tai ohjelmasta,
joka luo puitteet hankkeiden lupa- tai hyväksymispäätöksille;
taikka
2) suunnitelmaa tai ohjelmaa koskee luonnonsuojelulain
(1096/1996) 65 §:ssä tarkoitettu arviointivelvollisuus.
Edellä 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetuista lakiin
tai asetukseen perustuvista suunnitelmista ja ohjelmista säädetään
tarkemmin valtioneuvoston asetuksella.
Mitä 1 momentissa säädetään
ympäristöarvioinnista, koskee myös
suunnitelmien ja ohjelmien muutoksia. Suunnitelman ja
ohjelman vähäisestä muutoksesta taikka
pienten alueiden käyttöä paikallisella
tasolla koskevasta suunnitelmasta tai ohjelmasta ympäristöarviointi
on tehtävä vain, jos se todetaan tarpeelliseksi
5 §:n mukaisessa harkinnassa.
5 §
Ympäristöarvioinnin soveltaminen harkinnan perusteella
Muilla kuin 4 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetuilla
aloilla valmisteltavasta lakiin, asetukseen tai hallinnolliseen
määräykseen perustuvasta suunnitelmasta
tai ohjelmasta, joka luo puitteet hankkeiden lupa- tai hyväksymispäätöksille,
on tehtävä ympäristöarviointi,
jos suunnitelmalla tai ohjelmalla tai sen muutoksella harkitaan
olevan todennäköisesti merkittäviä ympäristövaikutuksia.
Ympäristöarvioinnin tarvetta harkittaessa on oltava
yhteydessä muihin viranomaisiin. Ympäristöarvioinnin
tarpeen harkintaperusteista sekä viranomaisten välisestä yhteydenpidosta
säädetään valtioneuvoston asetuksella.
Ympäristöarvioinnin tarvetta koskevan harkinnan
tulos perusteluineen on toimitettava yleisesti saataville noudattaen,
mitä hallintolain 55 ja 62 §:ssä säädetään.
Harkinnan tulos perusteluineen on mahdollisuuksien mukaan julkaistava
myös sähköisesti.
6 §
Vastuu ympäristöarvioinnista
Suunnitelmasta tai ohjelmasta vastaava viranomainen vastaa 4
ja 5 §:ssä tarkoitettujen suunnitelmien ja ohjelmien
ympäristöarvioinnista sekä 5 §:n
mukaisesta ympäristöarvioinnin tarpeen harkinnasta.
7 §
Soveltamisalan rajaus ja suhde muuhun lainsäädäntöön
Tätä lakia ei sovelleta valtion talousarvioesityksen
valmisteluun. Tätä lakia ei, lukuun ottamatta
3 §:ää, sovelleta muihin talousarvio-
tai rahoitussuunnitelmiin tai -ohjelmiin eikä yksinomaan
maanpuolustusta tai pelastustointa varten laadittaviin suunnitelmiin
tai ohjelmiin.
Tämän lain mukaista ympäristöarviointia
vastaavasta ympäristövaikutusten arvioinnista
kaavojen laatimisen yhteydessä säädetään
maankäyttö- ja rakennuslaissa (132/1999)
sekä vesienhoitosuunnitelman ja toimenpideohjelman laatimisen
yhteydessä vesienhoidon järjestämisestä annetussa
laissa (1299/2004).
Tätä lakia sovellettaessa otetaan huomioon suunnitelmasta
tai ohjelmasta ja sen ympäristövaikutuksista muussa
yhteydessä tehdyt selvitykset. Tässä laissa
ja muussa lainsäädännössä edellytetyt
selvitykset ja ympäristövaikutusten arviointi
sovitetaan mahdollisuuksien mukaan yhteen.
8 §
Suunnitelman tai ohjelman ja ympäristöselostuksen
valmistelu sekä siitä tiedottaminen
Suunnitelmasta tai ohjelmasta vastaava viranomainen selvittää ja
arvioi suunnitelman tai ohjelman ja tarkasteltavien vaihtoehtojen
toteuttamisen todennäköisesti merkittävät
ympäristövaikutukset ja laatii ympäristöselostuksen.
Ympäristöselostus laaditaan osana muuta valmistelua
ennen suunnitelman tai ohjelman hyväksymistä.
Suunnitelman tai ohjelman valmistelu tulee järjestää siten,
että yleisöllä on mahdollisuus saada
tietoja suunnitelman tai ohjelman ja ympäristöselostuksen
lähtökohdista, tavoitteista ja valmistelusta sekä esittää asiasta
mielipiteensä. Vastaava aineisto on mahdollisuuksien mukaan julkaistava
myös sähköisesti. Ilmoitettaessa valmistelun
aloittamisesta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen
noudatetaan muutoin, mitä kyseessä olevan suunnitelman
tai ohjelman valmistelusta säädetään.
Jos ilmoittamisesta ei säädetä erikseen,
noudatetaan, mitä hallintolain 41, 55 ja 62 §:ssä säädetään.
Ympäristöselostuksessa on esitettävä ne
tiedot, jotka ovat tarpeen, kun otetaan huomioon suunnitelman tai
ohjelman sisältö, tarkoitus ja yksityiskohtaisuus.
Suunnitelmasta tai ohjelmasta vastaavan viranomaisen on kuultava
ympäristöselostuksessa annettavien tietojen laajuudesta
ja yksityiskohtaisuudesta muita viranomaisia. Ympäristöselostuksen
sisällöstä ja muiden viranomaisten kuulemisesta
säädetään tarkemmin valtioneuvoston
asetuksella.
9 §
Suunnitelma- tai ohjelmaluonnoksesta sekä ympäristöselostuksesta
kuuleminen
Suunnitelmasta tai ohjelmasta vastaavan viranomaisen on varattava
yleisölle mahdollisuus tutustua suunnitelma- tai ohjelmaluonnokseen
ja ympäristöselostukseen sekä esittää niistä mielipiteensä.
Mahdollisuus varataan pitämällä suunnitelma-
tai ohjelmaluonnos ja ympäristöselostus nähtävillä.
Suunnitelma- tai ohjelmaluonnos ja ympäristöselostus
on mahdollisuuksien mukaan julkaistava myös sähköisesti.
Ilmoitettaessa nähtäville asettamisesta ja mahdollisuudesta
mielipiteen esittämiseen noudatetaan, mitä kyseessä olevan
suunnitelman tai ohjelman valmistelusta säädetään.
Jos ilmoittamisesta ei säädetä erikseen,
noudatetaan, mitä hallintolain 55 ja 62 §:ssä säädetään.
Suunnitelma- tai ohjelmaluonnos ja ympäristöselostus
pidetään tällöin nähtävillä vähintään
30 päivän ajan. Mielipide on esitettävä suunnitelmasta
tai ohjelmasta vastaavalle viranomaiselle nähtävilläoloajan
kuluessa.
Suunnitelma- tai ohjelmaluonnoksesta ja ympäristöselostuksesta
on sen lisäksi, mitä muualla säädetään,
pyydettävä lausunto muilta viranomaisilta siten
kuin valtioneuvoston asetuksella säädetään.
10 §
Valtioiden rajat ylittävät ympäristövaikutukset
Jos suunnitelman tai ohjelman toteuttamisella on todennäköisesti
merkittäviä ympäristövaikutuksia
Suomea velvoittavan kansainvälisen sopimuksen sopimuspuolen
tai Euroopan unionin jäsenvaltion alueelle, ympäristöministeriön on
huolehdittava suunnitelman tai ohjelman ympäristöarviointiin
liittyvistä tiedottamis- ja neuvottelutehtävistä kyseisen
valtion kanssa.
Suunnitelmasta tai ohjelmasta vastaavan viranomaisen on toimitettava
viipymättä ympäristöministeriölle
suunnitelma- tai ohjelmaluonnos ja ympäristöselostus
toiselle valtiolle toimittamista varten. Luonnos ja selostus tai
niiden osia on tarvittaessa käännettävä asianomaisille
kielille. Käännösten kustannuksista vastaa
suunnitelmasta tai ohjelmasta vastaava viranomainen.
Jos ympäristöministeriö katsoo, että suunnitelmalla
tai ohjelmalla on 1 momentissa tarkoitettuja ympäristövaikutuksia,
tai jos ympäristövaikutusten kohteena oleva valtio
sitä pyytää, ympäristöministeriön
on ilmoitettava arvioinnista ja toimitettava toiselle valtiolle
suunnitelma- tai ohjelmaluonnos ja ympäristöselostus
hyvissä ajoin ennen kuin suunnitelma tai ohjelma hyväksytään.
Ympäristöministeriö tiedottaa toiselle valtiolle
toimitettavasta aineistosta ulkoasiainministeriölle. Toiselle
valtiolle tehtävän ilmoituksen sisällöstä säädetään
valtioneuvoston asetuksella.
Jos valtio, jolle on toimitettu suunnitelma- tai ohjelmaluonnos
ja ympäristöselostus, 60 päivän kuluessa
luonnoksen ja selostuksen saamisesta ilmoittaa haluavansa neuvotella
asiasta, ympäristöministeriön on aloitettava
neuvottelut suunnitelman tai ohjelman toteuttamisen aiheuttamista
todennäköisistä rajat ylittävistä ympäristövaikutuksista
ja tällaisten vaikutusten vähentämiseksi
tai poistamiseksi suunnitelluista toimenpiteistä. Neuvotteluja
aloitettaessa sovitaan järjestelyistä, joita noudatetaan
annettaessa viranomaisille sekä yleisölle valtiossa,
johon kohdistuu todennäköisesti merkittäviä ympäristövaikutuksia,
tilaisuus esittää mielipiteensä kohtuullisessa
ajassa.
11 §
Suunnitelman tai ohjelman hyväksyminen ja päätöksestä tiedottaminen
Valmisteltaessa suunnitelmaa tai ohjelmaa otetaan huomioon ympäristöselostus
sekä mahdollisuuksien mukaan 8 ja 9 §:ssä tarkoitetut mielipiteet
ja lausunnot sekä 10 §:n mukaisesti käytyjen
valtioiden välisten neuvottelujen tulokset.
Suunnitelman tai ohjelman hyväksymistä koskevasta
päätöksestä taikka suunnitelmasta
tai ohjelmasta on käytävä ilmi:
1) perusteltu kannanotto siitä, miten ympäristöselostus,
8 ja 9 §:ssä tarkoitetut mielipiteet ja lausunnot
sekä valtioiden välisten 10 §:ssä tarkoitettujen
neuvottelujen tulokset on otettu huomioon, sekä selvitys
siitä, millä tavoin nämä sekä ympäristönäkökohdat
ovat vaikuttaneet suunnitelman tai ohjelman sisältöön
ja vaihtoehtojen valintaan; sekä
2) selvitys 12 §:ssä tarkoitetusta
seurannasta.
Kun suunnitelma tai ohjelma hyväksytään, päätöksestä on
sen lisäksi, mitä muualla säädetään,
tiedotettava sekä asetettava päätös
sekä suunnitelma tai ohjelma nähtäville.
Nähtäville asettamisessa ja tiedottamisessa noudatetaan, mitä hallintolain
62 §:ssä säädetään.
Päätös sekä suunnitelma tai
ohjelma ja ympäristöselostus on toimitettava tiedoksi
Suomen ympäristökeskukselle, ja ne on mahdollisuuksien
mukaan julkaistava myös sähköisesti.
Suunnitelman tai ohjelman hyväksymistä koskevasta
päätöksestä on tiedotettava
muille viranomaisille siten kuin valtioneuvoston asetuksella säädetään.
Tämän lain mukaisen ympäristöarvioinnin puuttumiseen
voidaan vedota suunnitelmaa tai ohjelmaa koskevassa muutoksenhaussa
siten kuin muutoksenhausta erikseen säädetään.
12 §
Ympäristövaikutusten seuranta
Suunnitelmasta tai ohjelmasta vastaavan viranomaisen on huolehdittava
siitä, että ympäristöarvioinnin
piiriin kuuluvien suunnitelmien ja ohjelmien toteuttamista ja siitä aiheutuvia
merkittäviä ympäristövaikutuksia
seurataan siten, että voidaan ryhtyä tarvittaessa
toimenpiteisiin ympäristöhaittojen ehkäisemiseksi
ja vähentämiseksi.
13 §
Ohjaus, yhteistyö ja kehittäminen
Tämän lain täytäntöönpanon
yleinen ohjaus ja seuranta sekä vaikutusten arvioinnin
yleinen kehittäminen kuuluvat ympäristöministeriölle. Muut
ministeriöt huolehtivat täytäntöönpanon ohjauksesta
ja seurannasta sekä ympäristövaikutusten
arvioinnin kehittämisestä toimialoillaan. Suomen
ympäristökeskus seuraa tämän
lain soveltamista. Valtion ja kuntien viranomaisten on oltava keskenään
yhteistyössä ympäristövaikutusten
arviointien toteuttamiseksi ja yhteensovittamiseksi muiden lakien
mukaisiin menettelyihin.
14 §
Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset
Tämä laki tulee voimaan
päivänä
kuuta 200
.
Tätä lakia sovelletaan suunnitelmiin ja ohjelmiin,
joiden valmistelun vireilläolosta on tiedotettu 21 päivänä heinäkuuta
2004 tai sen jälkeen.
Lakia sovelletaan myös sellaisiin suunnitelmiin ja
ohjelmiin, joiden valmistelun vireilläolosta on tiedotettu
ennen 2 momentissa mainittua ajankohtaa ja jotka hyväksytään
21 päivän heinäkuuta 2006 jälkeen,
jollei suunnitelmasta tai ohjelmasta vastaava viranomainen perustellusta
syystä katso, ettei ympäristöarviointia
ole mahdollista tehdä.
Jos ympäristöarviointi 3 momentissa tarkoitetussa
tapauksessa jätetään tekemättä,
suunnitelmasta tai ohjelmasta vastaavan viranomaisen on saatettava
tieto siitä yleisesti saataville noudattaen, mitä hallintolain
55 ja 62 §:ssä säädetään. Samalla
on ilmoitettava, miksi arviointia ei ole mahdollista tehdä.