Perustelut
Yleistä
Vuosi 2011 on meneillään olevan vaali- ja
kehyskauden viimeinen vuosi. Vuosien 2012—2014 menotaso
ei sisällä tämän vuoksi uusia
poliittisia linjauksia. Kehyspäätöksessä on
kuitenkin otettu huomioon nykyisen hallituksen tekemien päätösten
vaikutukset tulevien vuosien menotasoon.
Kuntatalous
Valtioneuvoston selonteossa arvioidaan Suomen kansantalouden
toipuvan muun Euroopan mukana syvästä talouskriisistä keskipitkällä aikavälillä.
Maailmankaupan ja vientimarkkinoiden elpymisen myötä viennin
arvioidaan lähtevän jälleen nopeaan nousuun.
Myös kotimainen kysyntä kasvaa työmarkkinatilanteen
parantuessa ja syntyneiden investointitarpeiden purkautuessa. Muun
muassa talouden rakennemuutoksen ja väestön ikääntymisen
nähdään alkavan osaltaan hidastaa talouden
kasvua vuosikymmenen puoliväliä lähestyttäessä.
Taantuman jäljet näkyvät julkisessa taloudessa
vielä vuosia.
Kuntataloudessa viime vuosien myönteisen kehityksen
jälkeen edessä ovat vaikeat näkymät.
Erityisesti suurten kaupunkien ja vientiteollisuuskuntien taloustilanne
on heikentynyt viime vuonna nopeasti kunnallisverotulojen kasvun
hidastumisen ja yhteisöverotulojen romahtamisen myötä.
Tänä vuonna työllisyysnäkymien
ja sitä kautta verotulojen heikkeneminen laajentaa kriisin
koskemaan koko kuntakenttää. Toipuminen tulee
olemaan hidasta.
Kuntatalouden menokehityksen arviointiin ja talouslaskelmien
taustaoletuksiin liittyy nykyisessä yleisessä taloustilanteessa
koko kehyskauden osalta monia epävarmuustekijöitä.
Kuluvana vuonna verotulojen arvioidaan vähenevän vuoteen
2009 verrattuna 0,6 prosentilla, vaikka kunnat ovat laajalti nostaneet
veroprosenttiaan meneillään olevalle vuodelle.
Ensi vuonna verotulojen arvioidaan kääntyvän
jälleen kasvuun ja vuonna 2014 kasvun arvioidaan olevan
jo 4,1 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Keskimääräisen
vuotuisen verotulokasvun lasketaan olevan 3,6 prosenttia vuosina
2011—2014.
Jo pidempään kuntatalouden keskeisenä huolena
on ollut kuntien menojen liiallinen kasvu. Toimintamenojen arvioidaan
kuitenkin nousevan kehyskaudella viime vuosia maltillisemmin. Menolisäysten
lasketaan olevan molempina vuosina 2010 ja 2011 3,5 prosentin tasolla sekä vuosina
2012—2014 3,8 prosenttia vuodessa.
Vuosikatteen heikkenemisen nähdään
jatkuvan vielä vuonna 2010, mutta paranevan hieman ensi
vuonna sekä uudestaan heikkenevän 1,36 miljardin
euron tasolle vuosina 2012—2014. Rahoitusvaje heijastuisi
suoraan kuntien lainakantaan nostaen sen lähes 19,5 miljardiin
euroon vuonna 2015. Koko kehyskaudella vuosikate tulisi jäämään
poistoja pienemmäksi. Investointimahdollisuuksien lasketaan
olevan puolestaan vuosittain 4 miljardin euron tasolla. Henkilöstön
arvioidaan supistuvan vuonna 2010 noin 1 prosentilla ja
pysyvän sen jälkeen kehyskaudella ensi vuoden
tasolla. Väestön ikääntyessä sosiaali-
ja terveydenhuollon kasvavat palvelutarpeet eivät näyttäisi
mahdollistavan eläkepoistuman hyödyntämistä henkilöstön
kokonaismäärässä.
Valtio on päättänyt jo edellisten
kehysten yhteydessä merkittävistä kuntataloutta
tukevista toimista, joiden vaikutus on alkanut vuonna 2009 ja ulottuu
aina vuosille 2011—2014. Kuntien yhteisövero-osuutta
on korotettu 10 prosenttiyksiköllä vuosille 2009—2011,
mikä lisää kuntien verotuloja noin 380
miljoonalla eurolla vuodessa. Kuntien taloustilanne huomioon ottaen tulisi
korotetun yhteisövero-osuuden maksamista harkita myös
vuoden 2011 jälkeen. Peruspalvelubudjettitarkastelun piiriin
kuuluvat valtionavut kasvavat nettomääräisesti
358 miljoonaa euroa kehyskaudella. Indeksikorotus lisää kuntien
ja kuntayhtymien valtionosuuksia puolestaan 140 miljoonaa euroa.
Kuntien päättämät korotukset
tulo- ja kiinteistöveroprosentteihin lisäävät
verotuottoa yhteensä 510 miljoonalla eurolla.
Muilta osin valiokunta viittaa kuntatalouden valtionrahoituksen
eri osatekijöiden osalta selonteossa lausuttuun.
Kuntien yhdistämisiä arvioidaan kehyskaudella
tapahtuvan 30 vuoteen 2013 mennessä, jolloin yhdistymisavustuksia
myönnetään voimassa olevien säännösten
perusteella viimeisen kerran. Erikseen on syytä selvittää avustusjärjestelmän
tarvetta myös vuoden 2013 jälkeen.
Valiokunnan mielestä valtionosuuksiin tulisi tehdä kuntien
aseman helpottamiseksi tasokorotus. Palvelujen turvaamisen ohella
samalla voitaisiin hillitä paineita kunnallisveron korotuksiin
ja taloudellisen tilanteen helpottamiseksi tukea kansalaisten ostovoimaa.
Lisäksi tulisi kuntien veropohjaa vahvistaa. Kunnille ei
tule myöskään antaa uusia lakisääteisiä tehtäviä,
ellei valtio samalla kompensoi täysimääräisesti niistä aiheutuvia
menoja.
Valiokunta pitää välttämättömänä kuntasektorin
toiminnan tuottavuuden lisäämistä. Sen ohella
valiokunta tähdentää kuntien ja kuntayhtymien
omaa tiukkaa menokuria. Kuntakentän on kyettävä vastuullisesti
omatoimisiin ja voimakkaisiinkin kehittämistoimiin. Tuottavuuden parantamiseksi
valiokunta edellyttää erityisesti tietojärjestelmien
yhteensopivuuden ja yhteentoimivuuden täysimääräistä hyödyntämistä koko julkisella
sektorilla. Korostetusti on panostettava sosiaali- ja terveydenhuollon
tietojärjestelmähankkeisiin. Valtionosuuksista
on kehyskaudella varattu vuosittain 10 miljoonaa euroa valtion ja
kuntien tietojärjestelmähankkeiden rahoittamiseen.
Tietojärjestelmien osalta valiokunta viittaa lisäksi
jäljempänä lausuttuun.
Sisäinen turvallisuus
Poliisi.
Valiokunta tähdentää, että poliisin
toimintaa tulee kehittää laaditun pitkän
aikavälin henkilöstösuunnitelman mukaisesti
(Poliisi 2020 — Poliisin pitkän
aikavälin henkilöstötarpeen suunnitelma).
Valiokunta pitää tärkeänä, että poliisin
peruskoulutusmäärä voidaan kasvattaa
tulevien vuosien eläkepoistumaa vastaavasti. Rikostorjunnassa
on kiinnitettävä huomiota myös syyttäjälaitoksen
ja tuomioistuinten asianmukaiseen resursointiin. Poliisin osalta merkittävän
huolenaiheen muodostavat lupahallinnon tehtävä-
ja palvelutarpeiden suhde käytettävissä oleviin
voimavaroihin.
Valiokunta nostaa esille tässä yhteydessä erityisesti
VITJA-hankkeen, jonka kokonaiskustannuksiksi on arvioitu 25 miljoonaa
euroa. Kysymys on poliisin toiminnan, palvelukyvyn ja tuottavuuden
kannalta ensiarvoisen tärkeästä uudistuksesta,
joka vapauttaa henkilöstöä näkyvään
poliisitoimintaan. Hankkeen tehtävänä on tuottaa
poliisin sekä muiden turvallisuus- ja oikeusviranomaisten
toimintaprosesseja tehostava ja yhtenäistävä tietoturvallinen
tietojärjestelmäkokonaisuus. Valiokunta korostaa
tarvetta mahdollistaa tehokas poikkihallinnollinen yhteistyö poliisiprosesseissa
ja koko rikosprosessissa sekä kansalaisten sähköiset
asiointipalvelut. Poliisin nykyisten järjestelmien ylläpitokustannukset
ovat noin 6 miljoonaa euroa vuodessa. Päällekkäisten
kustannusten minimoimiseksi on tärkeää,
että VITJA-hanke toteutetaan tavoiteaikataulussa.
Rikostorjunnan kannalta ajankohtaisia järjestelmien
päivittämisiä kehyskaudella vaativat sormenjälkijärjestelmän
vuodelle 2011 suunniteltu uudistaminen, mikä on välttämätöntä Prümin
sopimuksen velvoitteiden vuoksi. Telekuuntelujärjestelmän
uudistaminen on edessä vuonna 2013. Näihin hankkeisiin
ei ole varattu rahoitusta kehyksen puitteissa
Ampuma-aserekisterin uudistaminen tulee lisäämään
paitsi tietojärjestelmäkustannuksia myös
vaatimaan entistä enemmän henkilötyövuosia.
Samoin poliisin kalustohankinnat vaativat lisäresursseja.
Poliisin toimitilojen osalta valiokunta toteaa saamansa selvityksen
perusteella, että kehysrahoituksella voidaan valitettavasti
kehittää vain niitä toimitiloja, joissa
on niin vaikeat sisätilaongelmat, että työsuojeluviranomaiset
määräävät poliisin
muuttamaan pois tiloista. Valiokunta kiinnittää huomiota
tarpeeseen uudistaa suunnitelmallisesti ahtaita, vanhanaikaisia
ja huonokuntoisia toimitiloja. Esimerkkinä uudistustarpeesta
on syytä mainita Oulun poliisilaitoksen toimitilat. Liikuvan
poliisin ja Keskusrikospoliisin yhteisen toimitilan rakentamiseen
ja varusteluun Vantaalle tulee varata rahoitusta mahdollisimman
pian.
Poliisin putkatilat ovat niin säilöönotettujen kuin
pidätettyjenkin osalta useammissa poliisilaitoksissa nykyisten
määräysten vastaisia. Vapautensa menettäneiden
säilytystilojen saattaminen pelastuslain edellyttämälle
tasolle edellyttää kiireellisten korjaus- ja muutostöiden
tekemiseksi kehyskaudelle 2,8 miljoonan euron rahoitusta.
Vuoden 2009 turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon
mukaan terrorismi kuuluu keskeisimpien turvallisuusuhkien joukkoon.
Globaali terrorismi ja sen vastainen torjuntatyö asettaa
suojelupoliisin toimintakyvylle suuria, todennäköisesti
yhä kasvavia vaatimuksia. Keskeinen tavoite on tunnistaa
Suomeen kohdistuvat uhat ennakolta ja estää niiden
toteutuminen. Esimerkkinä on syytä mainita uudesta
ajanmukaisesta toimintatavasta, josta kansainväliset ja suojelupoliisin
omat kokemukset ovat myönteisiä, että suojelupoliisi
on lähettänyt määräajaksi edustajansa
työskentelemään Etiopian Suomen suurlähetystöön.
Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että suojelupoliisi kykenee toimimalla tällä tavoin
vähentämään olennaisesti perusteettomista
turvapaikanhakijoista poliisille, maahanmuuttoviranomaisille sekä valtiolle
ja kunnille aiheutuvia kustannuksia. Terrorismintorjunnassa on tärkeää estää riskihenkilöiden
asettuminen Suomeen.
Keskusrikospoliisi on pitkäjänteisesti kehittänyt
rikostorjuntamenetelmiä järjestäytyneen,
vakavan ja kansainvälisen rikollisuuden torjumiseksi. Taloudellinen
taantuma näkyy Suomeen ulkomailta suuntautuvan rikollisuuden
lisääntymisenä. Rikostorjunnan kehittämishankkeisiin ei
ole kuluvalle vuodelle osoitettu rahoitusta, minkä vuoksi
nämä tuottavuus- ja tehokkuushankkeet on jouduttu
pysäyttämään.
Myönteinen liikenneturvallisuuskehitys on jatkunut
vuonna 2009. Liikenteen valvonta onkin tärkeä ja
tutkimusten mukaan kustannustehokas keino liikenneturvallisuuden
parantamisessa. VITJA-hanke on ensiarvoisen merkityksellinen myös
liikkuvan poliisin kannalta. Poliisiajoneuvoihin sijoitettavat työasemat,
tarkkuusalkometrit ja rekisterikilpien automaattiset lukulaitteet
tehostavat liikenteen valvontaa.
Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota
rahoituksen kohdentamisessa myös Helsingin poliisilaitoksen
tehtävien erityispiirteisiin sekä samalla laitoksen
poliisin perustyön edellytysten turvaamiseen.
Rajavartiolaitos.
Hallintovaliokunta viittaa aluksi vuoden 2010 valtion talousarvioesityksestä ja
edellisestä kehyspäätöksestä antamiinsa lausuntoihin
erityisesti siltä osin kuin kysymys on rajavartiolaitoksen
strategian mukaisista voimavarasiirroista pääkaupunkiseudun
ja kaakkoisrajan rajatarkastusten vahvistamiseksi ja toimenpiteistä toisen
tuottavuusohjelman vähennysvelvoitteen toteuttamiseksi
sekä toiminnan tehostamiseksi toimintamenomomentin määrärahavajeen
johdosta (HaVL 18/2009 vp ja HaVL 4/2009
vp).
Valiokunta katsoo saamansa selvityksen perusteella hallituksen
kehyspäätöksen turvaavan rajavartiolaitoksen
suorituskyvyn ylläpitämisen meripelastuksessa
ja rajaturvallisuustehtävissä kehyskaudella, mikäli
rajatilanteessa ei tapahdu merkittäviä muutoksia.
Rajavartiolaitoksen vanhentuneen kaksimoottorisen AB/B
412 -helikopterikaluston uusiminen voidaan aloittaa kehysten puitteissa
vuodesta 2011 alkaen. Helikopterikaluston uusimisella pidetään
nykyinen suorituskyky rajaturvallisuustehtävissä,
meripelastuksessa sekä muun muassa poliisin ja pelastusviranomaisten
vaativissa virka-aputehtävissä.
Kehyksen puitteissa rajavartiolaitos voi saattaa päätökseen
1980-luvulla hankitun vanhentuneen partiovenekaluston korvaamisen.
Hankinnat parantavat rajavartiolaitoksen suorituskykyä merellisissä tehtävissä sekä
toiminnan
tuottavuutta ja kustannustehokkuutta, kun pääosa
saarissa sijaitsevista ylläpitokustannuksiltaan kalliista
merivartioasemista voidaan siirtää tieyhteyksien
päähän.
Valiokunta toteaa, että merellisten valvontajärjestelmien
uusimiseen osoitetaan yhteensä 2 miljoonaa euroa
vuosille 2012 ja 2013. Tällä määrärahalla
rajavartiolaitos voi saattaa päätökseen
1990-luvun alkupuolella rakennetun ja pääosin
vanhentuneen valvontajärjestelmän uudistamisen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että rajavartiolaitos turvaa voimavaransa toimintamenomomentilta
tehtäviin investointeihin ja kulutusmenoihin kehittämällä toimintansa
tuottavuutta. Tässä tarkoituksessa rajavartiolaitos
onkin ilmoittanut keventävänsä organisaatiotaan
ja hallintoaan sekä automatisoivansa asteittain perusvalvonnan
ja -tarkastukset tietotekniikkaa hyödyntämällä.
Suorituskyky on tärkeä ylläpitää kaakkoisrajalla
ja Suomenlahden alueella. Muualla itärajalla toimintamallia
on kehitettävä rauhallisen ja harvaan asutun raja-alueen
olosuhteita vastaavalla tavalla.
Tulli.
Talousarviokehys on tullin osalta 9 miljoonaa pienempi verrattuna
kuluvan vuoden kehykseen. Tuottavuusohjelmassa tullille on asetettu
170 henkilötyövuoden vähentämisvelvoite vuoteen
2011 mennessä. Kuluvan vuoden valtion talousarvion valmistelun
yhteydessä tullille on asetettu lisävelvoite,
mikä merkitsee ensi vuoteen mennessä tuottavuusohjelman
vähennysten lisäksi 120 henkilötyövuoden
vähentämisvelvoitetta.
Käytännössä ainoa menolaji,
joka voi tässä tilanteessa merkittävästi
joustaa, on henkilöstön määrä.
Ottaen huomioon henkilöstön koulutuskustannukset
ja tulevat eläkepoistumat, ei valiokunnan käsityksen
mukaan ole kokonaistaloudellisesti mielekästä vähentää henkilökuntaa
ainakaan luonnollista poistumaa enempää. Valiokunta
pitää asianmukaiseen määrärahaohjaukseen
kuuluvana, että osoitetut vaatimukset ovat sovitettavissa
yhteen tullin tehtävien, niiden pitkäjänteisen
suunnittelun ja hyvän henkilöstöpolitiikan
kanssa.
Hätäkeskukset.
Laitoksen rakenneuudistusta ja uuden tietojärjestelmän
(TOTI) hankintaa varten kehyksessä osoitetaan vuosille
2011—2014 yhteensä 30 miljoonaa euroa. Hätäkeskusten
lukumäärän vähentäminen
viidestätoista seitsemään on tarkoitus
aloittaa vaiheittain vuodesta 2011 alkaen, jolloin lakkautetaan
kaksi hätäkeskusta ja siirretään
niiden toiminta toisen hätäkeskuksen yhteyteen.
Rakenneuudistus on suunniteltu saatavan toteutettua loppuun vuoden 2015
aikana.
Hätäkeskusjärjestelmää kehitettäessä on
tarkoitus luoda valtakunnallisesti yhtenäinen hätäkeskuslaitos,
jossa tehtävät ja resurssit jakautuvat tasaisesti.
Valiokunta edellyttää aikaisempiin kannanottoihinsa
viitaten, että kehittämistoimenpiteet toteutetaan
niin, etteivät hätäkeskuspalvelut missään
vaiheessa vaarannu. Tämän vuoksi henkilökunnan
saatavuudesta, pysyvyydestä, koulutuksesta ja kilpailukykyisestä palkkauksesta
on kyettävä huolehtimaan. Hätäkeskusjärjestelmän
toiminnan vakiinnuttaminen ja tietojärjestelmien uudistaminen
on toteutettava suunnitelmien mukaisesti.
Eduskunta on hyväksynyt vuoden 2008 valtiopäivillä hallintovaliokunnan
mietinnön koskien hätäkeskusuudistuksen
toimeenpanoa (HaVM 3/2008 vp) ja erillisen
selvityksen perusteella lausunnon HaVL 19/2008
vp. Näistä asiakirjoista ilmenevät
hätäkeskuslaitoksen keskeiset kehittämistarpeet.
Hallintovaliokunnan käsiteltävänä on
parhaillaan lakiehdotus hätäkeskustoiminnasta
(HE 262/2009 vp). Uudella lailla on
tarkoitus korvata voimassa oleva hätäkeskuslaki
(157/2000).
Maahanmuutto.
Valiokunta tähdentää, että maahanmuuttopolitiikassa
on panostettava luvallisesti maassa oleskelevien tehokkaaseen kotouttamiseen,
turvapaikkahakemusten mahdollisimman nopeaan käsittelyyn
sekä perusteettomasti maassa olevien viivytyksettömään
maasta poistamiseen. Perusteettomien turvapaikkahakemusten vähentämiseksi
on puututtava myös kansallisiin vetovoimatekijöihin.
Valiokunta korostaakin tarvetta noudattaa unionin jäsenmaissa
yhteistä ja yhtenäistä turvapaikka- ja
maahanmuuttopolitiikkaa.
Kehyspäätökseen ei sisälly
sisäasiainministeriön esittämiä määrärahoja
maahanmuuttoviraston määräaikaisen henkilöstön
palkkausmenoihin eikä maahanmuuttajien kotouttamiseen.
Turvapaikanhakijoiden määrien ennakoidaan pysyvän
vähintään nykyisellä tasolla.
Tämän vuoksi turvapaikkapäätöksentekoa
varten on kehyskaudella turvattava riittävät resurssit.
Perehtyneen ja asiantuntevan henkilöstön palkkauksen
jatkaminen ehkäisee hakemusten vakavan ja uusiutuvan ruuhkautumisen.
Päätöksenteon puutteellinen resursointi
puolestaan johtaa vastaanottomenojen lisäykseen. Määrärahojen
lisäyksiin on palattava viimeistään vuoden
2011 talousarvioesityksessä.
Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanottotoimintaan ja
kunnille maksettaviin korvauksiin osoitetaan edelliseen
kehyspäätökseen nähden lisärahoitusta
keskimäärin 117 miljoonaa euroa vuodessa johtuen
pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden ennakoitua suuremmasta määrästä.
Kunnille maksettavat korvaukset nousevat kehyksen mukaan 22 miljoonalla
eurolla vuonna 2011 ja kasvavat kehyskaudella edelleen hieman. Korvaustaso
ei kuitenkaan ole vielä johtanut siihen, että kunnissa
olisi riittävää halukkuutta kansainvälistä suojelua
saavien sijoittamiseen kuntiin.
Valiokunta tähdentää ulkomaalaisrekisterin korvaavan
sähköisen asiankäsittelyjärjestelmän tarpeellisuutta.
Tästä UMA-järjestelmästä on tarkoitus
tulla kaikkien maahanmuuttohallinnon viranomaisten yhteinen työväline,
joka merkittävästi alentaa eri viranomaisten maahanmuuttoprosessien
käsittelykustannuksia ja tehostaa asioiden käsittelyä yhdenmukaistamalla
ja nopeuttamalla prosesseja niiden kaikissa vaiheissa.
Eduskunta on vuoden 2009 valtiopäivillä hyväksynyt
kotouttamisesselontekoa koskevan hallintovaliokunnan mietinnön
(HaVM 8/2009 vp — VNS 4/2008 vp), josta
ilmenevät toimenpiteet kotouttamisen tehostamiseksi edellyttävät myös
merkittäviä taloudellisia panostuksia.
Eduskunnalle on tarkoitus antaa kuluvan vuoden syysistuntokauden
alussa hallituksen esitys kotouttamislainsäädännön
uudistamiseksi. Tavoitteena on, että kotouttamisen piiriin
tulevat kaikki Suomessa olevat ulkomaalaiset ainakin siten, että tietty
perusinformaatio voidaan antaa kaikille maassa laillisesti oleskeleville
ulkomaalaisille. Kotouttamistoimintaa on pyrittävä muutoinkin
tehostamaan. Valiokunta korostaa siitä huolehtimista, että riski
jäädä yhteiskunnan ulkopuolelle ja syrjäytyä on
mahdollisimman pieni. Kielitaito ja työpaikan saaminen
ovat yhteiskuntaan sopeutumisessa ensiarvoisen tärkeitä. Nuoret
ja naiset ovat erityisessä syrjäytymisvaarassa,
ellei huolehdita heidän mahdollisuuksistaan osallistua
kotouttamistoimenpiteisiin, saada koulutusta, hankkia tarpeellinen
kielitaito ja luoda muutoinkin edellytyksiä vuorovaikutuksen
syntymiseen suomalaiseen yhteiskuntaan.
Hallinnon kehittäminen, tuottavuus ja henkilöstöpolitiikka.
Valiokunta pitää perusteltuna, että kehyskaudella
jatketaan aitoa hallinnon tuottavuuden ja tehokkuuden parantamista.
Samalla on varmistettava palvelujen asianmukainen saatavuus eri palvelukanavien
kautta samoin kuin palvelujen korkea laatu. Valiokunta pitää tarpeellisena,
että eri hallinnonaloilla tehdään organisaatioissa
rakennemuutoksia, jotka tähtäävät
entistä selkeämpiin hallinnollisiin
rakenteisiin ja joissa otetaan huomioon teknisen kehityksen mahdollisuudet
toiminnan tehostamiseksi.
Aiempaan tapaan valiokunta korostaa tuottavuustyössä vaikuttavuuden
merkitystä. Menosäästöjen kokonaisvaikutuksia
tehtävien hoitamiseen ja palvelujen saatavuuteen on aina
arvioitava myös hallinnonrajat ylittäviin
vaikutuksiin. Säätäminen kustannuksista
piittaamatta ei lisää aitoa tuottavuutta ja vaikuttavuutta.
Valiokunta pitää edellisen kehyslausunnon tavoin
tarpeellisena kaikkien sisäisen turvallisuuden viranomaisten
operatiivisissa tehtävissä toimivien virkamiesten
jättämistä tuottavuusohjelman henkilöstöleikkausten
ulkopuolelle. Lisäksi näillä viranomaisilla
on oltava pitkäjänteisen toiminnan vaatimukset
täyttävät resurssisuunnitelmat, joihin
myös poliittisesti sitoudutaan.
Valiokunta toteaa, että valtion aluehallintoa on uudistettu
laajasti kuluvan vuoden alusta lukien. Kehyskaudella uusien virastojen
toiminta on kyettävä vakiinnuttamaan.
Valiokunta on tyytymätön nykyiseen tilanteeseen,
jossa kuntien kalliit tietojärjestelmät ovat keskenään
yhteensopimattomia ja yhteentoimimattomia. Samanlainen tilanne on
valtiolla. Konkreettisesti tietojärjestelmäongelmat
ovat näkyneet muun muassa kuntien yhdistymishankkeissa
ja valtion organisaatiomuutosten yhteydessä. Hallintovaliokunta
esittääkin, että valtiovarainvaliokunta
ottaa mietintöönsä asiaan liittyvän
esimerkiksi näin kuuluvan lausuman:
Eduskunta edellyttää hallituksen ryhtyvän
kiireellisesti konkreettisiin toimenpiteisiin, joiden tarkoituksena
on kuntia ja valtiota velvoittavasti asettaa perusteet ja toimintalinjaukset
koko julkisen sektorin tietojärjestelmien kehittämiselle
laaja-alaisesti yhteensopiviksi ja yhteentoimiviksi.
Valiokunta pitää välttämätöntä,
että tietojärjestelmät kehitetään
laajalti koko julkisella sektorilla — myös kuntien
ja valtion kesken — yhteentoimiviksi. Valtiovarainministeriölle
tulee antaa tässä työssä koordinaatiovastuu.
Samalla on huolehdittava, etteivät valtiohallinnon sisäiset
ratkaisut ole toimialojen kesken yhteensopimattomia ja siten samalla
pirstouta kuntakentän tietojärjestelmien toimivuutta.
Valiokunta tulee tarkkaan seuraamaan tietojärjestelmätyön
etenemistä.
Tuottavuuden parantamiseksi tarkoitus on, että vastaisuudessa
valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palveluja
tuottaa yksi palvelukeskus (Palkeet). Tuottavuuden kehittämisessä on
tarpeen painottaa edellä lausutun ohella yksittäisten
toimenpiteiden sijasta kestävää tuottavuutta, jolla
tarkoitetaan toimintamalleja, joilla voidaan samanaikaisesti tukea
ja tuottaa uusia innovaatioita sekä parantaa työelämän
laatua. Työuria on pyrittävä pidentämään
ja kehittämään esimiestyöskentelyä.