Perustelut
Yleistä
Valtioneuvosto on istunnossaan 6 päivänä toukokuuta
2010 tehnyt myönteiset periaatepäätökset
Teollisuuden Voima Oyj:n Olkiluoto 4 -hankkeesta, Posiva
Oy:n hankkeesta Olkiluoto 4 -yksikön käytetyn
polttoaineen loppusijoittamiseksi sekä Fennovoima Oy:n
uudesta ydinvoimalaitoksesta. Valtioneuvosto on ydinenergialain
(990/1987) mukaan päätöksiä tehdessään asettanut
voimalaitoshankkeille ehtoja, jotka on täytettävä sen
asettaman määräajan loppuun mennessä.
Ydinenergialain 6 §:n mukaan ydinenergian käytön
on oltava turvallista eikä siitä saa aiheutua
vahinkoa ihmisille, ympäristölle tai omaisuudelle.
Lain 14 §:n mukaan valtioneuvosto on, ennen kuin
se on tehnyt laissa tarkoitetut periaatepäätökset,
todennut, että esiin ei ole tullut seikkoja, jotka osoittavat,
ettei ole riittäviä edellytyksiä rakentaa
ydinlaitosta siten kuin 6 §:ssä edellytetään.
Hallintovaliokunta on käsitellyt asiaa hankkeiden turvallisuusjärjestelyjen,
huoltovarmuuskysymysten ja onnettomuustilanteisiin varautumisen
näkökulmasta.
Suunnitteluvaihe
Vaikka Suomessa ei ole sellaisia luonnonilmiöitä,
kuten maanjäristykset, tulvat, hurrikaanit ja vulkaaniset
ilmiöt, joihin joudutaan varautumaan muualla maailmassa,
on laitosten sijaintipaikkoihin liittyviin turvallisuusriskeihin
valiokunnan mielestä kuitenkin varauduttava. Äärimmäiset
sääilmiöt ja merenpinnan korkeuden ääriarvot
tulee ottaa jo suunnitteluvaiheessa huomioon ja pelastustoiminta
on suunniteltava niiden mukaisesti kaikilla laitospaikoilla. Myös
ulkoilman matalan lämpötilan ääriarvot
ja sääolosuhteet on otettava huomioon jo suunnitteluvaiheessa.
Laitosten sijaintipaikkoja valittaessa on saadun selvityksen
mukaan kiinnitetty huomiota myös siihen, että laitoksen
mahdollisen onnettomuuden yhteydessä ympäristön
asukkaat voidaan suojata luotettavasti säteilyn haitallisilta vaikutuksilta.
Tässä tarkoituksessa laitosvaihtoehdot on sijoitettu
riittävän harvaan asutulle alueelle etäälle
suurista asutuskeskuksista.
Valiokunta uskoo, että suunnitelmallisella koulutus-
ja valistustyöllä ja uskottavalla tiedottamisella
sekä kattavalla pelastussuunnittelulla luodaan jo hankkeiden
suunnitteluvaiheessa hyvät edellytykset laitosten turvalliselle
rakentamiselle, käytölle, huollolle ja jätteiden
käsittelylle.
Rakentaminen
Rakentamisluvan myöntämisen edellytykset käyvät
ilmi ydinenergialain 18 ja 19 §:stä. Niiden mukaan
on muun muassa ydinlaitosta, sen keskeisiä toimintajärjestelmiä ja
rakenneosia koskevien suunnitelmien oltava turvallisuuden kannalta
riittäviä ja työsuojelu ja väestön
turvallisuus on muutoinkin otettava asianmukaisesti huomioon toiminnan
suunnittelussa. Ydinlaitoksen sijoituspaikan on suunnitellun toiminnan turvallisuuden
kannalta oltava tarkoituksenmukainen, ja ympäristönsuojelu
ja turvajärjestelyt pitää ottaa huomioon.
Poliisiviranomaisilla tulee valiokunnan arvion mukaan
olla jo rakennusaikaisia operatiivisia turvauhkia varten toimintaryhmät
erityistilanteisiin. Tämän lisäksi rakentamisaika
lisännee poliisin yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen
liittyviä sekä liikenteen valvonnan tehtäviä.
Mahdollisten ulkomaisten työntekijöiden osalta
on myös varauduttava turvallisuusselvitysten tekoon.
Valiokunta korostaa, että kummallakin ydinvoiman rakentamispaikkakunnalla
paikallispoliisin on yhdessä valtakunnallisten yksiköiden
ja muiden turvallisuusviranomaisten kanssa varauduttava etukäteen
estämään mahdollinen laitosrakentamiseen
kohdistuva lainvastainen toiminta huolehtimalla yleisestä järjestyksestä ja
turvallisuudesta, rikostorjunnasta sekä niihin liittyvistä turvallisuusselvityksistä,
suunnittelu-, koulutus-, hankinta-, ylläpito-, tiedustelu-
ja tiedotustehtävistä.
Voimalaitoksia rakennettaessa on jo rakentamissuunnitelmissa
otettava huomioon, että laitoksen turvallisuutta puolustetaan
peräkkäisillä, toisistaan mahdollisimman
riippumattomilla puolustuslinjoilla ja niistä kunkin luotettava
toiminta varmistetaan moninkertaisin turvallisuusjärjestelmin.
On selvää, että kaikki turvallisuusnäkökohdat
ja niihin liittyvät säteilysuojelulliset seikat on
käytävä vielä periaatepäätösvaiheen
jälkeen läpi paljon yksityiskohtaisemmalla tarkkuudella rakentamis-
ja käyttölupien yhteydessä.
Valmius-, pelastus- ja turvajärjestelyt
Ydinenergialain 7 §:n mukaan ydinenergian käytön
edellytyksenä on, että turva- ja valmiusjärjestelyt
sekä muut järjestelyt ydinvahinkojen rajoittamiseksi
ja ydinenergian käytön turvaamiseksi lainvastaiselta
toiminnalta ovat riittävät. Valmiusjärjestelyillä tarkoitetaan
varautumista ennakkoon onnettomuuksiin tai turvallisuutta heikentäviin
tapahtumiin ydinlaitoksessa tai sen alueella.
Hallintovaliokunta pitää välttämättömänä, että ydinvoimalaitoksen
turvallisuusriskejä kartoitettaessa ja arvioitaessa otetaan
huomioon ne ulkoiset tapahtumat, jotka voivat uhata laitoksen turvallisuutta.
Ihmisen toimintaan liittyvät tekijät, kuten vaarallinen
teollisuus, vaarallisten aineiden kuljetukset, öljy- ja
kemikaalipäästöt ja tahallinen vahingoittaminen
on huomioitava jo rakentamisvaiheessa. Myös erilaiset luonnonilmiöt
ja niiden vaikutukset on syytä kartoittaa.
Laitoksen tahallinen vahingoittaminen tulee estää varautumalla
terrorismiin ja muuhun laitoksia vahingoittavaan rikolliseen toimintaan. Turvajärjestelyjen
suunnittelun on perustuttava turvattavaa toimintaa koskeviin riskianalyyseihin
ja niiden perusteella arvioituihin suojaustarpeisiin. Uudet ydinvoimalaitokset
suunnitellaankin nykyisin sellaisiksi, että ne kestävät
tarvittaessa myös suuren matkustajakoneen törmäyksen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan TVO on toteuttanut Olkiluodossa
nykyisen voimalaitoksensa osalta ydinenergialakiin perustuvat turva-
ja valmiusjärjestelyt yhteistyössä paikallisten
ja alueellisten viranomaisten kanssa. Voimalaitokselle on määritelty
ydinvoimalaitoksen valmiusjärjestelyistä annetun
valtioneuvoston asetuksen (735/2008)
mukainen suojavyöhyke sekä varautumisalue, joka
käsittää Eurajoen, Rauman ja Luvian kunnat.
Satakunnan pelastuslaitoksella on aluetta koskeva pelastussuunnitelma,
josta STUK on antanut lausunnon.
Valmiusjärjestelyjen toimivuuden varmistamiseksi Olkiluodon
ydinvoimalaitoksella järjestetään säännöllisesti
valmiusharjoituksia yhteistyössä paikallisten
pelastusviranomaisten sekä alueellisten ja valtakunnallisten
viranomaisten kanssa. TVO on esittänyt periaatepäätöshakemuksessaan,
että Olkiluodon nykyiset turva- ja valmiussuunnitelmat
voitaisiin laajentaa kattamaan uusi ydinvoimalaitosyksikkö sekä ydinjätelaitosten
laajennukset.
Olkiluodon osalta johtovastuu on onnettomuustilanteissa Satakunnan
pelastuslaitoksella. Poliisi antaa virka-apua liikenteenohjaukseen, evakuointiin
ja joditablettien jakamiseen pelastusviranomaisille pelastustoimen
johtajan pyynnöstä. Puolustusvoimat antaa tarvittaessa
virka-apua muille viranomaisille.
Satakunnassa toimii lisäksi eri viranomaisista koostuva
Satakunnan valmiustoimikunta, johon kuuluvat Satakunnan pelastuslaitos,
Satakunnan hätäkeskus, Satakunnan poliisilaitos, Lounais-Suomen
aluehallintovirasto, Satakunnan sairaanhoitopiiri, Satakunnan ja
Varsinais-Suomen ELY-keskukset, Satakuntaliitto ja Länsi-Suomen
sotilasläänin esikunta.
Fennovoima Oy:n laitoshankkeen osalta STUK on arvioinut, että sillä on
kaikilla vaihtoehtoisilla sijaintipaikkakunnilla edellytykset toteuttaa
lain edellyttämällä tavalla valmiusjärjestelyt,
joilla varaudutaan ydinvoimalaitoksen mahdollisiin onnettomuuksiin.
STUKin arvion mukaan kaikilla vaihtoehtoisilla sijaintipaikoilla
voidaan myös toteuttaa pelastusviranomaisten vastuulla
olevat ydinvoimalaitoksen ympäristön väestön
varoitus- ja pelastusjärjestelyt. Uutta ydinvoimalaitosyksikköä koskevat
alustavat turva- ja valmiussuunnitelmat toimitetaan STUKille mahdollisen
rakentamislupahakemuksen käsittelyä varten ja
lopulliset suunnitelmat mahdollisen käyttölupahakemuksen
yhteydessä.
Kunnat vastaavat lisäksi voimassa olevan pelastuslain
(468/2003) mukaan pelastustoimesta valtioneuvoston
määräämällä alueella
siten kuin siitä on säädetty pelastustoimen
alueiden muodostamisesta annetussa laissa (1214/2001).
Edellä esitetyt seikat eivät kuitenkaan yksin riitä,
vaan valiokunta lähtee siitä, että molemmilta
ydinvoimalaitoksilta vaaditaan rakennusluvan myöntämisen
yhteydessä riittävät pelastustoimen resurssit
sekä rakennus- että varsinaiseen tuotannonaikaiseen
toimintaan. Voimavaroja on oltava niin onnettomuuksien ehkäisyyn, pelastustoimintaan
ja väestönsuojeluun kuin varautumiseenkin. Näin
siksi, että ehdotettujen sijaintipaikkakuntien pelastuslaitosten
resurssit erikoisosaamista vaativissa onnettomuuksien ehkäisytilanteissa
ja pelastustoiminnassa ovat lopulta kuitenkin rajalliset.
Valiokunnan mielestä olisi myös harkittava, tulisiko
poikkeusolojen valmius- ja varautumissuunnittelua laajentaa koskemaan
myös jälkivaiheen toimenpiteitä, jätehuollon
järjestämistä sekä jätteiden
loppusijoittamista.
Fennovoima Oy:n rakentaessa ydinvoimalaitoksensa täysin
uudelle paikkakunnalle sen tulisi valiokunnan käsityksen
mukaan hyödyntää nykyisten ydinvoimalaitospaikkakuntien
palo- ja pelastusviranomaisten kokemuksia väestönsuojelun
toimien suunnittelusta ja niiden toimeenpanosta harjoituksin. Uudellakin
paikkakunnalla tulee olla samat pelastussuunnittelun mitoitusvaatimukset,
mutta ne tietysti toteutetaan siten kuin on tarkoituksenmukaista
paikan väestö- ynnä muut olosuhteet huomioon
ottaen.
Valiokunta on tyytyväisyydellä todennut, että Olkiluoto 3 -laitoksen
suunnittelussa on pyritty työntekijöiden kannalta
aikaisempaa parempaan turvallisuuteen ja tähän
oletetaankin päästävän. Valiokunta
edellyttää, että uusilla ydinvoimalaitoksilla
ei hyväksytä Olkiluoto 3 -laitosta
huonompaa turvallisuustasoa.
Olkiluoto 3 -hankkeen yhteydessä on
törmätty myös useisiin "lastentauteihin",
jotka liittyvät pitkään taukoon uusien
laitosten rakentamisessa Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. On tärkeää,
että niistä otetaan opiksi ja kiinnitetään
samalla huomiota myös rakennushankkeen aliurakoitsijoiden
toiminnan valvontaan. Suomen nykyisillä ydinvoimalaitoksilla
on niiden käyttöön oton jälkeen
jo tehtykin useita parannuksia, joilla varmistetaan muun muassa
reaktorin suojarakennuksen säilyminen ehjänä myös
reaktorin sulamisen jälkeen.
Posiva Oy:n käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoituslaitoksen
osalta valiokunta toteaa, että laitoksen nyt käsittelyssä olevalla
laajentamisella ei ole sen saaman selvityksen mukaan merkitystä kapselointi-
ja loppusijoituslaitoksessa samanaikaisesti käsiteltävän
polttoaineen enimmäismäärään
eikä siten pelastustoiminnan mitoitukseen.
Huoltovarmuus
Asiantuntijakuulemisissa on tuotu esiin huoli siitä,
että ydinvoimalaitosten alueellinen keskittäminen
Olkiluotoon aiheuttaisi ongelmia huoltovarmuuden kannalta, mikäli
koko alueen tuotantokeskittymä olisi jostain syystä pois
käytöstä. Saadun selvityksen mukaan TVO
on kuitenkin tiedostanut asian ja aikoo huolehtia siitä,
että tuotantolaitosten yhtäaikainen tuotannonkeskeytys
estetään. Tähän pyritään
muun muassa erottelemalla laitosyksiköiden tärkeimmät
järjestelmät, sijoittamalla laitosyksiköt
fyysisesti erilleen, rakentamalla laitosyksiköille erilliset kantaverkkoyhteydet,
sijoittamalla niiden liityntäjohdot erillisille johtoalueille,
ulottamalla johdot kantaverkon eri pisteisiin sekä huolehtimalla
polttoaineen varmuusvarastoinnista.
Hallintovaliokunnan käsityksen mukaan alueellisessa
keskittämisessä on myös lukuisia etuja,
kuten laajempi henkilökunnan asiantuntemus sekä suuremmat
keskitetyt ja käytettävissä olevat resurssit
muun muassa turvallisuuteen, turvajärjestelyihin, käyttöön,
kunnossapitoon ja valmiustoimintaan.
Suomen sähkönhuollon keskeinen lähtökohta on
valiokunnan käsityksen mukaan riittävä kotimainen
tuotantokapasiteetti sekä toimivat pohjoismaiset sähkömarkkinat.
Näiden markkinoiden toiminnan kannalta on tärkeää saada
niille lisää toimijoita ja tuotantokapasiteettia.
Huoltovarmuuden turvaamisen kannalta keskeistä on poistumassa
olevan sähköntuotantokapasiteetin korvaaminen
ja sähkön tuontiriippuvuuden vähentäminen.
Huoltovarmuuden voidaan katsoa myös parantuvan maantieteellisellä ja
omistuksellisella hajauttamisella sekä kilpailun ja alaan liittyvän
osaamisen lisääntyessä. Huoltovarmuus
edellyttää myös ydinpolttoaineen saatavuuden
turvaamista.
Molemmissa ydinvoimalaitoshankkeissa esitettyjä suunnitelmia
voidaan saadun selvityksen mukaan pitää turva-
ja valmiusjärjestelyjen osalta huoltovarmuuden kannalta
riittävinä.
Ydinjätehuolto
Olkiluoto 4 -laitosyksikön käytöstä kertyvistä matala-
ja keskiaktiivisista voimalaitosjätteistä voidaan
osa asiantuntijoiden mukaan sijoittaa laitosalueen läheisyyteen
kallioperään rakennettuun, vuonna 1992 käyttöönotettuun
loppusijoituslaitokseen. Käytetyn polttoaineen osalta on tarkoitus
menetellä samoin kuin nykyistenkin laitosyksikköjen
osalta tehdään eli sijoittaa käytetty
polttoaine pysyvästi kallioperään noin
50 vuoden pituisen välivarastoinnin jälkeen.
Valtioneuvoston Fennovoima Oy:n osalta antamassa periaatepäätöksessä on
puolestaan edellytetty, että yhtiö antaa rakennuslupahakemusta jättäessään
selvityksen täsmennetyistä suunnitelmistaan ydinjätehuollon
järjestämiseksi. Mikäli yhtiö laiminlyö tämän
ehdon noudattamisen, ei ydinenergialain 18 §:n mukaista
rakentamislupaa voida hankkeelle myöntää.
Säteilyturvakeskus on todennut Fennovoiman osalta antamassaan
alustavassa turvallisuusarviossa, että käytetyn
ydinpolttoaineen varastointisuunnitelmat reaktori- tai ydinpolttoainerakennuksessa
ovat tässä vaiheessa riittäviä. Myös
käytetyn ydinpolttoaineen välivarastointi on kuvattu
periaatepäätöshakemuksessa riittävällä tasolla.
Hakemuksen mukaan käytetty ydinpolttoaine voidaan kuljettaa
loppusijoituspaikalle maantie-, rautatie- tai merikuljetuksina tai
näiden yhdistelmällä. Käytetyn
polttoaineen kuljettaminen vaatii ydinenergia-asetuksen mukaisen
luvan, jonka STUK myöntää.
Posiva Oy kuljettaa Olkiluoto 4:n polttoaineen maitse käytetyn
polttoaineen välivarastosta kapselointilaitokseen. Kuljetus
tapahtuu kokonaisuudessaan Olkiluodon saarella laitosalueeksi
luokiteltavalla alueella. Asiantuntijoilta saadun selvityksen mukaan
Posivan loppusijoitusratkaisuun sisältyvillä teknisillä vapautumisesteillä on
hyvät edellytykset eristää jäteaineet
kallioperästä turvallisuusvaatimusten mukaisesti
jokseenkin täydellisesti vähintään
usean tuhannen vuoden ajaksi.
Valiokunnan näkemyksen mukaan käytetyn ydinpolttoaineen
loppusijoituksen turvallisuuden tärkein perusta on ydinpolttoainenippujen pakkaaminen
kapseleihin, joiden korroosio on loppusijoitusolosuhteissa äärimmäisen
vähäistä. Kapselit sijoitetaan savivaipan
sisään olosuhteisiin, jotka vähentävät
korroosioriskiä. Kapselit kestävät tutkimusten
mukaan moninkertaisesti sen ajan, joka tarvitaan jätteen
muuttumiseen vaarattomaksi. Vaikka kapseli murtuisi, se ei asiantuntijalausuntojen
mukaan merkitsisi jätteen suoraa pääsyä ympäristöön.
Valiokunta huomauttaa kuitenkin, että uudesta YVA-selostuksesta
ilmenee, että lisätutkimuksia tarvitaan edelleen,
koska bentoniittisaven on havaittu tietyissä olosuhteissa,
muun muassa runsassuolaisen veden vaikutuksesta, käyttäytyvän
toisin kuin on kuviteltu ja siinä voi tapahtua eroosiota ionivahvuudeltaan
laimeiden vesien vuoksi seuraavan jääkauden jälkeen.
Fennovoiman osalta käytetyn polttoaineen loppusijoitus
alkaisi aikaisintaan 50 vuoden kuluttua. Valiokunta katsoo, että on
tämän vuoksi perusteltua odottaa kokemuksia Posivan
loppusijoituslaitoksen rakentamisesta ja käytöstä ennen
kuin tehdään päätöstä mahdollisesta
samanlaisesta laitoksesta Fennovoiman tarpeisiin. Tärkeintä on,
että Suomessa kehitetään kotimaisin voimin
ja resurssein yksi turvallinen menetelmä käytetyn
ydinpolttoaineen loppusijoittamiseen. Samaa menetelmää voidaan
tarvittaessa käyttää Fennovoimankin hankkeessa.
Viranomaisvoimavarat
Ydinvoimalaitosten turvallisuus vaatii sijoituspaikkakuntien
poliisilta erityisiä valmiuksia mahdollisen rikollisen
toiminnan ennalta estämiseen sekä laitoksissa
että niiden ympäristössä. Tämä edellyttää jatkuvaa
toiminnan harjoittelua laitosten sisällä ja niiden
ulkopuolisilla alueilla. Myös erilaisten laittomien tai
häiritsevien mielenilmauksien tai alueelle tunkeutumisen
estäminen ja selvittely ovat edellyttäneet poliisilta
joskus kymmenienkin partioiden lähettämistä tapahtumapaikoille.
Nämä tilanteet ovat saattaneet jatkua tunneista
useisiin työvuoroihin.
Poliisin ydinvoimalaitosten alueelle kohdennetut harjoittelu-
ja hälytystehtävät vähentävät myös
sen muuta päivittäistä työvuorovahvuutta, mikä voi
johtaa siihen, että kansalaisille tarjottavat palvelut
voivat vaarantua.
Hallintovaliokunta katsoo, että ydinvoimapaikkakuntien
poliisin resurssitarpeita ei ole otettu riittävässä määrin
huomioon voimavaroja poliisilaitoksille jaettaessa. Vaativien tilanteiden
varustukseen on myös ollut vaikeaa saada riittäviä määrärahoja.
Hallintovaliokunta pitääkin välttämättömänä,
että ydinvoimalaitospaikkakuntien poliisille aiheuttamista
henkilöstö- ja varustetarpeista huolehditaan asianmukaisesti.
Asiantuntijakuulemisissa on tuotu esiin, että Satakunnan
poliisilaitoksen kenttätoiminnan resursseja pitäisi
pysyvästi vahvistaa vähintään kuuden
poliisihenkilön verran ja Jokilaakson poliisilaitoksen
henkilövahvuudessa olisi jo nyt laskennallisesti kymmenen
poliisin vajaus. Fennovoima Oy:n ydinvoimalaitoksen rakentamispaikan
selvittyä tulisi vastaavat voimavarojen lisäykset
tehdä myös Peräpohjolan poliisilaitoksen
kenttähenkilöstöön. Ilman poliisin
kenttähenkilöstön vahvistamista poliisilaitokset
eivät selviä niille voimalaitosten turvallisuuden
takaamiseksi asetetuista velvoitteista eivätkä päivittäisen
poliisitoiminnan turvaamisesta.
Uusien ydinvoimalaitosten rakentamisen ajaksi on myös
poliisin hallinnollisiin tehtäviin osoitettava tarvittavat
poliisihenkilöstö- ja toimistohenkilöstöresurssit.
Tässä mitoituksessa on hyvä ottaa huomioon
Olkiluoto 3 -laitoksen rakentamisen yhteydessä saadut
kokemukset poliisin hallinnollisiin tehtäviin tarvittavista
voimavaroista.
Hallintovaliokunta korostaa, että poliisin tulee huolehtia
sille kuuluvasta vastuusta ydinvoimalaitosten turvallisuuden ylläpidossa
eikä tämä tehtävä saa
vaarantaa peruspoliisitoimintaa. Samalla valiokunta korostaa hyvän
viranomaisyhteistyön merkitystä kokonaisturvallisuuden
ylläpidossa.
Poliisitoiminnan voimavaroista huolehtimisen lisäksi
tulee huomiota kiinnittää myös muiden
ydinvoimalaitosten rakentamista ja käyttöä valvovien
viranomaistahojen, kuten Säteilyturvakeskuksen, hätäkeskusten
ja pelastuslaitoksien voimavarojen turvaamiseen. Tältä osin
valiokunta viittaa valtioneuvoston Suomen turvallisuus- ja puolustuspolitiikka
2009 -selonteosta (VNS 1/2009 vp) antamaansa
lausuntoon (HaVL 6/2009 vp), jossa se
kiinnittää huomiota yhteiskunnan elintärkeiden
toimintojen turvaamisen strategiaan (YETTS). Yhteiskunnan varautumisen
ja pelastustoiminnan voimavarojen oikealla mitoituksella on välttämätöntä toteuttaa
kattava uhkien arviointi ja riskianalyysi kansallisella tasolla.
Valiokunta tähdentää alueellisen pelastustoimen
tärkeyttä ja sen voimavarojen turvaamisen välttämättömyyttä tämän
tehtävän toteuttamisessa.
Viranomaispalvelujen sujuvuuden turvaamiseksi olisi valiokunnan
mielestä tärkeää järjestää aiempien
vastaavien työmaiden kokemusten mukaan rakennuskohteeseen
sijoitettava viranomaisfoorumi, josta löytyisivät
ainakin maistraatin, poliisin, työvoimatoimiston ja verottajan palvelut.