Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto suhtautuu myönteisesti Eurodac-järjestelmän
edelleen kehittämiseen. Valtioneuvosto voi hyväksyä ehdotuksen
komission esittämällä tavalla, mutta
esittää ehdotuksesta kuitenkin seuraavat huomiot.
Uusi asetusehdotus sisältää vuonna
2010 annettuun ehdotukseen KOM(2010) 555 lopullinen sisälletyt
kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen käsittelemisestä vastuussa
olevaa jäsenvaltion selvittämisen tehostamista
tukevat säännökset. Eurodac-sormenjälkitiedoilla
on ratkaiseva merkitys määritettäessä kansainvälistä suojelua
koskevan hakemuksen käsittelemisestä vastuussa
olevaa jäsenvaltiota, ja ehdotetut muutokset tehostavat
tätä menettelyä entisestään.
Unionin ulkorajan luvattoman ylittämisen yhteydessä tavattujen
henkilöiden tietojen osalta (artikla 16) komissio ehdottaa
aikaisemman ehdotuksen KOM(2010) 555 lopullinen mukaisesti tietojen
säilyttämisajaksi yhtä vuotta. Alkuperäisessä Eurodac-asetuksessa
2725/2000 säilytysaika oli kaksi vuotta. Muutosta
on perusteltu sillä, että esitetty määräaika
olisi yhdenmukainen vastuunmäärittämisasetuksen
10 artiklan 1 kohdan kanssa, jonka mukaan vastuu turvapaikkahakemuksen
käsittelystä päättyy 12 kuukauden
kuluttua luvattomasta ulkorajan ylittämisestä.
Käytännössä tällaista
sormenjälkitietoa on kuitenkin 12 kuukauden jälkeen
voitu käyttää sovellettaessa vastuunmäärittämisasetuksen
10 artiklan 2 kohtaa, jonka mukaan jäsenvaltio voi olla
vastuussa turvapaikkahakemuksen käsittelemisestä,
jos hakija on oleskellut tuossa valtiossa yhtäjaksoisesti
vähintään viiden kuukauden ajan. Valtioneuvosto
pitäisikin parempana kahden vuoden säilytysaikaa.
Valtioneuvosto voi hyväksyä komission ehdotuksen
koskien lainvalvontaviranomaisten oikeutta päästä Eurodac-järjestelmän
tietoihin terrorismirikosten ja muiden vakavien rikosten torjumiseksi,
havaitsemiseksi ja tutkimiseksi. Henkilön tunnistamiseen
on joissakin tapauksissa käytettävissä ainoastaan
Eurodacissa olevat biometriset tiedot. Terrorismirikoksesta tai
muusta vakavasta rikoksesta epäilty henkilö on
aiemmin saatettu rekisteröidä turvapaikanhakijaksi, mutta
hänen tietojaan ei ole muissa viranomaisten tietokannoissa
tai hänestä on rekisterissä ainoastaan
virheelliset tai väärät henkilötiedot.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että Eurodac-järjestelmästä lainvalvontatarkoituksiin
saatuja tietoja ei saa luovuttaa kolmansille maille. Näin estetään
tietojen päätyminen maihin, joista hakijat ovat
paenneet pelättyään joutuvansa vainon kohteeksi.
Tietojen joutumisella vääriin käsiin voisi
olla haitallisia vaikutuksia sekä hakijalle että hänen
sukulaisilleen. Valtioneuvosto pitää myös
hyvänä sitä, että ehdotukseen
on sisällytetty kattava seuranta- ja arviointijärjestelmä.
Näin voidaan kartoittaa tarpeita Eurodac-järjestelmän
edelleen kehittämiseen ja varmistaa, ettei järjestelmän
käyttö lainvalvontatarkoituksiin johda kansainvälistä suojelua
hakevien henkilöiden leimautumiseen. Tietosuojan varmistamiseksi
on myös tärkeää, että ehdotuksessa
on säädetty tarkasti lainvalvonta- ja muiden asetusta soveltavien
viranomaisten pääsystä Eurodac-tietokantaan.
Ehdotuksen mukaan Eurodaciin voisi tehdä kyselyn vasta
sen jälkeen, kun ensin ei ole saatu ”osumaa” kansallisesta
sormenjälkirekisteristä ja Prüm-päätöksen
mukaisesti tehdystä vertailusta toisten jäsenvaltioiden
sormenjälkitietokantoihin. Lisäksi edellytetään,
että a) vertailu on tarpeen neuvoston puitepäätöksen 2002/475/YOS
1—4 artiklassa tarkoitettujen terrorismirikosten tai eurooppalaista
pidätysmääräystä ja
jäsenvaltioiden välisiä luovutusmenettelyjä koskevan
puitepäätöksen 2002/584/YOS
2 artiklan 2 kohdassa tarkoitettujen muiden vakavien rikosten torjuntaa,
havaitsemista tai tutkintaa varten; ja b) vertailu on tarpeen yksittäistapauksessa;
ja c) on kohtuullinen aihe uskoa, että vertailu Eurodac-tietojen
kanssa edistää oleellisesti jonkin kyseessä olevan
rikoksen torjuntaa, havaitsemista tai tutkintaa. Suomen lainsäädännössä soveltamisalaan
kuuluisivat ainakin (esimerkiksi) törkeä laittoman
maahantulon järjestäminen ja ihmiskauppa (enimmäisaika
6 vuotta) sekä törkeä ihmiskauppa (enimmäisaika
10 vuotta). Laittoman maahantulon järjestämisestä määrättävä rangaistuksen enimmäisaika
on Suomessa kaksi vuotta.
Valtioneuvosto ei ole vakuuttunut siitä, että pääsyn
ankkuroiminen kaikissa tilanteissa edeltävään
Prüm-päätöksen mukaiseen menettelyyn palvelisi
tiedonsaannin oikea-aikaisuuden ja mahdollisimman kohdennettujen
pyyntöjen lähettämisen, eli tehokkuuden
ja mahdollisimman suppean henkilötietojen jakamisen, tavoitetta. Tässä yhteydessä
on
huomattava, että neuvoston päätöksessä (2008/633/YOS)
jäsenvaltioiden nimeämien viranomaisten ja Europolin
pääsystä tekemään hakuja
viisumitietojärjestelmästä (VIS) terrorismirikosten
ja muiden vakavien rikosten torjumiseksi, havaitsemiseksi ja tutkimiseksi
(jäljempänä VIS-päätös)
pääsy järjestelmään
on annettu ilman vaatimusta muiden tietojärjestelmien ennalta
tarkistamisesta. Edellä mainituista syistä valtioneuvosto
pitäisi parempana, että pääsy
tehtäisiin yhdenmukaiseksi VIS-päätöksen
kanssa poistamalla vaatimus Eurodac-vertailua edeltävästä Prümin
päätökseen perustuvasta kyselystä.
Mikäli vaatimuksen täydellinen poistaminen ei
ole mahdollista, Eurodac-vertailu ilman edellä mainittua
kyselyä tulisi mahdollistaa ainakin kiiretilanteissa. Tällainen
tilanne voi olla kyseessä esimerkiksi silloin, kun on olemassa
epäily vakavasta henkeä tai terveyttä koskevasta
vaarasta tai merkittävän omaisuusvahingon vaara.
Lisäksi on tärkeää, että mikäli
Prüm-päätöksen mukainen kysely
vaaditaan, se vaaditaan tehtäväksi vain niiden
valtioiden kesken, joiden kanssa kyselyä pyytävä jäsenvaltio
on operatiivinen. On myös huomattava, että Suomi
ei ole vielä operatiivinen Prüm-päätöksen
mukaisessa sormenjälkitietojen vaihdossa vaan tulee operatiiviseksi
aikaisintaan maalis-huhtikuussa 2013.
Kuten aiemmassa ehdotuksessa, ehdotuksen 25 artiklan 4 kohdassa
säädetään siitä, että sormenjälkivertailun
tuloksen tarkastaa aina sormenjälkiasiantuntija. Käytännössä järjestelmän suorittamat
vertailut eivät, sormenjälkien vertailun suorittamista
koskevan teknisen kehityksen ansiosta, tuota virheellisiä vertailutuloksia.
Lisäksi on mahdollista, että tämä vaatimus
voisi joissain tilanteissa viivästyttää vertailutuloksen toimittamista
asianomaisten viranomaisten käyttöön.
Valtioneuvosto ei pidä komission ehdotusta parhaana mahdollisena
ratkaisuna, vaan olisi valmis tukemaan vertailun luotettavuuden
parantamista muilla keinoin, mikäli se on tarpeen. Kohta
voidaan kuitenkin hyväksyä, mikäli sen poistaminen
ei saa tarvittavaa tukea neuvostossa.
Valtioneuvosto pitää tarkoituksenmukaisena, että alkuperäisen
asetusehdotuksen mukaisesti Eurodacin hallinnointi ja kehittäminen
annetaan eurooppalaisen tietohallintoviraston tehtäväksi.
Ehdotuksen 46 artiklan 2 kohdan mukaan asetuksen soveltaminen
alkaisi kahden vuoden kuluttua sen voimaantulosta. Valtioneuvosto
katsoo, että vastuunmäärittämisasetuksen
soveltamisen tehostamisen näkökulmasta olisi parempi,
jos asetuksen soveltaminen alkaisi mahdollisimman pian, eli mahdollisuuksien
mukaan kahta vuotta aiemmin. Valtioneuvosto pitää myös tärkeänä,
että asetusehdotus hyväksytään
Tukholman ohjelmassa ilmaistun tavoitteen mukaisesti osana eurooppalaista
turvapaikkajärjestelmää koskevan säädöspaketin
hyväksymistä ja ohjelman mukaisessa tavoiteajassa
vuoden 2012 loppuun mennessä.