Valtioneuvoston kanta
Määriteltäessä Suomen lähtökohtia
EU:n koheesiopolitiikan tulevaisuuden osalta on tärkeää pohtia
ensinnäkin, 1) minkä sisältöisellä EU:n politiikalla
saavutetaan lisäarvoa ja minkälainen tulee olla
sen mitoitus, jotta vaikuttavuus suhteessa käytettyyn rahoitukseen
on paras mahdollinen, sekä toiseksi 2) minkälainen
EU:n politiikka palvelee parhaiten Suomen tarpeita, mm. liittymissopimuksessa
todetun harvaan asuttujen alueitten vaatiman erityiskohtelun osalta.
Komission koheesioraportin myötä vuoden 2013
jälkeistä EU:n koheesiopolitiikkaa koskeva keskustelu
käynnistyy jo varhaisessa vaiheessa. Suomi pitää hyvänä,
että keskustelulle tulevaisuuden politiikkatarpeista
on varattu runsaasti aikaa. Komission neljäs koheesioraportti antaa
osaltaan aineksia arvioida muutostekijöitä ja
tulevaisuuden haasteita. Keskustelu politiikkatarpeista tulee käydä ennen
rahoitusvaihtoehtojen arviointia.
Matti Vanhasen toisen hallituksen ohjelmassa todetaan koheesiopolitiikan
tulevaisuuteen liittyen: "Hallitus tukee unionin tasapainoista alueellista
kehitystä sekä kasvun ja työllisyyden edellytysten
vahvistamista valmistauduttaessa unionin rahoituskehysten välitarkasteluun.
Hallitus osallistuu keskusteluun ja linjauksiin Euroopan unionin
rakennerahastojärjestelmän uudistamisesta vuoden
2013 jälkeen. Itä- ja Pohjois-Suomen harvan asutuksen
alueiden asema turvataan."
Seuraavassa on käsitelty tiivistetysti Suomen lähtökohtia
EU:n tasolla käytävään keskusteluun
tulevaisuuden koheesiopolitiikan tavoitteista ja sisällöstä.
Suomen linjauksia täsmennetään, kun EU-tasolla
käytävään julkiseen keskusteluun
on tuotu täsmällisempiä esityksiä. Suomen
politiikkatarpeita selvitetään kansallisesti laaja-alaisessa
yhteistyössä.
EU:n koheesiopolitiikkaa tulee uudistaa vastaamaan muuttuvan
toimintaympäristön haasteita ja laajentuneen unionin
tarpeita. Tulevan koheesiopolitiikan vaikuttavuuden ja lisäarvon maksimoimiseksi
on tärkeää, että niin politiikan tavoitteita
kuin sen eri toteutusvaihtoehtoja tarkastellaan ennakkoluulottomasti.
Politiikan toteutuksessa on pyrittävä nykyistä strategisempaan
otteeseen, samalla kun yksinkertaistetaan toimeenpanon vaatimaa
hallintoa. On esimerkiksi arvioitava, voidaanko koheesiopolitiikan
vaikuttavuutta lisätä vahvistamalla temaattista
otetta politiikan toteutuksessa. Temaattinen toteutus voisi tuoda
lisäarvoa mm. kilpailukyvyn, inhimillisten voimavarojen
sekä pysyvistä haitoista kärsivien alueitten
kehittämiseen. EU:n politiikkoja ja niiden toteutuksen
välineitä on tarkasteltava kokonaisuutena suhteessa
muuttuvaan toimintaympäristöön. Suomi
pitää tärkeänä, että asiasta
käytävä keskustelu on kokonaisvaltaista ja
että siinä arvioidaan perusteellisesti koheesiopolitiikan
ja EU:n muiden politiikkalohkojen keskinäistä suhdetta.
Suomi pitää erityisen tärkeänä koheesiopolitiikan
ja tutkimuspolitiikan keskinäisen synergian vahvistamista.
EU:n kilpailukyvyn kehittämiseen liittyen keskeinen asia
on tutkimuksen puiteohjelmasta rahoitettavien toimenpiteiden ja koheesiopolitiikan
hankkeiden keskinäiseen synergiaan liittyvät mahdollisuudet.
Rakennerahastojen ja tutkimuksen puiteohjelman lähtökohdat
ovat keskenään varsin erilaiset, mutta molempien
instrumenttien tehtäviin kuuluu alueiden osaamisperustan
ja innovaatioiden tukeminen. Koheesiopolitiikan keinoin tulee edistää alueellisen
innovaatiopolitiikan toimijoiden keskinäistä yhteistyötä niin,
että tämä luo uusia elinkeinoelämän
ja tutkimuslaitosten keskinäisiä hankkeita. Tutkimuspolitiikan
ja koheesiopolitiikan hyvä koordinointi on tärkeää myös kansallisella
ja alueellisella tasolla.
Globaaliin kilpailuun sopeutuminen edellyttää myös
maaseudun elinkeinojen kehittämistä edelleen.
Myös tältä osin EU:n politiikkoja on tarkasteltava
kokonaisuutena ja tulevan koheesiopolitiikan toimenpiteet maaseudun
kehittämiseksi on synkronoitava muiden politiikkojen, erityisesti
luonnonvaroja koskevan politiikan kanssa. Maaseudun kehittämisellä on
keskeinen merkitys erityisesti harvaan asutuilla alueilla.
EU:n koheesiopolitiikan kokonaisrahoituksen kannalta on olennaisinta
kaikkein heikoimmin kehittyneille alueille kohdistettujen tukien kehitys.
Nettomaksajamaiden kannalta keskustelujen ydin tulee olemaan niissä kriteereissä,
joiden
perusteella tukea kohdennetaan heikoimmin kehittyneille alueille.
Suomi pitää tärkeänä, että myös
tulevaisuudessa koheesiopolitiikan painopiste on EU:n heikoimmin
kehittyneillä alueilla.
Suomi pitää tärkeänä,
että kasvua, työllisyyttä ja kilpailukykyä edistäviä toimenpiteitä toteutetaan
määrätietoisesti ja koordinoidusti kaikilla EU:n
alueilla. Kilpailukyvyn kannalta on erityisen tärkeää tukea
alueellisen innovaatiopolitiikan toteuttamista. On tärkeää varmistaa,
että Lissabonin strategiaa tukevien toimenpiteiden toteutukselle
on olemassa tehokkaat välineet.
Suomelle on tärkeää, että harvaan
asuttujen pohjoisten alueitten kehitykseen pysyvästi vaikuttavat
haitat, pitkät etäisyydet, kylmä ilmasto ja
harva asutus, otetaan huomioon myös tulevaisuuden koheesiopolitiikassa
erityistoimenpiteitä edellyttävinä tekijöinä.
Työvoiman osaamista tulee kehittää vastaamaan
työmarkkinoiden tarpeita ja samanaikaisesti on vahvistettava
yritysten ja niiden henkilöstön sopeutumiskykyä.
Rakenteelliseen työttömyyteen tulee pureutua kehittämällä työllistymistä edistäviä
välityömarkkinoita.
Toimenpiteet työllisyysasteen nostamiseksi edellyttävät heikossa
työmarkkina-asemassa olevien henkilöiden työmarkkinoille
pääsyn edistämistä. Myös
sukupuolen mukaisten segregaatioiden purku työmarkkinoilla
edistää työmarkkinoiden toimivuutta ja
työllisyysastetavoitteen saavuttamista. Työvoiman
riittävyyden turvaamiseksi joudutaan tulevaisuudessa myös
arvioimaan uudelleen niitä periaatteita, joita
sovelletaan työperäiseen maahanmuuttoon.
Keskeinen uudistamisteema lähitulevaisuudessa on kokonaisnäkemyksen
luominen jouston ja turvan tasapainoiseksi kehittämiseksi
työelämässä ja työmarkkinoilla
(ns. flexicurity-ajattelu). Joustoturva on keskeisessä asemassa Euroopan
kasvu- ja työllisyysstrategian uudistuksessa. Osaavan työvoiman
saatavuuden ja työelämän kehittämisen
haasteet koskevat useita jäsenmaita, joten kansainvälinen
yhteistyö sekä osaamisen ja kokemusten jakaminen
korostuvat. Suomi voi olla yhteistyössä nykyistä aktiivisemmassa
roolissa.
Alueiden ja valtioiden rajat ylittävän yhteistyön
haasteena on lisätä toimenpiteiden vaikuttavuutta
ja löytää toimintatapoja, joilla voidaan vahvistaa
Euroopan kilpailukykyä. Suomen intressissä on
laajentaa nykyistä alueellista yhteistyötä palvelemaan
eri maissa sijaitsevien innovaatiopolitiikan toimijoiden yhteistyötä.
EU:n tukemalla yhteistyöllä on tärkeä merkitys
myös rajat ylittävien ympäristöhankkeiden
toteuttamisessa. Tarve tällaiselle toiminnalle tulee jatkossa
kasvamaan, esimerkiksi huolehdittaessa Itämeren ekosysteemin
tasapainosta. Suomi pitää tärkeänä myös
panostusten jatkamista EU:n ulkorajayhteistyöhön.
Koheesiopolitiikalla tuettujen hankkeiden vaikutukset ilmastoon
tulee arvioida ja tukea ratkaisuja, jotka edistävät
ilmastonmuutoksen hillintää ja myös siihen
varautumista. Esimerkiksi pitkän aikavälin infrastruktuuri-investointien
tulee olla ilmaston kannalta kestäviä. Koheesiopolitiikan
välineet ovat kuitenkin riittämättömiä ilmastonmuutoksen
hillitsemiseksi tai siihen sopeutumiseksi. EU:n ilmastopolitiikan
tavoitteiden toteuttamiseksi tarvitaan myös muita välineitä ja
eri politiikkalohkojen yhdensuuntaisia toimenpiteitä. Suomi
pitää tärkeänä, että EU:n koheesiopolitiikka
on ilmastomyönteistä, mutta sen tarkoituksena
tulee olla taloudellisen, sosiaalisen ja alueellisen koheesion edistäminen.
EU:n koheesiopolitiikan toimeenpanon keskeiset periaatteet ovat
terveet, mutta niiden soveltamista tulee tehostaa koheesiopolitiikan
uudistuksen yhteydessä. Suomen kannalta keskeisimpiä ovat
keskittämisperiaate, koheesiopolitiikan toimeenpanon yksinkertaistaminen
ja läpinäkyvyyden lisääminen,
vastikkeellisten kehittämisinstrumenttien käytön
lisääminen sekä täydentävyysperiaate.