Ehdotus
Komission ehdotuksessa avoimen ja turvallisen Euroopan rakentamiseksi
(sisäasioiden talousarvio kaudelle 2014—2020 ym.)
esitettyjen rahastojen kautta lähivuosina toteutettavat
toimenpiteet sisäisen turvallisuuden, rajavalvonnan ja maahanmuuton
alueella pohjautuvat useisiin komission keskeisiin asiakirjoihin.
Selkeät suuntaviivat lähivuosina toteutettavista
toimenpiteistä on esitetty komission EU:n sisäisen
turvallisuuden strategiassa ja sen toteuttamissuunnitelmassa, komission
maahanmuuttotiedonannossa, Schengenin hallinnointi -tiedonannossa
ja älykkäät rajat -tiedonannossa. Uuden
rahoitusmallin tavoitteeksi on asetettu, että rahoitus
on paremmin linjassa unionin em. asiakirjoissa esitettyjen strategisten
tavoitteiden kanssa.
Lisäksi uuden rahoitusmallin tavoitteena on rahoituksen
yksinkertaistaminen, mikä näkyy rahastojen määrän
vähentämisenä kahteen eli sisäisen
turvallisuuden rahastoon ja turvapaikka- ja maahanmuuttorahastoon.
Uusilla rahastoilla on tarkoitus korvata nykyisen rahoituskauden kaksi
yleisohjelmaa ja niiden alaiset rahastot eli yhteisvastuuta ja maahanmuuttovirtojen
hallintaa koskevan yleisohjelman Solid-rahastot (ulkorajarahasto,
Euroopan pakolaisrahasto, eurooppalainen rahasto kolmansien maiden
kansalaisten kotouttamista varten ja Euroopan paluurahasto) sekä turvallisuutta
ja vapauksien suojelua koskevan yleisohjelman erityisohjelmat ISEC
(rikosten ehkäisyä ja torjuntaa koskeva erityisohjelma)
ja CIPS (terrorismin ja muiden turvallisuuteen liittyvien riskien
ennalta ehkäisyä, torjuntavalmiutta ja niiden
seurausten hallintaa koskeva erityisohjelma). Esitetyssä rahoitusmallissa
on myös pyritty yhdenmukaistamaan rahastojen täytäntöönpanomekanismeja
siten, että molempien rahastojen yleiset säännökset
on koottu yhden asetusehdotuksen alle. Määrittelemällä horisontaalisessa
säännöksessä rahastojen hallinnoinnin
yleiset periaatteet voidaan myös vähentää säädösten
kokonaismäärää.
Komissio ehdottaa sisäasioille rahoituskehyskaudelle
yhteensä noin 10,9 mrd euroa. Tämä merkitsee
lähes 40 % lisäystä edellisen
rahoituskehyskauden (2007—2013) määräaikoihin,
mutta on kuitenkin edelleen alle 1 % EU:n kokonaisbudjetista.
Sisäasioiden budjetti koostuu:
- rahoitusohjelmista;
- laajamittaisten tietojärjestelmien kehittämiselle
suunnatusta rahoituksesta;
- sisäasioiden alalla toimiville EU-virastoille
suunnatusta määrärahasta.
Sisäasioiden osalta rahoituksen rakennetta on tarkoitus
yksinkertaistaa vähentämällä rahoitusohjelmien
määrä kahteen: maahanmuutto- ja turvapaikkarahastoon
ja sisäisen turvallisuuden rahastoon. Komissio ehdottaa
myös, että näissä asioissa siirrytään
monivuotiseen ohjelmointiin ja politiikoille varataan oma ulkoinen
ulottuvuutensa.
Turvapaikka- ja maahanmuuttorahastosta tuetaan turvapaikka-
ja maahanmuuttokysymyksiin liittyviä toimia, kolmansien
maiden kansalaisten kotouttamista ja paluuta. Maahanmuutto- ja turvapaikkarahastolle
on esitetty vuosiksi 2014—2020 määrärahoja
3,869 mrd. euroa.
Sisäisen turvallisuuden rahastosta osoitetaan rahoitustukea
ulkorajojen ja sisäisen turvallisuuden alan aloitteisiin.
Sisäisen turvallisuuden rahastolle esitetään
vuosiksi 2014—2020 määrärahoja
4,648 mrd. euroa
Komission suunnitelmien mukaan uudella rahoituskaudella on maahanmuutto-
ja sisäasioiden rahastojen osalta tarkoitus siirtyä yksivaiheiseen
prosessiin, jossa jäsenvaltiot laativat monivuotiset ohjelmansa
komission strategisten suuntaviivojen perusteella. Monivuotisen
ohjelman painoarvoa lisättäisiin ja samalla vuosiohjelmista
luovuttaisiin.
Ehdotusten pääasiallisen sisällön
osalta viitataan edellä lausutun lisäksi valtioneuvoston
kirjelmään.
Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto suhtautuu alustavan tarkastelun perusteella myönteisesti
komission esitykseen sisäasioiden rahoitukseksi tulevalle
rahoituskaudelle. Komission ehdotuksissa on melko hyvin huomioitu
Suomen aiemmin esille tuomia näkökohtia ja tavoitteita.
Valtioneuvosto ottaa kantaa sisäasioiden rahoituskehykseen
osana rahoituskehyksen kokonaisuutta.
Valtioneuvosto tukee voimakkaasti ehdotuksia rahoitusjärjestelmän
yksinkertaistamisesta sekä kehittämisestä hallinnoltaan
joustavammaksi. On tärkeää varmistaa
rahoitusohjelmien vaikuttavuus ja tulosten saavuttaminen. Lisäksi tulee
huolehtia koherenssin ja koordinaation toteutumisesta muiden EU:n
samansuuntaisia tavoitteita sisältävien rahoitusinstrumenttien kanssa.
EU:n ja kansallisen tason rahoitusohjelmien tulee olla toisiaan
täydentäviä.
Erityisesti sisäisen turvallisuuden rahaston osalta
keskeinen ja vaikein kysymys on rahoituksen jakokriteerit jäsenvaltioiden
kesken. Valtioneuvosto katsoo, että rahoituksen tulisi
jakautua mahdollisimman tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti, ottaen
huomioon jäsenvaltioiden erityistarpeet ja -piirteet. Tulevalla
rahoituskaudella varautuminen tavoitteena olevaan EU—Venäjä-viisumivapauteen
on Suomen kannalta erityisen tärkeää.
Valtioneuvosto pitää erityisen tärkeänä,
että rahoituksen jakoperusteissa tullaan huomioimaan mahdollisimman
hyvin Suomen erityispiirteet (pitkä maaulkoraja).
Valtioneuvosto kannattaa komission ehdotusta keventää ohjelmien
hallinnointia ja lisätä joustavuutta luopumalla
vuosiohjelmista ja siirtymällä monivuotisen ohjelman
puitteissa käytäviin poliittisiin dialogeihin
komission ja jäsenvaltioiden kesken. Kansallisten ohjelmien
välitarkastelulla on merkittävä vaikutus
jäsenvaltion tilanteen muuttuessa ja mahdollisen lisärahoituksen
tarpeen kartoittamisessa, mutta myös ohjelmien tavoitteiden
saavuttamisen arvioimisessa.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että jäsenvaltioiden ja myös
kolmansien valtioiden jatkuvasti muuttuvat tilanteet/olosuhteet
kyetään riittävästi huomioimaan
(esim. sisäisen turvallisuuden tilanteen muutokset). Ehdotusten
jatkokäsittelyssä tulisikin pohtia, onko poliittinen
vuoropuhelu riittävä keino jäsenvaltioiden
muuttuvien tarpeiden huomioimiseksi.
Valtioneuvosto kiinnittää huomiota siihen, että laiton
maahanmuutto tapahtuu yhä useammin laillisia maahanmuuttokanavia
väärinkäyttäen ja sen torjunta
vaatii paljon resursseja sekä aktiivista toimintaa. Valtioneuvosto
pitää tärkeänä, että maahanmuutto-
ja turvapaikkarahastossa huomioidaan laittoman maahanmuuton torjunta
palauttamiseen liittyvien toimien tukemisen lisäksi
myös laillisen maahanmuuton kehittämisen yhteydessä ja
rinnalla. Yhtä lailla sisäisen turvallisuuden
rahaston ja sen rahoitusvälineiden tavoin tulee tukea toimia
laittoman maahanmuuton torjumiseksi.
Turvapaikka- ja maahanmuuttorahasto
Valtioneuvosto kannattaa maahanmuutto- ja turvapaikkarahaston
tavoitetta tukea kokonaisvaltaisemmin EU:n maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan
ja sen ulkoisen ulottuvuuden täytäntöönpanoa.
Tätä tavoitetta tukee myös turvapaikka-asioiden
viivytyksettä toimiva ja oikeusvarma hallinnollinen
päätöksentekojärjestelmä sekä tuomioistuinten
muutoksenhakujärjestelmä.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä,
että uuden rahaston myötä poistuvat rahastojen
käytännön toteuttamista haitanneet ongelmat,
joita on aiheutunut nykyisten SOLID-rahastojen puitteissa erityisesti
kohderyhmien määrittelyistä ja raskaista
hallinnollisista menettelyistä.
Komission tavoin valtioneuvosto korostaa rahaston merkitystä yhteisen
eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmän rakentamisessa.
On tärkeää, että rahasto
tukee toimia, joilla jäsenvaltiot kehittävät
turvapaikkapolitiikkaansa EU-lainsäädännön
velvoitteiden mukaisesti.
Rahaston tuki on keskeinen osa solidaarisuustoimia, kun turvapaikkajärjestelmät
kohtaavat erityisiä paineita. On erittäin tärkeää,
että rahasto sisältää riittävät
varat erilaisia kriisitilanteita varten. Varojen hallinnoinnin tulee
olla niin yksinkertaista, että tällainen tuki
voidaan tarvittaessa ottaa nopeasti käyttöön.
Suomi on perinteisesti tukenut EU:n uudelleen sijoittamistoiminnan
edistämistä. Valtioneuvosto pitää siksi
hyvänä, että uudelleen sijoittaminen
on tuen kohteena myös ehdotetussa rahastossa. Uudelleen
sijoittamisen strategista käyttöä ja
haavoittuvassa asemassa olevien henkilöiden uudelleen sijoittamista
on perusteltua tukea erityistoimin. Nykyistä useampien
jäsenvaltioiden kannustamiseksi mukaan toimintaan on niin
ikään perusteltua, että uusia uudelleen
sijoittajamaita tuetaan muita enemmän.
Valtioneuvosto ei kannata kansainvälistä suojelua
saaneiden sisäisiä siirtoja jäsenvaltioiden kesken
eikä tue siirtojärjestelyjen kehittämistä edelleen.
Siksi valtioneuvosto ei myöskään kannata
sisäisten siirtojen edistämistä rahaston
tuella. Sisäiset siirrot eivät ole kestävä tapa
ratkaista erityisten maahanmuuttopaineiden ongelmaa. Ne voivat aiheuttaa
maahanmuuttopaineiden lisääntymistä maassa,
josta siirtoja tehtäisiin. Olisi myös erittäin
vaikea sopia sellaisista oikeudenmukaisista perusteista, joiden
mukaan siirtyvät henkilöt ja kohdevaltiot valittaisiin.
Siirrot vaikuttaisivat välillisesti myös niihin
jäsenvaltioihin, jotka eivät osallistu
toimintaan. Jos sisäisten siirtojen tukeminen kuitenkin
otetaan osaksi rahastoasetusta, on tärkeää,
että sisäiset siirrot pidetään
erillään uudelleen sijoittamistoiminnasta ja epäselvyyksien
välttämiseksi niistä säädetään
omassa artiklassaan.
Palautuksiin liittyen komissio korostaa tuettua
vapaaehtoista paluuta. Valtioneuvosto pitää vapaaehtoisen
paluun tukemista erittäin tärkeänä,
mutta painottaa rahaston riittävää joustavuutta.
Kielteisen päätöksen saaneiden palauttaminen
on tärkeä osa kestävää maahanmuuttopolitiikkaa,
ja siksi tukea on voitava osoittaa koko palauttamistoimintaan, myös
pakkopalautuksiin. Tehokas ja kestävä palauttamispolitiikka
on keskeinen osa laittoman maahanmuuton torjuntaa.
Yhteistyön kehittäminen lähtö-
ja kauttakulkumaiden kanssa on keskeinen osa EU.n turvapaikka- ja
maahanmuuttopolitiikkaa. Sen vuoksi on hyvä, että rahaston
toiminta kattaa unionin yhteisen turvapaikka- ja maahanmuuttopolitiikan
ulkoisen ulottuvuuden ja kolmansissa maissa voidaan rahaston tuella
toteuttaa toimia, joiden pääasiallisena perusteena
ovat unionin edut ja tavoitteet näillä politiikanaloilla.
Rahastosta ei ole tarkoitus tukea suoraan kehitystä tukevia toimia.
Näin ollen on keskeistä varmistaa rahoitettavien
toimien johdonmukaisuus ja täydentävyys ulkoisen
avun välineiden perusteella myönnetyn rahoituksen
sekä humanitaarisen avun politiikan kanssa.
Rahaston tavoitteena on täydentää ja
lujittaa turvapaikkavirasto EASOn ja rajaturvallisuusvirasto Frontexin
toimintaa. Tämän tavoitteen varmistamiseksi rahastosta
rahoitettavien toimien tulee kuulua virastojen toimenkuvaan ja täydentää niiden
työohjelmia.
Kun uuden rahaston myötä rahoituksen alaa laajennetaan
ja lisätään joustavuutta, on nykykokemusten
valossa samalla tärkeää kiinnittää aiempaa
tiukemmin huomiota rahastosta myönnettyjen varojen tehokkaaseen
käyttöön ja seurantaan.
Sisäisen turvallisuuden rahasto
Ulkoraja- ja viisumiasioiden rahoitusvälinettä koskeva
asetusehdotus
Valtioneuvosto pitää sisäisen turvallisuuden
rahaston rakennetta onnistuneena. On tärkeää,
että ulkorajojen erityisluonne (ml. viisumiasiat) huomioidaan
ja sille on esitetty oma rahoitusväline. Tämä mahdollistaa
yhteisen ulkorajavalvonnan kokonaisvaltaisen ja yhdenmukaisen kehittämisen.
Suomi pitää tärkeänä sitä,
että jäsenvaltioille EU:n yhteisestä ulkorajavalvonnasta
aiheutuvaa rasitetta tuetaan eurooppalaisella rahoitusvälineellä mahdollisimman
kattavasti. Tällä myös turvataan Suomelle
tärkeän Schengen-järjestelmän
keskeisen elementin toimivuutta.
Valtioneuvosto pitää tärkeänä sitä,
että rahoitusvälineellä tuetaan EU:n
yhdennettyä rajavalvontaa (IBM) vahvistavia ja neliportaiseen
rajaturvallisuusmalliin sekä yhdessä hyväksyttyihin suosituksiin
ja parhaisiin käytänteisiin perustuvia hankkeita.
Rahaston säännöissä ja toimeenpanossa
tulee huolehtia siitä, että rahoitettavat jäsenvaltioiden
hankkeet vahvistavat ja yhdenmukaistavat EU:n ulkorajavalvontaa.
Erityisen tärkeää on turvata käynnissä olevien
merkittävien EU-tasoisten (teknisten) hankkeiden
kehittäminen (EUROSUR, EES, RTP), ottaen kuitenkin huomioon,
että järjestelmien perustamista koskeva lainsäädäntövalmistelu
on vasta vireillä. Näiden hankkeiden toteuttaminen
on edellytys rajaturvallisuusjärjestelmän toimivuudelle, rajaliikenteen
sujuvuudelle ja kustannustehokkuudelle. Yhden EU:n pisimmän
ja vaativimman maaulkorajan valvonta EU:n säännösten mukaisesti
asettaa Suomen rajaturvallisuusjärjestelmälle
erityiset haasteet, joihin vastaaminen edellyttää EU-tasoisten
hankkeiden onnistumista. Resurssien jakoa koskevissa kriteereissä on
selkeästi huomioitava jäsenvaltion vastuulla olevan
yhteisen ulkorajan pituus.
Valtioneuvosto katsoo, että Suomen kannalta on välttämätöntä varmistaa
tämän rahaston varallisuuden kohdentaminen Suomen
ulkorajavalvontaan mahdollisimman täysimääräisesti.
Suomelle lisääntyvän ulkorajaliikenteen
hallinnassa on kyse ensisijaisesti ihmisten kanssakäymisen ja
elinkeinoelämän toimintaedellytysten varmistamisesta.
Venäläisten turistien merkitys kansantaloudelle
on niin merkittävä, että sujuva rajaliikenne
on turvattava ja samalla on täytettävä EU:n
rajatarkastuksille asetetut vaatimukset. Valtioneuvosto kannattaa
myös sitä, että rahoitusvälinettä voidaan
käyttää sellaisen yhteensopivan kaluston
hankkimiseen, jota voidaan käyttää Frontexin
koordinoimissa operaatioissa.
Valtioneuvosto pitää erityisen tärkeänä sitä, että rahoitusvälineen
avulla voidaan vastata myös toimintaympäristön
muutokseen. Nopeasti kasvava rajanylitysliikenne tulee huomioida yhtenä selkeänä kriteerinä
arvioitaessa
kansallisia rahoitusosuuksia. Suomen kannalta on erityisen tärkeää se,
että valmistautuminen tavoitteena olevaan EU-Venäjä viisumivapauteen
huomioidaan uudessa rahoitusvälineessä. Suomi
tulee EU:n jäsenmaista kohtaamaan viisumivapauden vaikutukset
voimakkaimmin, mukaan lukien vaikutukset lainvalvontaviranomaisiin
ja niiden toimintaan. Kyseessä on EU:n päätöksistä johtuva
Suomen vastuuta ja rasitusta lisäävä tilanne, joten
se on kompensoitava EU-rahoituksella. Suomen rajaturvallisuusjärjestelmää on
vahvistettava voimakkaasti kasvavan rajaliikenteen sujuvuuden turvaamiseksi
ja turvallisuuden varmistamiseksi. Toimintaympäristön
muutosten osalta on myös huomioitava ne tilanteet, joissa jäsenvaltion
asema ulkorajavastuun osalta kevenee esimerkiksi Schengen-alueen
laajentumisen yhteydessä.
Ulkoraja- ja viisumiasioiden rahoitusvälineessä olisi
tärkeää tukea ulkorajavalvontaan ja sisäisen
turvallisuuden ylläpitämiseen liittyviä kansallisia
toimia myös siltä osin kuin turvallisuusuhilla
on suora vaikutus sisäisen turvallisuuden vaarantumiseen.
Tällaisina toimina voidaan mainita muun muassa toimet laittoman maahanmuuton
ja ihmiskaupan torjumiseksi. Kansallinen rahoitusvälineen
toteutus ja toimeenpano mukaan lukien jakoperusteet käsitellään
erikseen.
Schengenin arviointimekanismin kytkeminen osaksi rahoitusvälinettä on
periaatteessa kannatettavaa. On kuitenkin vielä katsottava,
millaiseksi valmistelussa oleva arviointimekanismi muodostuu, ennen
kuin voidaan arvioida sen lopullinen soveltaminen. Sinällään
on hyvä, että eurooppalaisen arvioinnin osoittamien
puutteiden korjaamiseen voidaan käyttää EU:n
rahoitusta. On kuitenkin muistettava, että lähtökohtaisesti
jokainen jäsenvaltio on vastuussa rajaturvallisuuden perusrakenteiden
olemassaolosta.
Valtioneuvosto kannattaa periaatteessa Frontexin tekemien arviointien
kytkemistä rahoitusvälineeseen. Frontexin arvioinneissa
tulee huomioida ulkorajan osalta laittoman maahanmuuton lisäksi
myös potentiaalinen laittoman maahantulon uhka ja rajanylitysliikenteen
kasvun aiheuttamat haasteet kansalliselle rajaturvallisuusjärjestelmälle.
Poliisiyhteistyön, rikosten ehkäisyn ja torjunnan
sekä kriisien hallinnoinnin rahoitusvälinettä koskeva
asetusehdotus
Valtioneuvosto yhtyy valtaosin komission näkemyksiin
rahoitusohjelman tavoitteista. Sisäisen turvallisuuden
rahoitusta tulee kohdentaa ensisijaisesti sisäisen turvallisuuden
strategian täytäntöönpanon viiteen
prioriteettiin. Samalla tulee kuitenkin huomioida, että rahoitusohjelmien prioriteettien
tulee olla kytköksissä seuraavaan, Tukholman ohjelman
jälkeiseen oikeus- ja sisäasioiden monivuotiseen
ohjelmaan vuodesta 2014 eteenpäin. Erityisesti valtioneuvosto
haluaa kiinnittää huomiota yhteisten/yhdenmukaisten
ICT-järjestelmien toteuttamisen merkitykseen yhä tärkeämmäksi
muodostuvan tiedonvaihdon tehostamiseksi ja siihen haasteeseen, joita
järjestelmien toteuttaminen jäsenmaissa aiheuttaa
mm. rahoituksen suhteen. On tärkeää, että kaikkien
tiedonvaihtojärjestelmien osalta kustannukset, tarpeellisuus
ja tietoturva selvitetään huolellisesti.
Vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alueella keskeistä on,
että oikeus- ja sisäasioiden rahoitusmekanismit
yhdessä mahdollistavat poikkisektoraalisen lainvalvonta-
ja oikeusviranomaisten tehokkaan yhteistyön tukemisen.
On myös tärkeää, että sisäisen
turvallisuuden rahaston tavoitteisiin sisältyy
tuki sille, että rajat ylittävää,
vakavaa ja järjestäytynyttä rikollisuutta
voidaan käsitellä tehokkaasti myös syyttäjä- ja
tuomioistuinvaiheessa. Samoin on tärkeää, että rikoksentorjunta
ja rikosuhrien suojelu sisältyvät komission ehdotuksen
mukaisesti ohjelman tavoitteisiin.
Komission ehdotus rahoitusinstrumenttien ulkosuhde-elementtien
huomioimisessa on tärkeää.
Rahoitusinstrumenttien tulisi sisältää tarkempia
säännöksiä siitä, minkälaisia
ulkosuhteisiin liittyviä toimenpiteitä rahastosta
on mahdollista rahoittaa. Tulisi varmistaa, että sellaisia
toimia, kuten yhteisiä operaatioita ja yhteisiä tutkintaryhmiä,
voitaisiin tukea rahastosta sellaisissakin tilanteissa, joissa osapuolena
on EU:n ulkopuolinen kolmas maa. Tyypillinen esimerkki yhteisestä operaatiosta
voisi olla suuronnettomuuteen tai luonnononnettomuuteen liittyvä kahden
tai useamman jäsenvaltion yhteinen uhrintunnistusoperaatio
kolmannessa maassa. Rahoitusinstrumenttien toiminnallisuuden varmistamiseksi
mm. EU:n ulkosuhdehallinnon rooli tulee huomioida.
Jäsenvaltioille kohdennettava rahoitus on tarkoitus
allokoida tiettyjen kriteereiden ja prosenttiosuuksien mukaisesti.
Suomi pitää tärkeänä, että resurssien
jakoa koskevia kriteereitä ja niihin liittyviä painotuksia
voidaan instrumenttien jatkokäsittelyssä vielä tarkastella
uudelleen.
Hätätilanteita koskevan mekanismin tulee olla
riittävän nopea ja tehokas, jotta jäsenvaltiot voivat
reagoida esim. muuttoliikkeessä ja turvallisuustilanteessa
tapahtuviin yllättäviin muutoksiin ja kriiseihin.
Valtioneuvosto pitää ehdotettuja oikeusperustoja
asianmukaisina. Valtioneuvosto tulee asetusehdotusten
jatkovalmistelussa ja komissiolta saatavien lisäselvitysten
pohjalta tarkentamaan kantojaan mm. rahastojen hallinnointiin sekä säädösvallan
siirtoon liittyvien kysymysten osalta.