Perustelut
Yleistä
Valtioneuvoston selonteon tavoin valiokunta katsoo, että vastuullisen
ja pitkäjänteisen menopolitiikan varmistamiseksi
on tarpeen jatkaa kehysmenettelyä. Samalla valiokunta toteaa
tyytyväisyydellä, että kehysjärjestelmää on
uudistettu ja sen joustavuutta on lisätty. Saatavien kokemusten
perusteella on syytä myös vastaisuudessa jatkaa
kehysmenettelyn kehittämistä. Valiokunta on kiinnittänyt
mietinnössään HaVM 23/2005 vp huomiota
silloisen kehysmenettelyn jäykkyyteen, kun kysymys on ollut
kuntien kalleusluokituksesta luopumisesta.
Hallitus pyrkii hillitsemään julkisten menojen
kasvua kuntien ja valtion tuottavuutta lisäämällä.
Tärkeimpiä asiakokonaisuuksia tässä suhteessa
ovat kuntasektorin kannalta kunta- ja palvelurakennehanke sekä valtionhallinnon osalta
tuottavuusohjelma. Peruspalvelujen kysynnän kasvu ja erityisesti
väestön ikärakenteen muutoksesta johtuvat
lisääntyvät menopaineet asettavat haasteita
sekä koko talouden kasvumahdollisuuksien että julkisen
talouden kestävyyden kannalta. Kansantalouden kasvun kannalta
kysymys on myös niukkenevan työvoiman riittävyydestä eri
sektorien tarpeisiin. Ilman mitään toimenpiteitä julkinen
sektori tarvitsisi palvelukseensa lähivuosikymmeninä 60—70
prosenttia työmarkkinoille tulevasta työvoimasta.
Hallintovaliokunnan toimialaan kunta- ja palvelurakenneuudistus
kuuluu sekä sisällöllisesti että kuntatalouden
osalta. Valtion tuottavuusohjelman osalta valiokunnan kannalta kysymys
on ennen muuta tuottavuusohjelman sisällöstä.
Kuntatalous
Valiokunta pitää myönteisenä seikkana
sitä, että peruspalveluohjelma on saanut vakiintuneen aseman
ja että peruspalveluohjelmamenettely lakisääteistetään
hallitusohjelman mukaisesti. Samalla ohjelmaa on kehitettävä ja
sen merkitystä vahvistettava. Valiokunta painottaa kuntakentän
tehtävien ja rahoitusedellytysten tasapainon merkitystä kuntatalouden
ja samalla myös kansalaisten palvelujen saatavuuden ja
laadun kannalta. Peruspalveluohjelmassa on tarkasteltava kuntien
vastattavana olevia eri tehtäviä ja erityisesti
palveluja sekä tehtävien hoitamisen vaatiman rahoituksen
edellytyksiä. Rahoitusperiaatteen mukaisesti on arvioitava
kuntien mahdollisuudet ottaa vastattavaksi uusia tehtäviä.
Kaikkiaan uusien velvoitteiden asettamiseen kuntien vastuulle on
suhtauduttava pidättyvästi. Peruspalveluohjelman
asemaa tulee vahvistaa myös suhteessa sektorikohtaisiin
suunnitelmiin. Valiokunta tähdentää,
että peruspalveluohjelman aseman tulee olla keskeinen arvioitaessa
kuntien rahoitusasemaa ja kuntatalouden rahoituskehyksiä.
Valiokunta toteaa lisäksi tässä yhteydessä,
että sille on kuntatalousvaliokuntana annettava eduskunnan
lausuman mukaisesti vuosittain voimassa oleva peruspalveluohjelma (HaVM
2/2006 vp).
Kuntatalouden kehitysnäkymät vuosille 2008—2011
perustuvat valtiovarainministeriön arvioon kokonaistaloudellisesta
kehityksestä keskipitkällä aikavälillä.
Tämä kehitysarvio on tehty yhteistyössä valtion
ja kuntakentän asiantuntijoiden kanssa.
Valiokunta toteaa tyytyväisyydellä, että vuoden
2006 ennakollisten tilinpäätöstietojen
mukaan kuntien ja kuntayhtymien vuosikate on noussut kahteen miljardiin
euroon. Vuosikate on kohentunut selvästi edellisvuodesta
ja on riittänyt kattamaan sekä käyttöomaisuuden
poistot että nettoinvestoinnit. Huolimatta kuntien talouskehityksen
yleisestä paranemisesta heikon talouden kuntien määrä on
edelleen suuri.
Vuonna 2007 kuntien ja kuntayhtymien vuosikatteen arvioidaan
edelleen paranevan ja ylittävän selvästi
käyttöomaisuuden poistot. Valtioneuvoston selonteon
tavoin hallintovaliokunta toteaa tämänhetkisistä varsin
suotuisista talouden näkymistä huolimatta olevan
suuri riski, että kuntien rahoitustilanne tulevina vuosina
jälleen vaikeutuu. Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
kasvuennuste vuosille 2008—2011 on 4,6 prosenttia, joka
on lähes 0,5 prosenttiyksikköä maaliskuun
2007 kehyspäätöksen arviota korkeampi.
Monilla kunnilla on tätäkin suurempi menojen kasvupaine.
Tulevaisuuden haasteisiin kuuluu myös erityisesti lisääntyvä hoiva-
ja hoitopalveluiden tarve. Menopaineiden lisäksi kuntatalouden
rahoituksen kestävyyttä uhkaa pysyväisluonteinen
veropohjan heikkeneminen, mikäli työvoiman väheneminen
koko kansantalouden tasolla alkaa rajoittaa talouskasvua.
Kuntien talouden eriytyminen on tosiasia myös kehysvuosina
2008—2011. Vuosikate on ollut negatiivinen vuonna 2006
vielä 78 kunnassa. Sanottu kate on ollut asukasta kohti
laskettuna kyseisenä vuonna alle 100 euroa yhteensä 159 kunnassa.
Tällaista vuosikatetta on pidettävä riittämättömänä suhteessa
poistoihin ja tarpeellisiin korjausinvestointeihin. Eriytymiskehitys liittyy
muun muassa harkinnanvaraisten rahoitusavustusten tarpeeseen.
Valtiontalouden menokehyksiin onkin sisällytetty harkinnanvaraiset
rahoitusavustukset. Valiokunnan käsityksen mukaan ei ole
näköpiirissä sellaista rahoitusjärjestelmää,
joka kykenee ottamaan huomioon kaikki erilaiset yllättävät
kuntatalouteen vaikuttavat seikat. Valiokunta pitääkin
välttämättömänä,
että valtiontalouden kehyksiin sisällytetään
myös vastaisuudessa kuntien harkinnanvaraiset avustukset.
Talousongelmia yksittäisessä kunnassa voi syntyä esimerkiksi
elinkeinoelämän häiriöistä tai äkillisistä erikoissairaanhoidon
menojen kasvusta.
Hallintovaliokunta on toistuvasti valtion talousarvioesityksistä antamissaan
lausunnoissa pitänyt perusteltuna, että kuntien
valtionosuuksiin tehdään kustannustason noususta
johtuvat indeksitarkistukset täysimääräisinä (ks.
esimerkiksi HaVL 40/2006 vp). Valiokunnan
asettama tavoite saavutetaan, kun nykyisen hallituksen ohjelman
ja käsiteltävänä olevan kehyspäätöksen
mukaisesti kuntien valtionosuuksien indeksitarkistukset tehdään
vastaisuudessa täysimääräisinä.
Kaikkiaan kuntien valtionosuuksien kokonaismäärä kasvaa
kehyskaudella.
Tässä yhteydessä valiokunta katsoo,
että valtion tulee kattaa valtionosuusjärjestelmän
puitteissa jo vuodesta 2008 ainakin puolet niistä kustannuksista,
jotka johtuvat kunnille annettavista uusista tai laajenevista tehtävistä.
Samalla valiokunta kantaa huolta valtionosuusprosenttien tapahtuneesta
tosiasiallisesta alenemisesta suhteessa kunnille aiheutuneisiin
kustannuksiin. Esimerkkinä käytännön
ongelmatilanteesta voidaan mainita, että valtioneuvoston
selonteossa perusopetuksen ikäluokkien pienentymisestä aiheutuva
80 miljoonan euron valtionosuussäästö esitetään
käytettäväksi koulutuksen laadun kehittämiseen
tavoitteena muun muassa opetusryhmien pienentäminen sekä tuki-
ja erityisopetuksen vahvistaminen. Kuntien opetusmenot kasvavat
laadun kehittämisen vuoksi laskennallisesti enintään
195 miljoonalla eurolla. Kunnille tämä merkitsee
nettovaikutukseltaan 115 miljoonan euron lisäkustannuksia.
Kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta annetun lain 11 § sisältää valtion
kuntapolitiikkaa sekä kuntien rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmän
uudistamista koskevan periaatesääntelyn (HaVM
31/2006 vp). Hallintovaliokunnan mietintöön
sisältyviä linjauksia noudattaen kehyspäätöksessä todetaan,
että hallinnonalakohtaiset valtionosuudet yhdistetään
puitelain edellyttämin poikkeuksin ja säilyttämällä ylläpitäjäjärjestelmä lukion,
ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen osalta. Valtionosuuksien
yhdistäminen koskee ainakin kuntien yleistä valtionosuutta,
verotuloihin perustuvaa valtionosuuksien tasausta, sosiaali-
ja terveydenhuollon asukaskohtaisia laskennallisia valtionosuuksia
sekä esiopetuksen, perusopetuksen, kirjaston, kuntien kulttuuritoiminnan
ja taiteen perusopetuksen valtionosuuksia. Tältä osin
valiokunta tähdentää puitelakiin liittyvään
mietintöönsä HaVM 31/2006
vp viitaten, että myös vastaisuudessa
tulee ottaa huomioon kuntien erilaiset olosuhdetekijät
ja palvelutarpeet.
Valtioneuvoston selonteossa todetaan, että valtionosuusuudistuksesta
johtuvat kehittämistarpeet ohjausjärjestelmään
arvioidaan. Valiokunta pitää tällaista
arviointia perusteltuna. Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa, että nykyinen laskennallinen
valtionosuusjärjestelmä ei ole sinänsä tarkoitettu
toimintaa ohjaavaksi. Varsinainen ohjausvaikutus pohjautuu kunnille
tehtäviä nimenomaisesti asettavaan normistoon.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja on tarkistettu
viimeksi vuonna 2002. Mikäli asiakasmaksuja tarkistetaan,
valiokunnan mielestä kertymän tulee kuitenkin
jäädä kunnille.
Valtioneuvoston selonteosta ilmenee, että kunta- ja
palvelurakenneuudistuksen toteuttamista jatketaan määrätietoisesti
hyväksytyn puitelain, päätettyjen kriteerien
ja aikataulun mukaisesti. Hankkeen etenemistä arvioidaan
myös jatkuvasti. Valiokunta painottaa PARAS-hankkeen onnistuneen
toimeenpanon tärkeyttä sekä kuntatalouden
että palvelujen saatavuuden ja laadun turvaamiseksi. Kunta-
ja palvelurakenneuudistuksen keinovalikoimaan kuuluvat kuntarakenteen
vahvistaminen ja toiminnan tuottavuuden parantaminen myös
tehostamalla kuntien yhteistoimintaa palvelujen järjestämisessä ja
tuottamisessa sekä pääkaupunkiseudun
ja muiden yhdyskuntarakenteellisesti ongelmallisten kaupunkiseutujen
toimintaedellytysten vahvistaminen.
Kuntarakennetta vahvistetaan kuntajakomuutoksin vapaaehtoisuuden
pohjalta pyrkimyksenä elinvoimainen kuntarakenne. Valiokunta
toteaa tyydytyksellä yhdistymisavustuksiin ja yhteistoiminnan
tukemiseen kehysmenettelyssä tehdyt määrärahavaraukset.
Onnistuneilta kuntajaon muutoksilta ja yhteistoiminnalta
on edellytettävä tuottavuushyötyjä.
Tämä ei ole mahdollista ilman rakenteellisia uudistustoimenpiteitä. Kuntahallintomme
meneillään olevassa murrosvaiheessa on syytä välttää sekä kuntajaon
muutoksissa että yhteistoimintajärjestelyissä sellaisia
välivaiheen ratkaisuja, jotka eivät johda aitoihin
hyötyihin.
Valiokunta pitää myönteisenä seikkana
myös sitä, että hallitusohjelmassa luvataan
kompensoida kunnille kuluvalle hallituskaudelle suunnitellut veronkevennykset.
Saadun selvityksen mukaan kuntien valtionosuusuudistuksen valmistelun
yhteydessä tullaan arvioimaan myös kysymys kuntien
veropohjan vahvistamisesta.
Valtion tuottavuusohjelma
Valtionhallinnon tuottavuuden parantamiseksi hallituksen tarkoituksena
on jatkaa edellisen hallituksen tuottavuusohjelman toteuttamista. Kehyskaudella
2008—2011 tuottavuutta lisäävien
toimenpiteiden on arvioitu pienentävän henkilöstötarvetta
yhteensä noin 8 500 henkilötyövuodella.
Vastaavasti henkilöstön luonnollisen poistuman
arvioidaan sanotulla kaudella olevan noin 23 000 henkilöä,
josta varsinaiselle vanhuuseläkkeelle siirtyy noin 12 000.
Tuottavuushankkeiden henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus
kattaa siten hallituksen kaavailujen perusteella noin kolmanneksen
arvioidusta luonnollisesta poistumasta.
Kehyspäätöksellä hallitus
tähtää siihen, että uusilla
toimenpiteillä valtion henkilöstömäärää voitaisiin
edelleen pienentää edellisen hallituksen asettaman
pidemmän tähtäimen 9 600 henkilötyövuoden
vähentämishankkeen lisäksi 4 800 henkilötyövuodella.
Saadun selvityksen mukaan hallituksen tarkoituksena on tarkastella tuottavuusohjelman
toteuttamistilannetta toimenpiteittäin alkusyksystä 2007
valtiovarainministeriön koordinoiman työn pohjalta
ja sopia mahdollisesti tarvittavista uudelleenkohdentamisista. Kevään
2008 kehyksen yhteydessä on tarkoitus päättää toimenpiteiden
hallinnonalakohtaisesta kohdentamisesta ja ajoituksesta.
Valiokunta pitää tärkeänä hallinnon
rakenteita ja toimintaa uudistettaessa, että tuloksena
syntyy hallinnon ja palvelujen suunniteltu ja todennettavissa oleva
tuottavuuden kasvu ja tuottavuushyötyjen käyttö.
Korostunut sektoroitunut toimintatapa, joka näkyy erityisesti
keskushallinnossa, muodostaa tuottavuutta haittaavan tekijän.
Monet asiakokonaisuudet ovat kuitenkin poikkihallinnollisia, mikä hallinnon
uudistamisen toimenpidesuunnitelmissa ja konkreettisissa toimenpiteissä on
otettava huomioon.
Valiokunta tähdentää, että tuottavuusohjelmien
tulee olla realistisia. Muussa tapauksessa palvelujen paranemisen
sijasta niitä uhkaa heikkeneminen ja tehokkaamman hallinnon
sijasta tehottomuus lisääntyy. Säästäminen
kustannuksista piittaamatta ei johda hyvään lopputulokseen.
Valiokunta katsoo myös, ettei valtiolla vapautuvien
työpaikkojen täyttämättä jättäminen
voi perustua matemaattiseen laskentamalliin. Tällainen
kaavamainen lähestymistapa ei ole yhteydessä aitoon
tuottavuuden kehittämiseen. Henkilöstön
määrää koskevat ratkaisut on
kytkettävä valtion tehtävien määrittelyn
ohella muihin tuottavuutta tehostaviin hankkeisiin ja prosesseihin, joihin
yhteiskunnassa tapahtunut kehitys avaa uusia mahdollisuuksia. Näistä lähtökohdista
on arvioitava kohtuulliseen henkilökohtaiseen työmäärään
perustuva henkilökunnan tarve.
Valiokunta edellyttää, että tuottavuutta
parantavat toimenpiteet, kuten palvelujen uudet tuotantotavat (sähköiset
palvelut, yhteispalvelu, luontevat hallinnolliset kokonaisuudet,
tukipalvelujen palvelukeskukset, tehtävien tarkastelu ja prosessien
virtaviivaistaminen) muodostavat pohjan henkilöstömäärien
tarkastelulle. Tuottavuudessa on kysymys myös palveluyksiköiden ja
hallinnon tehtävien organisoinnista, johtamisesta, uuden
teknologian hyödyntämisestä ja yhteistyöstä muiden
toimijoiden kanssa. Oikein toteutettuna tuottavuuden paraneminen
parantaa myös työelämän laatua
ja lisää tehtävien houkuttelevuutta.
Todettakoon tässä yhteydessä, että eduskunta
on hyväksynyt hallintoselonteon käsittelyn yhteydessä lausuman,
jossa hallitus on velvoitettu huolehtimaan siitä, että muun
muassa valtiontalouden kehysmenettelyssä valtion henkilöstömäärä arvioidaan
kaavamaisen matemaattisen laskentamallin sijasta ottaen huomioon
valtion tehtävät sekä tuottavuutta tehostavien
hankkeiden ja prosessien hyödyt (HaVM 2/2006
vp).
Mahdollisuudet tuottavuuden lisäämiseen eri aloilla
ja alueilla ovat erilaiset. Nykytehtäviin perustuvan tietämyksen
valossa esimerkiksi sisäisen turvallisuuden tehtäväalueella
poliisimiehiä tarvitaan ainakin vuoden 2002 tasoinen määrä ja
rajavartiolaitoksen henkilöstöä nykytasoinen
määrä. Valiokunta tarkastelee tarvittaessa yksityiskohtaisemmin
tätäkin kysymysaluetta valtion tulevan vuoden
talousarviolausunnossaan.
Valiokunta tähdentää, että henkilöstö ja
henkilöstöjärjestöt on otettava
täysipainoisesti mukaan tuottavuuden kehittämistyöhön
ja muutoinkin henkilöstöpoliittiseen työskentelyyn.
Valiokunnan mielestä valtion tulee sitoutua samapalkkaisuusohjelmaan
ja varata siihen asianmukaiset määrärahat.
Suuri osa valtion työtehtävistä edellyttää korkeaa
koulutustasoa. Jotta valtio kykenee saamaan palvelukseensa ja pitämään
mahdollisimman pitkään palveluksessaan koulutettua
työvoimaa, tarvitaan henkilöstöpoliittisten
linjausten toimeenpanemiseksi konkreettisia toimenpiteitä,
joilla valtiosta tehdään entistä parempi,
kilpailukykyisempi ja houkuttelevampi työnantaja.
Uusien palkkausjärjestelmien ja muiden kannustinjärjestelmien
asianmukainen soveltaminen edellyttää, että ne
ovat työntekoon motivoivia ja että virastojen
käytettävissä ovat asianmukaiset määrärahat.
Lisäksi pääkaupunkiseudun korkeiden elinkustannusten
kompensoimiseksi tarvitaan erityisiä toimenpiteitä,
jotta julkinen sektori kykenee rekrytoimaan ja pitämään
palveluksessaan henkilöstöä myös
pääkaupunkiseudulla.
Valiokunta tähdentää johtamistaitojen
ja -tapojen kehittämistä sekä olennaista
johtamiskoulutuksen lisäämistä kaikille
esimiestehtävissä toimiville. Julkisen hallinnon
organisaation johtamisessa on keskeisesti kysymys muun muassa työskentelyedellytysten
luomisesta ja niiden ylläpitämisestä.
Se edellyttää käytännössä myös kysymyksessä olevan
tehtäväalueen riittävää substantiaalista
osaamista. Hallinnon keskeisen voimavaran, asiantuntemuksen, tukeminen
ja hyödyntämisen kehittäminen on merkittävä johtamisen
osa-alue muun hyvän henkilöstöjohtamisen
ohella.
Valtion alueellistamistoimenpiteet perustuvat eduskunnan hyväksymään
lainsäädäntöön (HaVM
3/2002 vp). Valiokunta suhtautuu aiempaan tapaan
myönteisesti alueellistamiseen, jolla on suuri merkitys
valtion toimintoja vastaanottavalla seudulla. Kehyksissä on
myös hyväksytty se ajattelu, että alueellistamisesta
aiheutuu siirtymäkautena menoja. Valiokunta katsoo, että alueellistamisen
eri vaikutuksia on tarpeen seurata. Samalla tulee kiinnittää huomiota
toimenpiteiden koordinointiin, jotta voidaan välttää keskenään
ristikkäisiä toimenpiteitä.