Yleisperustelut
Yleistä
Ehdotetulla lailla uudistetaan valtion virkamieslakiin (750/1994)
sisältyviä virkamiehen valitusoikeutta ja muutoksenhakujärjestelmää koskevia
säännöksiä. Monelta osin säännökset
ovat olleet muuttumattomina vuoden 1988 virkamieslaista lähtien.
Säännöksiä on siten tarpeellista muuttaa
vastaamaan virkamiesoikeudessa tapahtunutta kehitystä ja
perustuslaista johtuvia oikeussuojan vaatimuksia. Lisäksi
ehdotetaan, että virkamiehen oikeudesta saada korvaus virkasuhteen
lainvastaisen päättämisen johdosta menettämästään
ansiosta ja korvauksesta tehtävistä vähennyksistä säädettäisiin
vastaavalla tavalla kuin kunnallisesta viranhaltijasta annetussa
laissa (304/2003).
Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Virkamiehen valitusoikeus
Virkamieslakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että laissa
oleva yleinen valituskielto kumotaan ja pääsäännöksi
säädetään virkamiehen oikeus valittaa
hänen oikeusasemaansa koskevista päätöksistä.
Tämä merkitsee periaatteellisesti merkittävää muutosta
nykyjärjestelmään ja parantaa virkamiehen
oikeusturvaa. Virkamiehen oikeussuoja laajenee, kun valitusoikeus
on yleinen eikä sitä enää määritellä laissa
päätöskohtaisesti. Vastaava yleisen valitusoikeuden
periaate on ollut voimassa kunnallisten viranhaltijoiden osalta
jo pitkään. Lisäksi virkamieslaissa luetellaan erikseen
ne päätökset, joihin ei saa hakea muutosta
valittamalla.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon (PeVL 18/2011 vp)
mukaan lakiehdotuksessa on otettu huomioon vaalikauden taitteessa
rauenneeseen, samaa asiaa koskeneeseen hallituksen esitykseen tehdyt
valiokunnan huomautukset valituskiellon poistamisesta viran muuttamista
koskevissa päätöksissä sekä valituskiellon
rajaamisesta tehtävään määräämistä koskevissa
päätöksissä vain tilanteisiin,
joissa virkamies on antanut suostumuksen tehtävään
määräämiseen (PeVL 51/2010
vp — HE 181/2010 vp).
Käsillä olevassa esityksessä virkaan
ja virkasuhteeseen nimittämistä koskevat päätökset
sisältyvät edelleen valituskiellon piiriin. Perustuslakivaliokunnan lausunnon
mukaan lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisen
lain säätämisjärjestyksessä,
mutta valiokunta on toistanut aikaisemman esityksensä,
että hallintovaliokunta harkitsee muutoksenhakuoikeuden
laajentamista virkaan ja virkasuhteeseen nimittämistä koskeviin
päätöksiin.
Hallintovaliokunta toteaa, että hallituksen esityksen
perusteluissa tuodaan laajasti esille nimityspäätöksiä koskevaa
muutoksenhakuoikeutta puoltavia ja sitä vastaan puhuvia
seikkoja. Asiantuntijakuulemisessa on kiinnitetty valiokunnan huomiota
yhtäältä muun muassa siihen, että muutoksenhakumahdollisuus
on omiaan lisäämään viranhakijoiden
oikeusturvaa ja hallinnon puolueettomuutta sekä sitä,
että valtion hallinnon tehtäviin saadaan ammattitaidoltaan
ja henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan pätevin henkilöstö.
Sekä viranomaisen menettely nimityspäätöksen
valmistelussa että varsinaiseen päätöksentekoon
liittyvän toimivallan ja harkintavallan käyttö vaikuttavat
viranhakijan oikeuksien toteutumiseen. Lisäksi nimityspäätös
vaikuttaa nimitetyn oikeudellisiin velvollisuuksiin. Kunnallishallinnossa
nimityspäätöksissä on valitusmahdollisuus,
ja on katsottu, että lähtökohtaisesti
oikeusturvajärjestelmän tulisi olla samanlainen
riippumatta siitä, onko kyse valtion vai kunnan virkamiehestä.
Toisaalta kuulemisessa on kiinnitetty valiokunnan huomiota muun
muassa siihen, että valituskiellon ulottuvuus vastaa esitetyssä muodossaan
perustuslain ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen asettamia rajoja.
Lisäksi virkanimityksiin liittyviä muita oikeussuojakeinoja
on katsottu olevan niin, ettei valitusmahdollisuus lisäisi oikeusturvaa
merkittävästi. Valitusoikeuden avaamisesta aiheutuvasta
työmäärästä on valiokunnalle
esitetty erisuuntaisia arvioita.
Hallituksen esitystä ja saamaansa selvitystä harkittuaan
hallintovaliokunta on päätynyt puoltamaan virkaan
ja virkasuhteeseen nimittämistä koskeviin päätöksiin
esitettyä valituskieltoa. Valiokunta pitää kuitenkin
tarpeellisena, että valituskiellon vaikutuksia virkamiesten
ja viranhakijoiden oikeusturvaan ja yhdenvertaiseen kohteluun seurataan
ja arvioidaan ja että arvioinnin tuloksista raportoidaan
hallintovaliokunnalle.
Muutoksenhaku hallinto-oikeuteen
Muutoksenhakujärjestelmää ehdotetaan
uudistettavaksi siten, että viranomaisen päätöksestä valitetaan
nykyisen virkamieslautakunnan sijasta hallinto-oikeuteen ja virkamieslautakunta
lakkautetaan. Ehdotettu muutoksenhakutie vastaa normaalia valitustietä haettaessa
valittamalla muutosta viranomaisen päätökseen.
Myös kunnallista viranhaltijaa koskevaan päätökseen
haetaan muutosta ensi vaiheessa valittamalla hallinto-oikeuteen.
Selvityksen mukaan virkamieslautakunnassa käsiteltävien
asioiden määrä on vähentynyt
huomattavasti etenkin yliopistojen palvelussuhteen muututtua virkasuhteesta
työsopimussuhteeksi. Kuluvana vuonna lautakuntaan on 16.11.2012 mennessä tullut
vireille 43 asiaa, kun määrä vuosina
2005—2009 on vaihdellut noin 80—100 asian välillä.
Yleisen valitusoikeuden ei arvioida merkittävästi
vaikuttavan vireille tulevien asioiden määrään.
Valiokunta toteaa, että virkamieslautakunnan toiminta
on ollut asianmukaista ja ammattitaitoista. Asiantuntijakuulemisessa
on korostettu muun muassa, että virkamieslautakunnalla
on monipuolisesta kokoonpanostaan johtuen vahva asiantuntemus virkamiesten
työstä ja sen luonteesta sekä virkamiesoikeudesta,
ja katsottu, ettei asioiden siirto hallinto-oikeuksille tuo asioiden
käsittelylle sellaista lisäarvoa, jota nykyisellä virkamieslautakunnalla
ei olisi. Keskitetyn muutoksenhaun on katsottu tukevan yhdenmukaista
ratkaisukäytäntöä. Suomessa
on myös muita lautakuntia käsittelemässä ensiasteen muutoksenhakuelimenä työelämän
ja siihen liittyvän sosiaaliturvan yksittäisiä soveltamiskysymyksiä.
Lisäksi vuoden 2012 alusta on aloittanut opiskelijoiden
oikeusturvalautakunta.
Toisaalta kuulemisessa on kiinnitetty huomiota muun muassa siihen,
että nykyisin korkein hallinto-oikeus on valtion virkamiehiä koskevissa
palvelussuhdeturva-asioissa ensimmäinen ja ainoa lainkäyttöaste.
Virkamieslautakunta ei ole tuomioistuin, eikä muutoksenhakuasioita
käsitellä lautakunnassa hallintolainkäyttömenettelyssä,
vaan hallintomenettelyssä. Tästä syystä valittajalla
ei nykyisin ole esimerkiksi oikeutta yleiseen oikeusapuun eikä mahdollisuutta
saada korvausta oikeudenkäyntikuluistaan. Alueellisilla
hallinto-oikeuksilla on pitkäaikaista kokemusta kunnan
ja kirkon viranhaltijoiden palvelussuhdeturvaa koskevien asioiden
käsittelystä. Näiden lisäksi
valtion virkamiesten sivutointa koskevat asiat käsitellään
jo nykyisin hallinto-oikeuksissa.
Hallituksen esityksen perusteluissa on muutoksenhakujärjestelmän
eri toteuttamisvaihtoehtoja käsitelty yksityiskohtaisesti
ja päädytty siihen, että normaali hallinto-oikeustie
vastaa parhaiten sekä virkamiesten oikeusturvan takaamista
koskeviin vaatimuksiin että hallinnon tehokkuuden tarpeisiin,
ja todettu tämän vaihtoehdon olevan myös
vallitsevien oikeuspoliittisten linjausten mukainen. Valiokunta
katsoo, ettei asiassa saatu selvitys anna aihetta arvioida
kokonaisuutta toisin, ja puoltaa ehdotusta esitetyssä muodossaan.
Koska lakiehdotus merkitsee huomattavaa muutosta valtion virkamiehiä koskevaan
muutoksenhakujärjestelmään, hallintovaliokunta
pitää asianmukaisena, että uuden sääntelyn
toimivuutta ja vaikutuksia virkamiesten oikeusturvaan, tuomioistuinten
työmäärään ja ratkaisukäytännön
yhdenmukaisuuteen seurataan ja että seurannan tuloksista
raportoidaan hallintovaliokunnalle.
Yksityiskohtaiset perustelut
Laki valtion virkamieslain muuttamisesta
57 §.
Pykälän 2 momentissa säädetään
viranomaisen muutoksenhakuoikeudesta. Pykälän
perusteluista ilmenee tarkoituksena olevan, että viranomaisella
olisi nykyiseen tapaan mahdollisuus hakea muutosta hallinto-oikeuden
ratkaisuun, joka on annettu viranomaista koskevassa valitusasiassa
ja 56 §:ssä tarkoitettua, määräaikaiseen
virkasuhteeseen liittyvää korvausta koskevassa
hallintoriita-asiassa. Saadun tiedon mukaan tarkoitus on, että viranomaisella
on oikeus hakea muutosta kaikissa niissä tilanteissa, joissa virkamiehellä on
ehdotetun lain mukaan valitusoikeus. Voimassa olevan lain mukainen
viittaus 53 §:ään ei vastaa tätä tarkoitusta.
Lisäksi momentin sanamuodosta voi saada sen virheellisen käsityksen,
että viranomaisen muutoksenhakuoikeus rajattaisiin vain
niihin tapauksiin, joissa sen päätökseen
on haettu muutosta valittamalla. Sääntelyn selventämiseksi
hallintovaliokunta ehdottaa 2 momenttia muotoiltavaksi uudelleen niin,
että se selkeästi kattaa sekä valitusasiassa että mainitussa
hallintoriita-asiassa tehdyt hallinto-oikeuden ratkaisut.
Voimaantulosäännös.
Hallituksen esitykseen sisältyvän lain voimaantulosäännöksen 2
momentin mukaan virkamieslautakunnan toiminta lakkaisi tämän
lain tullessa voimaan ja virkamieslautakunnassa vireillä olevat
asiat siirrettäisiin toimivaltaiseen hallinto-oikeuteen.
Käytännössä esitys merkitsisi
hallintomenettelyssä vireille pannun asian siirtämistä tuomioistuinkäsittelyyn
kesken asian käsittelyn. Valiokunta ei kuitenkaan pidä tätä perusteltuna.
Tämä saattaisi aiheuttaa myös asian käsittelyn
viivästymistä. Näistä syistä valiokunta
ehdottaa säännöstä muutettavaksi
niin, että virkamieslautakunta jatkaa toimintaansa siihen
asti, kun se on saanut käsiteltyä siellä lain
voimaan tullessa vireillä olleet asiat. Lautakunta tekee
niistä päätökset ja huolehtii
lopettamiseen liittyvistä käytännön
asioista. Nämä ovat pääasiassa
toimistoasioita, jotka liittyvät asiakirjaliikenteeseen
ja jotka valtiovarainministeriö hoitaa. Virkamieslautakunta
ei enää toimintansa lakkaamisen jälkeen
anna lausuntoja eikä käsittele uudelleen esimerkiksi
korkeimman hallinto-oikeuden palauttamaa asiaa. Mahdolliset virkamieslautakunnalle
osoitetut asiat siirretään lautakunnan lakkaamisen
jälkeen toimivaltaisen hallinto-oikeuden käsiteltäväksi.
Valtiovarainministeriö huolehtii lautakunnan lakkaamisen
yhteydessä tarpeellisesta tiedottamisesta virastoille.
Esimerkiksi muutoksenhakuosoituksen laatimista on tarpeen ohjeistaa, jotta
virastojen päätöksistä ohjataan
valittamaan oikeaan hallinto-oikeuteen. Virkamieslautakunnan lakkauttaminen
ei saa johtaa yksittäisen virkamiehen kannalta oikeudenmenetyksiin,
jotka johtuvat vääränlaisesta muutoksenhakuohjauksesta.
Nykyinen virkamieslautakunta on asetettu kolmen vuoden toimikaudeksi
1.12.2012 lukien. Nykyisen lautakunnan arvioidaan ehtivän
käsitellä lain voimaantuloon mennessä vireille
tulleet asiat loppuun noin puolessa vuodessa. Lain voimaantultua
uudet vireille tulevat asiat menevät suoraan hallinto-oikeuksiin.