Yksityiskohtaiset perustelut
1. Laki henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa
2 §. Poliisiasiain tietojärjestelmä.
Lakiehdotuksen 2 §:n 2 momentin perusteella poliisiasiain
tietojärjestelmään saadaan tallettaa
muun muassa "henkilöä koskevat hänen
omaan turvallisuuteensa tai poliisin työturvallisuuteen
vaikuttavat tiedot."
Perustuslakivaliokunnan lausunnossa katsotaan, että asia
jää esityksessä perustelemattomuudessaan
aivan liian epämääräiseksi.
Ehdotusta on välttämätöntä täsmentää,
koska se näyttää tekevän mahdolliseksi
terveystietojen rekisteröinnin laajasti.
Hallintovaliokunta kiinnittää huomiota siihen,
että lakiehdotuksen 2 §:ssä säädetään
poliisiasiain tietojärjestelmän käyttötarkoituksesta
(1 momentti) ja tietosisällöstä jaoteltuna
tietoryhmittäin (2 ja 3 momentti). Henkilön terveydentilaa
ja muita arkaluonteisia tietoja koskevasta tietojen käsittelystä puolestaan
säädetään lakiehdotuksen 10 §:ssä.
Valiokunta toteaa tässä kohdin, että poliisin
toimenpiteen kohteena olevan henkilön omasta turvallisuudesta
huolehtiminen samoin kuin poliisimiehen työturvallisuus
tämän hoitaessa poliisilain 1 §:n 1 momentissa
tarkoitettuja virkatehtäviä ovat yhteiskunnan
kannaltakin merkittäviä suojeltavia intressejä,
sekä viittaa myös jäljempänä 10 §:n
kohdalla lausumaansa.
Turvallisuustiedot syntyvät yleensä siten,
että poliisi toteaa käytännön
tilanteessa esimerkiksi henkilön väkivaltaisen
käyttäytymisen. Tiedot liittyvät lähtökohtaisesti
johonkin tapahtumaan, kuten poliisitehtävän suorittamiseen,
kuulusteluun tai valvontatapahtumaan. Valiokunta katsoo olevan välttämätöntä,
että tietojen luotettavuus varmistetaan ennen rekisteriin
merkitsemistä. Käytännössä turvallisuuteen
liittyvä tieto voi perustua myös henkilön
omaan ilmoitukseen (esimerkiksi epilepsia, HIV). Turvallisuustietoja
käytetään poliisitehtävää suoritettaessa.
Esimerkiksi hälytystehtävää annettaessa
poliisipartiolle kerrotaan turvallisuuteen liittyvistä tiedoista,
jotta partio voi suunnitella toimintansa siten, ettei turvallisuutta
tai oikeusturvaa vaarantavaa tilannetta tehtävän
hoitamisen aikana kenellekään syntyisi. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan turvallisuustietojen rekisteröinnistä on
ollut huomattavaa hyötyä muun muassa henkilövahinkojen
välttämisessä ja virkamiehen väkivaltaisten
vastustamisten estämisinä.
Valiokunta ehdottaa lisäksi 2 §:n 3 momentin 9
kohdassa tuntomerkkejä koskevaan tietoryhmään
lisättäväksi vankeinhoitoviranomaisen pakkokeinolain
(450/1987) 6 luvun 4 §:n 4
momentin nojalla ottamat henkilötuntomerkit.
Valiokunnan ehdottamassa muodossa 2 §:n 3 momentin
9 kohta kuuluu seuraavasti: "9) rikoksesta epäiltyjen henkilöiden
tunnistamiseksi, rikoksen selvittämiseksi ja rikoksentekijöiden
rekisteröimiseksi rikoksesta epäillyistä tai
tuomituista henkilöistä pakkokeinolain 6
luvun 4 §:n 1 ja 4 momentissa säädetyt
henkilötuntomerkit ja mainitun luvun 5 §:ssä säädetyt
DNA-tunnisteet, henkilön videokuvat ja jalkineenjäljet, epäilyn
kohteena olevaan rikokseen liittyviä tietoja sekä rekisteröintiä ja
henkilön luokitusta koskevia tietoja (tuntomerkkitiedot);"
4 §. Epäiltyjen tietojärjestelmä.
Epäiltyjen tietojärjestelmään
saadaan perustelujen mukaan tallettaa tekoon liittyvinä tietoina
myös tietoja rikosten potentiaalisista tai todellisista
uhreista. Lakiehdotuksen 4 §:n sisältö ei
kuitenkaan sanamuodon perusteella ulotu tähän
tarkoitukseen asti.
Hallintovaliokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella,
että perustelujen maininnalla tiedoista rikosten potentiaalisista
tai todellisista uhreista tarkoitetaan sitä, että tietojärjestelmään saataisiin
tallettaa tapahtuvaksi tai tapahtuneeksi epäillyn rikollisen
teon kuvaukseen liittyvinä tietoina tieto rikoksen kohteesta,
johon saattaisi kohteen luonteesta riippuen olennaisena tietona kuulua
myös tieto rikoksen uhrista. Tietojärjestelmään
ei talletettaisi tätä laajemmin tietoja rikoksen
kohdehenkilöistä.
Pykälän perusteluista saattaa saada käsityksen,
että henkilötietolain 20 §:n 4 momentti mahdollistaisi
yksityisen tahon luovuttavan luottotietoja poliisille (HE s. 27/II).
Tähän lainkohta ei kuitenkaan oikeuta.
5 §. Suojelupoliisin toiminnallinen tietojärjestelmä.
Valiokunta toteaa, että säännökset
suojelupoliisin toiminnallisesta tietojärjestelmästä 5 §:ssä on
kirjoitettu asian luonteesta johtuvalla tavalla.
8 §. Henkilörekisterin perustaminen.
Hallintovaliokunta ehdottaa 8 §:ää muutettavaksi
siten, että 6 §:ssä tarkoitettujen valtakunnallisessa käytössä olevien
tilapäisten ja manuaalisesti ylläpidettävien
henkilörekisterien perustamisesta ja olennaisesta muuttamisesta
on ilmoitettava nykyiseen tapaan tietosuojavaltuutetulle viimeistään
kuukautta ennen rekisterin perustamista tai muuttamista. Ilmoitusmenettelyn
säilyttämisellä voidaan säädettävän
lain tavoitteisiin liittyen edistää hyvää tietojenkäsittelytapaa. Sääntely
on perusteltu myös poliisin toiminnan erityisluonne huomioon
ottaen.
10 §. Arkaluonteisten tietojen käsittely.
Perustuslakivaliokunta kiinnittää huomiota
siihen, että 10 § sallii pelkästään
arkaluonteisten tietojen keräämisen ja tallettamisen,
mutta ei niiden muuta käsittelyä. Nämä toiminnot
yksinään eivät muodosta perustetta arkaluonteisten
tietojen rekisteröinnille. Niiden muuta käsittelyä tarkoittavasta
toimivallasta onkin säädettävä laissa
täsmällisesti, sillä henkilötietolaki
ei yleislakina luo tällaista toimivaltaa.
Hallintovaliokunta toteaa, että henkilötietolain
3 §:n 2 kohdasta ilmenee henkilötietojen käsittelyn
käsite siten, että käsittelyllä tarkoitetaan henkilötietojen
keräämistä, tallettamista, järjestämistä,
käyttöä, siirtämistä,
luovuttamista, säilyttämistä, muuttamista,
yhdistämistä, suojaamista, poistamista, tuhoamista
sekä muita henkilötietoihin kohdistuvia toimenpiteitä.
Hallintovaliokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausunnon
johdosta 10 §:n 1 ja 2 momentin muuttamista seuraavasti:
"Henkilötietolain 11 §:n 3 kohdassa tarkoitettuja
tietoja saa kerätä ja tallettaa poliisin henkilörekisteriin ja muutoin
käsitellä silloin, kun ne ovat rekisterin käyttötarkoituksen
kannalta tarpeellisia."
"Henkilötietolain 11 §:n 1, 2 ja 4—6
kohdassa tarkoitettuja tietoja saa kerätä ja tallettaa
poliisin henkilörekisteriin ja muutoin käsitellä ainoastaan
silloin, kun se on poliisin yksittäisen tehtävän
suorittamiseksi välttämätöntä.
Pykälän 4 kohdassa tarkoitettuja tietoja saa lisäksi
kerätä ja tallettaa poliisin henkilörekisteriin ja
muutoin käsitellä silloin, kun se on rekisteröidyn
oman turvallisuuden tai poliisin työturvallisuuden varmistamiseksi
välttämätöntä."
Henkilötietolain 11 ja 12 §:ssä säädetään
arkaluonteisten tietojen käsittelyn rajoituksista. Valiokunta
pitää asianmukaisena, että lakiehdotuksen
10 §:n 2 momentin nojalla henkilötietolain 11 §:n
1, 2 ja 4—6 kohdissa tarkoitettujen henkilötietojen
kerääminen ja tallettaminen poliisin henkilörekisteriin
sekä tietojen muu käsittely on mahdollista ainoastaan
silloin, kun se on — nyt säädettävän
lain soveltamisala samalla huomioon ottaen — poliisin yksittäisen
tehtävän suorittamiseksi välttämätöntä.
Henkilön terveydentilaa ja muita henkilötietolain
11 §:n 4 kohdassa tarkoitettuja tietoja saa lakiehdotuksen
10 §:n 2 momentin mukaan lisäksi kerätä ja tallettaa
poliisin henkilörekisteriin, kun se on rekisteröidyn
oman turvallisuuden tai poliisin työturvallisuuden vuoksi
välttämätöntä.
Valiokunta pitää onnistuneena omaksuttua sääntelytekniikkaa,
joka henkilön omaan tai poliisin työturvallisuuteen
liittyen ulottaa vaikutuksensa 2 §:n 2 momentin ohella
22 §:n 5 momenttiin ja 26 §:n 2 momenttiin. Henkilötietojen käsittelyn
"välttämättömyys"-edellytys
sisältää myös perustuslakivaliokunnan
lausunnossa pohditun "välittömyys"-kriteerin.
Yhteenvetona hallintovaliokunta katsoo, että henkilön
omaa turvallisuutta tai poliisin työturvallisuutta koskeva
sääntely on asianmukaista säilyttää hallituksen
esityksen mukaisessa muodossa lakiehdotuksen 2 §:n 2 momentissa,
22 §:n 5 momentissa ja 26 §:n 2 momentissa.
12 §. Yksittäiseen tehtävään
liittymättömien tietojen käsittely.
Pykälä koskee niin sanottujen vihjetietojen
käsittelyä. Perusteluissa todetaan, että vihjeluonteisiin
tietoihin tulisi liittää mahdollisuuksien mukaan
arvio tietojen antajan luotettavuudesta ja tietojen oikeellisuudesta.
Valiokunta ehdottaa perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten,
että kyseisiä arvioita koskeva sääntely
otetaan 12 §:n uuteen 2 momenttiin seuraavasti: "Tietoja
talletettaessa on niihin mahdollisuuksien mukaan liitettävä arvio
tietojen antajan luotettavuudesta ja tietojen oikeellisuudesta."
13 §. Poliisin tietojen saanti eräistä rekistereistä.
Pykälä sääntelee poliisin
tietojensaantioikeutta pykälässä tarkemmin
yksilöidyiltä viranomaisilta ja eräiltä muilta
tahoilta. Lainkohdasta puuttuu kuitenkin säännös,
jonka mukaan ennen teknisen käyttöyhteyden avaamista
poliisin on esitettävä selvitys siitä,
että tietojen suojauksesta huolehditaan asianmukaisesti.
Tällaisen vaatimuksen asettamista on perustuslakivaliokunnan
lausunnon mukaan pidettävä tarpeellisena muun
muassa siksi, että henkilörekisterin pitäjä voi
toimia henkilötietolain 32 §:ään
perustuvien velvoitteidensa mukaisesti.
Hallintovaliokunta huomauttaa lakiehdotuksen 1 §:stä ilmenevän,
että henkilötietojen käsittelyyn sovelletaan
muun muassa henkilötietolakia ja siten myös sen
32 §:n 1 momentissa tietojen suojaamisesta säädettyä.
Valiokunta ehdottaa kuitenkin tietojen suojaamisen korostamiseksi
13 §:ään lisättäväksi uuden
2 momentin seuraavasti: "Ennen tietojen luovuttamista poliisille
teknisen käyttöyhteyden avulla poliisin on esitettävä selvitys
tietojen suojauksesta henkilötietolain 32 §:n
1 momentissa tarkoitetulla tavalla."
14 §. Muiden viranomaisten tietojen luovuttaminen
poliisille suorakäyttöisesti tallettamalla tai konekielisessä muodossa
tallettamista varten.
Hallintovaliokunta ehdottaa, että vankeinhoitoviranomaisen
rangaistuslaitoksessa olevasta henkilöstä ottamat
henkilötuntomerkit talletetaan poliisiasiain tietojärjestelmän
tuntomerkkejä koskevaan tietoryhmään,
josta vankeinhoitolaitos voi niitä käyttää sille
säädetyn tehtävän hoitamisessa.
Valiokunnan ehdottamassa muodossa 14 §:n 1 momentin
1 kohta kuuluu seuraavasti: "1) oikeushallinto-, kriminaalihuolto-
ja vankeinhoitoviranomaiset sekä oikeusrekisterikeskus
etsintäkuuluttamiaan henkilöitä koskevia tietoja sekä vankeinhoitoviranomaiset
henkilötuntomerkkitietoja vapauteen kohdistuvaa rangaistusta
suorittavista tai suorittaneista henkilöistä;
".
Rajavartiolaitoksesta annetun lain (320/1999) 32 §:n
2 momenttia on muutettu 25 päivänä maaliskuuta
2001 voimaan tulleella lailla (240/2001) siten, että rajavartiolaitoksen
rajavalvontarekisteriin voidaan tallettaa myös muita kuin
viisumivelvollisia ulkomaalaisia koskevia tietoja. Tämän
vuoksi valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen 14 §:n 2 kohdasta
poistettavaksi sanan "viisumivelvollisia".
19 §. Tietojen luovuttaminen muille viranomaisille.
Pykälä sääntelee tietojen
luovuttamista poliisin henkilörekistereistä muille
viranomaisille.
Valiokunta ehdottaa 19 §:n 1 momentin 7 kohdan kirjoittamistavan
tarkistamista seuraavasti: "7) ulkoasiainministeriölle
ja Suomen edustustoille passin, viisumin taikka oleskelu- tai työlupaa
koskevien asioiden käsittelyä varten;"
Laki sakon täytäntöönpanosta
(672/2002) on tullut voimaan 1 päivänä lokakuuta
2002 (HE 218/2001 vp; LaVM
9/2002 vp). Kyseisen lain 19 §:n mukaan
oikeusrekisterikeskus etsintäkuuluttaa maksuvelvollisen,
jos vankeudeksi muunnettavissa olevaa sakkoa ei saada ulosottotoimin
perittyä hänen omaisuudestaan ja jos hänen olinpaikkansa
on tuntematon tai hänen voidaan olettaa pakoilevan perintätoimenpiteitä.
Vankeudeksi muunnettavissa olevaa sakkoa koskeva maksuvelvollisen
etsintäkuuluttaminen käsittää poliisimieheen
kohdistetun poliisin tietojärjestelmään
toimitetun kehotuksen periä maksuvelvollisen tavatessaan
kyseinen sakko tai haastaa maksuvelvollinen muuntorangaistuksen määräämistä koskevaan
oikeudenkäyntiin. Maksuvelvollisen kutsuu muuntorangaistukseen määräämistä koskevaan
oikeudenkäyntiin haastemieslain (505/1986)
1 tai 6 §:ssä mainittu virkamies antamallaan haasteella.
Sakon muuntorangaistuksen määrämistä koskevaan
oikeudenkäyntiin haastamisen voisivat siten tehdä nykyistä useammat
virkamiehet.
Edellisessä kappaleessa lausutun perusteella valiokunta
ehdottaa, että henkilötietojen käsittelystä poliisitoimessa
ehdotetun lain 19 §:n 1 momenttiin lisätään
11 kohta, jonka nojalla poliisi saisi luovuttaa poliisin henkilörekistereistä tietoja,
jotka ovat tarpeen muuntorangaistuksen määräämistä koskevaan
oikeudenkäyntiin haastamiselle oikeutetulle virkamiehelle
haastamista varten.
Lisäksi valiokunta ehdottaa edellä 13 §:n
kohdalla lausuttuun viitaten sääntelyn täydentämistä siten,
että ennen teknisen käyttöyhteyden avaamista
tietoja pyytävän viranomaisen on esitettävä poliisille
selvitys siitä, että tietojen suojauksesta huolehditaan
asianmukaisesti. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa
19 §:ään lisättäväksi uuden
3 momentin seuraavasti: "Ennen tietojen luovuttamista teknisen
käyttöyhteyden avulla on tietoja pyytävän
esitettävä selvitys tietojen suojauksesta henkilötietolain
32 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla."
22 §. Tietojen poistaminen poliisiasiain tietojärjestelmästä.
Lakiehdotuksen 22 §:n 1 momentin 9 kohdan mukaan poliisiasiain
tietojärjestelmän tutkinta- ja virka-avun tiedoista
rikosilmoitustiedot poistetaan yhden vuoden kuluttua epäillyn
rikoksen syyteoikeuden vanhentumisesta ja muut tiedot viiden vuoden
kuluttua ilmoituksen kirjaamisesta. Jos samassa rikosilmoituksessa
on useampia rikoksia, tiedot poistetaan yhden vuoden kuluttua törkeimmän
epäillyn rikoksen syyteoikeuden vanhentumisesta.
Rikoslain 48 luvun ympäristörikosten syyteoikeus
vanhenee edellä esitetystä poikkeavalla tavalla,
minkä vuoksi rikosilmoituksen eheyden säilyttämiseksi
valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen 22 §:n 1 momentin 9
kohdassa sanamuodon "törkeimmän epäillyn
rikoksen syyteoikeuden vanhentumisesta" muuttamista muotoon "viimeisimmän
epäillyn rikoksen syyteoikeuden vanhentumisesta".
Lakiehdotuksen 22 §:n 2 momentista ilmenee, että DNA-tietojen
poistamisesta säädetään pakkokeinolain
6 luvun 6 §:ssä. Hallituksen esityksessä laiksi
esitutkintalain ja pakkokeinolain sekä eräiden
näihin liittyvien lakien muuttamisesta (HE 52/2002
vp) ehdotetaan DNA-tunnisteiden poistamista koskevan sääntelyn
siirtämistä poliisin henkilörekistereistä annettuun
lakiin. Mainittuun hallituksen esitykseen liittyvään
lakivaliokunnan mietintöön (LaVM 31/2002
vp) viitaten hallintovaliokunta ehdottaa kyseisen sääntelyn
ottamista esillä olevan lakiehdotuksen 22 §:n
2 momenttiin.
Lisäksi valiokunta ehdottaa samalla 22 §:n
4 momentista poistettavaksi viittauksen saman pykälän
2 momenttiin.
Lakiehdotuksen 1 §:n mukaan henkilötietojen
käsittelyyn poliisitoimessa sovelletaan henkilötietolakia,
ellei tässä laissa toisin säädetä. Henkilötietolain
29 §:n mukaan rekisterinpitäjän on ilman
aiheetonta viivytystä poistettava rekisterissä oleva,
käsittelyn kannalta tarpeeton, puutteellinen tai vanhentunut
henkilötieto. Lakiehdotuksen 22 §:n 5 momentista
ilmenee, että henkilön tietoihin liitettyjen henkilöä koskevien hänen
omaan turvallisuuteensa tai poliisin työturvallisuuteen
liittyvien tietojen säilyttämisen tarpeellisuuden
tutkiminen tehdään viimeistään kolmen
vuoden kuluttua edellisestä tietojen tarpellisuuden tarkastamisesta
ja tietojen uudelleen tarkastamisesta tehtävästä merkinnästä. Tietojen
poistamista on arvioitava edellä 10 §:n kohdalla
käsitellyn "välttämättömyys"-edellytyksen
valossa.
24 §. Tietojen poistaminen epäiltyjen tietojärjestelmästä.
Tietojen poistaminen 24 §:ssä on kytketty
10 vuoden kulumiseen viimeisen tiedon merkitsemisestä.
Valiokunta ehdottaa sääntelyn täsmentämistä "viimeisen
tiedon"-käsitteen osalta siten, että kysymys on
viimeisen epäiltyä rikosta koskevan tiedon merkitsemisestä.
Valiokunnan ehdottamassa muodossa 24 § kuuluu seuraavasti:
"Epäiltyjen tietojärjestelmästä tiedot
poistetaan kymmenen vuoden kuluttua viimeisen epäiltyä rikosta
koskevan merkinnän tekemisestä".
26 §. Tietojen poistaminen muista henkilörekistereistä.
Valiokunta ehdottaa 26 §:n 1 momentin 2 kohdassa kirjoitusvirheen
korjaamista seuraavasti: "2) poliisiyksikön ja
useamman kuin yhden poliisiyksikön käyttöön
perustetuista henkilörekistereistä kymmenen vuoden
kuluttua rekisteröinnin aiheuttaneen teon, toimenpiteen
tai tapahtuman merkitsemisestä, jollei tietojen edelleen
säilyttäminen ole tutkinnallisen tai valvonnallisen
syyn vuoksi tarpeen
(poist.); tietojen edelleen
säilyttämisen tarpeellisuus tutkitaan viimeistään
kolmen vuoden kuluttua edellisestä tietojen tarpeellisuuden
tarkastamisesta, ja tietojen uudelleen tarkastamisesta tehdään
merkintä."
Lisäksi valiokunta viittaa 22 §:n 5 momentin kohdalla
lausutulla tavalla myös 26 §:n 2 momentin osalta
edellä ilmeneviin lakiehdotuksen 10 §:n perusteluihin.
37 §. Tietojen luovuttaminen Euroopan unionin jäsenvaltioiden
alueelle ja Euroopan talousalueelle.
Perustuslakivaliokunnan lausunnosta ilmenee, että tietojen
luovuttamista poliisin henkilörekistereistä ulkomaille
on arvioitava samoista lähtökohdista kuin kotimaassa
tapahtuvaa luovuttamista. Lakiehdotuksen 37 ja 40 §:n vain
yleisluonteisesti tietojen luovuttamisen tarkoituksen osoittavissa
säännöksissä tietojen luovuttamisen
edellytyksenä on, että tiedot ovat "tarpeen" johonkin
tarkoitukseen. Perustuslakivaliokunnan tulkintakäytännön
mukaan tällaisessa sääntelyssä edellytyksenä kuitenkin
tulee olla tietojen "välttämättömyys".
Lakiehdotuksen muuttaminen tällä tavoin on edellytys
sen käsittelemiselle tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.
Perustuslakivaliokunnan lausunnon johdosta hallintovaliokunta
ehdottaa 37 §:n 1—3 momentissa tietojen "tarpeellisuus"-kriteerin
muuttamista "välttämättömyys"-perusteeksi.
Lisäksi hallintovaliokunta ehdottaa — myös ulkomaille
luovutettavia tietoja koskevana — 37 §:n
loppuun lisättäväksi uuden 7 momentin seuraavasti:
"Ennen tietojen luovuttamista teknisen käyttöyhteyden
avulla tietoja pyytävän on esitettävä selvitys
tietojen suojauksesta henkilötietolain 32 §:n
1 momentissa tarkoitetulla tavalla. "
40 §. Tietojen muu luovuttaminen ulkomaille.
Edellä 37 §:n kohdalla lausuttuun viitaten
hallintovaliokunta ehdottaa 40 §:n 2 ja 3 momentin muuttamista
siten, että tietojen luovuttamiselle asetetaan "välttämättömyyttä"
koskeva edellytys hallituksen esityksessä olevan "tarpeellisuusvaatimuksen"
sijaan.
Koska lakiehdotuksen 40 § koskee pääosin tietojen
luovuttamista Euroopan unionin ja Euroopan talousalueen ulkopuolelle,
hallintovaliokunta kiinnittää perustuslakivaliokunnan
tavoin perustuslaista johtuen huomiota siihen, että henkilötietojen
luovuttamisen edellytyksenä on, että kolmannessa
maassa taataan riittävä tietosuojan taso, sekä siihen,
ettei tietojen luovuttaminen ole sallittua, jos niiden käyttämisen
vuoksi henkilöä uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus
tai muu ihmisarvoa loukkaava kohtelu.
45 §. Tarkastusoikeuden rajoittaminen.
Pykälässä säädetään
poliisin henkilörekisteriin merkittyjen tietojen tarkastusoikeuden
rajoituksista. Pykälän 2 momentti koskee tietosuojavaltuutetun
oikeutta tarkastaa tietojen lainmukaisuutta. Kyseisen 2 momentin
perustelujen mukaan tietojen lainmukaisuuden tarkastamisella ei
tarkoitettaisi niiden alkuperäisen hankkimisen lainmukaisuuden
tai tarkoituksenmukaisuuden, vaan niiden käsittelyn lainmukaisuuden
tarkastamista. Tällä perustelujen maininnalla
on saadun selvityksen mukaan tarkoitettu sitä, että esimerkiksi
kotietsinnällä saatujen tietojen käsittelyn
lainmukaisuutta tarkastaessaan tietosuojavaltuutetun tehtäviin
ei kuulu kotietsinnän lainmukaisuuden arvioiminen.
48 §. Tarkemmat säännökset,
määräykset ja ohjeet.
Pykälä koskee sanamuotonsa mukaan tarkempia
säännöksiä ja ohjeita, minkä vuoksi
maininta "määräyksistä" ehdotetaan
pykälän otsikosta poistettavaksi.
5. Laki yksityisistä turvallisuuspalveluista annetun
lain muuttamisesta
Lakialoitteeseen LA 173/2002 vp perustuvat muutosehdotukset.
Valiokunta ehdottaa, että yksityisistä turvallisuuspalveluista
annettuun lakiin (282/2002) lisätään
tässä yhteydessä lakialoitteessa LA
173/2002 vp ehdotetut säännökset,
joiden perusteella lupaviranomaisen tulee ilmoittaa vastaavaksi
hoitajaksi, vartijaksi sekä turvasuojaajaksi hyväksymisen
peruuttamisesta ja väliaikaisesta peruuttamisesta sekä vartija-
ja turvasuojaajakortin haltuunottamisesta vartioimis- tai turvasuojausliikkeelle,
jonka palveluksessa henkilö toimii. Sisäasiainministeriön
on myös ilmoitettava vartioimisliikeluvan peruuttamisesta
ja väliaikaisesta peruuttamisesta sekä varoituksen
antamisesta niille poliisilaitoksille, joiden toimialueella vartioimisliikkeellä on
toimipaikkoja.
Yksityisistä turvallisuuspalveluista annetun lain 16 §:n
1 momentin mukaan vartioimisliike saa teettää vartioimistehtäviä vain
sellaisella palveluksessaan olevalla, jonka hyväksyminen vartijaksi
on voimassa. Vastaavan kaltainen säännös
sisältyy hyväksymistä edellyttävien
turvasuojaustehtävien osalta lain 35 §:n 1 momenttiin.
Hyväksymisten peruuttamistoimenpiteiden kohteeksi joutuneet
henkilöt eivät saadun selvityksen mukaan yleensä ilmoita
hyväksymisten peruuttamisista työnantajille. Lakialoitteeseen sisältyvillä säännöksillä
pyritään
varmistumaan siitä, että vartioimis- tai turvasuojausliike
saa tiedon sen palveluksessa olevan vastaavan hoitajan, vartijan
tai turvasuojaajan hyväksymisen peruuttamisesta sekä vartija-
tai turvasuojaajakortin haltuunotosta. Myös varoituksen
antamisesta on edellä mainittu huomioon ottaen tarkoituksenmukaista
ilmoittaa vartijan työnantajana toimivalle vartioimis-
tai turvasuojausliikkeelle. Ilmoitusvelvollisuutta ei luonnollisestikaan ole
niissä käytännössä harvoin
esiintyvissä tapauksissa, joissa vartijaksi tai
turvasuojaajaksi hyväksytty ei toimi minkään
vartioimis- tai turvasuojausliikkeen palveluksessa.
Vartioimisliikeluvan peruuttamiseen liittyvällä sisäasiainministeriölle
asetettavalla ilmoitusvelvollisuudella pyritään
varmistumaan siitä, että paikallispoliisi saa
vartioimisliikkeiden toimipaikkojen kenttävalvonnasta vastaavana
viranomaisena tiedon vartioimisliikeluvan mahdollisesta peruuttamisesta
ja varoituksen antamisesta. Sisäasiainministeriölle
on jo asetettu vastaavan kaltainen ilmoitusvelvollisuus vartioimisliikeluvan
myöntämiseen liittyen yksityisistä turvallisuuspalveluista
annetun lain 6 §:ssä.
Edellä esitetyn perusteella valiokunta ehdottaa lakialoitteen LA
173/2002 vp mukaisesti yksityisistä turvallisuuspalveluista
annetun lain 46, 47, 48, 49 ja 50 §:n loppuun lisättäväksi
ilmoitusvelvollisuutta koskevat uudet momentit.
46 §. Vartioimisliikeluvan peruuttaminen.
Valiokunta ehdottaa 46 §:ään lisättäväksi
uuden 4 momentin seuraavasti: "Sisäasiainministeriön on
ilmoitettava vartioimisliikeluvan peruuttamisesta ja varoituksen
antamisesta niille poliisilaitoksille, joiden toimialueella vartioimisliikkeellä on
toimipaikkoja."
47 §. Vastaavaksi hoitajaksi hyväksymisen
peruuttaminen.
Valiokunta ehdottaa 47 §:ään lisättäväksi
uuden 4 momentin seuraavasti: "Sisäasiainministeriön
on ilmoitettava vastaavaksi hoitajaksi hyväksymisen peruuttamisesta
ja varoituksen antamisesta vartioimisliikkeelle, jonka palveluksessa
vastaava hoitaja toimii."
48 §. Vartijaksi ja turvasuojaajaksi hyväksymisen
peruuttaminen.
Valiokunta ehdottaa 48 §:ään
lisättäväksi uuden 4 momentin seuraavasti:
"Poliisilaitoksen on ilmoitettava vartijaksi tai turvasuojaajaksi
hyväksymisen peruuttamisesta ja varoituksen antamisesta
vartioimis- tai turvasuojausliikkeelle, jonka palveluksessa vartija
tai turvasuojaaja toimii."
49 §. Vartioimisliikeluvan ja vastaavaksi hoitajaksi
hyväksymisen väliaikainen peruuttaminen.
Valiokunta ehdottaa 49 §:ään lisättäväksi
uuden 3 momentin seuraavasti: "Sisäasiainministeriön on
ilmoitettava vartioimisliikeluvan väliaikaisesta peruuttamisesta
niille poliisilaitoksille, joiden toimialueella vartioimisliikkeellä on
toimipaikkoja, sekä vastaavaksi hoitajaksi hyväksymisen
väliaikaisesta peruuttamisesta vartioimisliikkeelle, jonka
palveluksessa vastaava hoitaja toimii."
50 §. Vartijaksi ja turvasuojaajaksi hyväksymisen
väliaikainen peruuttaminen.
Valiokunta ehdottaa 50 §:ään
lisättäväksi uuden 4 momentin seuraavasti:
"Poliisilaitoksen on ilmoitettava vartijaksi tai turvasuojaajaksi
hyväksymisen väliaikaisesta peruuttamisesta sekä vartija-
tai turvasuojaajakortin haltuun ottamisesta vartioimis- tai turvasuojausliikkeelle,
jonka palveluksessa vartija tai turvasuojaaja toimii. "
6. Laki turvallisuusselvityksistä annetun lain 8 §:n
muuttamisesta (Uusi)
8 §. Turvallisuusselvityksen tekeminen.
Turvallisuusselvityksistä annetun lain (177/2002)
8 §:n 1 momentin 1 kohdassa viitataan poliisin henkilörekistereistä annettuun
lakiin (509/1995). Tämän
vuoksi valiokunta ehdottaa hallituksen esitykseen sisältymättömän
turvallisuusselvityksistä annetun lain 8 §:n 1
momentin 1 kohdan muuttamista seuraavasti: "1) henkilötietojen
käsittelystä poliisitoimessa annetussa laissa
( / ) tarkoitettuun poliisiasiain tietojärjestelmään,
hallintoasiain tietojärjestelmään ja
suojelupoliisin toiminnalliseen tietojärjestelmään;".
2.—4. lakiehdotus
Valiokunta ehdottaa, että hallituksen esitykseen sisältyvät
2.—4. lakiehdotus hyväksytään
muuttamattomina.