Perustelut
Yleistä
Hallituksen esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
ulkoasiainministeriön ja sisäasiainministeriön
välisestä toimiala- ja tehtäväjaosta
koskien Suomen osallistumista siviilikriisinhallintaan, osallistumisen
edellyttämistä kotimaan valmiuksista sekä kriisinhallintaan
ulkomailla osallistuvan siviilihenkilöstön palvelussuhteeseen
liittyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista.
Esityksessä todetaan, että siviilikriisinhallinta
on käsitteenä laaja ja monitahoinen. Sen tyhjentävä määrittely
ei perustelujen mukaan ole käsiteltävänä olevassa
laissa tarkoituksenmukaista. Valiokunta pitää tätä lähtökohtaa
hyväksyttävänä ottaen huomioon,
että säädettävän lain keskeisenä tarkoituksena
on selkeyttää päätöksentekomenettelyä lähetettäessä asiantuntijoita kriisialueelle
ja määritellä siviilikriisinhallintatehtävissä työskentelevien
palvelussuhteen ehdot. Samalla valiokunta toteaa, että lain
tavoitteiden kautta siviilikriisinhallinta saa myös käsitteellistä sisältöä nimenomaan
hallituksen esitykseen sisältyvän lain kannalta.
Peruslähtökohdaltaan siviilikriisinhallintatoiminnassa
on kysymys konfliktiin tai uhkaavaan konfliktiin liittyvästä kriisitilanteesta.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa saamansa selvityksen perusteella,
että siviilikriisinhallinnalla ymmärretään
yleisemmin monitahoista konfliktien ehkäisemiseen ja konfliktista
aiheutuneiden seurausten korjaamiseen tähtäävää toimintaa.
Siviilikriisinhallinnalla tuetaan kriisialueiden kehitystä kohti
demokratiaa, oikeusvaltioperiaatteiden ja ihmisoikeuksien edistämistä ja
kunnioitusta, hyvää hallintoa sekä toimivaa
kansalaisyhteiskuntaa. Hallintovaliokunta yhtyy ulkoasiainvaliokunnan
esittämään siviilikriisinhallintaa koskevaan
luonnehdintaan.
Hallintovaliokunta toteaa ulkoasiainvaliokunnan tavoin, että siviilikriisinhallinnan
merkitys on korostunut konfliktien monimuotoisuuden vuoksi ja siviiliväestöä koskevien
seurannaisvaikutusten lisäännyttyä. Siviilikriisinhallinnalla
tuetaan asiantuntija-avulla ja muilla keinoilla kriisialueiden rauhanomaista
kehitystä. Sisällöltään
toiminta ulottuu kriisistä riippuen eri alojen tarkkailu-,
koulutus- ja neuvontatehtävistä poliisitoimen,
oikeushallinnon ja pelastustoimen tehtäviin sekä hallinnon,
infrastruktuurin ja peruspalvelujen käytännön
tehtävien hoitamiseen.
Hallintovaliokunta yhtyy myös ulkoasiainvaliokunnan
kantaan siitä, että siviilikriisinhallinta on
kiinteä osa kriisinhallintaa, mutta sillä on selkeä ero
sotilaalliseen kriisinhallintaan tai CIMIC-toimintaan. Kysymyksen
yksityiskohtaisemman tarkastelun osalta valiokunta viittaa ulkoasiainvaliokunnan
lausuntoon.
Hallituksen esityksen perusteluissa on käsitelty muun
muassa humanitaarista apua, kehitysyhteistyötä ja
rauhanturvaamista. Hallintovaliokunta pitää tällaista
informaatiota hyödyllisenä siitäkin huolimatta,
että esityksen sisältö on varsin rajattu.
Toimialajako
Hallituksen esityksen mukaan ulkoasiainministeriö käsittelee
vastaisuudessakin siviilihenkilöstön osallistumista
kriisinhallintaan koskevat asiat. Päätöksenteko
siviilihenkilöstön lähettämisestä kriisinhallintatehtäviin
on osa Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Sisällöllisesti ulkoasiainministeriö
päättää Suomen
osallistumisesta siviilikriisinhallintaoperaatioon, niistä tehtävistä,
joihin siviilihenkilöstöä lähetetään,
ja lähetettävän henkilöstön
määrästä. Myös siviilihenkilöstön
osallistumisesta kriisinhallintaan aiheutuvat kustannukset
rahoitetaan edelleen ulkoasiainministeriön määrärahamomentilta.
Sisäasiainministeriön tehtävänä on
käsitellä siviilihenkilöstön
kriisinhallintaan osallistumisen edellyttämiä kotimaan
valmiuksia koskevat asiat. Ministeriö käsittelee
myös siviilihenkilöstön lähettämistä kriisinhallintatehtäviin
koskevat asiat, kun on kysymys pelastustoimen alaan kuuluvan avun
antamisesta pelastuslain (468/2003)
49 §:n nojalla. Sisäasiainministeriön nykyinen
siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiuksien yhteensovittamistehtävä muuttuu
siten ylläpitämis- ja kehittämistehtäväksi.
Kotimaan valmiudet
Kotimaan valmiuksiin kuuluvat kriisinhallintaan ulkomaille lähetettävän
siviilihenkilöstön rekrytointivalmiudet, materiaaliset
ja logistiset valmiudet sekä siviilihenkilöstölle
kohdennetun kriisinhallintakoulutuksen järjestäminen.
Kotimaan valmiuksiin kuuluvat myös edellä mainittuihin
asiakokonaisuuksiin liittyvät valmistelun yhteensovittaminen
eri hallinnonaloilla sekä yhteistoiminta kansalaisjärjestöjen
kanssa mainittuihin asiakokonaisuuksiin kuuluvissa ylläpito- ja
kehittämistehtävissä.
Valiokunta tähdentää, että kotimaan
valmiuksien osalta on luotava sellainen rekrytointi- ja koulutusjärjestelmä,
että voidaan huolehtia tehokkaasta, myös kotimaan
tehtävien hoidon turvaavasta henkilöstösuunnittelusta.
Valiokunta tukee lisäksi Pelastusopiston toiminnan kehittämistä siviilikriisinhallintaan
liittyvässä koulutuksessa ja tutkimustyössä.
Laissa asetettavan yhteistoimintavelvoitteen mukaisesti koulutus- ja
tutkimustoimintaa tulee kehittää yhteistyössä kansalaisjärjestöjen
kanssa.
Palvelussuhteessa olevan oikeudet ja velvollisuudet
Hallituksen esityksen mukaan kriisinhallintaan osallistuvat
siviilihenkilöt olisivat niin sanotussa muussa julkisoikeudellisessa
palvelussuhteessa. Heidän oikeudellinen asemansa poikkeaisi
valtion virkasuhteesta siinä, että palvelussuhteeseen
otetaan tehtävän luonteen vuoksi vain määräajaksi.
Toinen ero valtion virkamiehen oikeudelliseen asemaan verrattuna
on siinä, että lakiehdotuksen mukaisen palvelussuhteen
ehdoista ei voida sopia virkaehtosopimuksin. Valiokunta pitää tätä ratkaisua
siviilikriisinhallintatehtävän luonne — mukaan
lukien tehtävissä työskentelevien asiantuntijaryhmien
erilaisuus — huomioon ottaen mahdollisena. Todettakoon
myös, että henkilöstö asetetaan
kriisinhallintaoperaation toimeenpanijan palvelukseen,
jolloin välitön ohjaus työskentelyolosuhteiden
järjestämiseksi on toiminnan luonteesta johtuen
sen toimeenpanijalla.
Valiokunta korostaa, että valtiotyönantajan intressissä on
huolehtia siitä, että palvelussuhteen ehdot ovat
kilpailukykyiset riittävän ammattitaitoisen ja
osaavan henkilöstön saamiseksi kyseisiin tehtäviin.
Valiokunta kiinnittää tässä kohdin
huomiota vielä siihen, että erikseen arvioidaan
virkaehtosopimusjärjestelmän käyttöön
ottamista, virkasuhteen muuttamista valtion virkasuhteeksi ja virkasuhteessa
noudatettavan erityislainsäädännön
kattavampaa soveltamista siviilikriisinhallinnan palvelussuhteisiin
sekä palvelussuhteen ehtojen kattavuutta verrattuna valtion
virkamiesten palvelussuhteen ehtoihin.
Asiantuntijarekisteri
Siviilikriisinhallintatehtäviin hakeutuminen tapahtuisi
edelleen vapaaehtoisesti. Esityksessä ehdotetaan perustettavaksi
asiantuntijarekisteri rekrytoinnin helpottamiseksi. Rekisterin luomista
perustellaan sekä valtiotyönantajan että tehtäviin
hakeutuvan henkilön näkökulmasta. Valiokunta
pitää rekisteriin ilmoittautumista tarkoituksenmukaisena
tapana hakeutua siviilikriisinhallintatehtäviin. Se ei
kuitenkaan ole ainoa tapa pyrkiä näihin tehtäviin.
Asiaintuntijarekisterin lähtökohtana on, että siviilikriisinhallintatehtäviin
haluava henkilö tallettaa itse laista ilmenevät
rekrytoinnin kannalta merkitykselliset tiedot rekisteriin. Esityksen
mukaan rekisterinpitäjänä toimiva sisäasiainministeriö ei
ole vastuussa tietojen oikeellisuudesta. Mikäli tiedoissa
ilmenee virheellisyyksiä, rekisterinpitäjä voi
kuitenkin ottaa yhteyden tiedot rekisteriin tallettaneeseen henkilöön
ja pyytää tätä tarkistamaan
tietonsa. Rekisterinpitäjä voi myös itse
tarkistaa rekisteröidyn suostumuksella tiedot hänen
ilmoittamastaan tietolähteestä.
Lopuksi
Hallintovaliokunta yhtyy lisäksi edellä lausuttua
täydentäen ulkoasiainvaliokunnan lausunnossa esitettyyn
koskien siviilikriisinhallinnan kehittämistä sekä siviilikriisinhallinnan
voimavaroja ja valmiuksia.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä muuttamattomina
tästä mietinnöstä ilmenevin
kannanotoin.