Perustelut
Yleistä
Hallituksen esityksen tarkoituksena on selkiyttää siviilikriisinhallintaoperaatioihin
osallistuvan henkilöstön oikeudellista asemaa
lisäämällä lainsäädäntöön
säännökset voimankäyttövälineiden
kantamisesta, voimakeinojen käytöstä ja hätävarjelutilanteista.
Siviilikriisinhallinnan alalla voimankäyttövälineiden
kantamisesta ja voimakeinojen käytöstä ei
ole Suomessa nykyisin nimenomaisesti säädetty.
Kansallisesti voimakeinoihin turvautuminen siviilikriisinhallintaoperaatioissa
on perustunut rikoslain 4 luvun yleisiin hätävarjelu-
ja pakkotilasäännöksiin. Kriisinhallinnan
toimintaympäristöt ja konfliktien luonne ovat
kuitenkin muuttuneet yhä vaativammiksi ja monimuotoisemmiksi.
Haasteita asettavat myös operaatioiden määrän
lisääntyminen, siviilikriisinhallintahenkilöstön
tehtäväkuvien erikoistuminen sekä erot
operaatioiden mandaateissa. Valiokunta pitää näin
ollen tarpeellisena, että siviilikriisinhallintaoperaatioihin
lähetettävien asiantuntijoiden toimivaltuuksia
ja oikeusasemaa koskevaa sääntelyä täsmennetään.
Esitys koskee ainoastaan ns. lähetettyjä asiantuntijoita,
jotka ovat julkisoikeudellisessa palvelussuhteessa valtioon. Säännöksiä ei
siten sovelleta sopimusperusteisiin asiantuntijoihin, jotka ovat
suoraan Euroopan unionin tai kansainvälisen järjestön palkkaamia
tai suoraan työsuhteessa kansainväliseen siviilikriisinhallintaoperaatioon.
Voimankäyttö ei suoranaisesti kuulu siviilikriisinhallintaan,
mutta yksittäinen siviiliasiantuntija saattaa joutua tehtävän
suorittamiseksi käyttämään voimakeinoja
siten kuin siviilikriisinhallinnasta ja siihen osallistumisesta
on EU:ssa, YK:ssa tai Etyjissä päätetty.
Voimakeinojen käytön perusteet määritellään
operaation mandaatissa. Siviilikriisinhallintaoperaatioiden operaatiosuunnitelmat
määrittävät kullekin asiantuntijaryhmälle sen
toimivaltuudet operaatiossa. Operaation mandaatti saattaa edellyttää varautumista
voimakeinojen käyttöön joissakin tehtävissä etenkin
poliisitoiminnan, tullin, vankeinhoidon ja rajavalvonnan alalla,
ja operaation ohjausasiakirjat saattavat edellyttää voimankäyttövälineiden
kantamista. Asiantuntijoiden oikeuksia ja velvollisuuksia operaatioissa
rajaa kuitenkin lähettäjävaltion kansallinen
lainsäädäntö.
Esityksen tarkoituksena on, että vain niillä Suomen
lähettämillä asiantuntijoilla, joilla
on voimankäyttövälineiden ja voimakeinojen
käyttöön riittävä koulutus
ja jotka voivat osoittaa ylläpitäneensä näitä taitoja,
on oikeus koulutustaan vastaavaan voimankäyttövälineiden
kantamiseen ja voimakeinojen käyttöön
siviilikriisinhallintaoperaatiossa Suomen kansallisen lainsäädännön
ja operaatioasiakirjojen sallimissa rajoissa. Ehdotuksen mukaan
nämä oikeudet voidaan vahvistaa vain poliisimiehille,
rajavartiomiehille sekä riittävän voimankäyttövälineiden ja
voimakeinojen käytön käyttökoulutuksen
saaneille tullimiehille ja Rikosseuraamuslaitoksen virkamiehille.
Valiokunta pitää tätä perusteltuna
ratkaisuna. Valtio työnantajana vahvistaa oikeudet asiantuntijan
nimittämisen yhteydessä, jos operaatioasiakirjojen
mukaan nämä oikeudet voidaan myöntää ja
ne arvioidaan tarkoituksenmukaisiksi. Tarvittaessa, esimerkiksi,
jos tilanne operaatiossa muuttuu tai asiantuntijan tehtävänkuva
muuttuu, voidaan harkita uudelleen, onko jollain asiantuntijalla
oikeus kantaa voimankäyttövälineitä tai
oikeus käyttää voimakeinoja.
Päätöksentekomenettely, joka koskee asiantuntijan
lähettämistä siviilikriisinhallintaoperaatioon,
ei esityksen mukaan muuttuisi.
Hallituksen esitykseen sisältyvät hätävarjelua
koskevat säännökset koskevat kaikkia
lähetettyjä asiantuntijoita. Operaatiossa työskentelevät
asiantuntijat ovat saaneet koulutusta toimia vaativissakin olosuhteissa
operaatiossa, ja voimankäyttövälineillä varustetut
asiantuntijat ovat saaneet niiden käyttöä koskevan
koulutuksen. Sen vuoksi asiantuntijoiden toimintaa hätävarjelutilanteessa
arvioitaessa on rikoslain lisäksi otettava huomioon koulutuksen
ja kokemuksen perusteella asetettavat vaatimukset, kuten esityksessä ehdotetaan.
Suomi on osallistunut jo varsin pitkään kansainväliseen
siviilikriisinhallintaan lähettämällä asiantuntijoita
erilaisiin siviilikriisinhallintaoperaatioihin. Hallintovaliokunta
tähdentää siviilikriisinhallintatyön
merkitystä. Esityksen perusteluissa siviilikriisinhallintaa
on luonnehdittu toiminnaksi, jolla pyritään yhteiskunnan
ydintoimintojen tai muiden perustoimintojen palauttamiseen ja näiden
vahvistamiseen lähettämällä kriisialueille
ulkopuolista ei-sotilaallista asiantuntija-apua. Valtioneuvoston
turvallisuuspoliittisen selonteon mukaan Suomen osallistumisessa
siviilikriisinhallintaan korostuvat myös jatkossa korkeatasoinen
poliisi-, oikeusvaltio-, rajavalvonta- sekä ihmisoikeus-
ja tasa-arvoasiantuntemus (VNS 6/2012 vp).
Hallintovaliokunta pitää kotimaan valmiuksien
kannalta tärkeänä, että koulutetun
henkilöstön saatavuudesta ja riittävistä voimavaroista
huolehditaan. Näitä seikkoja myös ulkoasiainvaliokunta
on korostanut eri yhteyksissä (esim. UaVM 1/2013
vp).
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta puoltaa lakiehdotusten
hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Siviilikriisinhallintalain mukaisessa palvelussuhteessa olevien
toimivaltuudet
Saadun selvityksen mukaan hallituksen esitykseen sisältyvillä lakiehdotuksilla
ei ole tarkoitus puuttua toimialakohtaisiin säännöksiin
virkamiesten toimivaltuuksista. Esityksen perusteluissa viitataan
poliisiasiantuntijoiden osalta poliisista annetun valtioneuvoston
asetuksen (1080/2013) 1 §:n
2 momenttiin, jonka mukaan poliisimiehiä ovat myös
siviilihenkilöstön osallistumisesta kriisinhallintaan
annetun lain perusteella poliisitehtäviin nimitetyt poliisimiehet. Esityksen
perusteluissa katsotaan säännöksen luovan
myös siviilikriisinhallintaoperaatioon lähetetylle
poliisiasiantuntijalle poliisimiehenä vastaavat oikeudet
ja velvollisuudet kuin poliisimiehellä on Suomessa. Hallituksen
esitykseen sisältyy myös lakiehdotus rajavartiolaitoksen hallinnosta
annetun lain 15 §:n muuttamisesta (2. lakiehdotus), jolla
on tarkoitus saattaa rajavartiomiesten asema vastaamaan poliisimiesten asemaa
näiden ollessa siviilihenkilöstön osallistumisesta
kriisinhallintaan annetussa laissa (1287/2004,
jäljempänä siviilikriisinhallintalaki)
tarkoitetussa julkisoikeudellisessa palvelussuhteessa.
Siviilikriisinhallintalain 2 §:n 1 momentin mukaan
tässä laissa säädetään
muun muassa kriisinhallintaan osallistuvan siviilihenkilöstön oikeuksista
ja velvollisuuksista. Lain 5 §:n 1 momentin mukaan kriisinhallintaan
ulkomailla osallistuva henkilöstö on määräaikaisessa
julkisoikeudellisessa palvelussuhteessa valtioon, jota
työnantajana edustaa pääsääntöisesti
Pelastusopisto. Siviilikriisinhallintalain mukaisessa palvelussuhteessa
olevan henkilöstön oikeuksista ja velvollisuuksista
on 5 §:n 2 momentin mukaan voimassa, mitä tässä laissa
säädetään. Lisäksi
valtion palveluksessa olevalle henkilölle on lain 7 §:n
1 momentin mukaan myönnettävä palkatonta
virkavapautta tai vapautusta työstä tässä laissa
tarkoitetun palvelussuhteen ajaksi.
Kun siviilikriisinhallintalakiin on nyt esitetty nimenomaiset
toimivaltaa määrittelevät 6 a ja 6 b §,
ne määrittävät tyhjentävästi
etenkin lain 5 §:n 2 momentti huomioon ottaen
siviilikriisinhallintatehtävissä olevan toimivaltuudet.
Mainitussa 6 a §:ssä mainitut virkanimikkeet eivät
sellaisinaan perusta henkilölle toimivaltaa, joka on tämän
lain mukaisessa palvelussuhteessa. Henkilö on lisäksi
virkavapaalla, jolloin hän vapautuu virkatehtäviensä suorittamisesta
eikä hän silloin voi käyttää tehtäviinsä kuuluvia
valtuuksia (esim. HE 57/1994 vp).
Hallintovaliokunta toteaa, että poliisivaltuuksien,
kuten muidenkin viranomaisten toimivaltuuksien, tulee myös
siviilikriisinhallintaoperaatioon osallistuvien osalta perustua
kaikilta osin lain tasoiseen sääntelyyn. Asetuksen
tasolla toimivaltaa ei voida määritellä.
Valiokunta katsoo, että poliisimies ei saa siviilikriisinhallintalain tyhjentävän
sääntelyn nojalla ulkomailla poliisimiehen valtuuksia,
ellei niitä ole laissa nimenomaisesti määritelty.
Sama koskee vastaavasti rajavartiomiestä sekä Tullin
ja Rikosseuraamusviraston virkamiestä. Näin ollen,
jotta edellä mainituilla siviilikriisinhallintalain mukaisessa palvelussuhteessa
olevilla henkilöillä olisi muuta toimivaltaa kuin
6 a ja 6 b §:ssä on voimakeinojen osalta ehdotettu,
on tarpeen täydentää 1. lakiehdotusta
nimenomaisella toimivaltuussäännöksellä.
Valiokunta ehdottaa säännöksen muotoilemista
siten, että siinä viitataan kunkin henkilöryhmän
osalta toimialakohtaiseen sääntelyyn vastaavalla
tavalla kuin voimakeinojen osalta on esitetty. Operaation mandaatti
ja operaatiosuunnitelma sekä edellyttävät
että määrittelevät toimivaltuuksien
alan ja puitteet kansainvälisinä asiakirjoina.
Sen vuoksi pykälään on välttämätöntä sisällyttää myös
säännös siitä, että lakiin
perustuvat toimivaltuudet rajautuvat operaatiokohtaisesti operaatioasiakirjojen
mukaan. (Uusi 6 a §)
Valiokunnan ehdotuksen seurauksena hallituksen esitykseen sisältyvän
1. lakiehdotuksen 6 a—6 c § siirtyy 6
b—6 d §:ksi. Samalla valiokunta on tehnyt 6 b §:ään
kirjoitustekniset korjaukset.
Esityksen perusteluista ilmenee, että YK edellyttää esimerkiksi
poliisimiesten kohdalla, että poliisimies on edelleen lähettävän
maan poliisimies, joka palaa poliisitehtäväänsä sopimuksen
päätyttyä. Siten asetuksen maininta siitä,
että poliisimiehiä ovat myös siviilikriisinhallintaoperaatioihin
nimitetyt poliisimiehet, on valiokunnan käsityksen mukaan
sinänsä merkityksellinen.
Rajavartiolaitoksen hallinnosta annetun lain 15 §:n
muuttaminen (2. lakiehdotus)
Rajavartiolaitosta koskeva lainsäädäntö poikkeaa
rakenteeltaan poliisilaista. Rajavartiomiehen toimivaltuuksista
säädetään rajavartiolaissa (578/2005).
Rajavartiolaitoksen hallinnosta annetussa laissa (577/2005)
säädetään muun muassa rajavartiomiehestä ja
rajavartiolaitoksen palveluksessa olevan virkamiehen erityisistä oikeuksista
ja velvollisuuksista. Edellä 1. lakiehdotukseen ehdottamastaan
toimivaltuussäännöksestä huolimatta
valiokunta pitää tässä yhteydessä tarkoituksenmukaisena
puoltaa 2. lakiehdotuksen hyväksymistä esitetyssä muodossaan. Sääntelyn
selkeyttämistä on mahdollista arvioida esimerkiksi
siviilikriisinhallintaa koskevan lainsäädännön
kehittämistyön yhteydessä.
Lainsäädännön kehittäminen
Marraskuussa 2014 valmistui ulkoasiainministeriön asettaman
työryhmän raportti kriisinhallintaan ja muuhun
kansainväliseen yhteistyöhön liittyvistä lainsäädännön
muutostarpeista. Sisäministeriön hallinnonalasta
raportissa todetaan muun muassa, että kun kysymys on sellaisesta poliisi-
tai rajavartioviranomaisten toimintaan kuuluvan kansainvälisen
avun antamista tai pyytämistä koskevasta tilanteesta,
jota ei ole säännelty EU-tasolla tai Suomea sitovissa
kansainvälisissä sopimuksissa, tulisi tarkastella
lainsäädäntöä muun
muassa päätöksentekomenettelystä,
vieraan valtion viranomaisten toimivaltuuksista, voimankäyttövälineistä ja
oikeudellisesta asemasta näiden toimiessa Suomen alueella
ja vastaavasti Suomen viranomaisten toimiessa ulkomailla. Saadun
selvityksen mukaan sisäministeriö käynnistää vuoden
2015 alussa laaja-alaisen esiselvityksen siviilikriisinhallintalain
muutostarpeista ja ajanmukaistamisesta. Esiselvityshankkeessa tarkastellaan
lain mukaista toimialajakoa, kotimaan valmiuksien määrittelyä sekä palvelussuhteen
tarkempia perusteluita ja tarkastellaan operaatioita strategisella
ja operatiivisella tasolla. Valiokunta katsoo, että sen
yhteydessä on mahdollista tarkastella lainsäädännön kehittämistä ja
selkeyttämistä myös nyt käsitellyiltä osin.