Perustelut
Esityksessä ehdotetuilla laeilla pannaan kansallisesti
täytäntöön direktiivi 2009/50/EY
kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä korkeaa
pätevyyttä vaativaa työtä varten,
jäljempänä erityisosaajadirektiivi. Direktiivillä pyritään
helpottamaan kolmansista maista tulevien erityisosaajien maahantuloa
ja liikkuvuutta unionin alueella. Kolmannen maan kansalaiselle,
joka täyttää direktiivissä säädetyt vähimmäispalkkatasoa
ja ammattipätevyyttä koskevat vaatimukset, myönnetään
nk. Euroopan unionin sininen kortti. Sinisellä kortilla
tarkoitetaan oleskelulupaa, joka oikeuttaa asumaan ja työskentelemään
jäsenvaltion alueella erityisosaajadirektiivin nojalla.
Ehdotetun ulkomaalaislain 81 b §:n
mukaan sinisen kortin myöntäminen edellyttää korkea-asteen
tutkinnolla osoitetun erityisen ammattipätevyyden lisäksi,
että hakijalla on vähintään vuoden
pituinen työsopimus tai sitova työtarjous
korkeaa pätevyyttä vaativaan työhön
ja että hänelle maksettava palkka on vähintään
1,5-kertainen keskimääräiseen suomalaiseen
bruttovuosipalkkaan verrattuna. Lisäksi oleskeluluvan myöntämisen
yleisten edellytysten tulee täyttyä.
Sinisen kortin myöntämiseen ei sovelleta työvoiman
saatavuusharkintaa. Muilta osin sinisen kortin myöntämiseen
sovelletaan voimassa olevan lain säännöksiä työntekijän
oleskeluluvasta. Valiokunta toteaa, että sinisen kortin
myöntäminen edellyttää siten
muun muassa selvitystä työnteon keskeisistä ehdoista
sekä vakuutusta siitä, että ehdot ovat
voimassa olevien säännösten ja asianomaisten
työehtosopimusten mukaisia tai että ne vastaavat
työmarkkinoilla vastaavissa tehtävissä työntekijöihin
noudatettavaa käytäntöä.
Valiokunta suhtautuu myönteisesti siihen, että kolmansista
maista tulevien erityisosaajien maahantuloa ja liikkuvuutta edistetään.
Esityksen perusteluissa esitetyn arvion mukaan sinisen kortin merkitys
ei ole Suomen kannalta ainakaan aluksi kovin suuri. Sinisen kortin
voidaan kuitenkin katsoa edistävän Euroopan asemaa
kilpailtaessa osaavasta työvoimasta sekä parantavan
työvoiman liikkuvuusmahdollisuuksia unionin sisällä.
Erityisosaajien maahanmuuttoa Suomeen on jo nykyisin kansallisesti
helpotettu, sillä voimassa oleva ulkomaalaislaki (301/2004)
sisältää kevyemmän oleskelulupamenettelyn
heidän osaltaan. Erityisosaajadirektiivin täytäntöönpano
on esityksessä pyritty toteuttamaan siten, ettei hankaloiteta
nykyistä, toimivaksi havaittua järjestelmää,
vaan luodaan rinnalle uusi, sinisen kortin haltijan status. Valiokunta
pitää esitettyä sääntelyratkaisua
perusteltuna ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta myös
toteaa, että sellaisille Suomeen työskentelemään
tuleville asiantuntijoille, jotka eivät täytä sinisen
kortin vaatimuksia, voidaan myöntää työntekijän
oleskelulupa tai muu oleskelulupa työntekoa varten.
Direktiivissä säädetään
myös sinisen kortin haltijoiden ja heidän perheenjäsentensä yhdenvertaisesta
kohtelusta oman maan kansalaisiin nähden, minkä vuoksi
ehdotetaan tarpeelliset muutokset yliopistolakiin (558/2009)
ja ammattikorkeakoululakiin (351/2003)
sekä sosiaaliturvaa ja julkista terveydenhuoltoa koskevaan
lainsäädäntöön. Sivistysvaliokunta
on pitänyt yliopistolakiin ja ammattikorkeakoululakiin
ehdotettuja muutoksia kannatettavina. Hallintovaliokunta pitää tärkeänä,
että sinisen kortin käyttöönotosta
kunnille aiheutuvien julkisen terveydenhuollon kustannusten samoin
kuin mahdollisista ammattikorkeakouluopinnoista aiheutuvien
kustannusten korvaamisesta huolehditaan. Saadun selvityksen mukaan
kysymys kunnille aiheutuvista terveydenhuoltokustannuksista on tarkoitus
ratkaista osana ns. potilasdirektiivin kansallista täytäntöönpanoa
koskevaa säädösvalmistelua.
Kunnat osallistuvat nykyisin ammattikorkeakoulujen perusrahoituksen
perusteena oleviin kustannuksiin myös ylempään
ammattikorkeakoulututkintoon johtavan vieraskielisen koulutuksen
osalta. Hallintovaliokunnan saaman arvion mukaan kunnille
tältä osin mahdollisesti aiheutuvat kustannukset
ovat erittäin vähäiset. Selvityksen mukaan
ammattikorkeakoulujen perusrahoituksen rahoitusvastuuta tullaan
hallituskaudella uudistamaan. Hallitusohjelman mukaan ammattikorkeakoulujen
rahoitusta ja hallintoa koskeva lainsäädäntö uudistetaan
ja vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään
kokonaan valtiolle.
Unionissa on parhaillaan valmisteltavana myös useita
muita, eri työntekijäryhmiä koskevia
sektorikohtaisia direktiivejä. Hallintovaliokunta yhtyy
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan käsitykseen
siitä, että direktiivit mahdollisesti voimaantullessaan
merkitsevät sitä, että eri työntekijäryhmiä koskevat
enenevässä määrin eri säännöt
ja sääntelystä tulee yhä monimutkaisempaa.
Lisäksi, kuten sinisen kortin yhteydessä direktiivin
edellyttämästä yhdenvertaisuusvaatimuksesta
johtuen, eri työntekijäryhmien oikeudet esimerkiksi
sosiaaliturvaan ja terveyspalveluihin voivat muodostua keskenään
erilaisiksi. Hallintovaliokunta korostaa sääntelyn
selkeyden ja johdonmukaisuuden merkitystä niin työskentelemään
tulevien työntekijöiden, heidän työnantajiensa
kuin asiaa käsittelevien viranomaistenkin näkökulmasta.
Sääntelyn yksinkertaistamiseen ja selkeyttämiseen
on valiokunnan mielestä aiheellista kiinnittää jatkossa
yhä enemmän huomiota.
Lopuksi valiokunta ehdottaa, että 1. lakiehdotuksen
81 b §:n 1 momenttiin sisältyvä kirjoitusvirhe
korjataan. Viittaus vähimmäispalkkatasoon tulisi
ilmaista muodossa "vähintään 1,5-kertainen
verrattuna keskimääräiseen palkansaajan
bruttopalkkaan".