KIRJALLINEN KYSYMYS 126/2006 vp
KK 126/2006 vp - Heidi Hautala /vihr ym.
Tarkistettu versio 2.0
Turkiseläinten kuljetukset
Eduskunnan puhemiehelle
Suomesta kuljetetaan vuosittain tuhansia kettuja siitoseläimiksi
Kiinaan. Maastamme lähti vuoden 2005 lopussa venäläisen
lentoyhtiön Aeroflotin kuljetus, jossa oli lastina 2 500
kettua. Kesällä 2005 vastaavan kuljetuksen lastausta
hoitaneiden työntekijöiden mukaan yli puolet ketuista kuoli
tuolloin matkan aikana. Ketut kärsivät epäinhimillisistä olosuhteista:
niitä oli pidetty ahtaissa häkeissä ja
hoito oli ollut puutteellista. Häkit oli kasattu päällekkäin,
ja alimpana olleet ketut olivat olleet ulosteista märkiä ja
likaisia, ja eläimistä lähtenyt haju
oli ollut kuvottava.
Suomen Turkiseläinten Kasvattajain Liitto ry on tehnyt
poliisille tutkintapyynnön Kiinaan suuntautuneista siitoskettulähetyksistä.
Liitto ja sen paikallisyhdistykset ovat tuominneet toiminnan ja
vaatineet maa- ja metsätalousministeriöltä ja
valvovilta eläinlääkäreiltä toimenpiteitä asiassa.
Eläinten kuljetusta koskevan asetuksen mukaan eläimen
hyvinvoinnista on huolehdittava kuljetuksen aikana antamalla vettä,
sopivaa ravintoa ja lepoa sopivin väliajoin. Kuljetusvälineen
on oltava niin tilava, että eläin voi seistä luonnollisessa
asennossa. Kuljetusvälineen lattialla on oltava
kuivikkeita eläinten eritteiden imeyttämiseen,
ellei niitä poisteta säännöllisesti. Eläimet
on sijoitettava kuljetusvälineeseen siten, että ne
eivät likaa toisiaan.
Eläinten kuljetusta koskevan asetuksen 31 §:n mukaan
virkaeläinlääkärin on tarkastettava Euroopan
yhteisön ulkopuoliseen valtioon kuljetettavat kotieläimet.
Siitoskettujen kuljetusten aikana tapahtuneisiin epäkohtiin
ei ole puututtu, sillä 31 § ei edellytä turkiseläinten
tarkastusta. Viranomaiset perustelevat toimintaansa vetoamalla siihen,
että myös elävien eläinten kaupan on
oltava vapaata. Jos kauppaa ei voi nykyisellä lainsäädännöllä estää,
valvontaa on silloin tehostettava. Moraalisen tuomion lisäksi
kaupankäynti tulee siten taloudellisesti kannattamattomaksi ja
tyrehtyy.
Liian pitkät ja olosuhteiltaan kurjat kuljetukset ovat
kärsimys eläimille, ja eläinten olosuhteet
vastaanottavissa maissa eivät vastaa suomalaisen eläinsuojelulainsäädännön
normistoa. Esimerkiksi Kiinasta saadun kuvamateriaalin perusteella
eläimet lopetetaan nuijimalla tai hakkaamalla maata vasten
kuoliaiksi tai nylkemällä ne elävältä.
Turkiseläimiä ei tulisikaan kuljettaa maihin,
joissa ei ole toimivaa eläinsuojelulainsäädäntöä.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitämme valtioneuvoston asianomaisen jäsenen
vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Kuinka maa- ja metsätalousministeriö aikoo
vaikuttaa siihen, että viranomaisvalvontaa lisätään
turkiseläinkuljetusten osalta ja
mihin tarvittaviin toimenpiteisiin ministeriö on
ryhtymässä, että myös turkiseläinkuljetukset
tulevat eläinsuojelulainsäädännön
piiriin ja että turkiseläinkuljetukset maihin,
joissa ei ole toimivaa eläinsuojelulainsäädäntöä,
kielletään?
Helsingissä 14 päivänä helmikuuta
2006
- Heidi Hautala /vihr
- Anni Sinnemäki /vihr
- Irina Krohn /vihr
- Jyrki Kasvi /vihr
- Kirsi Ojansuu /vihr
- Janina Andersson /vihr
- Tuija Brax /vihr
- Ulla Anttila /vihr
- Merikukka Forsius /vihr
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Heidi Hautalan /vihr ym. näin kuuluvan
kirjallisen kysymyksen KK 126/2006 vp:
Kuinka maa- ja metsätalousministeriö aikoo
vaikuttaa siihen, että viranomaisvalvontaa lisätään
turkiseläinkuljetusten osalta ja
mihin tarvittaviin toimenpiteisiin ministeriö on
ryhtymässä, että myös turkiseläinkuljetukset
tulevat eläinsuojelulainsäädännön
piiriin ja että turkiseläinkuljetukset maihin,
joissa ei ole toimivaa eläinsuojelulainsäädäntöä kielletään?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Eläinsuojelulain (247/1996)
29 §:n 1momentissa säädetään
eläinten kuljetuksen yleisistä periaatteista ja
eläinten kuljettamista koskevassa asetuksessa (491/1996)
säädetään eläinten
kuljettamiselle asetettavista yksityiskohtaisemmista vaatimuksista.
Eläinsuojelulakia sovelletaan kaikkiin eläimiin
ja asetusta eläinten kuljetuksesta sovelletaan elävien
selkärankaisten eläinten kuljetukseen. Turkiseläinten
kuljettaminen kuuluu näin ollen eläinsuojelulainsäädännön
piiriin. Eläinsuojelusäädökset
säätelevät eläinten kuljettamista
Suomessa myös silloin, kun kuljetus on menossa Euroopan
unionin toiseen jäsenvaltioon tai Euroopan yhteisön
ulkopuoliseen valtioon. Suomen viranomaisten tehtävänä on
valvoa eläinsuojelulaissa ja eläinten kuljetusta
koskevassa asetuksessa säädetyllä tavalla,
että Suomesta Kiinaan lähtevissä kettujen
kuljetuksissa noudatetaan lainsäädännössä asetettuja
vaatimuksia. Suomella ei kuitenkaan ole mahdollisuutta kieltää eläinten
kuljettamista sellaiseen valtioon, jonka eläinsuojelulainsäädäntö ei
ole yhtä hyvällä tasolla kuin oma lainsäädäntömme.
Kun eläinsuojeluviranomaiset saivat tiedon siitoskettujen
kuljetuksissa mahdollisesti havaituista epäkohdista, he
ryhtyivät heti toimenpiteisiin asian selvittämiseksi
ja antoivat tarvittaessa määräyksiä ja
kieltoja eläinsuojelusäädösten noudattamiseksi.
Maa- ja metsätalousministeriö on kehottanut alueellisia
ja paikallisia eläinsuojeluviranomaisia kiinnittämään
huomiota siitoskettujen kuljetusten säädösten
mukaisuuteen. Toukokuun 2006 alusta alkaen eläinsuojeluviranomaisten
ohjausta, neuvontaa ja opastusta pyritään tehostamaan
entisestään, kun uusi Elintarviketurvallisuusvirasto
Evira aloittaa toimintansa. Eviraan siirtyvät maa- ja metsätalousministeriön
elintarvike- ja terveysosaston operatiiviset tehtävät
ja toimeenpanotehtävät, jolloin myös eläinsuojelun
osalta syntyy uusi viranomaistaso lääninhallitusten
ja ministeriön väliin. Viraston tehtävänä eläinsuojelun
osalta tulee olemaan muun muassa eläinsuojeluvalvonnan
suunnittelu, ohjaus ja valvonta Suomessa ja yhteenvetojen laatiminen
näistä valvonnoista sekä eläinsuojelulainsäädäntöön
liittyvä ohjaus ja opastus kaikille sidosryhmille.
Helsingissä 21 päivänä maaliskuuta
2006
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 126/2006 rd undertecknat
av riksdagsledamot Heidi Hautala /gröna m.fl.:
På vilket sätt har jord- och skogsbruksministeriet
för avsikt att medverka till ökad övervakning
av pälsdjurstransporter från myndigheternas sida
och
vilka nödvändiga åtgärder
har ministeriet för avsikt att vidta för att också pälsdjurstransporter
skall omfattas av djurskyddslagstiftningen och pälsdjurstransporter
till länder utan fungerande djurskyddslagstiftning förbjudas?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
I 29 § 1 mom. i djurskyddslagen (247/1996)
ingår allmänna principer för transport
av djur och i förordningen om transport av djur (491/1996) finns
mer ingående krav i fråga om transport av djur.
Djurskyddslagen tillämpas på transport av alla
djur och förordningen om transport av djur på transport
av levande ryggradsdjur. Transport av pälsdjur omfattas
således av djurskyddslagstiftningen. Djurskyddsförfattningarna
reglerar transport av djur i Finland också när
en transport är på väg till en annan
medlemsstat inom Europeiska unionen eller till en stat
utanför Europeiska unionen. Det ingår i de finländska
myndigheternas uppgifter att i överensstämmelse
med djurskyddslagen och förordningen om transport av djur övervaka
att transporter av rävar från Finland till Kina
uppfyller kraven i vår lagstiftning. Däremot har
Finland inga möjligheter att förbjuda transport
av djur till stater vars djurskyddslagstiftning inte ligger på en
lika bra nivå som vår.
När djurskyddsmyndigheterna fick reda på att det
eventuellt förekom missförhållanden vid transporterna
av avelsrävar vidtog de omedelbart åtgärder
för att utreda frågan och meddelade i förekommande
fall föreskrifter och förbud för att djurskyddsförfattningarna
skulle följas. Jord- och skogsbruksministeriet har uppmanat
de regionala och lokala djurskyddsmyndigheterna att vara
uppmärksamma på att transporter av avelsrävar
följer de gällande författningarna. Från och
med maj 2006 är det meningen att djurskyddsmyndigheterna
skall effektivisera sin styrning, rådgivning och vägledning
i och med att det nya Livsmedelssäkerhetsverket Evira startar
sin verksamhet. De operativa och verkställande funktionerna
vid jord- och skogsbruksministeriets livsmedels- och hälsoavdelning
lyfts över till Livsmedelssäkerhetsverket. Därmed
får vi ett nytt myndighetsled inom djurskyddet mellan länsstyrelserna
och ministeriet. Inom djurskyddet skall Livsmedelssäkerhetsverket
bland annat ha hand om planering, styrning och övervakning
i Finland av tillsynen över djurskyddet. Verket skall också sammanställa
rapporter om övervakningen och tillsynen och ansvara för
styrning och vägledning angående djurskyddslagstiftningen för
alla intressegrupper.
Helsingfors den 21 mars 2006
Jord- och skogsbruksminister Juha Korkeaoja