KIRJALLINEN KYSYMYS 592/2006 vp
KK 592/2006 vp - Anni Sinnemäki /vihr ym.
Tarkistettu versio 2.0
Sipoonkorven kansallispuiston perustaminen
Eduskunnan puhemiehelle
Sipoonkorpi edustaa uusmaalaista metsäluontoa parhaimmillaan
ja on tärkeä virkistys- ja ulkoilualue pääkaupunkiseutulaisille.
Vaikka yhtenäisen arvokkaan luontoalueen merkitys on pääkaupunkiseudulle
suuntautuneen muuttoliikkeen vuoksi vain kasvanut, on Sipoonkorpi
ollut jatkuvasti asuntorakentamisen aiheuttaman paineen alla. Sipoonkorven
ja sen lähialueiden maankäytön suunnittelussa
on turvattava nyt ja jatkossa alueen säilyminen eheänä.
Asutusta on ohjattava kaavoituksella niin, että ekologisesti
tärkeät viheryhteydet mm. Östersundomin
lintualueelle säilyvät.
Suomen luonnonsuojeluliitto ja Natur och Miljö ovat
tehneet esityksen kansallispuiston perustamisesta Sipoonkorpeen.
Kokonaisuudessaan Sipoonkorpi on lähes 5 000 hehtaarin
laajuinen metsämanner, josta järjestöjen
ehdotuksessa on mukana 2 700 hehtaaria valtion ja kuntien omistamaa
maata. Suurin osa tästä alueesta on suojelun piirissä nytkin.
Keväällä Sipoonkorven valtionmaille päätettiin
perustaa 1 440 hehtaarin luonnonsuojelualue, jota ministeri
Enestam luonnehti ensiaskeleeksi alueen luonnonsuojeluratkaisun
löytämisessä.
Sipoonkorven eteläinen reuna on siinä osassa Sipoota,
jota Helsinki on ehdottanut liitettäväksi osaksi
pääkaupunkia. Helsingin hakemuksen käsittelyn
on arvioitu kestävän lausuntokierroksineen puoli
vuotta. Käsittelyn yhteydessä on odotettavissa
keskustelua Sipoonkorven suojelusta ja Helsingin kaavoitussuunnitelmista.
Helsinki on tunnustanut Sipoonkorven merkityksen seudullisena viheralueena
ja sitoutunut suuntaamaan metron linjausta ja alueen kaavoitusta
niin, etteivät Sipoonkorven suojelu tai viheryhteydet vaarannu.
Paras ratkaisu olisikin, että Sipoonkorven kansallispuiston
perustamisesta päätetään samanaikaisesti
alueliitoksen kanssa. Kansallispuiston perustaminen edellyttää neuvotteluita
kansallispuistoon liitettävistä maista. Keskeisimmät
kansallispuistohankkeen neuvottelukumppanit ovat samat kuin alueliitoshankkeen
osapuolet: valtio sekä maanomistajana että päätöksen
tekijänä, Helsingin ja Vantaan kaupungit sekä maanomistajina
että kansallispuiston sijaintikuntina ja Sipoon kunta kansallispuiston
suurimman osan sijaintikuntana. Sopiva aika näiden neuvotteluiden käymiselle
on alueliitosneuvotteluiden yhteydessä.
Kansallispuiston perustaminen alueliitoksesta päättämisen
yhteydessä olisi mielekästä myös siksi,
että silloin ratkaisut sekä alueen luonnonsuojelusta
että maankäytön suurista linjoista tehtäisiin
yhtäaikaisesti. Kokonaisuus olisi tasapainoinen sosiaalisesta,
taloudellisesta ja ympäristönäkökulmasta.
Kansallispuistopäätös myös todennäköisesti
lisäisi alueen nykyisten asukkaiden myötämielisyyttä alueliitosta
kohtaan, koska he voisivat olla varmoja, että heidän
lähivirkistysalueensa ja tärkeät metsänsä säilyvät
jatkossa koskemattomina.
Sipoonkorven suojelu on laajalti jaettu tavoite. Kokonaisratkaisun
aika on nyt, kun eteläisen Sipoon alueliitoksesta päätetään.
Hallituksen onkin välittömästi käynnistettävä neuvottelu
Sipoonkorven kansallispuiston perustamisesta.
Edellä olevan perusteella ja
eduskunnan työjärjestyksen 27 §:ään
viitaten esitämme asianomaisen ministerin vastattavaksi
seuraavan kysymyksen:
Miten hallitus aikoo edetä Sipoonkorven kansallispuiston
perustamisessa?
Helsingissä 11 päivänä heinäkuuta
2006
- Anni Sinnemäki /vihr
- Tuija Brax /vihr
- Osmo Soininvaara /vihr
Eduskunnan puhemiehelle
Eduskunnan työjärjestyksen
27 §:ssä mainitussa tarkoituksessa Te,
Herra puhemies, olette toimittanut asianomaisen ministerin vastattavaksi
kansanedustaja Anni Sinnemäen /vihr ym. näin
kuuluvan kirjallisen kysymyksen KK 592/2006 vp:
Miten hallitus aikoo edetä Sipoonkorven kansallispuiston
perustamisessa?
Vastauksena kysymykseen esitän seuraavaa:
Ympäristöministeriö on tietoinen
Helsingin hakemuksesta liittää Sipoonkorven seudun
alueita osaksi kasvavaa pääkaupunkiseutua. Tällä hetkellä on
vähintäänkin epävarmaa, että Helsingin kaupunginvaltuuston
päätös asiasta sekä itse hakemus
Sipoon alueiden liittämisestä Helsinkiin kestävät
oikeudellisen tarkastelun. Näin ollen on myös
ennenaikaista ennakoida osaliitosehdotukseen mahdollisesti liittyvien
ehtojen sisältöä. Mikäli osaliitos
kaikesta huolimatta toteutuisi, ministeriöllä ei
ole mitään sitä vastaan, että ehtoihin
kytkettäisiin velvoite tai tavoite Sipoonkorven metsämantereen
säilyttämisestä ja kehittämisestä luonnonsuojelun
ja kasvavan virkistyskäytön tarpeisiin. Sitä vastoin
kansallispuiston perustamista siihen mahdollisesti liittyvine maanhankintoineen
ja valtion hoitovelvoitteineen ministeriö ei pidä tarkoituksenmukaisena.
Sipoonkorpi on Nuuksion ja Meikon ohella yksi pääkaupunkiseudun
merkittävimmistä pirstoutumattomista metsäalueista,
niin sanotuista metsämantereista. Yli puolet noin 5 000
hehtaarin laajuisesta metsien, kallioiden ja pikkusoiden sekä purojen
kirjomasta metsäalueesta on valtion ja Helsingin ja Vantaan
kaupunkien omistuksessa. Suotuisat omistusolot sekä Sipoon
kunnan maankäyttöpolitiikka ovat tähän
mennessä olleet tae metsämantereen säilymiselle
rakentamattomana. Luonnonsuojelun kannalta merkittävimpien,
pääasiassa valtion omistuksessa olevien ydinalueiden
säilyttäminen rakentamisen ulkopuolella on sittemmin
turvattu liittämällä ne osaksi Suomen
Natura 2000 -verkostoa. Ympäristöministeriössä on
lisäksi valmisteilla asetus, jolla valtion omistamasta
1 440 hehtaarin laajuisesta alueesta muodostettaisiin luonnonsuojelualue.
Tämä olisi merkittävä edistysaskel
Sipoonkorven pitkään jatkuneessa suojelukeskustelussa.
Suomessa on tällä hetkellä 35 kansallispuistoa,
joista useat ovat melko tuoreita. Marraskuussa 2001 pidettiin eduskunnassa
ministeri Hassin johdolla eri intressitahojen yhteinen kansallispuistoseminaari,
jossa käsiteltiin siihen mennessä ympäristöministeriölle
jätetyt 15 kansallispuistoaloitetta. Kansallispuistoverkostoa
on sittemmin laajennettu seminaarin tulosten perusteella laaditun
ohjelman mukaisesti. Siihen nojautuen Keski-Suomeen on perustettu
Leivonmäen kansallispuisto ja Kymenlaaksoon Repoveden
kansallispuisto. Myös ohjelmassa esitetyt Pallas-Ounastunturin
ja Pyhätunturin kansallispuiston merkittävät
laajennukset on toteutettu istuvan hallituksen aikana. Selvitysalueiksi
jätettyjen saaristopuistojenkin osalta on edistytty. Satakunnan
liiton johdolla työskentelevä laajapohjainen projektiryhmä selvittää paraikaa
Selkämeren kansallispuiston perustamisedellytyksiä.
Mainittujen uusien kansallispuistojen perustaminen sekä aiempien
laajentaminen ovat perustuneet kansallispuistoverkoston puutteiden
korjaamiseen. Myös Selkämeren kansallispuisto
täyttäisi aukon saaristokansallispuistojemme verkostossa.
Sipoonkorpi ei sitä vastoin — kiistattomista luonnon-
ja virkistysarvoistaan huolimatta — tuo lisäarvoa
kansallispuistoverkostoomme. Ympäristöministeriö katsookin,
että olemassa olevan Nuuksion kansallispuiston lisäksi
ei pääkaupunkiseudulle ole tällä hetkellä tarpeen
eikä ole valtiontaloudellisia edellytyksiäkään
perustaa uusia kansallispuistoja. Ympäristöministeriö pitää tarkoituksenmukaisena
ja perusteltuna kohdentaa valtion luonnonsuojelualueiden hoidon
rahoitusta ja henkilöstövoimavaroja Nuuksion kansallispuiston
palveluiden edelleen kehittämiseen, luonnon ennallistamiseen
sekä ekologisen edustavuuden parantamiseen aluekokonaisuutta
laajentamalla.
Sipoonkorven metsämantereen säilyttäminen tulee
sekä strategisen sijaintinsa että virkistyspainotteisuutensa
vuoksi turvata ensi vaiheessa eriasteisella maankäytön
suunnittelulla, jolla asuntorakentaminen, liikenneverkot ja muu
tehostuva maankäyttö ohjataan pääsääntöisesti metsämantereen
ulkopuolelle. Eriasteisilla kaavamääräyksillä voidaan
Sipoonkorven alueelle osoittaa riittävät suojelu-
ja virkistysalueet, joiden toteuttaminen sekä kehittäminen
aikanaan lankeavat omistuspohjan ja käyttötarkoituksen mukaisesti
ennen kaikkea kuntien, mutta osin myös Uudenmaan ympäristökeskuksen
ja valtion vastuulle. Ministeriö pitää tärkeänä,
että Sipoonkorven seudun mahdollista asuntorakentamista
ym. kehittämistä ohjataan siten, että
metsämanner ei menetä sen ekologian kannalta tärkeitä yhteyksiä ulkopuolisiin
viheralueisiin. Ekologisten käytävien säilyttäminen,
erityisesti ns. itäisen Keskuspuiston turvaaminen ja kehittäminen,
on Sipoonkorven ja Helsingin keskustan läheisten luontoalueiden
elinvoimaisuuden ja lajivaihdon kannalta ensiarvoisen tärkeää.
Tämän suunnan viheralueisto olisi liitettävissä luontevasti
nykyiseen Helsinki-puistoon ja sittemmin pääkaupunkiseudun
kuntien yhteiseen kansalliseen kaupunkipuistoon.
Helsingissä 3 päivänä elokuuta
2006
Ympäristöministerin sijaisena
Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos
Till
riksdagens talman
I det syfte som anges i 27 § i
riksdagens arbetsordning har Ni, Herr talman, till den minister
som saken gäller översänt följande
skriftliga spörsmål SS 592/2006 rd undertecknat
av riksdagsledamot Anni Sinnemäki /gröna
m.fl.:
Hur kommer regeringen att gå till väga när
det gäller att grunda en nationalpark i Sibbo storskog?
Som svar på detta spörsmål
anför jag följande:
Miljöministeriet är medvetet om att Helsingfors stad
ansökt om att införliva en del av Sibbo storskog
med den växande huvudstadsregionen. För närvarande är
det minst sagt osäkert att Helsingfors stadsfullmäktiges
beslut och själva ansökan tål en juridisk
granskning. Därför är det också för tidigt
att spekulera om på vilka villkor som införlivningen
kunde ske. Ifall en delvis sammanslagning trots allt genomförs,
har ministeriet ingenting emot att det i villkoren ingår
en förpliktelse eller ett mål att bevara och utveckla
skogen på området med tanke på naturskyddet
och det ökade rekreationsbehovet. Däremot anser
ministeriet inte att det är motiverat att grunda en nationalpark
där. Det skulle eventuellt innebära att staten
måste skaffa mark och vårda området.
Vid sidan av Noux och Meiko är Sibbo storskog ett av
de viktigaste intakta skogsområdena, de s.k. skogskontinenterna,
i huvudstadsregionen. Över hälften av det ca 5 000
hektar stora området med skog, berg, små kärr
och bäckar ägs av staten samt Helsingfors stad
och Vanda stad. Detta kombinerat med Sibbo kommuns markanvändningspolitik
har hittills garanterat att skogskontinenten förblivit
obebyggd. För att de huvudsakligen statsägda innersta
delarna, som ur naturskyddssynvinkel är viktigast, inte
ska bli bebyggda har de tagits med i nätverket Natura 2000.
Miljöministeriet håller dessutom på att
bereda en förordning om att ett statsägt, 1 440
hektar stort område skall bli naturskyddsområde.
Det vore ett viktigt framsteg i den långdragna debatten
om att skydda Sibbo storskog.
Finland har för tillfället 35 nationalparker,
varav många är nyinrättade. I november
2001 hölls ett nationalparksseminarium i riksdagen under ledning
av minister Hassi. Vid seminariet, som var gemensamt för
olika intressegrupper, behandlades de 15 nationalparksinitiativ
som vid det laget hade lämnats till miljöministeriet.
Nätverket av nationalparker har därefter utvidgats enligt
ett program som bygger på resultaten av seminariet. Med
stöd av programmet har Leivonmäki nationalpark
inrättats i Mellersta Finland och Repovesi nationalpark
i Kymmenedalen. Under den sittande regeringen har också Pallas-Ounastunturi
och Pyhätunturi nationalparker, som ingick i programmet,
utvidgats betydligt. Även utredningarna om skärgårdsparker
har gått framåt. En bred projektgrupp som leds
av Satakunta förbund utreder för tillfället
förutsättningarna för att grunda en nationalpark
vid Bottenhavet. Nya nationalparker har inrättats och
gamla har utvidgats i syfte att avhjälpa bristerna i nätverket
av nationalparker. Också Bottenhavets nationalpark skulle
fylla ett tomrum i nätverket av nationalparker i vår
skärgård. Sibbo storskog för däremot
inte med sig något mervärde för nätverket av
nationalparker trots sina obestridliga natur- och rekreationsvärden.
Därför anser miljöministeriet att det
inte behövs nya nationalparker i huvudstadsregionen utöver
Noux nationalpark. Inte heller finns det statsekonomiska förutsättningar. Miljöministeriet
anser det vara ändamålsenligt och motiverat att
staten satsar på att finansiera vården av Noux
nationalpark samt avsätter personalresurser för
att förbättra servicen där, återställa
naturen och göra området ekologiskt representativt
genom att utvidga det.
Eftersom skogskontinenten Sibbo storskog är strategiskt
belägen och rekreationsinriktad, bör den i första
hand bevaras genom planering av markanvändningen på olika
nivåer så att bostäder, trafik och annan
effektiv markanvändning styrs bort från området.
Med hjälp av planbestämmelser på olika
nivåer kan tillräckliga skydds- och rekreationsområden
reserveras där. Utgående från ägarförhållandena
och ändamålet kommer då framför
allt kommunerna, men delvis också Nylands miljöcentral
och staten, att få ansvaret för att genomföra
och utveckla områdena. Ministeriet ser det som viktigt
att eventuellt bostadsbyggande och annan utveckling styrs på ett
sådant sätt att skogskontinenten inte mister sin ekologiskt
viktiga förbindelse med andra grönområden
i närheten. Det är ytterst viktigt att bevara
ekologiska korridorer som den s.k. östra Centralparken
för att naturområdena i Sibbo storskog och i närheten
av Helsingfors centrum skall förbli livskraftiga och artutbytet
tryggat. Grönområdena åt det hållet
kunde naturligt ingå i dagens Helsingforspark och senare
i en gemensam nationell stadspark i kommunerna i huvudstadsregionen.
Helsingfors den 3 augusti
2006
Miljöministerns ställföreträdare
Andra finansminister Ulla-Maj Wideroos