LAKIALOITE 121/2005
vp
LA 121/2005
vp - Ben Zyskowicz /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki opintotukilain 17 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa esitetään, että opiskelijan
vapaan tulon rajoja korotetaan kymmenellä prosentilla,
minkä jälkeen ne vuonna 2007 sidotaan elinkustannusindeksiin.
Opiskelijan, jolla on huollettavanaan alaikäisiä lapsia,
vapaan tulon rajaa korotetaan muita korkeammaksi.
PERUSTELUT
Nykyisessä opintotukijärjestelmässä jokaiselle opiskelijalle
lasketaan vapaa tulo eli vuosituloraja kalenterivuoden aikaisten
tukikuukausien ja tuettomien kuukausien lukumäärän
perusteella. Jos tulot ovat yhtä suuret tai pienemmät
kuin vapaan tulon määrä, tulot eivät
vaikuta opintorahaan tai asumislisään. Opiskelija
saa ansaita vapaasti tällä hetkellä 505
euroa opintotukikuukautta kohden ja 1 515 euroa jokaista
tuetonta kuukautta kohden.
Koska opintotuen taso ei riitä kattamaan opiskelijoiden
toimeentuloa, on opiskeluaikainen työssäkäynti
varsin yleistä. Kansaneläkelaitoksen (Kela) opiskelijatutkimuksen
(v. 2003) mukaan yli puolet opiskelijoista käy töissä lukukauden
aikana toimeentulonsa turvatakseen. Valtaosalla työtulot
täydentävät riittämätöntä opintotukea.
Elinkustannusten ja varsinkin vuokratason nousu on ajanut opiskelijat
taloudelliseen pattitilanteeseen, jonka vuoksi he usein
joutuvat rahoittamaan opintojaan käymällä töissä.
Työ on yleensä luonteeltaan kausittaista ja osapäiväistä,
jolloin tulorajan määritteleminen etukäteen aiheuttaa
ongelmia. Kela on suorittanut vuoden 2003 tulovalvonnan opintotukea
saavien opiskelijoiden kohdalta, ja sen mukaan 31 390
opiskelijan vuositulot ylittivät vuositulorajan.
Koska vapaan tulon raja on varsin alhainen, on opintotuen takaisinperintä todella
yleistä ja vaatii runsaasti aikaa opintotukiviranomaisilta ja
opiskelijoilta itseltään. Nostamalla tulorajaa voitaisiin
välttää ainakin osa takaisinperintätapauksista.
Nykyiset vapaan tulon rajat ovat tulleet voimaan vuonna 1998 ja
ovat vuosien kuluessa jääneet jälkeen
elinkustannusten ja palkkojen kehityksestä.
Jotta seitsemän vuotta sitten viimeksi korotetut vapaan
tulon rajat vastaisivat paremmin nykyisiä elinkustannuksia,
ehdotamme, että vapaan tulon rajoja korotetaan noin 10
prosentilla. Jatkossa ne vuonna 2007 sidotaan elinkustannusindeksiin,
jolloin ne pysyvät kustannuskehityksessä mukana.
Tulorajat olisivat 555 euroa niiltä kuukausilta, joilta
opiskelija nostaa opintotukea, ja 1 666 euroa työssäolokuukausilta.
Vaikka kokoomus kannustaa opiskelijoita opiskelemaan tehokkaasti,
haluamme myös mahdollistaa lasten saamisen opiskeluaikana. Nämä asiat
eivät ole ristiriidassa, kyse on lähinnä mahdollisuuksista
turvata toimeentulo. Nyt opiskelijat ovat työttömien
jälkeen suurin toimeentulo-ongelmista kärsivä väestöryhmä. Olisikin
perusteltua nostaa opiskelevan vanhemman vapaan tulon rajaa hieman
muita korkeam-maksi, koska perheen toimeentulosta vastaaminen vaatii
suurempia tuloja. Opiskelijan, jolla on yksi tai useampia huollettavia
lapsia, vapaan tulon raja olisi opintotukikuukautta kohden sata euroa
muita korkeampi eli 655 euroa ja työssäolokuukausilta
1 966 euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
opintotukilain 17 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 21 päivänä tammikuuta
1994 annetun opintotukilain (65/1994)
17 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laeissa 920/1997 ja 345/2004,
seuraavasti:
17 §
Opiskelijan omien tulojen vaikutus opintorahaan ja asumislisään
Opiskelijalla voi olla opintorahan lisäksi
muita veronalaisia tuloja ja toimeentulon turvaamiseen tarkoitettuja
apurahoja kalenterivuodessa määrä, jota
kutsutaan vapaaksi tuloksi. Opiskelijan, jolla on alaikäisiä huollettavia
lapsia, vapaan tulon raja on muita korkeampi. Ulkomaiseen opiskelijavaihtoon
tarkoitettuja opintotukea täydentäviä apurahoja
ei oteta huomioon. Vapaa tulo lasketaan siten, että opiskelijalla
voi olla tuloa:
1) 555 euroa jokaista kuukautta kohden, jolta hän
on saanut opintorahaa tai asumislisää;
2) 1 666 euroa jokaista kuukautta kohden, jolta hän
ei ole saanut opintorahaa tai asumislisää;
3) 655 euroa jokaista kuukautta kohden, jolta hän
on saanut opintorahaa tai asumislisää, jos hänellä on
huollettavia lapsia; sekä
4) 1 966 euroa jokaista kuukautta kohden, jolta hän
ei ole saanut opintorahaa tai asumislisää, jos
hänellä on huollettavia lapsia.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä elokuuta 2006.
_______________
Helsingissä 3 päivänä lokakuuta
2005
- Ben Zyskowicz /kok
- Eero Akaan-Penttilä /kok
- Sirpa Asko-Seljavaara /kok
- Kaarina Dromberg /kok
- Leena Harkimo /kok
- Pertti Hemmilä /kok
- Hanna-Leena Hemming /kok
- Anne Holmlund /kok
- Jyri Häkämies /kok
- Marjukka Karttunen /kok
- Jyrki Katainen /kok
- Jari Koskinen /kok
- Pekka Kuosmanen /kok
- Esko Kurvinen /kok
- Jere Lahti /kok
- Kalevi Lamminen /kok
- Jouko Laxell /kok
- Suvi Lindén /kok
- Marjo Matikainen-Kallström /kok
- Olli Nepponen /kok
- Tuija Nurmi /kok
- Heikki A. Ollila /kok
- Reijo Paajanen /kok
- Maija Perho /kok
- Lyly Rajala /kok
- Paula Risikko /kok
- Martin Saarikangas /kok
- Petri Salo /kok
- Sari Sarkomaa /kok
- Kimmo Sasi /kok
- Arto Satonen /kok
- Timo Seppälä /kok
- Juhani Sjöblom /kok
- Marja Tiura /kok
- Irja Tulonen /kok
- Raija Vahasalo /kok
- Jan Vapaavuori /kok
- Ahti Vielma /kok
- Jari Vilén /kok
- Lasse Virén /kok