PERUSTELUT
Vuoden 2003 alusta voimaan tulleessa apteekkimaksulain 1 a §:n
2 momentin 1 kohdassa säädetään,
että apteekkimaksua määrättäessä vähennetään
apteekin arvonlisäverottomasta liikevaihdosta "lääkelain
12 §:n 2 momentissa tarkoitetun sopimusvalmistuksen
myynnin arvo sekä sosiaali- ja terveydenhuollon laitoksille
tapahtuva lääkemyynti".
Asiaa koskevan hallituksen esityksen (HE 46/2002 vp)
yksityiskohtaisissa perusteluissa (apteekkimaksulain 1 a §)
todetaan, että "Ehdotuksen mukaan apteekkimaksun perusteena
olisi väestölle tapahtuva lääkkeiden
myynti". Tämän vuoksi apteekin liikevaihdosta
vähennetään mm. sosiaali- ja terveydenhuollolle
tapahtuvan lääkemyynnin osuus.
Lain soveltamisen yhteydessä ongelmaksi on muodostunut
se, miten ja missä määritellään
sosiaali- ja terveydenhuollon laitos.
Asiasta on saatu sosiaali- ja terveysministeriön
virkamiesten tulkintaohje ja sen mukaan Suomen Apteekkariliitto
(SAL) on ohjannut apteekkeja. SAL:n tulkinta on perustunut Lääkelaitoksen
määräyksessä 4/99 esitettyyn
lääketilauksen antamiseen oikeutettujen
tahojen määritelmään. Perusteluna
tälle tulkinnalle oli mm. se, että ko. lainmuutoksen
yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, että apteekkimaksun
perusteena on väestölle tapahtuva lääkkeiden myynti.
Lisäksi apteekin kannalta vähennykselle on oltava
selkeä ja käytännön kannalta
toteuttamiskelpoinen määritelmä. Lääketilauksen
tulee täyttää sekä lain perustelujen
että toiminnallisuuden vaatimukset.
Lääkelaitos antoi kuitenkin ohjeessaan 17/2002
(20.12.2002) tulkinnan, jonka mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon
laitoksia ovat potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 2 §:ssä,
sosiaalihuoltoasetuksen 11 §:ssä ja kehitysvammaisten
erityishuoltolaissa sekä päihdehuoltolaissa tarkoitetut
laitokset, ei kuitenkaan lääkärin tai
hammaslääkärin yksityisvastaanottotoiminta.
Terveydenhuollon laitokset rajattiin koskemaan ainoastaan sellaisia
yksiköitä, joissa on sairaansijoja.
Tulkintaansa Lääkelaitos perusteli viittaamalla
muun muassa potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (785/1992)
2 §:ssä olevaan terveydenhuollon
toimintayksikön määritelmään sekä yksityisestä terveydenhuollosta
annetun lain (152/1990) 2 §:n
mukaiseen terveydenhuollon palveluiden määritelmään.
Apteekkimaksulaki tai lääkelaki ei kumpikaan
valtuuta Lääkelaitosta antamaan tarkempia määräyksiä apteekkimaksun
vähennysten perusteista. Lääkelaitos
on näin ollen rajannut ilman lakiin perustuvaa valtuutusta
apteekkimaksuvähennyksen ulkopuolelle yksityiset lääkäriasemat
ja hammaslääkäriasemat sekä työterveyshuollon.
Samoin vaatimus laitoksen sairaansijoista on lakiin perustumaton.
Sosiaali- ja terveysministeriön määräyskokoelmaan
kuuluvassa julkaisussa 1999:81 (Perusteet avo- ja laitoshoidon määrittelemiseksi)
todetaan,
että "lainsäädäntöön
perustuen sosiaali- ja terveysministeriö määrää ne
perusteet, joiden mukaan ratkaistaan, milloin kunnan järjestämät
sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ovat laitoshoitoa". Soveltamisala
ei liity apteekkimaksulain tarkoittamaan sosiaali- ja terveydenhuollon
laitoksen määritelmään, mutta
sen perusteella voidaan todeta, että apteekkimaksulaissa
tarkoitetun sosiaali- ja terveydenhuollon laitoksen määritelmän
voisi antaa vain sosiaali- ja terveysministeriö.
Lisäksi on otettava huomioon, että määritelmällä on
suora heijastusvaikutus valtioneuvoston asetukseen lääketaksasta
(1087/2002), jonka 4 §:ssä todetaan,
että apteekki voi antaa päättämänsä alennuksen
sosiaali- ja terveydenhuollon laitoksille. Lääkelaitoksen
kannan perusteella yksityisille lääkäri-
ja hammaslääkäriasemille tai työterveyshuollolle
alennuksia ei näin ollen voisi antaa.
Lääkelaitoksen tulkinta on ristiriidassa myös aikaisemman
oikeuskäytännön suhteen. KHO on antanut
useita mm. laitos-sanan määrittelyyn liittyviä ennakkopäätöksiä (esim.
taltiot 4069, 5766, 3430, 4481), jotka ovat ristiriidassa lääkelaitoksen
suppeamman tulkinnan kanssa.
Jos sairaala-apteekki hyväksytään
terveydenhuollon laitokseksi, tulisi sellaiseksi hyväksyä myös
yksityinen apteekki. Siten apteekkien välinen raaka-ainekauppa
sekä lääkekauppa tulisi myös
hyväksyä vähennyksen piiriin. Apteekkimaksulakiin
tehtävän muutoksen yhteydessä olisi perusteluissa
selkeästi todettava, että apteekit ja sairaala-apteekit
ovat ao. lainkohdassa tarkoitettuja terveydenhuollon toimintayksiköitä.
Asia tulee korjata siten, että lakiin tulee hallituksen
esityksessä todettu selkeä peruste, jonka mukaan
apteekkimaksun perusteena on apteekista väestölle
tapahtuva lääkemyynti.
Apteekkimaksua ei sen sijaan peritä myynnistä sosiaali-
ja terveydenhuollon laitoksille ja toimintayksiköille.
Tähän ryhmään kuuluvat myös apteekit
ja sairaala-apteekit sekä yksityiset sosiaali-
ja terveyspalvelujen tuottajat.