LAKIALOITE 137/2001
vp
LA 137/2001
vp - Maria Kaisa Aula /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki arvonlisäverolain muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Lakialoitteessa ehdotetaan arvonlisäverolain 3 §:n
tarkoittaman arvonlisäverovapaan toiminnan 50 000
markan alarajan joustavoittamista ns. perusvähennysmallilla.
PERUSTELUT
Suomen talous nojautuu ratkaisevalta osin pienyritystoimintaan.
Pienyrittäjän toimintaa vaikeuttaa kuitenkin Euroopan
korkeimpiin kuuluva arvonlisäverokanta. Monet yritykset
eivät riittävästi pysty myymään
palveluita, koska ne maksavat liikaa, ja näin arvonlisäverosta
muodostuu monille pienyrityksille tuntuva rasite.
Pienyrittäjien menestyminen on Suomelle kohtalonkysymys.
Talouskasvun hidastuessa on entistä tärkeämpää tehdä pikaisia
toimenpiteitä yrittäjyyden ja omatoimisuuden voimistamiseksi.
Yksi konkreettinen pienyrittäjien asemaa parantava toimenpide
on joustavoittaa nykyistä 50 000 markan arvonlisäveron
alarajaa.
Suomessa on hallinnollisista syistä vapautettu arvonlisäverosta
vähäinen toiminta, jonka liikevaihto ei ylitä 50 000
markkaa. Rajan ylittyessä veroa on suoritettava myös
siitä myynnin osasta, joka jää alle 50 000
markan rajan. Veron ulkopuolelle jäävän
toiminnan määrittely markkamääräisen
rajan avulla aiheuttaa vähäistenkin muutosten
seurauksena jyrkkiä veroseuraamuksia. Jyrkät rajat
aiheuttavat myös kilpailuongelmia aloilla, joilla on sekä verollisia
että verottomia tuotteita kuluttajille myyviä yrittäjiä.
Suomen Yrittäjien selvityksen mukaan pienyrittäjällä on
voimakkaat kannustimet jäädyttää liikevaihtonsa
49 999 markkaan, ellei hänellä ole mahdollisuutta
kasvattaa samalla liikevaihtoa 150 000 markkaa suuremmaksi.
Perheellisen yrittäjän tulisi kasvattaa liikevaihtonsa
vastaavasti 200 000 markkaan. Syynä on arvonlisäveroasteen
jyrkkä porrastus toiminnan muuttuessa verolliseksi.
Suomen Yrittäjät -järjestö on
esittänyt joustamattoman 50 000 markan alarajan
ongelman ratkaisemiseksi perusvähennysmallia. Määrältään 20 000
markan vähennys pienenisi liukuvasti tilitettävän
veron kasvaessa. Perusvähennystä voitaisiin tekniikaltaan
verrata kunnalliseen ansiotulovähennykseen.
Aloitteessa ehdotettua toimenpidettä on selvitetty
mm. kauppa- ja teollisuusministeriön asettaman selvitysmiehen
Raimo Harjusen raportissa. KTM onkin tehnyt asiasta aloitteen valtiovarainministeriölle.
Viimeisimmät tiedot kertovat uusien yrittäjien
määrän kääntyneen Suomessa
laskuun. Tarvitaan tehokkaita toimenpiteitä yrittäjyyden
ja erityisesti itsensä työllistämisen
edellytysten vahvistamiseksi. Aloitteessa esitetty arvonlisäveron
alarajan joustavoittaminen olisi yksi yrittäjien kipeästi
kaipaama toimenpide.
Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan 1.7.2002. Suomen Yrittäjien
laskelmien pohjalta aloitteen nettokustannusvaikutus olisi noin
190 miljoonaa markkaa vuonna 2002.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
arvonlisäverolain muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään 30 päivänä joulukuuta
1993 annettuun arvonlisäverolakiin (1501/1993)
uusi 3 a § ja sen edelle uusi väliotsikko,
seuraavasti:
Perusvähennys
3 a §
Myyjä voi vähentää arvonlisäverolain
nojalla tilitettävästä verosta arvonlisäverotuksen
perusvähennyksen. Perusvähennys lasketaan tämän lain
nojalla verollisten myyntien veron ja suoritettuihin hankintoihin
sisältyvän vähennyskelpoisen veron perusteella.
Perusvähennyksen määrä on
3 362 euroa. Vähennys pienenee verollisten myyntien
perusteella laskettavan veron ja hankintoihin sisältyvän vähennyskelpoisen
veron erotuksen perusteella. Vähennys pienenee määrällä,
joka on 50 prosenttia myyntien perusteella laskettavan veron ja hankintoihin
sisältyvän veron erotuksesta.
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä heinäkuuta
2002.
_______________
Helsingissä 23 päivänä lokakuuta
2001
- Maria Kaisa Aula /kesk
- Olavi Ala-Nissilä /kesk
- Anu Vehviläinen /kesk
- Jukka Vihriälä /kesk
- Antti Rantakangas /kesk
- Mauri Pekkarinen /kesk