LAKIALOITE 140/2007 vp

LA 140/2007 vp - Pentti Tiusanen /vas ym.

Tarkistettu versio 2.1

Laki ajoneuvoverolain 28 §:n ja autoverolain muuttamisesta

Eduskunnalle

Aloitteessa ehdotetaan säädettäväksi autoverolakiin verokannustin, jolla tuettaisiin pienhiukkaspäästöjen vähentämistä dieselajoneuvoissa hiukkassuodattimien avulla. Aloitteessa ehdotetaan, että autoveroa alennettaisiin yhdellä kymmenesosalla, jos autoon on asennettu Euro 5 -normin päästörajat täyttävä hiukkassuodatin. Esimerkiksi, jos autovero on luokkaa 20 % auton verollisesta hinnasta, yhden kymmenesosan alennus merkitsee, että autovero on 18 %.

Nyt voimassa oleva tyyppihyväksyttävien henkilöautojen hiukkaspäästöraja on direktiivin (98/69/EY) määrittämässä testissä 0,025 g/km (ns. Euro 4 -normi). Seuraavan sovellettavan Euro 5 -normin mukainen raja on 0,005 g/km. Euro 5 -normin soveltaminen alkaa tavallisten henkilöautojen uusille tyyppihyväksynnöille 1 päivästä syyskuuta 2009 lukien.

Yhteisösäädökset ajoneuvojen tyyppihyväksyntävaatimuksista edellyttävät markkinoille saatettavien ajoneuvojen täyttävän päästöjen osalta tyyppihyväksyntädirektiivin päästöjä koskevan aladirektiivin päästömääräykset. Määräyksissä asetetaan raja-arvot päästömäärille, ei teknisiä toteutusratkaisuja. EU:n säädökset eivät salli kansallisia poikkeuksia tyyppihyväksyntävaatimuksiin, koska niitä pidettäisiin kaupan esteinä.

Lisäksi ehdotamme, että Euro 5 -normin mukaiset hiukkassuodattimet säädetään pakollisiksi 1.9.2009 lukien.

Käytettävissä oleva edistynein tekniikka pienhiukkasten suodatuksessa dieselkäyttöisissä autoissa perustuu DPF-tekniikkaan, mikä suodattaa hiukkaspäästöistä jopa yli 90 %. Hiukkaset ovat pääasiassa nokea.

Kaupunki-ilmassa on kaasujen lisäksi kiinteitä yhdisteitä, hiukkasia. Pienhiukkasilla tarkoi-tetaan ilmassa leijuvia hiukkasia, joiden halkaisija on alle 2,5 mikrometriä (PM 2.5). Yleisesti puhutaan myös PM 0.1:stä ja PM 10:stä, joilla tarkoitetaan alle 0,1 mikrometrin (ultrapienet hiukkaset) ja alle 10 mikrometrin (karkeat hiukkaset) kokoisia hiukkasia. Pienhiukkasia muodostuu mm. energiantuotannossa ja liikenteessä palamisen yhteydessä. Pienhiukkasista varsinkin kertymä- eli akkumulaatiohiukkaset (läpimitta 0.1—1.0 µm) pysyvät ilmakehässä viikkoja ja voivat siten levitä tuulen mukana satoja tai tuhansia kilometrejä. (Eri bussitekniikoiden vaikutus pienhiukkasten aiheuttamaan kuolleisuuteen pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Sosiaali- ja terveysministeriön monisteita 2004:1)

Yli puolet Suomen pienhiukkaspitoisuudesta aiheutuu kaukokulkeumasta Länsi- ja Keski-Euroopasta, Baltian maista ja Venäjältä (Pakkanen ym. 2001, Vallius ym. 2003). Liikenteessä keskeinen pienhiukkasten lähde ovat dieselajoneuvot, joiden pienhiukkaspäästöt vähentyvät lähivuosina merkittävästi parantuneen suodatintekniikan tai uusien polttoaineiden ansiosta (STM 2004). Korkeimmat pienhiukkaspitoisuudet olivat suurten liikenneväylien läheisyydessä: Kehä I, Hämeenlinnanväylä, Tuusulanväylä, Länsiväylä ja Turunväylä (Väestön altistuminen ilmansaasteille pääkaupunkiseudulla. YTV 2007).

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta hyväksyy seuraavat lakiehdotukset:

1.

Laki

ajoneuvoverolain 28 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

lisätään 11 päivänä joulukuuta 2002 annetun ajoneuvolain (1090/2002) 28 §:ään uusi 2 momentti seuraavasti:

28 §

Haitallisten päästöjen ja energiankulutuksen rajoittaminen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Liikenteessä käyttöön otettavan dieselkäyttöisen ajoneuvon korkein sallittu hiukkaspitoisuusraja on 0,005 g/km, ja kaikkiin uusiin dieselkäyttöisiin ajoneuvoihin tulee asentaa tätä suodatustehokkuutta vastaava hiukkassuodatin tai vastaava muu teknologia.

_______________

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä syyskuuta 2009.

Lain 28 §:n 2 momentin säännöstä sovelletaan lain voimaantulon jälkeen rekisteröityihin uusiin dieselkäyttöisiin ajoneuvoihin.

_______________

2.

Laki

autoverolain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 29 päivänä joulukuuta 1994 annetun autoverolain (1482/1994) 5 a §:n 1 momentti, 6 §:n 1 momentti ja 6 a §:n 2 momentti, sellaisina kuin ne ovat laissa 1292/2007, seuraavasti:

5 a §

Henkilöautosta, jonka oma massa on alle 4 500 kilogrammaa, suoritettava vero on liitteenä olevan verotaulukon mukainen prosenttiosuus auton verotusarvosta. Veroprosentti määräytyy niiden auton yhdistettyä kulutusta vastaavien hiilidioksidipäästöjen perusteella, jotka on merkitty tai pitäisi merkitä ajoneuvoliikennerekisteriin auton teknisiin tietoihin. Yhteisön asetukseen (EY) N:o 715/2007 sisältyvän Euro 5 -normin hiukkaspäästöille asettaman raja-arvon mukaan tai sen alittavien ajoneuvojen veroprosenttia alennetaan yhdellä kymmenesosalla liitteenä olevan taulukon prosenteista.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

6 §

Uutena tai vuoden 2002 jälkeen valmistetun, käytettynä verotettavan linja-auton, jonka oma massa on alle 1 875 kilogrammaa, vero on 26 prosenttia auton verotusarvosta. Yhteisön asetukseen (EY) N:o 715/2007 sisältyvän Euro 5 -normin hiukkaspäästöille asettaman raja-arvon mukaan tai sen alittavien ajoneuvojen veroprosenttia alennetaan yhdellä kymmenesosalla liitteenä olevan taulukon prosenteista.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

6 a §

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tullihallitus vahvistaa veron osuudet julkaisemassaan taulukossa. Taulukon mukaista veron osuutta sovelletaan verotuksiin, jotka tulevat vireille sen jälkeen, kun 14 päivää on kulunut taulukon julkaisemisesta. Taulukon mukaista veron osuutta voidaan kuitenkin soveltaa sen julkaisemispäivästä lukien, jos taulukon mukainen veron osuus on pienempi kuin 3 momentin mukaan laskettavan veron osuus. Yhteisön asetukseen (EY) N:o 715/2007 sisältyvän Euro 5 -normin hiukkaspäästöille asettaman raja-arvon mukaan tai sen alittavien ajoneuvojen veroprosenttia alennetaan yhdellä kymmenesosalla liitteenä olevan taulukon prosenteista.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

_______________

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .

_______________

Helsingissä 20 päivänä joulukuuta 2007

  • Pentti Tiusanen /vas
  • Annika Lapintie /vas
  • Martti Korhonen /vas
  • Veijo Puhjo /vas
  • Jyrki Yrttiaho /vas
  • Markus Mustajärvi /vas
  • Matti Kauppila /vas
  • Esko-Juhani Tennilä /vas
  • Mikko Kuoppa /vas
  • Erkki Virtanen /vas
  • Minna Sirnö /vas
  • Merja Kyllönen /vas
  • Paavo Arhinmäki /vas
  • Jaakko Laakso /vas
  • Matti Kangas /vas