LAKIALOITE 178/2002
vp
LA 178/2002
vp - Päivi Räsänen /kd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki alkoholilain 14 ja 21 d §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Aloitteen tarkoituksena on poistaa oluen ja siiderin vähittäismyynti
huoltoasemilta. Alkoholi ja autoilu eivät kuulu yhteen.
Huoltoasemat ovat autojen huoltamista sekä matkustajien
virkistymistä ja lepoa varten, ja tähän
yhteyteen alkoholin myynti soveltuu erittäin huonosti.
Se antaa ristiriitaisen viestin, kun toisaalta rattijuopumusta pyritään
monin toimin ja kampanjoin ehkäisemään
ja torjumaan. Aloitteen tarkoituksena on myös antaa viranomaisille
keinot puuttua alkoholin anniskeluun huoltoasemilla tapauksissa,
joissa he katsovat sen liikenneturvallisuuden kannalta tarpeelliseksi.
Nykyisin nämä keinot puuttuvat heiltä perustuslain
suoman vahvan elinkeinonharjoittamisoikeuden vuoksi.
PERUSTELUT
Rattijuoppouden määrä laski 1990-luvulla,
mutta se on kääntynyt jälleen nousuun.
Vuonna 2001 Suomen liikenteessä kuoli 114 ihmistä onnettomuuksissa,
joissa alkoholilla oli osuutta tapahtumaan. Luku on 21 prosenttia
enemmän kuin vuonna 2000. Alkoholin kulutus lähti
vuonna 2000 selvään kasvuun. Vuonna 2001 kokonaiskulutus
henkeä kohden kasvoi edellisvuoden 8,8 litrasta
9,2 litraan puhdasta alkoholia. Kasvu on jatkunut vuonna 2002. Lähitulevaisuudessa
edessä oleva alkoholin tuontirajoitusten väljentyminen
sekä Viron todennäköinen liittyminen
Euroopan unioniin alentavat alkoholijuomien hintoja ja
väistämättä myös nostavat
kulutusta tuntuvasti. Seurauksena on alkoholihaittojen kasvu, joista
yksi vakavimmista on rattijuopumuksen yleistyminen. Sekä kuolonuhrien, loukkaantumisten
että taloudellisten menetysten määrä kasvaa.
Erityisen huolestuttavaa on, että alle 20-vuotiaiden rattijuoppojen
aiheuttamat kuolonkolarit ovat viime vuosina lisääntyneet.
Jokainen rattijuopon aiheuttama liikenneonnettomuus on turha.
Yhteiskunnan tavoitteena tulisi olla, ei vain laskea näitä lukuja,
vaan päästä täysin eroon rattijuoppoudesta
ja sen aiheuttamista onnettomuuksista.
Rattijuoppouden ehkäisemiseksi huoltoasemien keskioluen
ja siiderin myynnistä tulisi pikaisesti päästä eroon.
Huoltoasemat ovat autojen huoltamista sekä autossa matkustavien
virkistymistä ja lepoa varten. Tähän
yhteyteen alkoholin myynti soveltuu erittäin huonosti.
Se antaa ristiriitaisen viestin, kun toisaalta rattijuopumusta pyritään
monin toimin ja kampanjoin ehkäisemään
ja torjumaan. Alkoholi ja autoilu eivät kuulu yhteen, joten
huoltoasemien ei tule olla alkoholin vähittäismyyntipisteitä.
Joitakin vuosia sitten useat sanomalehdet tekivät testejä siitä,
mitkä paikat myyvät alkoholia alaikäisille
ja missä taas kysytään nuorelta henkilöltä henkilöllisyyspaperit.
Huoltoasemat menestyivät testeissä varsin huonosti:
henkilöpapereita alkoholijuomien ostajilta kysyttiin niissä kaikkein
harvimmin. Alaikäisten ostajien määrää oli
rajoittanut vain huoltoasemien asiakaskunnan painottuminen autoilevaan
aikuisväestöön. Nuoret oppivat
kuitenkin nopeasti, mistä alkoholia voi rajoituksetta ostaa.
Kun huoltoaseman myymälässä on usein
vain yksi myyjä, henkilöllisyyspapereiden kysyminen saattaa
helposti jäädä, jos kaljaostoksille saapuu suuri
nuorisojoukko. Pahimmillaan alkoholin myynti muodostuu huoltamohenkilökunnalle turvallisuusriskiksi.
Jo nyt alkoholin vähittäismyyntiä on
katsottu tarpeelliseksi rajoittaa niin, ettei alkoholia voi ostaa
läpi yön. Nämä toimenpiteet
eivät kuitenkaan ole riittäviä.
Alkoholin vähittäismyynnin lisäksi
osa huoltoasemista toimii alkoholin anniskelupaikkoina. Osassa anniskelua
harjoittavista huoltoasemista on asianmukainen ruokailuravintola,
mutta osassa on kyseessä puhtaasti baaritoiminta. On merkillistä,
että jopa sellaisilla huoltoasemilla, jonne ja josta ei
pääse muutoin kuin autolla, voi olla baareja.
Nykyisin viranomaisilta puuttuvat keinot puuttua tällaiseen
toimintaan perustuslain suoman vahvan elinkeinonharjoittamisoikeuden vuoksi.
Heille tulisikin antaa oikeus evätä anniskelulupa
huoltoasemaravintolalta tapauksissa, joissa he katsovat sen yleisen
turvallisuuden kannalta tarpeelliseksi. Lainsäädännön
tulisi antaa viranomaisille nykyistä tehokkaammat keinot
puuttua perusteettomaan anniskeluun huoltoasemien yhteydessä.
Lainsäädäntö toimisi tässä myös
suosituksena rajoittaa anniskelua huoltoasemilla. Tutkimuksissa
on todettu, että vähäisetkin alkoholimäärät
veressä vaikuttavat ajokykyä heikentävästi.
Siksi ei ole kannatettavaa suosia alkoholin nauttimista ajon yhteydessä edes
silloin, kun se tapahtuu lain sallimissa promillerajoissa.
Anniskelun ja vähittäismyynnin sallimista huoltoasemilla
saatetaan perustella sillä, että vain siten voidaan
turvata joidenkin asemien kannattavuus. On toki tarpeellista, että maassamme
toimii kylmäasemien lisäksi suhteellisen tiheä hyvin
varustettujen huoltoasemien verkosto. Ei ole kuitenkaan perusteltua,
että huoltamotoimintaa ylläpidetään
kaljan myynnillä tai baaritoiminnalla. Rattijuoppouden
torjunta ja ihmishenkien säästäminen
menevät tärkeysjärjestyksessä kirkkaasti
näiden perustelujen ohi.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
alkoholilain 14 ja 21 d §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 8 päivänä joulukuuta
1994 annetun alkoholilain (1143/1994)
14 §:n 4 momentti, sellaisena kuin se on laissa 764/2002,
sekä
lisätään 21 d §:n
2 momenttiin, sellaisena kuin se on viimeksi mainitussa laissa,
uusi 5 kohta seuraavasti:
14 §
Vähittäismyyntilupa
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Edellä 1 ja 2 momentissa tarkoitettua vähittäismyyntiä saa
harjoittaa vain lääninhallituksen tai tuotevalvontakeskuksen
hyväksymässä myyntipaikassa, joka paikan
sijainnin ja myyntitilojen sekä toiminnan osalta on asianmukainen ja
jossa myynti on järjestetty niin, että tehokas valvonta
on mahdollinen. Alkoholijuoman vähittäismyyntiä ei
kuitenkaan saa harjoittaa autojen huoltoon tarkoitettujen huolto-
ja bensiiniasemien myymälöissä.
21 d §
Anniskeluluvan rajoittaminen tai myöntämättä jättäminen
eräissä tapauksissa
Anniskelulupa voidaan jättää myöntämättä tai lupaviranomainen
voi rajoittaa anniskeluaikaa, anniskelualuetta, anniskeltavien alkoholijuomien
lajeja tai asiakaspaikkojen lukumäärää taikka
asettaa anniskelun valvonnan ja järjestyksenpidon kannalta
tarpeellisia ehtoja, jos:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
5) anniskelupaikka on huolto- tai bensiiniaseman yhteydessä tai
välittömässä läheisyydessä.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 14 päivänä tammikuuta
2003
- Päivi Räsänen /kd
- Jouko Jääskeläinen /kd
- Toimi Kankaanniemi /kd
- Marja-Leena Kemppainen /kd
- Leea Hiltunen /kd
- Ismo Seivästö /kd
- Sakari Smeds /kd
- Bjarne Kallis /kd
- Risto Kuisma /sd