LAKIALOITE 179/2002
vp
LA 179/2002
vp - Petri Salo /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki autoverolain 3 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Maassamme on useita erilaisia ajoneuvoharrastajaryhmiä.
Museoajoneuvoharrastajien ohella yksi merkittävimmistä ryhmistä on
ajoneuvojen rakentelijat. Nykyisen käytännön
mukaan ajoneuvosta voi vaihtaa enimmillään 49,9 % auton osista
ilman ajoneuvon uudelleen verottamista. Käytännössä tämä johtaa
usein siihen, että rakenneltaessa harrastekäytössä olevia
autoja ja moottoripyöriä tasapainoillaan jatkuvasti
tällä rajalla. Monissa tapauksissa joudutaan tinkimään
esimerkiksi jarrujen tai ohjauslaitteiden uusimisesta, sillä muutoin
tämä hyvin tiukka ja teennäinen veroraja
menisi rikki ja ajoneuvo joutuisi uudelleen verotettavaksi.
Kun otetaan huomioon turvallisuusseikat, tällainen
teennäinen raja heikentää selvästi
liikenneturvallisuutta. Harrasteajoneuvot ovat lähinnä kesäajan
harrastekäytössä, ja ajokilometrejä kertyy
hyvin vähän. Jotta muutosprosenttiosuuden nostaminen
ei aiheuttaisi veronkierto-ongelmia, olisi määriteltävä jokin
ikäraja, jota vanhempien autojen suurin sallittu muutosprosentti nostettaisiin
65 %:iin. Tällainen käytäntö ei
aiheuttaisi autokannan vanhenemista.
Korkeampi ajoneuvon muutosprosentti sallisi paremmin mm. vanhojen
ajoneuvojen ruostevaurioiden korjaukset sekä liikenneturvallisuutta
parantavat tekniset ratkaisut. Harrasteajoneuvot eivät
voi olla lain määrittelemiä museoajoneuvoja,
mutta ovat silti poikkeuksetta käytössä vain
pienen osan vuodesta.
Kori ja runko ovat voimassa olevien säännösten
mukaan 35 % ajoneuvon kokonaisuudesta. Ne muodostavat
helposti todettavan ajoneuvon identiteetin ja ulkonäön.
Vanhojen ajoneuvojen osalta usein kori on niin heikossa kunnossa,
että sen korjaaminen tai kokonaan vaihtaminen parempikuntoiseen
olisi liikenneturvallisuudenkin kannalta perusteltua. Tällä olisi
ajoneuvoharrastusta ja myös pien- ja käsityövaltaista
yrittäjyyttä ym. työllisyyttä tukeva
vaikutus ilman, että sitä voitaisiin käyttää veronkiertoon.
Asia voidaan nähdä myös aluepoliittisena,
koska suuri osa em. pienyrityksistä voitaisiin perustaa
maakuntiin esim. maatalouden rinnakkaiselinkeinoksi.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
autoverolain 3 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 29 päivänä joulukuuta
1994 annetun autoverolain (1482/1994)
3 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se on laissa 1160/1998,
seuraavasti:
3 §
Ajoneuvosta, josta on aikaisemmin kannettu vero uutena, on suoritettava
uudelleen vero ensi kertaa käyttöön otettavana
tai rekisteröitävänä ajoneuvona,
jos sitä käytetään sen jälkeen,
kun 50 prosenttia tai enemmän ajoneuvon osista on vaihdettu.
Mikäli ajoneuvon käyttöönotosta
on kulunut 25 vuotta tai enemmän, verotetaan ajoneuvo uudestaan,
mikäli 65 % tai enemmän osista
on vaihdettu. Jos itsekantavalla korilla varustetun ajoneuvon kori
vaihdetaan, ajoneuvo verotetaan uudelleen, kuitenkin yli 25 vuoden
ikäisen ajoneuvon itsekantavassa korirakenteessa voidaan
korikehikko vaihtaa ilman uudelleen verottamista. Liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksella säädetään ottaen
huomioon yleiset ajoneuvotekniset näkökohdat,
miten edellä tarkoitettu prosenttiosuus lasketaan.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta .
_______________
Helsingissä 16 päivänä tammikuuta
2003
- Petri Salo /kok
- Pertti Hemmilä /kok
- Jyrki Katainen /kok
- Juhani Sjöblom /kok
- Jouni Lehtimäki /kok
- Pekka Ravi /kok
- Sari Sarkomaa /kok
- Timo Seppälä /kok
- Jyri Häkämies /kok
- Esko Kurvinen /kok
- Kalervo Kummola /kok
- Juha Karpio /kok
- Olli Nepponen /kok