PERUSTELUT
Yleisperustelut
Tämän lakialoitteen tavoite on taata eläkeläisten edustus
ja vaikutusvalta työeläkevakuutusyhtiöissä.
Työeläkevakuutusyhtiöistä annetun
lain (354/1997) mukaan vähintään
puolet työeläkevakuutusyhtiöiden hallintoneuvostojen
jäsenistä tulee olla vakuutuksenottajien ja vakuutettujen
edustajia. Nämä edustajat valitaan keskeisten
työntekijä- ja työnantajajärjestöjen
ehdotuksesta. Käytännössä myös
muut hallintoneuvostopaikat on nimitetty edellä mainittujen
intressitahojen, erityisesti työantajapuolen, toimesta.
On huomionarvoista, että eläkeläisillä ei
tällä hetkellä ole omaa edustusta työeläkevakuutusyhtiöiden
hallintoneuvostoissa. Tämän ei voida katsoa olevan
tarkoituksenmukaista taikka oikeudenmukaista huomioiden eläkeläisten
määrä eli noin 1,4 miljoonaa. Myös
niiden intressitahojen, jotka eivät enää ole
edustettuina työnantajien tai työntekijöiden
keskusjärjestöjen kautta, on saatava äänensä kuuluviin
eläkeyhtiöiden hallintoneuvostoissa.
On ymmärrettävää, että työntekijä-
ja työnantajajärjestöjen edustajat edustavat
ns. maksavaa osaa työeläkevakuutusyhtiöiden
hallintoneuvostoissa. Samalla tavalla pitäisi jo työuransa
lopettaneiden eläkeläisten edustaa eläkkeensaajia.
Kaikilla kolmella intressitaholla on pitkälti samat
yhteiset intressit eli työeläkeyhtiöiden menestys
ja vakavaraisuus. Mutta silloin, kun on kyseessä yhtiöiden
muut kannanotot, on selvää, että olemassa
on eri intressejä. Maksaja haluaa luonnollisesti mahdollisimman
pienet kustannukset, kun taas työeläkkeen saaja
haluaa eläkkeen, joka on suojattu inflaatiolta. Työeläkeyhtiöiden
omistajien eri intressit huomioon ottaen tulisi kaikkien kolmen
intressiryhmän olla edustettuina järjestöjensä kautta.
Eläkeläisjärjestöjen edustajien
mukanaolo hallintoneuvostoissa toisi myös mukanaan sen positiivisen
vaikutuksen, että eläkejärjestelmän avoimuus
eläkeläisiä ja muuta yhteiskuntaa kohtaan
kasvaisi. Viime aikoina on sekä mediassa että myös
eduskunnassa kritisoitu valtionyhtiöiden ja muiden puolijulkisten
yhtiöiden hallituksille ja johdolle annettuja bonus- ja
etujärjestelmiä. Jos eläkeläisten
edustajilla olisi neljäsosa työeläkeyhtiöiden
hallintoneuvostopaikoista, olisi näillä myös
yksi tai kaksi hallituspaikkaa. Tämä lisäisi
eläkejärjestelmämme uskottavuutta ja
hallinnon tasapuolisuutta.
On huomionarvoista, että tämä lakiehdotus
on kustannusneutraali. Lakialoitteen tavoite on lisätä avoimuutta,
jota tarvitaan tämän päivän
yhteiskunnassa.
Yksityiskohtaiset perustelut
Lakialoitteessa ehdotetaan uuden 3 momentin lisäystä työeläkevakuutusyhtiöistä annetun
lain (354/1997) 4 luvun 9 b §:ään.
Tämän uuden säännöksen
mukaan työeläkevakuutusyhtiöiden hallintoneuvostoissa
tulisi olla myös eläkeläisten edustajia.
Nämä eläkeläisten edustajat
valittaisiin keskeisten eläkeläisiä edustavien
järjestöjen ehdottamista henkilöistä.
Nykytilassa luonteva järjestö antamaan ehdotukset
eläkeläisten edustajista olisi Eläkeläisliittojen
etujärjestö EETU ry, jonka muodostavat sen perustajajärjestöt
Eläkeliitto ry, Eläkeläiset ry, Eläkkeensaajien
Keskusliitto EKL ry, Kansallinen senioriliitto ry, Kristillinen
Eläkeliitto ry ja Svenska pensionärsförbundet
rf. EETU ry on tällä hetkellä edustettuna
esimerkiksi vanhus- ja eläkeasioiden neuvottelukunnassa,
Kelan neuvottelukunnassa ja TELA:n eläkkeensaajien neuvottelukunnassa.
Eläkeläisten edustajien lukumäärän
tulisi hallintoneuvostossa olla vähintään
neljäsosa hallintoneuvoston jäsenmäärästä.
Selvyyden vuoksi voidaan todeta, että myös eläkeläisten
edustajia koskisi samat johdon erityiset kelpoisuusvaatimukset,
joista säädetään työeläkevakuutusyhtiöistä annetun
lain 12 §:ssä.
Ehdotetun uuden 3 momentin lisäyksen myötä nyt
voimassa olevan lain 4 luvun 9 b §:n
3 momentista tulee uusi 4 momentti jne.