LAKIALOITE 29/2009
vp
LA 29/2009
vp - Outi Mäkelä /kok ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki perusopetuslain 47 a §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Aloitteessa esitetään oppilaskuntia pakollisiksi perusopetuksen
kouluissa samalla tavalla kuin ne ovat lukioissa ja toisen asteen
ammatillisissa oppilaitoksissa. Nykyistä säädöstä muutettaisiin muuttamalla
ensimmäisen momentin "…koululla voi olla sen oppilaista
muodostuva oppilaskunta" muotoon "…koululla on sen oppilaista muodostuva
oppilaskunta". Lisäksi poistettaisiin kolmas momentti,
joka voimassa olevassa säädöksessä määrittelee
opetuksen järjestäjän velvoitteet tilanteessa,
jossa oppilaskuntaa ei ole.
PERUSTELUT
Perusopetuslain 47 §:ään kirjattiin
vuonna 2007 mahdollisuus järjestää oppilaskuntatoiminta
perusopetuksen kouluissa. Voimassa olevassa säädöksessä oppilaskunnan
tehtävinä ovat yhteistoiminnan, vaikutusmahdollisuuksien
ja osallistumisen edistäminen. Lukiolaissa ja laissa ammatillisesta
koulutuksesta oppilaskunnat ovat pakollisia. Oppilaskuntien tehtäviksi
on näissä laeissa säädetty opiskelijoiden
puhevallan käyttäminen esimerkiksi koulutuksen
kehittämiseen liittyvissä asioissa. Nykytilanteessa
opetuksen järjestäjän velvollisuutena
on joka tapauksessa huolehtia, että oppilailla on mahdollisuus
ilmaista mielipiteensä koulunsa tai muun toimintayksikkönsä toimintaan
liittyvistä, oppilaita yhteisesti koskevista asioista,
mikäli oppilaskuntaa ei ole järjestetty. Opetushallituksen
moniste 9/2006 kertoo, että vuonna 2005 oppilaskunta oli
31,5 prosentissa kaikista perusopetuksen kouluista ja jopa 1.—6.
vuosiluokkien kouluista 12,1 prosentissa oli oppilaskunta. 7.—9.
vuosiluokkien kouluista jopa yli 90 prosentissa oli oppilaskunta.
Oppilaiden ikä ei näiden tietojen perusteella
ole este oppilaskunnan järjestämiseen.
Tottuminen yhteistoimintaan ja demokraattisten sääntöjen
mukaiseen vaikuttamiseen jo varhaisella iällä tuottaa
sellaisia vuorovaikutustaitoja, jotka edesauttavat yhteiskunnassa
toimimista myöhemminkin. Matti Vanhasen toisen hallituksen
5.12.2007 antamaan strategia-asiakirjaan liittyvässä lasten,
nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelmassa on kirjaus: "Lisätään
lasten ja nuorten vaikutusmahdollisuuksia ja heidän osallistumistaan
varhaiskasvatusympäristöjen, koulujen, oppilaitosten,
kirjastojen toiminnan suunnitteluun, toteutukseen sekä arviointiin."
Oppilaskuntatoiminta on omiaan vahvistamaan kansalaistaitoja
ja lisäämään yhteisöllisyyttä kouluissa.
Lisäksi oppilaskuntatoiminnan vahvistaminen tukee strategia-asiakirjan
tavoitteiden mukaisesti lasten ja nuorten vaikutusmahdollisuuksia.
Tämän kanssa yhdensuuntainen on sivistysvaliokunnan
lausunto (SiVL 10/2008 vp, ministeriön selvitys
toimenpiteistä nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi), jossa
todetaan muun muassa seuraavaa: "Aktiivisesti toimiva oppilaskunta
lisää tutkitusti yhteishenkeä ja viihtyvyyttä kouluissa
sekä nostaa siten kynnystä irrottautua kouluyhteisöstä.
Oppilaskunnille on annettava mahdollisuus järjestää kouluviihtyvyyttä ja
opiskelijoiden yhteishenkeä nostattavia tapahtumia oppilaitoksesta riippumatta."
Lakialoitteen mukaisessa säännöksessä velvoitettaisiin
opetuksen järjestäjä oppilaskuntatoiminnan
järjestämiseen. Opetuksen järjestäjä kuitenkin
päättäisi oppilaskunnan organisoimisesta,
kuten siitä, onko oppilaskunta yhteinen yhden tai useamman
muun koulun tai toimintayksikön kanssa. Opetuksen järjestäjän
päätettävänä olisi
myös oppilaskunnan toiminnan toteuttaminen oppilaiden ikäkauden
ja edellytysten sekä paikallisten olosuhteiden mukaisesti. Opetuksen
järjestäjä päättäisi
myös oppilaskuntatoiminnan ohjaamisesta ja tukemisesta.
Edellä olevan perustella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
perusopetuslain 47 a §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 21 päivänä elokuuta
1998 annetun perusopetuslain (628/1998)
47 a §, sellaisena kuin se on laissa 239/2007,
seuraavasti:
47 a §
Oppilaskunta
Edellä 6 §:n 2 momentissa tarkoitetulla koululla
on sen oppilaista muodostuva oppilaskunta. Sen tehtävänä on
edistää oppilaiden yhteistoimintaa, vaikutusmahdollisuuksia
ja osallistumista oppilaita koskevissa asioissa.
Oppilaskunnan toiminnan järjestämisestä päättää opetuksen
järjestäjä. Oppilaskunnan toiminta järjestetään
oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaisesti paikalliset
olosuhteet huomioon ottaen. Oppilaskunta voi olla useamman koulun
tai toimintayksikön yhteinen.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 2 päivänä huhtikuuta
2009
- Outi Mäkelä /kok
- Timo Heinonen /kok
- Sanna Lauslahti /kok
- Paavo Arhinmäki /vas
- Anne-Mari Virolainen /kok
- Jukka Mäkelä /kok
- Heikki A. Ollila /kok
- Jouko Laxell /kok