LAKIALOITE 3/2009
vp
LA 3/2009
vp - Lauri Oinonen /kesk
Tarkistettu versio 2.0
Laki alkoholilain 33 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Alkoholin mielikuvamainonnan salliminen on lasten,
nuorten ja heidän vanhempiensa edun vastaista ja vahingollista
koko kansanterveydelle. Alkoholin mielikuvamainonnan kieltämistä toimivalla
tavalla sekä alkoholin tv- ja radiomainonnan kieltämistä kokonaan
voi perustella myös ulkomainonnan kieltämisellä,
koska ulkomainonnalle lapset ja nuoret altistuvat koti,- koulu-
ja vapaa-ajan ympäristöissä liikkuessaan eivätkä voi
tähän itse valinnoillaan vaikuttaa.
Alkoholin mielikuvamainonnan kieltäminen suojelee lapsia
ja nuoria, koska alkoholimainonta lisää erityisesti
nuorten alkoholinkulutusta. Tämä on todettu seitsemässä kansainvälisessä riippumattomassa
pitkäaikaistutkimuksessa, joiden tuloksia yksikään
tutkimus ei ole kumonnut. Alkoholimainokset muokkaavat lasten ja
nuorten asenteita alkoholinkäytölle myönteisiksi,
lisäävät todennäköisyyttä aloittaa
alkoholinkäyttö nuorempana ja juoda runsaammin.Yli
puolet suomalaisista kannattaa alkoholin mielikuvamainonnan kieltämistä (Suomalaisten
alkoholiasenteet
2008). Mainonnan salliminen vahingoittaa kansanterveyttä.
Mainonnan rajoittamisen aiheuttama mahdollinen alkoholin kulutustason
laskeminen alentaa alkoholista aiheutuvia kansantalouden menoja.
Voimassa olevien säännösten vastainen
alkoholimainonta on yleistä. Mainoksissa esimerkiksi esitetään
usein alkoholin lisäävän sosiaalista ja
seksuaalista suosiota.
Tämän vuoden alussa voimaan tulleet rajoitukset
ovat valitettavasti riittämättömiä vaikuttamaan
alkoholiasenteisiin tai -käyttöön. Esimerkiksi
tv-mainonnan salliminen vasta kello 21:n jälkeen on johtanut
siihen, että mainonta tiivistyy nuorten suosimiin loppuillan
sarjoihin ja elokuviin, joiden yhteydessä saattaa pahimmillaan
olla toistakymmentä alkoholimainosta. Viimeisimmät
mainonnan lakirajoitukset jäivät lähinnä kosmeettisiksi.
Alkoholijuomien mainontaa rajoitetaan lainsäädännöllä käytännöllisesti
katsoen kaikissa EU-maissa. Tavoitteena on erityisesti tukea vanhempien
ja koulun kasvatustyötä suojaamalla lapsia alkoholinkäyttöä pönkittävältä mainonnalta.
Myös Maailman terveysjärjestö pitää alkoholimainonnan
sääntelyä tärkeänä osana
alkoholihaittojen vähentämisen strategioita (WHO technical
report 944/2007).
Suomessa alkoholilain tavoitteena, mainossäännökset
mukaan lukien, on ehkäistä yhteiskunnallisia,
sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja. EU:n tai Suomen
lainsäädäntö eivät
aseta esteitä mielikuvamainonnan tehokkaalle kieltämiselle. Tehokkaita
säännöksiä on käytännössä esimerkiksi
Ranskassa ja Ruotsissa. WHO:n alainen IARC luokitteli alkoholin
samaan syöpävaarallisuusluokkaan tupakan kanssa.
Alkoholi on työikäisten, 15—64-vuotiaiden,
naisten ja miesten yleisin kuolinsyyn aiheuttaja. Jo yksi annos
alkoholia päivässä lisää naisilla
rintasyöpäriskiä. Täten jo ns.
alkoholin kohtuukulutus aiheuttaa merkittäviä terveydellisiä haittoja
käyttäjälle itselleen ja kuluja kansanterveydelle.
STAKESin arvion mukaan alkoholin yhteiskulut Suomessa ovat jopa
yli 6,5 mrd euroa vuodessa.
Edellä olevan perusteella ehdotan,
että edukunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
alkoholilain 33 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 8 päivänä joulukuuta
1994 annetun alkoholilain (1143/1994)
33 §, sellaisena kuin se on laissa 588/2007,
seuraavasti:
33 §
Mainonnan sääntely
Väkevän alkoholijuoman mainonta on kielletty.
Alkoholijuoman, joka sisältää vähintään
1,2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia, epäsuora mainonta
ja kuluttajiin kohdistuva muu myynninedistämistoiminta
sekä sen liittäminen muun tuotteen tai palvelun
mainontaan ja myynninedistämistoimintaan on kielletty.
_______________
Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä toukokuuta
2009.
_______________
Helsingissä 3 päivänä helmikuuta
2009