Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
LA 39/2001 vp - Lauri Oinonen /kesk ym.
Tarkistettu versio 2.0
12 päivänä joulukuuta 1996 annettu metsälaki (1093/1996) tuli voimaan 1.1.1997. Lain 18 § sisältää rangaistussäännökset metsärikkomuksesta ja metsärikoksesta. Metsärikkomuksesta rangaistusseuraamuksena on sakko ja metsärikoksesta sakko tai enintään kahden vuoden vankeusrangaistus. Lain 19 §:ssä säädetään taloudellisen hyödyn menettämisestä valtiolle metsärikkeen ja metsärikoksen seurauksena. Syytteen nostamismenettelystä säädetään lain 22 §:ssä. Syyteharkinta on lailla annettu metsäkeskuksille. Metsätalouden harjoittajille metsälain mukaiset rangaistussäännökset tuntuvat varsin kovilta. Suomessa metsänhoidossa on perinteisesti totuttu luottamaan neuvontatoiminnan riittävyyteen asianmukaiseksi metsänhoidon ohjaukseksi. Oman metsäomaisuuden virheellisestä käytöstä tuomittavat rangaistukset ja taloudellisen hyödyn menettäminen valtiolle tuntuvat sopivan huonosti suomalaiseen oikeustajuun.
Luonnonsuojelulaissa (1096/1996) ja muissa erityislaeissa ovat luonnonsuojelullisesti arvokkaiden kohteiden vahingoittamisesta ja tuhoamisesta tarpeelliset rangaistusmääräykset. Metsien kestävän kehityksen kannalta metsälaki antaa metsäkeskuksille riittävät valtuudet estää metsien virheellinen käsittely ja toteuttaa metsänhoidollisesti tarkoituksenmukaiset hoitotoimenpiteet, joten metsärikkeestä ja metsärikoksesta metsälaissa säädetyt rangaistussäännökset tuntuvat ylimitoitetuilta.
Käytännössä vuonna 1997 voimaan tulleen metsälain perusteella on tuomittu vain muutama sakkorangaistus ja saadun taloudellisen hyödyn menettäminen valtiolle. Suurin osa näistäkin tapauksista on tapahtunut tiedon puutteessa tahattomasti. Neuvontatoimintaa kehittämällä tällaiset erehdyksestä ja tiedon puutteesta johtuvat metsänhoidolliset virheet tulevaisuudessa vältetään.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
Tällä lailla kumotaan 12 päivänä joulukuuta 1996 annetun metsälain (1093/1996) 18, 19 ja 22 §, sellaisena kuin niistä on 18 § osaksi laissa 1224/1998.
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta .
_______________
Helsingissä 5 päivänä huhtikuuta 2001