Lakialoitteessa esitetään, että varallisuusverolaki
vuodelta 1992 kumotaan. Varallisuusvero kohdistuu verovelvollisella
verovuoden päättyessä olevaan
nettovarallisuuteen. Veroa suoritetaan 0,9 prosenttia nettovarallisuuden
185 000 euroa ylittävältä osalta.
Varallisuusveron merkitys tuloverotuksen täydentäjänä on
väistynyt pääomatuloverotuksen veropohjan
tiivistyttyä ja kiinteistöveron tultua voimaan.
Varallisuusveroa maksaa noin yksi prosentti veronmaksajista, mutta
heidän omistuksessaan on merkittävästi
pääomaa. Vuonna 2001 kotitalouksien yhteensä 112,5
miljardin euron verotettavasta bruttovarallisuudesta 78 prosenttia
muodostui kiinteistöistä, asunto-osakkeista sekä maa-
ja metsätalouden varallisuudesta. Loppuosa muodostuu pääosin
arvopapereista, joista pääosa on osakkeita.
Varallisuusveron piiriin vuoden 2001 verotuksessa kuului yhteensä 38 870
(116 160 000 euroa) henkilöä,
joista palkansaajia oli 11 169 (42 475 000 euroa),
maatilatalouden harjoittajia 6 324 (9 781 000 euroa),
liikkeen- tai ammatinharjoittajia 1 729 (20 934 000 euroa),
eläkeläisiä 9 712 (32 939 000
euroa), muita luonnollisia henkilöitä 8 799
(24 187 000 euroa) ja kuolinpesiä 1 137
(3 844 000 euroa). Varallisuusveron tuotto
oli valtiolle kaikkiaan vain 116 miljoonaa euroa, joten vaikutuksen
kompensointia ei ole tarpeen erikseen osoittaa, koska hallitus arvioi osinkoverotuksen
tuottavan 130—180 miljoonan euron verran lisätuloja
valtiolle.
Varallisuusvero kohdistuu samalla tavalla tuottavaan ja tuottamattomaan
omaisuuteen. Kaikilla varallisuusverovelvollisilla ei kuitenkaan
ole korkeita tuloja. Varallisuusveron ja tuloveron yhteismäärän
ns. kattosäännöstä huolimatta
vähätuottoisiin osakkeisiin kohdistuvan tuloveron
ja varallisuusveron yhteismäärä voi ylittää 100
prosenttia osinkotulosta, jos verovelvollisella on muita tuloja
siten, että verovelvollisen kaikkien verojen osuus kaikkien
tulojen yhteismäärästä jää alle
70 prosentin. Verovelvollisen rahojen pitäisi
riittää verojen maksamiseen, ettei omaisuudesta
pitäisi luopua varallisuusveron vuoksi. Ei tuloveroakaan
kerätä, ellei ole tuloja.
Kun verotusta pohtinut selvitysmies Arvelan työryhmä esitti
paluuta osinkojen täydelliseen kaksinkertaiseen verotukseen,
niin se päätyi samalla esittämään
varallisuusverosta luopumista. Varallisuusveron korvaamiseksi työryhmä päätyi
esittämään korotusta kiinteistöveroon,
jolloin veron perusteena ei olisi asuminen, vaan kiinteistön
sijainti. Kiinteistöveron tuotolla olisi merkitystä myös
kuntien rahoitusosuuden kannalta.
Varallisuusveron rakenteelliset ongelmat liittyvät
veropohjan aukollisuuteen ja varojen epäyhtenäiseen
arvostukseen, mikä on ongelmallista myös verotuksen
neutraalisuusvaatimuksen kannalta ja kannustaa verosuunnitteluun.
Tästä tyypillinen esimerkki on laajasti esiintyvä korkorahastojen
rahasto-osuuksien realisointi juuri ennen vuodenvaihdetta. Useimmiten
talletukset, joihin rahasto-osuuksista realisoidut varat voidaan
sijoittaa, ovat pitkälti vapaita varallisuusverosta. Veropohjan
laajentaminen sijoituskohteiden tasa-arvoisuuden vuoksi koskemaan
esimerkiksi pankkitalletuksia, ei ole tarkoituksenmukaista, koska
varallisuusveron yhteisvaikutus korkotulon lähdeveron kanssa
voisi ylittää saadun korkotulon. Arvelan työryhmän
muistiossa esitetäänkin vakava vaatimus
siitä, että varsinkin vapaaehtoisten eläkevakuutusten
ja sijoitusrahastosijoitusten välillä olisi tarpeen
saavuttaa neutraliteetti varallisuusverotuksessa.
OECD-maista varallisuusveroa peritään Suomen
lisäksi vain Espanjassa, Luxemburgissa, Ranskassa, Ruotsissa,
Norjassa, Islannissa ja Sveitsissä. Virta vie varallisuusverosta
väistymisen suuntaan, minkä päätöksen
ovat tehneet Itävalta, Tanska ja Saksa. Saksassa varallisuusverosta
luovuttiin, kun perustuslakituomioistuin totesi sen kohtelevan verovelvollisia
epätasapuolisesti riippuen siitä, minkälaista
varallisuutta nämä omistavat. Norjassa on esitetty
varallisuusveron puolittamista. Ruotsissa on myös esitetty
tästä mennyttä maailmaa edustavan kateusveron
poistamista. Verotuksen rakennetta tulisi muuttaa paremmin verokilpailun
haasteita vastaavaksi, ja sen tulisi vastata muita OECD-maita.
Vanhasen hallituksen yritysverouudistuksen pohjana oleva, jaetun
voiton osittaiseen kaksinkertaiseen verotukseen perustuva osinkovero
lisää painetta varallisuusveron poistamiseen. Osinkojen
verotuksen kiristyessä varallisuusveron tuoma lisärasitus
korostuu erityisesti pidättyväistä osingonjakopolitiikkaa
noudattavien yhtiöiden osakkeiden kohdalla. Ehdotuksen
mukaan osinkojen kokonaisverorasitus nousee nykyisestä 31
prosentista 47,6 prosenttiin. Heikohkon talouskasvun oloissa on
esitetty vaatimuksia investointien lisäämisestä osingonjaon
kasvattamisen sijasta.
Ennakkotietojen mukaan yritysverouudistuksessa ollaan romuttamassa
ajatus kotimaisen omistamisen kilpailukyvystä, mikä on
nykyisen järjestelmän erinomainen ominaisuus.
Suomen Pankin vs. pääjohtaja Matti Louekoski on
julkisuudessa tukenut ajatusta varallisuusveron poistamisesta, jotta
teknologiainvestoinnit suuntautuisivat jatkossakin Suomeen. Pääomatulojen veronkiristykset
tulevat voimaan koko ankaruudessaan ensi vuoden alusta lukien, ja
siksi helpotuksetkin olisi syytä käsitellä samanaikaisesti. Varallisuusveron
poistaminen olisi myönteinen signaali valtiovallan puolelta
perheille ja yksityishenkilöille kotimaisen omistuksen
puolesta.Tässä lakialoitteessa esitetään,
että kumotaan varallisuusverolaki vuodelta 1992. Sen hyväksyminen
edellyttää, että vastaavat muutokset
tehdään myös muihin lakeihin, missä varallisuusveroon
viitataan.