PERUSTELUT
Elatustukea maksetaan yhteiskunnan varoista lapselle, kun elatusvelvollinen
vanhempi on laiminlyönyt elatusavun maksamisen, elatusvelvollinen
ei pysty maksamaan elatusapua, lapselle ei ole voitu vahvistaa isää tai
elatusapu on määrätty pienemmäksi
kuin elatustuki. Elatustuen tavoitteena on turvata lapsen
oikeus riittävään elatukseen tilanteissa,
joissa lapsen yksityisoikeudellinen elatus ei tule turvatuksi. Elatustuen
suuruudesta ja saamisedellytyksistä säädetään
elatustukilaissa (580/2008).
Elatustukea sai vuoden 2009 lopussa 95 900 lasta ja
65 000 perhettä. Elatustukea saaneiden lasten
määrä kasvoi edellisvuodesta 2,3 %,
kun kymmenen viimeisen vuoden ajan suunta on ollut laskeva. Elatustukea
saaneiden lasten osuus 0—17-vuotiaista on 8,8 %.
Elatustuen toimeenpano siirtyi kunnilta Kelaan vuoden 2009 huhtikuussa.
Tiedot elatustukea saaneiden lasten määrästä ja
maksetuista elatustuista keräsi siihen asti Terveyden ja
hyvinvoinnin laitos (aikaisemmin Stakes), ja vuotta 2009 koskevat
tiedot on yhdistetty Kelassa. Vuoden 2009 lopussa elatustukea saaneista
henkilöistä 11,2 % oli miehiä.
Tuki maksetaan tavallisesti lapsen vanhemmalle tai muulle henkilölle,
jonka hoidossa lapsi on. Se voidaan myöntää ja
maksaa myös 15 vuotta täyttäneelle itsenäisesti
asuvalle lapselle itselleen.
Elatustuki maksetaan joko täysimääräisenä tai
vähennettynä. Täysimääräisen
elatustuen määrä on 1.1.2010 lukien 139,54
euroa kuukaudessa lasta kohden. Keskimääräinen
elatustuki oli joulukuussa 128,20 euroa/kk lasta kohden. Tuensaajista
suurin osa (67 %) sai täysimääräistä elatustukea.
Elatustuki on verotonta tuloa. Elatustukeen eivät vaikuta
muut Kelan tuet kuin lapselle myönnetty sotilasavustus,
joka vähennetään elatustuen määrästä.
Vuoden 2010 talousarvioesityksessä elatustukea (arviomääräraha)
koskevalle momentille myönnetään 162 700 000
euroa.
Eräiden elatusapujen sitomisesta elinkustannusindeksiin
annetun lain (583/2008) mukaan elatustukilaissa
tarkoitetun elatustuen määrä tarkistetaan
kalenterivuosittain vuoden alusta elinkustannusindeksin (lokakuu
1951 = 100) nousua vastaavasti. Elatustukea korotettiin
noin 2,3 (2,297) prosenttia 1.1.2010 lukien. Korotuksen
määrä muodostuu elinkustannusindeksin muutoksesta
sekä edelliseltä tarkistuskerralta siirtyneestä säästöstä.
Laki on tullut voimaan 1.4.2009, ja sillä on kumottu eräiden
elatusapujen sitomisesta elinkustannuksiin 16 päivänä joulukuuta
1966 annettu laki (660/1966) siihen myöhemmin
tehtyine muutoksineen. Lakialoitteessa ehdotetaankin elatustukilain
9 luvun 39 §:n 2 momentti vanhentuneena ja tarpeettomana
kumottavaksi, sillä pykälän 1 momentissa on
indeksisidonnaisuuden osalta viitattu riittävällä tavalla
sovellettavaan lakiin (583/2008).
Lapsiperheköyhyyden (pienituloisuusaste, kotitalouden
tulot alle 60 % kotitalouksien mediaanituloista) kasvu
on ollut voimakasta. Lapsiperheiden osuus köyhyysriskirajan
alapuolella elävistä perheistä on nelinkertaistunut
viime laman jälkeen. Suomessa on noin 150 000
suhteellisen köyhyysriskirajan alapuolella elävää lasta. Tämä raja
tulee vastaan, kun henkilön tulot ovat alle 60 % keskimääräisestä tulotasosta
eli mediaanitulosta. Yksineläjällä rajana
ovat 1 100 euron nettotulot.
Suomessa on myös absoluuttisesta köyhyydestä kärsiviä lapsia,
joilla biologisten perustarpeiden tyydyttäminen on puutteellista.
Puutetta on siis ruuasta, juomasta, hygieniasta ja suojasta. YK:n
mukaan tämä tuloraja on yksi dollari päivässä.
Leipäjonoissa lapsiperheiden osuus on kasvanut. Myös
suhteellinen köyhyys pitäisi ottaa vakavasti,
vaikka lapset eivät nälkää näkisikään.
Eniten pienituloisuus on kasvanut alle 3-vuotiaiden lasten perheissä ja
yksinhuoltajaperheissä. Suhteellinen köyhyys on
yksinhuoltajaperheillä yli kolme kertaa yleisempää kuin
kahden vanhemman perheillä. Yksinhuoltajaperheiden köyhyys
koskee suurta määrää lapsia,
sillä joka viides lapsiperhe on yksinhuoltajaperhe.
Yksinhuoltajaperheiden taloudellisen aseman heikkenemisen taustalla
on mm. niin työmarkkinoihin ja tulonsiirtoihin kuin verotukseenkin
liittyviä tekijöitä. Yksinhuoltajaperheiden
tulojen kasvu on ollut selvästi heikompaa kuin muilla lapsiperheillä ja
väestöllä keskimäärin.
Yksinhuoltajien työllisyysaste on matalampi, heidän
mahdollisuutensa joustaa työmarkkinoilla on heikompi, ja
heidän palkkatasonsa on pienempi kuin muilla vanhemmilla.
Valtaosa lapsiperheistä saa vähemmän
tulonsiirtoja kuin joutuu niitä maksamaan (maksetut tulonsiirrot = välittömät
verot, sosiaaliturvamaksut, pakolliset eläke- ja työttömyysvakuutusmaksut
ja maksettu elatusapu) eli valtaosalla lapsiperheistä tulonsiirtojen
nettovaikutus on negatiivinen.
Myös suomalaista yhteiskuntaa uhkaa polarisaatiokehitys.
Sosioekonomiset tekijät selittävät suuressa
määrin terveyseroja Suomessa, joten lapsiperheiden
köyhyys on haaste myös terveyserojen kaventamisen
kannalta. Sosioekonomiset seikat vaikuttavat muun muassa mielenterveyteen.
Heikossa taloudellisessa asemassa olevien mielenterveydellinen haavoittuvuus
voi WHO:n mukaan selittyä mm. sillä, että he
joutuvat kokemaan paljon epävarmuutta esimerkiksi työelämän
ja toimeentulon suhteen, toivottomuutta ja nopeita sosiaalisia muutoksia.
Lapsiperheiden köyhyys on riskitekijä lasten kehitykselle
ja hyvinvoinnille sekä vanhempien jaksamiselle. Esimerkiksi
riski lasten sijoituksiin kodin ulkopuolelle kasvaa. Siitä huolimatta,
ettei köyhyys ja aineellinen puute saa olla syynä lapsen
sijoittamiseen, ne ovat monissa EU-maissa kuitenkin selvä perussyy.
Suomen perustuslain mukaan julkisen vallan on tuettava perheen
ja muiden lapsen huolenpidosta vastaavien mahdollisuuksia turvata
lapsen hyvinvointi ja yksilöllinen kasvu. Suomalaislapsen
keskimääräinen kulutus on noin 525 euroa kuukaudessa
(Tilastokeskus 2005).
Lapsiperheiden sosiaaliturvan rapautumisen seurauksena yhteiskunnan
osallistuminen lapsista aiheutuvien kustannusten kattamiseen on ohentunut.
On huomattava, että yhteiskuntavastuu sisältää ekologisen,
taloudellisen, poliittisen ja kulttuurisen kestävyyden
ohella sosiaalisen kestävyyden — jokaisessa yhteiskunnassa
tulisi panostaa sosiaalisiin tavoitteisiin. Kyse on kansalaisten
tarpeiden laajemmasta huomioonottamisesta. Jos huomio kiinnitetään
vain perustarpeiden tyydyttämiseen, henkisemmät
tarpeet jäävät taka-alalle. Sosiaaliturvan
uudistamista valmistelleen SATA-komitean esitykset olivat pettymys
lapsiperheille. Komitean esitykset sisälsivät
vain vähän ehdotuksia lapsiperheiden sosiaaliturvan
parantamiseksi ja lasten kokeman köyhyyden vähentämiseksi.
Lapsiperheiden sosiaaliturvan jälkeenjääneisyys
on korjattava. Tässä aloitteessa ehdotetaan, että elatustuen
täysi määrä nostetaan 150 euroon,
mikä tarkoittaa noin 12 miljoonan euron menolisäystä valtion
budjettiin. Elatustuki kohdentuu yksinhuoltajatalouksille.
Elatustuen tasoa nostamalla voidaan kohdistaa tarvittavaa lisätukea
pienituloisille yksinhuoltajakotitalouksille, joiden taloudellinen
toimeentulo on kehittynyt heikoimmin.
Korotuksen vaikutuksia on seurattava ja asiaan on
palattava lisäkorotuksin heti taloudellisen tilanteen selkiytyessä.
Tavoitteeksi voidaan ottaa, että jo vuonna 2012 elatustuen
täysi määrä nostetaan 200 euroon
(valtion vuoden 2010 budjettiin verrattuna noin 70 miljoonan euron
korotus).