LAKIALOITE 63/2005
vp
LA 63/2005
vp - Minna Sirnö /vas ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki lasten päivähoidosta annetun lain
2 ja 11 a §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Lapsen sijaishuollon järjestämisestä ja
tästä aiheutuvista kustannuksista vastaa
se kunta, jossa lapsen huostaan ottamisen ja sijaishuollon järjestämisen
tarve on syntynyt (lastensuojelulain 45 §). Valitettavasti
tämä ei ole taannut muun muassa päivähoitopaikkaa
huostaan otetuille ja sijoitetuille lapsille, mikä on ilmeisessä ristiriidassa
voimassa olevan lasten päivähoidosta annetun lain
hengen kanssa.
Esimerkiksi korkein hallinto-oikeus katsoi taannoisessa päätöksessään
(KHO: 28.10.2004, taltionumero 2741, diaarinumero 139773/01), että sijaisvanhemmilla
ei ollut päivähoitolain 2 ja 11 a §:n
mukaista subjektiivista oikeutta hakea sijaislapsilleen päivähoitopaikkaa.
Korkeimman hallinto-oikeuden mukaan kyseinen oikeus on vain lasten
huoltajilla. Kunnassa K huostaan otetut kaksi alle kouluikäistä lasta
sijoitettiin sijaisperheeseen kaupungissa E. Sijaisvanhemmat hakivat
lapsille päivähoitopaikkaa kotinsa läheltä E:n
kaupungista, ja lapset saivat päivähoitopaikat.
E:n kaupunki puolestaan haki K:n kunnalta korvausta lapsille tarjotusta
päivähoidosta lastensuojelulain 45 §:n
mukaisesti. K:n kunta riitautti tämän vaatimuksen.
Lastensuojelulain mukaan huostaan otettujen lasten tarvitsemista
palveluista ja tukitoimista sovitaan huoltosuunnitelmassa. Palveluja
järjestävä kunta (lapsen asuinkunta)
ja lapsen huostaan ottanut kunta käyvät ko. ratkaisussakin
todetut yhteistyöneuvottelut palvelujen järjestämisestä ja
niistä aiheutuvien kustannusten korvaamisesta.
Huoltosuunnitelma laaditaan yhdessä lapsen, hänen
vanhempiensa, huoltajiensa, sijaishuollon edustajien ja sosiaalilautakunnan
edustajien kesken. Tarvittaessa huoltosuunnitelman lisäksi laaditaan
sitä täydentävä hoito- ja kasvatussuunnitelma.
Suunnitelmia tarkistetaan tarpeen mukaan. Lapsen tarvitsemasta päivähoidosta
sovitaan huoltosuunnitelmassa.
KHO:n ratkaisu on siten voimassa olevan lastensuojelulainsäädännön
periaatteiden mukainen. Lopputulosta voi kuitenkin kritisoida siitä näkökulmasta,
että päivähoito on lapsen etu. Valitettavasti
KHO:n päätöksellä evätään
lasten päivähoito-oikeus sekä hyväksytään
tilanne, että sijaishuollon järjestämisestä vastannut
kunta ei joudukaan päivähoitoa korvaamaan.
Lastensuojelun sijaishuollon tarkoituksena on tukea lasten ja
nuorten hyvinvointia, kasvua ja kehitystä auttamalla lapsiperheitä elämään
yhdessä antamalla lapsille ja nuorille sijaishuollossa
turvallisuutta, välittämistä ja mahdollisimman
normaali arki.
Sijaisperheitä on usein todella vaikeata saada, ja
on täysin kohtuutonta asettaa sijaisperheet muita perheitä huonompaan
asemaan. Pelkästään kasvatustyö on
usein keskivertoa vaativampaa lasten aikaisempien kokemusten vuoksi.
Ja lasten usein liiankin kovat kokemukset ennen huostaanottoa edellyttävät,
että sijaishuollon yhteydessä heille taataan mahdollisimman
normaali arki.
Lasten päivähoidosta annetun lain tarkoitus on
taata kaikille lapsille oikeus päivähoitoon. Koska
näin ei käytännössä kuitenkaan
ole, lasten päivähoitolakia on ilmeisesti tarvetta
täsmentää lisäämällä päivähoitoon
oikeutettujen joukkoon myös sijaisvanhemmat. Kustannuksista
vastaa edelleen se kunta, jossa lapsen huostaan ottamisen ja sijaishuollon
järjestämisen tarve on syntynyt.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
lasten päivähoidosta annetun lain 2 ja 11 a §:n
muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 19 päivänä tammikuuta
1973 lasten päivähoidosta annetun lain (36/1973)
2 §:n 3 momentti ja 11 a §:n 1 ja 2 momentti,
sellaisena kuin ne ovat, 2 §:n 3 momentti laissa 156/2003,
11 a §:n 1 momentti laissa 1077/2002 ja 11
a §:n 2 momentti laissa 1129/1996,
seuraavasti:
2 §
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jos päivähoidosta vastaava toimielin määräytyy
sosiaalihuoltolain (710/1982) 6 §:n 2 momentin
mukaisesti, sen tulee huolehtia, että tarvittava yhteistyö sosiaali-
ja terveydenhuollon kanssa toteutuu. Kunnan järjestäessä sosiaalipalveluita
tulee niistä muodostua päivähoidossa
oleville lapsille ja heidän vanhemmilleen, sijaisvanhemmilleen
tai muille huoltajilleen tarkoituksenmukainen kokonaisuus riippumatta
siitä, mikä toimielin vastaa lasten päivähoidosta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
11 a §
Sen lisäksi, mitä 11 §:ssä säädetään,
kunnan on huolehdittava siitä, että lapsen vanhemmat, sijaisvanhemmat
tai muut huoltajat voivat saada lapselle kunnan järjestämän
1 §:n 2 tai 3 momentissa tarkoitetun päivähoitopaikan
sen ajan päätyttyä, jolta voidaan suorittaa
sairausvakuutuslaissa (364/1963) tarkoitettua äitiys-,
isyys- ja vanhempainrahaa tai osittaista vanhempainrahaa, taikka
vanhempainrahakauden päätyttyä välittömästi
pidetyn isyysrahakauden jälkeen, ja että lapsi
voi olla päivähoidossa siihen saakka, kunnes hän
siirtyy perusopetuslaissa tarkoitettuna oppivelvollisena perusopetukseen.
Päivähoitoa on kuitenkin järjestettävä osa-aikaisesti,
kun lapsi ennen perusopetuslaissa tarkoitettua oppivelvollisuusikää osallistuu
perusopetuslain mukaiseen esiopetukseen tai kun lapsi perusopetuslain
25 §:n 2 momentin mukaisesti aloittaa
perusopetuksen vuotta saman pykälän 1 momentissa
säädettyä aikaisemmin. Päivähoitoa
on mahdollisuuksien mukaan järjestettävä lapsen
vanhempien, sijaisvanhempien tai muiden huoltajien toivomassa
muodossa.
Edellä 1 momentissa tarkoitetun lapsen vanhemmilla,
sijaisvanhemmilla tai muilla huoltajilla, jotka eivät lapsen
hoidon järjestämiseksi valitse kunnan järjestämää 1
momentin mukaista päivähoitopaikkaa, on lapsen
muulla tavalla tapahtuvan hoidon järjestämiseksi
oikeus lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain
(1128/1996) mukaiseen tukeen sanotussa laissa
tarkemmin säädettävällä tavalla.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 31 päivänä toukokuuta
2005
- Minna Sirnö /vas
- Anne Huotari /vas
- Mikko Immonen /vas
- Suvi-Anne Siimes /vas
- Iivo Polvi /vas
- Annika Lapintie /vas
- Erkki Virtanen /vas
- Outi Ojala /vas
- Martti Korhonen /vas
- Pentti Tiusanen /vas
- Mikko Kuoppa /vas
- Matti Kauppila /vas
- Markus Mustajärvi /vas
- Unto Valpas /vas
- Kari Uotila /vas
- Jaakko Laakso /vas
- Matti Kangas /vas
- Esko-Juhani Tennilä /vas
- Veijo Puhjo /vas
- Rosa Meriläinen /vihr