LAKIALOITE 65/2004
         vp
      
      LA 65/2004
            vp - Anneli Kiljunen /sd ym.
      
      Tarkistettu versio 2.0
      Laki päihdehuoltolain muuttamisesta
    
   
   
      
Eduskunnalle
   
   
   
      
      ALOITTEEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
      
      Lakialoitteessa esitetään laajennettavaksi
         päihdehuoltolain mukaista tahdosta riippumatonta hoitoa
         tilanteisiin, joissa raskaana oleva nainen on päihteiden
         ongelmakäyttäjä ja päihteiden käyttö aiheuttaa
         välitöntä ja vakavaa vaaraa sikiön
         tai syntymättömän lapsen hengelle, terveydelle
         tai kehitykselle. Lisäksi esitetään,
         että sikiön terveysvaaran perusteella
         annettavan tahdon vastaisen hoidon enimmäisaika olisi ensisijaisesti
         viisi vuorokautta, mutta voisi tietyin edellytyksin olla pidempikin
         aika, kuitenkin enintään 90 vuorokautta.
      
      
    
   
   
      
      PERUSTELUT
      
      Odottavien ja pienten lasten äitien päihderiippuvuus
         on Suomessa oletettua yleisempää. Vuonna 2001
         julkaistun väitöksen mukaan noin kuusi prosenttia
         odottavista äideistä oli riippuvaisia päihteistä.
         Alkoholin eriasteisesti vaurioittamia lapsia syntyy vuosittain useita
         satoja. Maaliskuun alussa tapahtuneen alkoholiveron laskun jälkeen
         alkoholin käyttö on jo lisääntynyt
         runsaasti, eikä käytön odoteta vähentyvän
         Viron liityttyä Euroopan unioniin toukokuussa. Myös muiden
         päihteiden käyttö ja päihteiden
         sekakäyttö on lisääntynyt viime
         vuosina odottavien äitien keskuudessa.
      
      
      Tällä hetkellä lainsäädäntö ei
         turvaa syntymättömälle lapselle oikeutta
         päihteettömyyteen. Kuitenkin yleisesti on tiedossa,
         että äidin runsas päihteiden käyttö raskauden
         aikana saattaa vaarantaa lapsen henkeä, kehitystä ja
         terveyttä. Sikiöalkoholivaurioista FAS (fetal
         alcohol syndrome) on pysyvä, pahimmillaan vaikea kehitysvamma.
         FAE (fetal alcohol effect) aiheuttaa lievemmät hermostolliset
         vammat. Muita äidin raskauden aikaisen alkoholinkäytön
         lapselle aiheuttamia vaurioita ovat ylivilkkaus, tarkkaavaisuushäiriö sekä vaarantajun
         ja itsesäätelyn puute. Myös muiden päihteiden
         käytön tiedetään aiheuttavan
         sikiölle kasvu- ja kehityshäiriöitä.
      
      
      Neuvolajärjestelmä ja päihdehuolto
         ovat keskeisessä asemassa päihdeäitien
         tunnistamisessa ja hoitoon ohjauksessa. Päihdehuollossa
         ehkäisevä toiminta, varhainen puuttuminen ja vapaaehtoisuus
         ovat keskeisiä toimintamalleja, ja etsivällä työllä on
         suuri rooli. Raskaana olevan naisen hoitoon ohjautuminen perustuu
         valistukseen ja vapaaehtoisuuteen. Äitiyden ja vanhemmuuden
         tukeminen vapaaehtoisen päihdehoidon ohessa on tuottanut
         hyviä tuloksia, esimerkkinä Ensi- ja turvakotien
         liiton tarjoamat ensikodit päihdeäideille ja heidän
         lapsilleen. Vapaaehtoisuuteen perustuvaan hoitoon tulisikin ensisijaisesti
         satsata turvaamalla hoitoon hakeutuvalle laadukkaat ja kattavat
         palvelut. Äidin päihteiden käyttö tulisi
         kartoittaa jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja
         kertoa rohkeasti päihteiden käytön vaaroista.
         Lapsen odotus on otollista aikaa äidin alkoholin käytön
         keskeyttämiselle, sillä motivaatio päihteettömyyteen
         on tällöin normaalia suurempi.
      
      
      On kuitenkin naisia, jotka eivät suostu vastaanottamaan
         valistusta tai hoitoa, vaan jatkavat päihteiden jatkuvaa
         ja runsasta käyttöä raskaudesta huolimatta.
         Näiden äitien ja heidän lastensa auttamiseksi
         on lainsäädäntöön tehtävä muutos.
         Raskaana olevan päihteiden ongelmakäyttäjän
         tahdon vastainen hoito on viimesijaisena hoitomuotona sekä äidin
         että lapsen etu. Suunnitelmallinen ja määrätietoinen
         hoito äidille auttaisi lasta syntymään
         terveempänä. Äidin päihteiden
         ongelmakäytön lopettaminen jo ennen synnytystä vähentäisi
         synnytyssairaalassa huostaan otettujen lasten määrää.
      
      
      Nykyisen päihdehuoltolain 10 §:n
         mukaan tahdosta riippumattomaan hoitoon voidaan määrätä henkilön
         oman terveysvaaran tai väkivaltaisuuden perusteella. Hoidon
         edellytyksenä on, että vapaaehtoisuuteen perustuvat
         palvelut kyseisen henkilön hoidon järjestämisessä eivät
         ole mahdollisia tai että ne ovat osoittautuneet riittämättömiksi.
         Lakialoitteessa ehdotetaan, että päihdehuoltolain
         10 §:ään lisätään
         sikiön terveysvaara uutena hoitoon määräämisen
         edellytyksenä.
      
      
      Henkilön oman terveysvaaran perusteella tapahtuvaa
         tahdon vastaista hoitoa on käytetty melko harvoin. Yksi
         syy tähän on, että tahdon vastaisen hoidon
         enimmäisaika on lain mukaan viisi vuorokautta,  mikä ei
         ole aina terveysvaaran torjumisen kannalta riittävä.
         Viiden vuorokauden hoitoaika voi olla liian lyhyt myös
         päihdeäitien osalta. Vertailun vuoksi todettakoon, että Ruotsissa
         päihdeäidin pakkohoidon maksimipituus on kuusi
         kuukautta. Tämän takia lakialoitteessa
         esitetään päihdehuoltolain 11 §:ään lisäystä,
         jonka mukaan sikiön terveysvaaran uhatessa henkilö voidaan
         määrätä tahdon vastaiseen hoitoon
         enintään viideksi vuorokaudeksi. Edelleen esitetään
         13 §:ään lisäystä,
         jonka mukaan sikiön terveysvaaran perusteella voidaan tahdon
         vastaiseen hoitoon määrätä,
         mikäli viiden vuorokauden hoitoaika on osoittautunut riittämättömäksi
         sikiön terveyden turvaamiseen, enintään
         90 vuorokaudeksi kerrallaan. Potilaan oikeusturvan kannalta
         on tärkeää, että hänellä on oikeus
         hakea tahdon vastaisesta hoidosta annettuun päätökseen
         muutosta valittamalla lääninoikeuteen
         päihdehuoltolain 20 §:n mukaisesti.
      
      
    
   
   
      
      
      Edellä olevan perusteella ehdotamme,
      
      että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
      
      
      
         
         
            
            
               
               Laki
               
               päihdehuoltolain muuttamisesta
               
            
            
            
            Eduskunnan päätöksen mukaisesti
            
            
               muutetaan 17 päivänä tammikuuta
               1986 annetun päihdehuoltolain (41/1986)
               11 §:n 1 momentti, 11 §:n ja 13 §:n otsikko
               sekä
            
            
            
               lisätään 10 §:n
               1 momenttiin uusi 3 kohta ja 13 §:ään
               uusi 2 momentti seuraavasti:
            
            
            
            
               
               
                  
                  10 §
                  
                  Hoitoon määräämisen edellytykset
                  
                  
                     
                     Hoitoon tahdostaan riippumatta voidaan määrätä henkilö,
                        jonka hoidon ja huollon järjestämisessä vapaaehtoisuuteen
                        perustuvat palvelut eivät ole mahdollisia tai
                        ne ovat osoittautuneet riittämättömiksi
                        ja joka
                     
                     
                     - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                     
                     3) päihteiden käytön vuoksi välittömästi
                        ja vakavasti vaarantaa sikiön tai syntymättömän lapsensa
                        henkeä, terveyttä tai kehitystä (sikiön terveysvaara).
                     
                     
                     - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                     
                   
                  
                
               
               
                  
                  11 §
                  
                  Lyhytaikainen hoito terveysvaaran ja sikiön terveysvaaran
                     perusteella
                  
                  
                  Terveyskeskuksen vastaava lääkäri
                     tai sairaalan asianomainen ylilääkäri
                     voi toisen lääkärin antaman lääkärinlausunnon
                     nojalla määrätä henkilön
                     tahdostaan riippumatta hoitoon terveysvaaran tai sikiön
                     terveysvaaran perusteella enintään viideksi vuorokaudeksi.
                  
                  
                  - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                  
                
               
               
                  
                  13 §
                  
                  Hoito sikiön terveysvaaran ja henkilön väkivaltaisuuden
                     perusteella
                  
                  
                  - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
                  
                  Terveyskeskuksen vastaava lääkäri
                     tai sairaalan asianomainen ylilääkäri
                     voi toisen lääkärin antaman lääkärinlausunnon
                     nojalla päättää henkilön
                     määräämisestä hoitoon
                     tahdosta riippumatta sikiön terveysvaaran  perusteella
                     enintään 90 vuorokaudeksi kerrallaan, milloin
                     11 §:ssä tarkoitettu hoitoaika on osoittautunut
                     riittämättömäksi.
                  
                  
                
               
               _______________
               
               
                  
                  Tämä laki tulee voimaan    päivänä       kuuta 20  .
                  
                
               
             
            
            _______________
            
          
         
       
      
    
   
   
      Helsingissä 19 päivänä toukokuuta
         2004
      
      
         - Anneli Kiljunen /sd
- Lauri Kähkönen /sd
- Olli Nepponen /kok
- Anne Holmlund /kok
- Jutta Urpilainen /sd
- Saara Karhu /sd