LAKIALOITE 74/2002
vp
LA 74/2002
vp - Rauha-Maria Mertjärvi /vihr ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 45 §:n
ja mielenterveyslain 8 §:n muuttamisesta
Eduskunnalle
Vuoden 1999 alussa voimaan tullut laki lähestymiskiellosta
(898/1998) on osoittautunut tarpeelliseksi
keinoksi ehkäistä väkivalta- ja muita henkilöön
kohdistuvia vakavia rikoksia sekä torjua niiden uhkaa.
Lähestymiskielto voidaan määrätä,
jos on perusteltu aihe olettaa, että henkilö,
jota vastaan kieltoa pyydetään, tulisi tekemään
itsensä uhatuksi tuntevan henkilön henkeen, terveyteen,
vapauteen tai rauhaan kohdistuvan rikoksen tai muulla tavoin vakavasti
häiritsemään tätä.
Lähestymiskieltoja määrätään vuosittain
hieman yli tuhat kappaletta, ja niiden määrä näyttäisi
vakiintuneen tälle tasolle.
Käytännössä ongelmallisiksi
ovat osoittautuneet tapaukset, joissa samalle henkilölle
on määrätty useita samanaikaisia, eri
henkilöitä koskevia lähestymiskieltoja.
Lähestymiskieltoon määrätty
henkilö saattaa noudattaa jo määrättyjä kieltoja,
mutta aiheuttaa toistuvasti ympäristössään
väkivallan uhkaa, ja saa näin yhä uudet
henkilöt hakemaan lähestymiskieltoja.
Erityisen huolestuttavia ovat tapaukset, joissa samalla henkilöllä on
useita yhtäaikaisia alaikäisten lasten suojaamiseksi
määrättyjä lähestymiskieltoja.
Tällöin lähestymiskieltojen perusteluina
on ollut lasten kokema seksuaalisen hyväksikäytön
uhka. Se, että henkilö aiheuttaa toistuvasti ympäristössään
tällaista uhkaa, kertoo siitä, että henkilö ei
itse piittaa käyttäytymisensä seurauksista
tai ei pysty muuttamaan käyttäytymistään.
Ympäristö joutuu elämään
pelossa, sillä yksittäisten lasten suojaamiseksi
haettuja lähestymiskieltoja voimakkaampia suojautumiskeinoja
ei ole, koska varsinaista rikosta ei ole tapahtunut.
Tällaisissa tapauksissa olisi tärkeää saada asiantuntijan
lausunto toistuvasti alaikäiseen lapseen kohdistuvan lähestymiskiellon
saavan henkilön mielentilasta. Nykyisen lain mukaan lähestymiskiellon
määräämisen edellytyksiä arvioitaessa
voidaan toimittaa poliisilain (493/1995)
mukainen poliisitutkinta, jos lähestymiskieltoasiaa tutkiva
viranomainen näin määrää.
Mielentilatutkimus ei kuitenkaan sisälly poliisitutkintaan.
Voimassa olevan mielenterveyslain (1116/1990)
8 §:n mukaan on mahdollista määrätä mielisairaaksi
todettu henkilö tahdostaan riippumattomaan psykiatriseen
sairaalahoitoon. Kriteerit näin voimakkaasti yksilön
vapauksiin puuttuvaan toimeen ovat tiukat, ja käytännössä vain
vaikeasti sairaisiin ja todistettavasti itselleen tai muiden terveydelle
vaarallisiin henkilöihin sovelletaan tätä lainkohtaa.
Tahdostaan riippumattoman psykiatrisen sairaalahoidon vaihtoehtoina
ovat vapaaehtoinen sairaalahoito tai muut mielenterveyspalvelut.
On kuitenkin tapauksia, joissa henkilö tulisi voida
velvoittaa käyttämään avohoitopalveluja. Esimerkiksi
toistuvasti vajaavaltaisia henkilöitä kohtaan
lähestymiskieltoon määrätty
ja mieleltään sairaaksi todettu henkilö tulisi
voida velvoittaa tahdosta riippumattomaan psykiatriseen avohoitoon,
jos voidaan katsoa, että on perusteltua aihetta olettaa
henkilön olevan vaaraksi muille. Tällaisten henkilöiden
kohdalla vapaaehtoiset avohoitomuodot eivät ole riittäviä siksi, etteivät
he useinkaan yksinkertaisesti suostu käyttämään
niitä. Toisaalta heidän mielenterveydentilansa
ei täytä tahdosta riippumattoman sairaalahoidon
ehtoja.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavat lakiehdotukset:
1.
Laki
oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 45 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan oikeudenkäymiskaaren 17 luvun
45 §:n 1 momentti, sellaisena kuin se
on laissa 494/1969, seuraavasti:
17 luku
Todistelusta
45 §
Oikeus voi, milloin se katsoo tarpeelliseksi, määrätä rikoksesta
syytetyn tai lähestymiskieltoon lähestymiskiellosta
annetun lain (898/1998) mukaisesti määrätyn
mielentilan tutkittavaksi. Sellaisen tutkimuksen alaiseksi älköön
syytettyä kuitenkaan määrättäkö vastoin tahtoaan,
ellei häntä pidetä vangittuna tai ellei rikoksesta,
josta häntä syytetään, voi seurata
ankarampaa rangaistusta kuin yksi vuosi vankeutta. Sellaisen tutkimuksen
alaiseksi älköön myöskään
lähestymiskieltoon lähestymiskiellosta annetun
lain mukaisesti määrättyä määrättäkö vastoin
tahtoaan, ellei lähestymiskieltoa ole määrätty
vajaavaltaisen suojaamiseksi.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
2.
Laki
mielenterveyslain 8 §:n muuttamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan 14 päivänä joulukuuta
1990 annetun mielenterveyslain (1116/1990)
8 §:n 1 ja 3 momentti, sellaisena kuin niistä on
3 momentti laissa954/1992, sekä
lisätään 8 §:ään,
sellaisena kuin se on osaksi viimeksi mainitussa laissa, uusi 2
momentti, jolloin nykyinen 2 momentti ja muutettu 3 momentti siirtyvät
3 ja 4 momentiksi, seuraavasti:
8 §
Hoitoon määräämisen edellytykset
Henkilö voidaan määrätä tahdostaan
riippumatta psykiatriseen sairaalahoitoon tai avohoitoon vain:
1) jos hänen todetaan olevan mielisairas;
2) jos hän mielisairautensa vuoksi on hoidon tarpeessa
siten, että hoitoon toimittamatta jättäminen
olennaisesti pahentaisi hänen mielisairauttaan tai vakavasti
vaarantaisi hänen terveyttään tai turvallisuuttaan
taikka muiden henkilöiden terveyttä tai turvallisuutta;
ja
3) jos mitkään muut mielenterveyspalvelut
eivät sovellu käytettäviksi tai ovat
riittämättömiä.
Lisäksi edellä 1 momentin 1 ja 3 kohdassa säädettyjen
edellytysten täyttyessä henkilö voidaan
määrätä tahdostaan riippumatta
psykiatriseen avohoitoon silloin, jos hän mielisairautensa
vuoksi on hoidon tarpeessa siten, että hänen voidaan
perustellusta aiheesta olettaa vaarantavan muiden henkilöiden
terveyttä tai turvallisuutta.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Edellä 1 ja 3 momentin nojalla hoidettavana olevan
alaikäisen sairaalahoito tulee järjestää yksikössä,
jolla on edellytykset ja valmiudet hoitaa häntä.
Alaikäistä tulee hoitaa erillään aikuisista,
jollei katsota olevan alaikäisen edun mukaista menetellä toisin.
_______________
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 2002.
_______________
Helsingissä 19 päivänä kesäkuuta
2002
- Rauha-Maria Mertjärvi /vihr
- Janina Andersson /vihr
- Anni Sinnemäki /vihr
- Irina Krohn /vihr
- Satu Hassi /vihr
- Kirsi Ojansuu /vihr
- Merikukka Forsius /vihr
- Ulla Anttila /vihr
- Marja-Leena Kemppainen /kd
- Pekka Nousiainen /kesk
- Risto Kuisma /sd
- Ilkka Taipale /sd