ALOITTEEN PERUSTELUT
Kasvihuonekaasujen päästövähennystavoitteet
Aloitteessa ehdotetaan säädettäväksi
ilmastolaki, johon sisällytetään
ilmastonmuutoksen hidastamiseksi välttämättömät
kasvihuonekaasujen päästövähennystavoitteet
Suomessa vuosina 2010—2050.
Kasvihuonekaasujen päästöt on saatava
laskusuuntaan seuraavan 10—15 vuoden aikana. Euroopan unionin
("An Energy Policy for Europe", 2007) tavoite päästöjen
vähentämisestä 20 prosentilla
vuoteen 2020 mennessä on riittämätön
ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja riittämätön
esikuva maailmanlaajuisesti.
Ehdotamme, että Suomen alueelta peräisin olevien
kasvihuonekaasupäästöjen kokonaismäärän
(CO2-ekvivalenttitonnia) vähennystavoite
määritellään lakisääteisesti.
Tavoitteeksi tulisi asettaa kasvihuonekaasujen päästöjen vähentäminen
vuoden 1990 laskennallisesta lähtötasosta vähintään
38 prosentilla vuoteen 2020 mennessä ja vuoteen 2050 edelleen
lähtötasoon nähden vähintään
60—80 prosentilla (aloitteessa 80 %).
Tavoitteiden saavuttamiseksi ehdotamme säädettäväksi
5 prosentin vuotuisesta kasvihuonekaasujen päästövähennystavoitteesta.
Keinot päästövähennystavoitteiden
saavuttamiseksi lakisääteisessä ohjelmassa
Ehdotamme näiden tavoitteiden toteuttamiseksi, että ilmastolaissa
(puitelakina) säädettäisiin kansallisesta
ilmastopoliittisesta ohjelmasta, jonka sisältö jäsentää keinot
energiankäytön tehostamistoimenpiteiksi (uusien
teknologioiden lisäämiseksi ja energian säästötoimiksi)
sekä toimenpiteet uusiutuvien energiamuotojen (tuuli-,
aurinko- ja bioenergia) käyttöönottamiseksi.
Uusien teknologioiden käyttöönoton
helpottaminen
Puitelain lisäksi tarvitaan useita ohjauskeinoja. Energian
tehostamistoimien lisäksi tarvitaan energiansäästötoimia
ja säästävän teknologian edistämistä;
aloitteen lisäksi tarvitaan erityistä lainsäädäntöä,
muun muassa energiansäästölakia
ja päästöttömien energiamuotojen
julkisia tukia kotitalouksille; tarvitaan ympäristöteknologian
kilpailuttamis- ja kaupallistamishankkeita; tarvitaan sähköntuotannon
investointitakuujärjestelmä, jolla tuetaan erilaisia
uusia sähkön tuotantoteknologioita paikallisissa
olosuhteissa.
Käytössä olevien ohjauskeinojen lisäksi (päästökauppa,
laki, alemmat normit, julkinen tuki) tarvitaan kokonaisvaltaista
ajattelua, jossa valitut keinot tukevat päästöjä vähentävien
teknologioiden käyttöönottoa ja markkinoita.
Yhdyskuntasuunnittelun lähtökohdaksi ekologisuus
Kasvihuonepäästöjen riittävä vähentäminen
vaatii ekologisuuden huomioimista kaikilla elämän osa-alueilla.
Ekologinen yhdyskuntarakenne toteutetaan ottamalla vähäpäästöisyys
yhdyskuntasuunnittelun lähtökohdaksi rakentamisessa, asumisessa
ja liikenteessä. Vähäpäästöiseen
elämäntapaan voidaan kannustaa vanhan rakennuskannan
korjausrakentamisessa tukemalla suorasta sähkölämmityksestä tai öljylämmityksestä
luopumista,
kaukolämmön saatavuutta parantamalla sekä tukemalla
aurinkoenergian, lämpöpumppujen ja lämpöä varaavien
järjestelmien käyttöönottoa
pientaloissa ja vapaa-ajan asunnoissa.
Julkisen liikenteen sekä kevyen liikenteen käyttöä ja
saatavuutta parannetaan uusia rautatieyhteyksiä ja kevyen
liikenteen väyliä rakentamalla sekä liikennöinnin
tukea huomattavasti nostamalla. Niin tavarankuljetusten kuin henkilöliikenteen
siirtymistä raiteille tuetaan. Fossiilisista polttoaineista
luopumista tuetaan vapauttamalla hybridi- ja sähköautot
autoverosta. Vähäpäästöistä työmatkaliikennettä edistetään
ottamalla käyttöön ruuhkamaksuja.
Investointitakuujärjestelmä ja biopolttoaineiden
verotus
Uusiutuvaa energiaa voitaisiin lisätä tehokkaasti
määräaikaisella investointitakuujärjestelmällä,
joka on tehnyt Tanskasta tuulivoiman suurvallan. Biopolttoaineiden
valmistusveron poistaminen pientuotannolta taas johtaisi siihen,
että biodieselin valmistaminen muuttuisi kannattavaksi
suomalaisilla maatiloilla. Kotimarkkinoilta saatavat referenssit
helpottaisivat myös suomalaisteknologian vientiä.
Energiatehokkuuden ja uusiutuvan energian tuotantokustannukset
ovat kilpailukykyiset. Vähäpäästöisen
teknologian kaupallistuminen ja käyttöönotto
edellyttää kuitenkin ohjauskeinoja. WWF:n Virtaa
tulevaisuuteen -malli sisältää esimerkkejä keinoista,
joiden avulla valtion kustannukset alenisivat ja syntyisi kannattavaa
liiketoimintaa. Toimivat kotimarkkinat ovat edellytys menestykselle
viennissä. Malli esittelee myös ohjauskeinojen
toteuttamistavan, maksajat, hyötyjät ja kärsijät.
Julkisten hankintamenettelyjen ja teknologian kaupallistamishankkeiden
kaltaisia ohjauskeinoja on Suomessa hyödynnetty vähän.
Esimerkiksi Ruotsissa teknologian kilpailuttamishanke toi kotimarkkinoille
30 % tehokkaammat ja 30 % halvemmat maalämpöpumput,
joita asennettiin lyhyessä ajassa 200 000. Näin
saavutetut päästövähennykset
tulivat maksamaan Ruotsin valtiolle murto-osan Suomen valtion tuilla
saavutetuista päästövähennyksistä.
Energiansäästöllä ja uusiutuvalla
energialla 50 % sähköntuotannosta
vuonna 2020
Päästövähennysten toteuttaminen
edellyttää huomattavaa energiatehokkuuden ja uusiutuvan energian
käytön lisäämistä.
WWF:n Virtaa tulevaisuuteen -ohjelma osoittaa, että Suomen
energiantarpeen kasvu voidaan pysäyttää vuoden 2004
tasolle vuoteen 2020 mennessä. Esimerkiksi taajuusmuuttajien
ja energiatehokkaampien moottorien käyttöönotto
teollisuudessa kattaisi 35 % tästä vähennyksestä.
Muita keinoja olisivat mm. julkisen sektorin energiatehokkaat hankinnat
sekä energiansäästötoimet sähkönkulutuksessa
ja lämmityksessä. Nämä toimet
vähentäisivät yli kuudesosan kauppa-
ja teollisuusministeriön hiilidioksidipäästöoletuksista
vuonna 2020.
Uusiutuvalla energialla voidaan kattaa puolet sähköntuotannosta
vuonna 2020, jos samalla lisätään energiatehokkuutta.
Tuulivoimaa ja bioenergiaa voidaan lisätä tuntuvasti
tuulivoimapuistoja rakentamalla ja suuntaamalla metsäteollisuuden
käynnissä oleva rakennemuutos bioenergiateollisuudeksi.
Uusiutuvan energian lisäyksen ansiosta hiilidioksidipäästöt
vähenisivät lähes neljäsosan
kauppa- ja teollisuusministeriön päästöoletuksista
vuonna 2020. Näin katetaan sekä energian
lisätarve että korvataan poistuvaa kapasiteettia.
Lisäyksillä voidaan kattaa 24 % kaikesta
energian ja 34 % sähkön tarpeesta vuonna
2020 (WWF:n Virtaa tulevaisuuteen -ohjelma).
Ilmastonmuutos maapallon laajuisesti
Laajasti hyväksytty arvio on, että jos maapallon keskilämpötila
nousee yli kahdella asteella, seuraukset ympäristölle
ja ihmiskunnalle ovat tuhoisat. Kahden asteen ylittäminen
voi merkitä jäähyväisiä koralliriutoille,
jäätiköille ja sademetsille sekä suuria
kärsimyksiä etenkin köyhimpien maiden
asukkaille.
Hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin IPCC:n uusimpien
ennustemallien mukaan alhaisimman päästökehityksen
skenaarion todennäköisin arvio lämpenemiselle
vuoteen 2100 mennessä on 1,8 astetta (vaihteluväli
1,1—2,9 celsiusta). Korkeimman päästökehityksen
skenaariossa lämpeneminen on 4,0 astetta (vaihteluväli
1,4—5,8 celsiusta).
Välttääksemme katastrofin teollisuusmaiden on
kyettävä vähentämään
kasvihuonekaasupäästöjään
vuoden 1990 tasosta vähintään 30 prosenttia
vuoteen 2020 mennessä ja puolitettava maailmanlaajuiset
päästöt vuoteen 2050 mennessä.
Samaan aikaan globaalin energiantarpeen on arvioitu kolminkertaistuvan.
Päästöjen vähentäminen
on valtava haaste, mutta ratkaistavissa.
Polttava Kysymys -kampanja
Polttava Kysymys -kampanjan tavoitteena on saada Suomessa voimaan
ilmastolaki. Ilmastolailla on tarkoitus säätää vuosittaisista
viiden prosentin päästövähennyksistä.
Laki velvoittaisi sekä istuvan hallituksen että tulevat
hallitukset vuorollaan toteuttamaan osansa ilmastonmuutoksen torjumiseksi
tarvittavista päästövähennyksistä.
Sama päästövähennyslakikampanja
on käynnissä tai käynnistymässä yhteensä 17
Euroopan maassa. Yleiseurooppalaisella tasolla kampanjaa koordinoi
Euroopan Maan ystävät (Friends of the Earth Europe),
ja se tunnetaan nimellä The Big Ask. Tavoitteena on Euroopan
unionin ryhtyminen ilmastonmuutoksen torjumisen tiennäyttäjäksi.
Kampanjan mukaan viiden prosentin vuosittaiset vähennykset
riittäisivät kohtuullisella todennäköisyydellä pysäyttämään
ilmaston lämpenemisen alle kahteen asteeseen. Yli kahden
asteen lämpenemisen seuraukset voivat olla katastrofaalisia.