LAKIALOITE 88/2012
vp
LA 88/2012
vp - Peter Östman /kd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki raskauden keskeyttämisestä annetun
lain 5 a §:n kumoamisesta
Eduskunnalle
Lakiehdotuksessa esitetään kumottavaksi
aborttilakiin vuonna 1985 lisätty ns. eugeeninen pykälä,
jonka nojalla raskaus voidaan keskeyttää sikiön
vammaisuuden perusteella aina 24. raskausviikon loppuun, kun terveiden
lasten kohdalla ehdoton yläraja on 20 raskausviikkoa. Keskoshoidon
edistyessä sikiön elinkelpoisuusraja on laskenut
tuolloisesta 24. raskausviikosta. Jopa 22.—23. raskausviikolla
syntyneitä lapsia on jo jäänyt eloon.
PERUSTELUT
Vuonna 1986 tuli voimaan aborttilakiin tehty lisäys
(5 a §), joka mahdollistaa raskauden
keskeyttämisen aina 24. raskausviikon loppuun asti, mikäli
sikiödiagnostisin menetelmin todetaan sikiön vaikea
sairaus tai ruumiinvamma. Raskauden keskeyttämisestä annetun
lain (239/1970) 5 a § (1085/1992)
kuuluu seuraavasti: "Sen estämättä, mitä 5 §:ssä säädetään,
terveydenhuollon oikeusturvakeskus voi antaa luvan raskauden
keskeyttämiseen, jos lapsivesi- tai ultraäänitutkimuksella,
serologisilla tutkimuksilla taikka muulla vastaavalla luotettavalla tutkimuksella
on todettu vaikea sikiön sairaus tai ruumiinvika, ei kuitenkaan
kahdennenkymmenennenneljännen raskausviikon jälkeen."
Vammaisjärjestöt vastustivat tuolloin lainmuutosta
vedoten terveiden ja sairaiden sikiöiden eriarvoiseen asemaan.
Muista syistä raskautta ei saa keskeyttää 20.
raskausviikon jälkeen.
Muutoksen tarvetta perusteltiin silloisten sikiödiagnostisten
menetelmien ongelmilla. Vastaukset lapsivesitutkimuksessa mahdollisesti paljastuvasta
kromosomipoikkeavuudesta saatiin usein vasta 20. raskausviikon jälkeen,
jolloin aborttia ei enää voitu suorittaa. Nykyisin tutkimuskäytännöt
ovat muuttuneet ja tulokset saadaan varhaisemmassa raskauden vaiheessa. Kromosomipoikkeavuuksien
seulonnassa käytetään varhaisraskauteen
kohdistuvia ultraääniseulontaa sekä veriseulontaa.
Lain muutosta koskeneen hallituksen silloisen esityksen (HE
26/1985 vp) perusteluissa vedottiin erittäin
vaikeiden sikiöepämuodostumien aiheuttamaan
henkiseen järkytykseen synnyttävälle
naiselle käyttäen ainoana esimerkkinä harvinaista
lapsen elinkyvyttömyyden aiheuttavaa aivojen täydellistä puuttumista.
Lainmuutoksen yhteydessä myös talousvaliokunta
korosti mietinnössään, että raskauden
keskeyttämiseen oikeuttavana vaikeana sairautena tai ruumiinvammana
voidaan pitää lähinnä keskushermoston
vaikeaa vajavuutta tai yleistä elinkyvyttömyyttä.
Kuitenkin eugeenisin perustein tehdyissä raskauden
keskeytyksissä valtaosa on huomattavasti lievemmin sairaita
sikiöitä, kuten Downin syndroomaa sairastavia
lapsia. Downin syndroomaa potevat lapset ovat yhtä lailla
tasapainoisia ja onnellisia ihmisiä kuin muutkin eivätkä itse kärsi
kromosomiston poikkeavuudestaan. He eivät myöskään
yleensä vaadi kallista laitoshoitoa, vaan pärjäävät
kotihoidossa muiden lasten tavoin. Lain tarkoitus niin sen perustelujen
kuin valiokunnan mietinnönkin osalta onkin ristiriidassa
nykykäytännön kanssa, jossa Downin syndrooma
muodostaa suurimman yhtenäisen diagnoosiryhmän
eugeenisten aborttien joukossa. Eugeenisin perustein abortteja tehdään
n. 200—250 vuosittain, ja vain noin kymmenellä näistä sikiöistä on
lain perusteluissa mainittu elinkyvyttömyyden aiheuttava
aivojen täydellinen puuttuminen.
Samoin valiokunta korosti, että raskauden keskeyttämisen
ehdottomana takarajana on pidettävä ajankohtaa,
josta lapsella on parhaissa mahdollisissa olosuhteissa kyky säilyä hengissä äidin
ruumiin ulkopuolella. Keskoshoidon edistyessä ollaan absurdissa
tilanteessa, jossa aborttirajaa varmuudella nuorempia sikiöitä voidaan pitää hengissä
kehittyneen
tekniikan ansiosta. Lisäksi WHO:n suosituksen mukaisesti
nykyisin 22. raskausviikolla syntynyt tai 500 grammaa painavampi
rekisteröidään lapseksi, syntyypä hän
elävänä tai kuolleena. Sairauden tai
vamman perusteella suoritetun raskauden keskeyttämisen
ehdotonta takarajaa tulisikin laskea vähintään
20. raskausviikkoon.
Kyseessä on merkittävä yhdenvertaisuus-
ja perusoikeuskysymys, jossa vammaiset lapset asetetaan terveiden
kanssa eriarvoiseen asemaan. Hallituksen tulee nopeasti korjata
epäkohta kumoamalla aborttilaista pykälä,
jolla sallitaan vammaisuutta epäiltäessä myöhäiset
raskaudenkeskeytykset.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
raskauden keskeyttämisestä annetun lain 5
a §:n kumoamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
säädetään:
1 §
Tällä lailla kumotaan 24 päivänä maaliskuuta 1970
raskauden keskeyttämisestä annetun lain (239/1970)
5 a §, sellaisena kuin se on laissa (1085/1992).
2 §
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
_______________
Helsingissä 20 päivänä joulukuuta
2012
- Peter Östman /kd
- Leena Rauhala /kd
- Jouko Jääskeläinen /kd
- Sauli Ahvenjärvi /kd
- Sari Palm /kd
- Mika Niikko /ps
- Markus Lohi /kesk
- Tapani Tölli /kesk