LAKIALOITE 97/2014
vp
LA 97/2014
vp - Eeva-Johanna Eloranta /sd ym.
Tarkistettu versio 2.0
Laki väylämaksulain kumoamisesta
Eduskunnalle
Transitoliikenne eli maan läpi tapahtuva tavaroiden
ja raaka-aineiden kauttakulkuliikenne tuo tällä hetkellä kansantalouteemme
yli 200 miljoonaa euroa ja yli tuhat suoraa työpaikkaa.
Verotuloja transitoliikenne tuottaa noin 100 miljoonaa euroa. Transitotulot
perustuvat kykyyn hyödyntää maan sijaintia
ja osaamista. Alueellisesti taloudelliset ja työllistävät
vaikutukset ovat erittäin merkittäviä.
Esimerkiksi Kotkan ja Kokkolan satamien liikenteestä yli
kolmasosa on transitoliikennettä.
Transitotulojen menettäminen väylämaksujen
kilpailua vääristävän vaikutuksen
takia on tällä hetkellä uhkana. Suomen
kautta kulkevan transitoliikenteen määrä on
kuudessa vuodessa laskenut voimakkaasti. Tonneissa mitattuna kyse
on noin 20 prosentin laskusta.
Väylämaksuja kerätään
vuosittain noin 80 miljoonaa euroa. Transitoliikenteen osuus tästä summasta
on noin 6—7 prosenttia eli 5—6 miljoonaa euroa.
Ilman väylämaksujen tuomaa rasitetta Suomen kautta
kulkevan transitoliikenteen määrä voisi
kasvaa huomattavasti, koska kilpailu satamien kesken Itämerellä kiihtyy.
Tällä hetkellä transitoliikenne Suomen
satamien kautta on 3—6 euroa kalliimpaa tonnilta kuin muiden Itämeren
satamien kautta. Esimerkiksi Hamina-Kotkan satama häviää Pietarin
satamalle meriliikennemaksuissa 5,6 euroa/tonni. Suuriin
kuljetusvolyymeihin nojautuvassa liiketoiminnassa tätä kustannus-
ja kilpailukykyeroa satamien välillä voidaan pitää merkittävänä.
Väylämaksujemme vuoksi ulkomaisen operaattorin
on edullisempaa ohjata transitoliikenne Baltian maiden ja Venäjän
satamiin, jotka eivät peri väylämaksua
ja joiden osuus transitoliikenteessä kasvaa, vaikka Suomen
satamista löytyisi Itämeren alueen paras logistinen
osaaminen. Jo vajaan kymmenyksen kasvu transitoliikenteen määrässä riittäisi
toisaalta kattamaan valtion nykyisin transitoliikenteeltä keräämät
väylämaksutulot. Liikennemäärän
kaksinkertaistuminen riittäisi lisääntyneinä verotuloina
kattamaan kaikki väylänpito- ja jäänmurtokulut.
Ensi vuodelle väylämaksuja ollaan puolittamassa.
Tästäkin huolimatta Suomen satamille jää negatiivinen
kilpailuetu, ja transitoliikenne on maksualennuksesta huolimatta
edelleen vaarassa vähentyä. Väylämaksujen
poistaminen kokonaan tulisikin ottaa harkintaan, sillä niiden poistamisen
vaikutuksesta verotulot voisivat kasvaa enemmän kuin mitä väylämaksut
valtion kassaan nykyisellään tuovat. Väylämaksun
mahdollisen poistamisen ratkaisussa tulisi huomioida liikenne- ja
viestintäministeriön budjetinalalla väylänpidon
ja jäänmurron rahoitus.
Suomen satamilla on mahdollisuus kilpailla Itämeren
alueella nykyistä paljon suuremmasta tulovirrasta, mikäli
transitoliikennettä rajoittavat väylämaksut
poistetaan. Esimerkiksi Latviassa transitoliikenteen osuus bruttokansantuotteesta
on jopa 14 prosenttia eli 3,7 miljardia euroa. Suomen kanssa transitoliikenteestä
kilpailevissa
Baltian maissa ja Venäjällä transitoliikenne
onkin nostettu strategiseen ja keskeiseen rooliin. Suomessa ei vastaavaa
linjausta ole kuitenkaan tehty.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,
että eduskunta hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen:
Laki
väylämaksulain kumoamisesta
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
säädetään:
1 §
Tällä lailla kumotaan väylämaksulaki (1122/2005).
2 §
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 2015.
_______________
Helsingissä 21 päivänä marraskuuta
2014
- Eeva-Johanna Eloranta /sd
- Raimo Piirainen /sd
- Harry Wallin /sd
- Maria Guzenina /sd
- Ilkka Kantola /sd
- Sauli Ahvenjärvi /kd
- Mikael Jungner /sd
- Eero Lehti /kok
- Suna Kymäläinen /sd
- Juho Eerola /ps