Perustelut
Direktiiviehdotus koskee lasten seksuaalisen hyväksikäytön
ja seksuaalisen riiston sekä lapsipornografian torjumista.
Ehdotuksessa on kysymys asiaa koskevan puitepäätöksen
kumoamisesta ja uuden direktiivin säätämisestä sen
tilalle. Direktiiviehdotukseen sisältyy myös
elementtejä samaa aihepiiriä koskevasta Euroopan neuvoston
yleissopimuksesta (CETS 201).
Eduskunta hyväksyi 15.3.2011 edellä mainitun
yleissopimuksen sekä yleissopimuksen edellyttämät
muutokset rikoslakiin. Samassa yhteydessä lapsiin kohdistuvia
seksuaalirikoksia koskeviin rikoslain säännöksiin
tehtiin myös muita muutoksia. Kesäkuun 2011 alusta
tulivat voimaan muun muassa uusi pykälä lapsen
houkuttelemisesta seksuaalisiin tarkoituksiin (ns. grooming) sekä rangaistuksiin
tehdyt korotukset (540/2011).
Lakivaliokunta pitää valtioneuvoston tavoin tärkeänä sitä,
että direktiivi vastaisi mahdollisimman pitkälle
edellä mainittua yleissopimusta. Näin
voitaisiin myös välttää mahdollisia tulkintaongelmia.
Saadun selvityksen mukaan direktiivin rangaistustasot on neuvostossa
saatu sovittua siten, että ne vastaavat rikosten vakavuutta,
vahingollisuutta ja vaarallisuutta, mitä valiokunta aikaisemmassa
lausunnossaan (LaVL 10/2010 vp)
edellytti. Sikäli kuin korotuspaineita yksittäisten
rikosten rangaistuksiin ilmenee, valiokunta edelleen korostaa, että rangaistustasojen
tulee olla johdonmukaisia ja suhteessa kunkin rikostekomuodon vahingollisuuteen
ja vaarallisuuteen.
Yksi keskeisistä avoinna olevista kysymyksistä liittyy
lasten kanssa työskentelevien henkilöiden rikostaustan
tarkistamiseen. Selvityksen mukaan aiemmin neuvostossa on asiaa
koskeva direktiiviehdotuksen 10 artikla rajattu koskemaan
ainoastaan työsuhteeseen hakevien henkilöiden
rikostaustan tarkistamista. Parlamentti on halunnut laajentaa artiklan
soveltamisalaa niin, että myös vapaaehtoistoimintaan
hakevien henkilöiden rikostausta voitaisiin tarkistaa.
Suomessa rikostausta voidaan tarkistaa ainoastaan
työnhaun yhteydessä. Lasten kanssa työskentelevien
henkilöiden rikostaustan selvittämisestä annetun
lain (504/2002) mukaan työnantaja
on velvollinen pyytämään henkilöltä rikosrekisteriote
nähtäväksi otettaessa henkilö työ-
tai virkasuhteeseen, kun työskentelyyn kuuluu alaikäisen
kasvatusta, opetusta, hoitoa tai muuta huolenpitoa ilman huoltajan
läsnäoloa. Vapaaehtoistoiminnan osalta tällainen
menettely ei voimassa olevan lain mukaan ole mahdollista.
Selvityksen mukaan vapaaehtoistoiminnan käsite ja järjestämismuodot
vaihtelevat eri EU-maissa. Suomessa kansalais- ja vapaaehtoistoiminta
rakentuu usein rekisteröidyn yhdistyksen ympärille
ja toiminnassa on mukana suuri määrä vapaaehtoisia
ja talkoolaisia.
Neuvoston työryhmässä käytyjen
keskustelujen perusteella tarkoituksena ei olisi luoda velvoitetta
tarkistaa vapaaehtoistoimijoiksi pyrkivien henkilöiden
rikostaustoja kaikissa tapauksissa. Vapaaehtoistoiminnan järjestäjillä tulisi kuitenkin
halutessaan olla mahdollisuus rikostaustan tarkistamiseen. Vapaaehtoistoiminnan järjestäjillä
olisi
siis oikeus, mutta ei velvollisuutta pyytää hakijalta
rikosrekisteriote nähtäväksi.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että direktiivin kansallisessa täytäntöönpanossa
on mahdollisimman paljon joustavuutta siten, että vapaaehtoistoiminta
Suomessa voi jatkossakin rakentua nykymallin mukaan. Valiokunta
voi kuitenkin hyväksyä ehdotuksen siitä,
että vapaaehtoistoiminnan järjestäjillä olisi
halutessaan mahdollisuus rikostaustan tarkistamiseen edellyttäen,
että direktiivi jättää riittävästi
kansallista harkintavaltaa sen suhteen, miten tällainen
edellytys täytettäisiin.
Euroopan parlamentti on pitänyt tärkeänä myös
sitä, että työnantajan tulisi rikostaustaa tarkistettaessa
saada tieto henkilön toisessa jäsenvaltiossa mahdollisesti
saamasta rikostuomiosta. Suomessa rikosrekisteritiedot ovat henkilötietolain
(523/1999) mukaisia arkaluonteisia
tietoja, joiden käsittely ja luovutus on sallittua lain
nojalla. Siitä, missä tapauksissa rikosrekisteristä saa
luovuttaa tietoja, säädetään
rikosrekisterilaissa (770/1993). Tietojen
luovuttaminen toiseen valtioon edellyttää siis
laintasoista sääntelyä.
Selvityksen mukaan eräät jäsenvaltiot
ovat tehneet kompromissiehdotuksen, jonka mukaan jäsenvaltiolla
olisi velvollisuus rikosrekisteritietojen luovuttamiseen,
kun toinen jäsenvaltio pyytää lasten
kanssa työskentelemään hakevan henkilön
tietoja rikostaustan tarkistamista varten. Käytännössä tietojenvaihto
tapahtuisi keskusviranomaisten kautta. Ehdotus poikkeaa vuonna 2009
tehdystä rikosrekisteritietojen vaihdon järjestämistä ja
sisältöä koskevasta neuvoston puitepäätöksestä (2009/315/YOS,
jäljempänä rikosrekisteripuitepäätös)
siinä, että puitepäätös
jättää jäsenvaltion harkintavaltaan sen,
mitä tietoja se luovuttaa omista kansalaisistaan toisen
jäsenvaltion viranomaisille silloin, kun toinen jäsenvaltio
pyytää tietoja muuta tarkoitusta kuin rikosasian
käsittelyä varten.
Saamansa selvityksen perusteella lakivaliokunta ei sinänsä näe
estettä sille, että direktiivi olisi edellä mainitulta
osin rikosrekisteripuitepäätöstä laajempi.
Valiokunta voi siten suhtautua myönteisesti rikosrekisteritietojen
luovuttamisvelvollisuutta koskevaan ehdotukseen edellyttäen,
että jäsenvaltiot voivat säilyttää olemassa
olevat, toimiviksi havaitut rikostaustan tarkistamismenettelynsä ja
ettei tietojenvaihtovelvoitteesta seuraa velvollisuutta esimerkiksi perustaa
erillistä ammattikieltojärjestelmää.
Lasten seksuaalinen hyväksikäyttö on äärimmäisen
vakava asia, ja valiokunta pitää kaikkia sen estämiseen
tähtääviä tavoitteita kannatettavina.
Valiokunnan mielestä on tärkeä kehittää lainsäädännön
ohella myös muita keinoja lasten suojelemiseksi seksuaaliselta
hyväksikäytöltä ja tähdentää tässä yhteydessä erityisesti
koulutuksen lisäämisen ja tiedon jakamisen merkitystä lasten
kaltoinkohtelun ehkäisemiseksi.