Yksityiskohtaiset perustelut
1 §. Lain soveltamisala.
Pykälän 1 momentissa on sovittelun
määritelmä. Sen mukaan sovittelulla
tarkoitetaan maksutonta palvelua, jossa rikoksen osapuolille järjestetään
mahdollisuus puolueettoman sovittelijan välityksellä kohdata toisensa
luottamuksellisesti, käsitellä rikoksesta sen
uhrille aiheutuneita henkisiä ja aineellisia haittoja sekä pyrkiä omatoimisesti
sopimaan toimenpiteistä riidan hyvittämiseksi.
Valiokunnan mielestä ilmaisu "rikoksen osapuolet" ei
ole luonteva. Siksi valiokunta ehdottaa, että sen sijasta
momentissa mainitaan erikseen rikoksesta epäilty ja rikoksen
uhri. Jos rikos on kohdistunut oikeushenkilöön,
sovitteluun osallistuu luonnollisesti kyseisen oikeushenkilön
edustaja.
Pykälän 2 momentin mukaan sovittelu
voi kohdistua myös sellaisiin riita-asioihin, joissa ainakin
yksi osapuoli on yksityinen henkilö. Tällöin
riidasta ja sen osapuolista on soveltuvin osin voimassa, mitä rikoksesta
ja sen osapuolista säädetään.
Lakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota siihen, että ehdotetun
säännöksen mukaan periaatteessa mikä tahansa
riita-asia voisi tulla soviteltavaksi nyt säädettävän
lain mukaan. Valiokunnan mielestä tämä ei
ole tarkoituksenmukaista varsinkaan sen vuoksi, että sovittelijoiden
koulutus ei useinkaan anna valmiuksia vaativien yksityisoikeudellisten
asioiden käsittelyyn. Myös esityksen perusteluista
(s. 17/I) välittyy käsitys, jonka
mukaan kaikkien riita-asioiden ei ole tarkoitettukaan kuuluvan lain
soveltamisalaan. Valiokunnan mielestä tämän
lain mukaisessa sovittelumenettelyssä soveltuvat käsiteltäviksi
lähinnä sellaiset riita-asiat, joita riidan kohteeseen
ja asiassa esitettyihin vaatimuksiin nähden voidaan pitää vähäisinä.
Tällaisia voivat olla esimerkiksi huoneenvuokrasuhteeseen
perustuvat riitaisuudet, jotka koskevat asunnon hoitoa.
Valiokunta ehdottaa, että momenttiin otetaan nimenomainen
säännös sovittelun rajaamisesta vähäisiin
riita-asioihin. Vähäisyys-rajaus ei kuitenkaan
koske rikokseen perustuvaa vahingonkorvausvaatimusta, koska on tarkoituksenmukaista,
että vahinkojen suuruudesta riippumatta tällaista
asiaa voidaan käsitellä myös rikosasiasta
erillään. Näin on etenkin silloin, kun
ilmenee, että sovinnolliselle ratkaisulle on edellytyksiä vain
korvauskysymyksen osalta.
Edellä 1 momenttiin ehdotetun muutoksen vuoksi valiokunta
on tehnyt momentin loppuosaan sanonnallisen tarkistuksen.
Pykälän 3 momentti sisältää kuvauksen
lain sisällöstä. Valiokunta ehdottaa
momentin poistettavaksi tarpeettomana.
2 §. Sovittelun yleiset edellytykset.
Pykälän mukaan sovittelu voidaan toteuttaa
vain sellaisten osapuolten kesken, jotka ovat henkilökohtaisesti
ja vapaaehtoisesti ilmaisseet suostuvansa sovitteluun ja jotka pystyvät
ymmärtämään sovittelun sekä siinä tehtävien
ratkaisujen merkityksen. Sovitteluun osallistuvalla henkilöllä on myös
milloin tahansa sovittelun aikana oikeus peruuttaa antamansa suostumus.
On tärkeää, että sovitteluun
osallistuvat ovat siinä mukana vapaaehtoisesti ja että he
ovat selvillä sovitteluun liittyvistä oikeuksistaan
ja sovittelun merkityksestä yleisesti. Tämän
korostamiseksi valiokunta ehdottaa 1 momenttiin lisättäväksi
säännöksen siitä, että ennen
kuin osapuoli antaa suostumuksensa sovitteluun, hänelle tulee
selvittää hänen sovitteluun liittyvät
oikeutensa ja asemansa sovittelussa.
Lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain
(361/1983) 4 §:n 3
momentin mukaan huoltaja edustaa lasta tämän henkilöä koskevissa
asioissa. Oikeudenkäymiskaaren 12 luvun 1 §:n
1 momentissa puolestaan säädetään
siitä, että huoltaja käyttää alaikäisen
puhevaltaa tämän henkilöä koskevassa
asiassa, kun alaikäinen on asianomistajana rikosasiassa.
Jos alaikäinen on täyttänyt 15 vuotta,
hänellä on kuitenkin oikeus käyttää huoltajansa
ohella itsenäisesti puhevaltaansa. Muun muassa mainittuihin
säännöksiin nähden on perusteltua,
että myös sovitteluun tarvitaan alaikäisen
osapuolen huoltajien suostumus. Siltä osin kuin soviteltava
rikos koskee taloudellisia kysymyksiä, lapsen laillinen edustaja
on kuitenkin hänen edunvalvojansa. Tällöin
nämä antaisivat huoltajan sijasta suostumuksen
sovitteluun. Kuten hallituksen esityksen perusteluissakin (s. 12/I)
todetaan, sovittelun onnistuminen toisaalta edellyttää jo
menettelyn luonteen vuoksi, että myös alaikäinen
itse siihen suostuu.
Sovittelun yhtenä osapuolena voi olla myös vajaavaltaiseksi
julistettu täysi-ikäinen henkilö. Holhoustoimesta
annetun lain (442/1999) 23 §:n 2
momentin mukaan vajaavaltaiseksi julistettu voi päättää henkilöään
koskevasta asiasta, jos hän kykenee ymmärtämään
asian merkityksen. Tämän vuoksi tällaisen
henkilön on annettava suostumuksensa sovitteluun henkilökohtaisesti. Vajaavaltaiselle
määrätyn edunvalvojan suostumusta ei
tällöin tarvita sovittelun aloittamiseksi. Edunvalvojaa
on kuitenkin ennen menettelyn aloittamista syytä kuulla,
jotta voidaan varmistua, että vajaavaltainen
kykenee ymmärtämään sovittelun
merkityksen ja asemansa siinä. Edunvalvojan kuuleminen
on sovittelun yleisten edellytysten käsilläolon
selvittämiseksi tarpeen myös silloin, kun täysi-ikäiselle
on määrätty edunvalvoja, vaikka hänen
toimintakelpoisuuttaan ei olekaan rajoitettu.
Sovittelu perustuu korostetusti siihen osallistuvien
henkilöiden suostumukseen. Tämän vuoksi
myös alaikäisen ja vajaavaltaisen sovitteluun
osallistumisen edellytyksenä olevista suostumuksista on
syytä säätää laissa
nimenomaisesti. Valiokunta ehdottaa, että pykälään
lisätään näitä tapauksia
koskeva uusi 2 momentti.
3 §. Sovittelussa käsiteltävät
asiat.
Pykälän 1 momentti sisältää säännökset
siitä, millaiset rikosasiat voidaan ottaa soviteltaviksi.
Säännös on sanamuodoltaan varsin väljä,
koska siinä edellytetään ainoastaan,
että rikoksen arvioidaan soveltuvan soviteltavaksi.
Lakivaliokunta pitää näin avointa
muotoilua ongelmallisena paitsi periaatteellisista syistä myös
siksi, että soviteltavien asioiden valintaa koskevien kriteereiden
lähes täydellinen puuttuminen laista on valiokunnan
käsityksen mukaan omiaan johtamaan hyvin epäyhtenäiseen
käytäntöön eri puolilla maata.
Tämä taas heikentäisi yhdenvertaisuutta.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa, että momenttiin
otetaan yleinen säännös siitä,
mitä seikkoja tulee ottaa huomioon arvioitaessa, soveltuuko
rikosasia soviteltavaksi. Valiokunnan mielestä tällaisiksi
yleisiksi valintaperusteiksi sopivat rikoksen laatu, sen tekotapa sekä rikoksesta
epäillyn ja uhrin keskinäinen suhde. Lisäksi
huomioon olisi otettava myös muut rikokseen liittyvät
seikat kokonaisuutena.
Kuten hallituksen esityksestä (s. 6/I)
ilmenee, tyypillisiä soviteltavia rikoksia ovat pahoinpitelyt,
varkaudet ja vahingonteot. Nämä ovatkin yleensä luonteeltaan
sellaisia, että ne varsin hyvin soveltuvat sovittelun kohteiksi, koska
niissä voidaan olettaa rikoksentekijän ja uhrin
voivan löytää mahdollisuuksia syntyneen konfliktitilanteen
sovinnolliseksi ratkaisemiseksi. Mitä törkeämpi
rikos on, sitä vaikeampaa tällaisen yhteisymmärryksen
löytämisen voidaan olettaa olevan. Valiokunnan
mielestä törkeiden rikosten soviteltavaksi ottamista
tulee harkita poikkeuksellisen huolellisesti paitsi edellä mainituista
syistä myös siksi, että jos tällaisia
rikoksia laajasti soviteltaisiin, sillä voisi pitkällä aikavälillä olla
haitallisia vaikutuksia rikosoikeudellisen järjestelmän
uskottavuuden kannalta.
Joihinkin rikoslajeihin liittyy myös sellaisia erityispiirteitä,
että ne eivät luonteensa puolesta kovin hyvin
sovi sovittelumenettelyyn. Tällaisia ovat esimerkiksi sotilasrikokset
ja muut sotilasoikeudenkäyntiasiana käsiteltävät
rikokset, mitä osaltaan osoittaa se, että sotilasoikeudenkäyntilain
(326/1983) 4 §:n 3
momentissa on niiden osalta rajoitettu syyttäjän
oikeutta jättää syyte nostamatta. Tämän
tyyppisten erityispiirteiden vuoksi tällaisia rikoksia
ei valiokunnan mielestä tulisi yleensä sovitella.
Tehtäessä päätöstä sovittelun
aloittamisesta on kiinnitettävä huomiota myös
rikoksesta epäillyn ja uhrin keskinäiseen suhteeseen.
Valiokunnan käsityksen mukaan sovittelulle ei ole edellytyksiä esimerkiksi
silloin, jos tekijä käyttää hyväkseen
uhrin suojatonta asemaa niin, että uhri sen seurauksena
ehkä jopa suorastaan pelkää häntä.
Tällainen tilanne voi olla kyseessä esimerkiksi
silloin, kun aikuinen lapsi pahoinpitelee vanhempaansa.
Säännöksessä erikseen mainittavien
kriteerien lisäksi huomioon olisi otettava myös
kaikki muut rikokseen liittyvät seikat kokonaisuutena. Tällaisia
ovat esimerkiksi tekijän pyrkimys poistaa rikoksensa vaikutuksia
sekä rikoksen tekemiseen johtanut tilanne.
Lakivaliokunta on kiinnittänyt erityistä huomiota
niihin edellytyksiin, joilla perhe- tai muussa lähisuhteessa
käytettyä väkivaltaa sisältäviä rikoksia
voidaan sovitella. Hallituksen esityksen perustelujen (s. 16/II)
mukaan tällaisten rikosten sovitteluun tulisi suhtautua
pidättyvästi. Valiokunta yhtyy tähän
peruslähtökohtaan. Samalla se kuitenkin korostaa,
että sovittelu voi tarjota varteenotettavan keinon perhesuhteen
tai muun lähisuhteen korjaamiseksi etenkin niissä tilanteissa,
joissa rikoksentekijä tunnustaa menetelleensä väärin
ja aidosti katuu tekoaan. Lähisuhdeväkivaltaa
sisältäviä tapauksia ei valiokunnan mielestä sen
sijaan pidä ottaa soviteltaviksi esimerkiksi
silloin, kun väkivalta on kyseisessä suhteessa
toistuvaa tai kun osapuolet ovat jo aiemminkin osallistuneet sovitteluun
lähisuhdeväkivallan vuoksi. Tällaiset
tapaukset eivät sovellu soviteltaviksi myöskään,
jos tekijän suhtautuminen tapahtuneeseen rikokseen tai tekijän
ja uhrin välinen suhde muutoin osoittaa tekijän
pitävän väkivallan käyttöä hyväksyttävänä keinona
lähisuhteessa ilmenevien ristiriitojen ratkaisemiseksi.
Lakivaliokunnan mielestä on myös joukko sellaisia
rikoksia, joita ei pidä ottaa lainkaan soviteltaviksi.
Tällaisia ovat ne alaikäisiin kohdistuneet rikokset,
joissa uhrin suojan tarve on niin voimakkaasti korostunut, että niitä tulee
käsitellä vain viranomaistoimintana varsinaisen
rikosoikeusjärjestelmän piirissä. Valiokunta
ehdottaa 1 momenttiin lisättäväksi tätä tarkoittavan säännöksen.
Sen perusteella esimerkiksi lapsiin kohdistuneet seksuaalirikokset
tulee jättää sovittelutoiminnan ulkopuolelle.
Myöskään hyvin nuoriin lapsiin kohdistuneita
pahoinpitelyrikoksia ei valiokunnan mielestä ole syytä käsitellä sovittelumenettelyssä.
Tämä johtuu jo siitäkin, että tällöin
tulee erityisen tarkasti pitää silmällä lapsen
edun toteutumista kaikissa tilanteissa.
Hallituksen esityksen 1 momentin viimeisessä virkkeessä ehdotetaan
säädettäväksi, että rikoksesta
aiheutuneen vahingon korvaamista voidaan sovitella riippumatta siitä,
minkälainen rikos on kysymyksessä. Lakivaliokunta
on edellä ehdottanut, että lakiin otetaan nimenomaiset
kriteerit, joiden avulla arvioidaan rikoksen soveltumista sovitteluun.
Niin ikään valiokunta on ehdottanut säännöstä,
jolla esimerkiksi lapsiin kohdistuneet seksuaalirikokset rajataan
kokonaan sovittelumenettelyn ulkopuolelle. Valiokunnan mielestä ei
ole kovin johdonmukaista, jos vahingonkorvausasia voitaisiin ottaa
sovittelumenettelyssä käsiteltäväksi,
vaikka sen perusteena olevan rikoksen ei katsota soveltuvan soviteltavaksi.
Näin on erityisesti siitä syystä, että tällöin
jouduttaisiin käsittelemään yleensä samaa
tapahtumakulkua, joka rikosoikeudellisesti arvioituna
muodostaa rangaistavan teon. Tämän vuoksi valiokunta
ehdottaa säännöstä muutettavaksi
siten, että vahingon korvaamista koskevaa asiaa ei saa
sovitella, jos vahinkoon johtanutta rikosta ei voida sovitella.
Pykälän 2 momentin mukaan riita-asia
voidaan ottaa soviteltavaksi 1 momentissa säädetyin
edellytyksin, jos sen käsittelemistä sovittelussa
voidaan pitää tarkoituksenmukaisena. Valiokunta
on edellä ehdottanut säännöstä,
jonka mukaan rikosperusteisia vahingonkorvausvaatimuksia lukuun
ottamatta sovittelussa voidaan käsitellä vain
vähäisiä riita-asioita. Niin ikään valiokunta
on ehdottanut, että rikosasian soveltuvuudesta soviteltavaksi
otetaan 1 momenttiin säännös, jonka mukaan
tätä soveltuvuutta arvioitaessa on otettava
huomioon rikoksen laatu ja tekotapa, rikoksesta epäillyn
ja uhrin keskinäinen suhde sekä muut rikokseen
liittyvät seikat kokonaisuutena. Näistä syistä 2
momentissa oleva viittaus 1 momentin säännökseen
olisi riita-asioiden osalta harhaanjohtava, minkä vuoksi valiokunta
ehdottaa sen poistettavaksi.
4 §. Määritelmät.
Pykälä sisältää laissa
käytetyt sovittelutoimiston, sovittelijan ja sovittelutoiminnan
vastuuhenkilön määritelmät.
Siihen ei sisälly sovittelun ohjaajan määritelmää,
vaikka esityksen perustelujen (s. 17/II) mukaan
sovittelutoimistossa voi olla tällaisiakin henkilöitä ja vaikka
heitä koskevat määräykset on
tarkoitus sisällyttää lääninhallituksen
ja palvelun tuottajan väliseen sopimukseen.
Valiokunta ei pidä tällaista ratkaisua hyväksyttävänä,
koska perustelujen mukaan sovittelun ohjaajat muun muassa
valvovat sovittelijoita. Tällaisen toimivallan omaavien
henkilöiden olemassaolon tulee valiokunnan mielestä käydä ilmi
jo laista. Kun valiokunta lisäksi jäljempänä ehdottaa
täsmennettäväksi sovittelutoimintaa hoitavien
henkilöiden kelpoisuusvaatimuksia, sovittelun ohjaajan
määritelmän lisääminen
lakiin on tarpeen myös tästä syystä.
Valiokunta ehdottaa, että sovittelun ohjaajan määritelmä lisätään
pykälän uudeksi 4 kohdaksi.
Lakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota siihen, että hallituksen
esityksen perusteluissa ei ole lainkaan käsitelty kysymystä sovittelutoimintaan
osallistuvien eri henkilöiden oikeudellisesta
vastuusta. Tämän vuoksi valiokunta toteaa
käsityksenään, että sovittelutoiminnan
vastuuhenkilö, sovittelun ohjaaja ja sovittelija ovat kaikki
rikoslain 40 luvun 11 §:n 5 kohdassa tarkoitettuja
julkista valtaa käyttäviä henkilöitä ja että heihin
voidaan soveltaa rikoslain 40 lukuun sisältyviä virkamiehiä koskevia
virkarikossäännöksiä.
9 §. Palvelujen tuottamista koskeva sopimus.
Pykälässä säädetään
sovittelupalvelujen tuottamisesta tehtävien sopimusten
vähimmäissisällöstä.
Valiokunta on tehnyt pykälän 2 kohtaan sanonnallisen
tarkistuksen.
10 §. Sovittelutoimintaan osallistuvilta
henkilöiltä vaadittava kelpoisuus.
Pykälän 1 momentin mukaan sovittelutoiminnan
vastuuhenkilöllä, sovittelijoilla ja muilla sovittelutoimintaan osallistuvilla
henkilöillä tulee olla sellainen koulutus, taito
ja kokemus, jota tehtävän asianmukainen hoitaminen
edellyttää.
Hallituksen esityksen perusteluissa (s. 18/II) todetaan,
että sovittelun vastuuhenkilöiden ja ohjaajien
pohjakoulutus on nykyisin vaihteleva ja että työn
vaativuuden vuoksi heiltä saattaisi olla perusteltua vastaisuudessa
edellyttää soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittamista.
Valiokunta yhtyy käsitykseen näiden tehtävien
vaativuudesta. Siihen nähden valiokunta pitää ehdotettuja
kelpoisuusvaatimuksia liian yleisluonteisina. Sovittelutoiminnan
laadukkuuden turvaamiseksi on valiokunnan mielestä aiheellista,
että mainittujen johto- ja valvontavaltaa sovittelutoiminnassa
käyttävien henkilöiden kelpoisuusehdoksi
säädetään jo nyt soveltuva korkeakoulututkinto.
Kun sovittelutoiminta nyt säädettävällä lailla
laajennetaan koko maan kattavaksi, saattaa etenkin toiminnan alkuvaiheissa
olla kaikissa tapauksissa vaikea löytää sovittelutoimintaan perehtynyttä henkilöä,
jolla olisi myös soveltuva korkeakoulututkinto. Tämän
vuoksi valiokunta pitää perusteltuna, että tämän
tyyppisessä tilanteessa sovittelutoiminnan vastuuhenkilöksi ja
sovittelun ohjaajaksi voidaan ottaa myös sellainen henkilö,
jolla muutoin — esimerkiksi oman pitkäaikaisen
toimintansa perusteella — on hyvä perehtyneisyys
sovittelutoimintaan sekä sen suunnitteluun ja ohjaamiseen.
Sovitteluun tulevien asioiden moninaisuuden vuoksi niitä käytännössä hoitavien
sovittelijoiden kelpoisuuden määrittelyn tulee
valiokunnan mielestä olla jossain määrin
väljempi kuin sovittelutoiminnan suunnittelusta,
johtamisesta ja valvonnasta vastaavilla henkilöillä.
Hallituksen esityksen perusteluissa (s. 18/II)
mainitaan, että vapaaehtoiseksi sovittelijaksi aikovalta
on käytännössä edellytetty vähintään
sovittelijoille tarkoitetun peruskoulutuksen suorittamista. Valiokunta
pitää tarpeellisena, että vaatimus tällaisen erityisen
koulutusjakson suorittamisesta käy ilmi jo laista. Toisaalta
valiokunta katsoo, että yksinomaan jonkin kurssin suorittaminen
ei vielä riitä takaamaan sovittelutoiminnan asianmukaisuutta.
Lisäksi on edellytettävä, että sovittelijaksi
ryhtyvällä on sen lisäksi sellainen koulutus,
taito ja kokemus, jota tehtävän asianmukainen
hoitaminen edellyttää. Säännöksessä tarkoitettuun
koulutukseen voi sisältyä esimerkiksi oikeustieteen
tai yhteiskuntatieteiden taikka sosiaalialan opintoja. Tarvittavaa
kokemusta voi puolestaan kertyä esimerkiksi erilaisesta
kansalaisjärjestötoiminnasta, jossa henkilö on
tottunut kohtaamaan erilaisessa elämäntilanteessa olevia
ihmisiä.
Pykälän 2 momentissa on asetuksenantovaltuus,
jonka mukaan tarkempia säännöksiä 1
momentissa tarkoitettujen henkilöiden kelpoisuusvaatimuksista
voidaan tarvittaessa antaa valtioneuvoston asetuksella.
Valiokunta on edellä ehdottanut sovittelutoimintaan
osallistuvien henkilöiden kelpoisuusvaatimusten täsmentämistä.
Valiokunnan käsityksen mukaan tästä huolimatta
on todennäköistä, että kelpoisuusvaatimuksista
on myöhemmin tarvetta antaa tarkempia säännöksiä.
Tämän vuoksi valiokunta on poistanut asetuksenantovaltuudesta
sanan "tarvittaessa".
12 §. Valtion varoista maksettava korvaus.
Valiokunta on tehnyt pykälän 1 ja 3 momenttiin vastaavan
sanonnallisen tarkistuksen kuin 9 §:ään.
Pykälän 4 momentti sisältää asetuksenantovaltuuden,
jonka mukaan valtioneuvoston asetuksella säädetään
tarkemmin muun muassa 2 momentissa tarkoitetuista jaon perusteista
sekä 3 momentissa tarkoitetun korvauksen määräytymisperusteista.
Koska mainittuja asioita koskevat perussäännökset
ovat jo pykälän 2 ja 3 momenteissa, ei jaon tai
korvauksen määräytymisen perusteista
voida enää säätää asetuksella. Valiokunta
on muuttanut momentin sanamuotoa tämän mukaisesti.
13 §. Asioiden ohjautuminen sovitteluun.
Pykälän 1 momentin mukaan sovittelua
koskevan aloitteen voi tehdä rikoksen osapuoli, poliisi-
tai syyttäjäviranomainen taikka muu viranomainen.
Hallituksen esityksen perustelujen (s. 20/I) mukaan
myös alaikäisen henkilön huoltajalla
on oikeus tehdä sovittelua koskeva aloite. Jos sovittelu
koskee taloudellisia kysymyksiä, aloitteen voi vastaavasti
tehdä alaikäisen laillisena edustajana toimiva
edunvalvoja. Valiokunta ehdottaa, että säännökseen
lisätään näitä koskeva
nimenomainen maininta. Tämän lisäksi
laissa on syytä mainita, että jos rikoksesta epäilty
tai rikoksen uhri on vajaavaltaiseksi julistettu täysi-ikäinen
henkilö, myös tällaisen henkilön
edunvalvoja voi tehdä aloitteen sovittelun käynnistämisestä.
Valiokunta on lisäksi tehnyt momenttiin vastaavan
terminologisen tarkistuksen kuin edellä 1 §:ään.
Lakivaliokunta pitää lähtökohtaisesti
perusteltuna, että sovittelun käynnistämistä koskevaa aloiteoikeutta
ei rajata kovin suppeaksi. Toisaalta on kuitenkin ilmeistä,
että tiettyihin rikoksiin liittyy piirteitä, joiden
vuoksi myös sovittelun käynnistämisen
on perusteltua olla korostetusti viranomaisaloitteista. Tällaisia
rikoksia ovat erityisesti lähisuhdeväkivaltatapaukset,
joihin liittyy tavanomaista suurempi riski siitä, että uhria painostetaan
antamaan suostumuksensa sovittelumenettelyn käynnistämiseen.
Valiokunnan mielestä on muutoinkin tärkeää,
että lähisuhdeväkivalta tulee viranomaisten
tietoon, koska tällä tavoin näille muodostuu
kokonaiskuva esimerkiksi väkivallan käytön
toistuvuudesta.
Edellä esitetyistä syistä valiokunta
ehdottaa, että pykälään lisätään
uusi 2 momentti, jonka mukaan ainoastaan poliisi- tai syyttäjäviranomainen
voi tehdä sovittelua koskevan aloitteen silloin, kun kyseessä on
väkivaltaa sisältävä rikos,
joka on kohdistunut tästä rikoksesta epäillyn
puolisoon, lapseen, vanhempaan tai muuhun heihin rinnastettavaan
läheiseen. Säännöksen soveltamisalaa
ei ehdoteta rajattavaksi niihin tilanteisiin, joissa rikoksesta
epäilty ja uhri asuvat samassa taloudessa. Valiokunnan
arvion mukaan samassa taloudessa asuviin kohdistuneet väkivaltarikokset
muodostavat kuitenkin käytännössä pääosan
niistä tapauksista, joissa sovittelualoitetta ei ehdotettu
3 §:n 1 momentti huomioon ottaen tule tehdä.
Säännöksen mukaan sosiaaliviranomaisilla
ei olisi aloiteoikeutta momentissa tarkoitetuissa lähisuhdeväkivaltatapauksissa.
Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä,
että ennen sovittelualoitteen tekemistä poliisi-
tai syyttäjäviranomainen on pääsääntöisesti
yhteydessä myös sosiaaliviranomaisiin tilanteen
selvittämiseksi.
Ehdotetun lisäyksen vuoksi hallituksen esityksen
mukainen 2 momentti siirtyy pykälän 3 momentiksi.
Siinä säädetään viranomaisten velvollisuudesta
tiedottaa sovittelumahdollisuudesta ja ohjata henkilöt
sovittelumenettelyn piiriin.
Valiokunta pitää ehdotettua säännöstä epämääräisenä.
Tämän vuoksi se ehdottaa, että säännöksessä nimenomaan
mainitaan kyseeseen tulevina viranomaisina poliisi- tai syyttäjäviranomainen.
Säännöksellä ei kuitenkaan ole
tarkoitus estää muita viranomaisia esimerkiksi
kertomasta sovittelumahdollisuuksista, vaan sillä vain
korostetaan juuri poliisien ja syyttäjien vastuuta tiedottamisessa
ja sovitteluun ohjaamisessa.
Ennen kuin viranomainen ryhtyy ohjaamaan rikoksesta epäiltyä ja
rikoksen uhria sovitteluun, sen tulee harkita, onko kyseessä oleva rikos
sellainen, että se valiokunnan ehdottaman 3 §:n
1 momentin säännösten mukaan ylipäänsä soveltuu
soviteltavaksi. Sovittelumahdollisuudesta ei luonnollisestikaan
tarvitse tiedottaa silloin, kun kyse on ehdotetussa uudessa 2 momentissa
tarkoitetusta lähisuhdeväkivallasta, koska tällöin
ainoastaan viranomainen voi tehdä asiaa koskevan aloitteen.
Jos rikoksesta epäilty tai rikoksen uhri on alaikäinen,
viranomainen velvoitetaan antamaan tieto sovittelun mahdollisuudesta
myös tällaisen henkilön huoltajalle tai muulle
lailliselle edustajalle. Vajaavaltaiseksi julistettua täysi-ikäistä henkilöä koskevassa
asiassa
tieto tulisi puolestaan vajaavaltaisen henkilön itsensä lisäksi
antaa hänen edunvalvojalleen. Tämä on
tarpeen sen vuoksi, että heilläkin on 1 momentin
mukaan rikoksesta epäillyn tai uhrin itsensä ohella
oikeus tehdä sovittelua koskeva aloite.
14 §. Sovittelupaikka.
Pykälässä säädetään
niistä perusteista, joilla sovittelua koskevan aloitteen
käsittelevä sovittelutoimisto määräytyy.
Jollei aloitteen vastaanottanut sovittelutoimisto
ota aloitetta käsiteltäväkseen, sen tulee 2
momentin mukaan viipymättä toimittaa tieto aloitteesta
sellaiselle toimistolle, jolle se katsoo aloitteen käsittelyn
soveltuvan 1 momentin säännösten perusteella.
Koska tällaisessa tapauksessa on kyse lähinnä asian
käsittelyvastuun siirtämisestä toiselle
toimistolle, valiokunta on muuttanut momentin sanamuodon tämän mukaiseksi.
Jos sovittelutoimistojen kesken ei päästä sopimukseen
siitä, mikä saman läänin alueella
olevista toimistoista ottaa sovittelua koskevan aloitteen käsiteltäväkseen,
siitä määrää pykälän 3
momentin mukaan lääninhallitus. Valiokunta on
kiinnittänyt huomiota momentin sanamuotoon, joka viittaa
siihen, että sovittelutoimistot voisivat erikseen — ja
mahdollisesti jopa 1 momentin kriteereistä riippumatta — sopia
sovittelua koskevan aloitteen käsittelypaikasta.
Koska tätä ei selvästikään
tarkoiteta, valiokunta ehdottaa momenttia selvennettäväksi
niin, että siitä poistetaan maininta sopimuksesta
ja lisätään viittaus 1 momentin mukaan
kyseeseen tuleviin sovittelutoimistoihin.
15 §. Sovittelun edellytysten selvittäminen.
Pykälän 1 momentissa säädetään
sovittelutoimiston velvollisuudesta arvioida, soveltuuko rikosasia
soviteltavaksi tai onko riita-asian sovittelu tarkoituksenmukaista.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota siihen, että laissa
ei säädetä, kuka sovittelutoimistossa
päättää asian soviteltavaksi
ottamisesta. Ottaen huomioon sovittelijoille asetettavat kelpoisuusvaatimukset
tällaisen sovittelun toteuttamisen ja siihen pyrkivien asianosaisten
kannalta keskeisen päätöksen tekeminen
ei valiokunnan mielestä voi jäädä yksittäisille
sovittelijoille. Sen vuoksi se ehdottaa momenttia täydennettäväksi
säännöksellä, jonka mukaan asian
ottamisesta soviteltavaksi päättää sovittelutoimistossa
sovittelutoiminnan vastuuhenkilö.
Pykälän 2 momentissa säädetään
sovittelutoimistolle velvollisuus ennen sovittelun aloittamista
ilmoittaa siihen osallistuville tietyistä, säännöksessä yksilöidyistä seikoista.
Valiokunta on edellä ehdottanut, että momenttia
asiallisesti vastaava säännös
sijoitetaan 2 §:n 1 momenttiin. Tämän
vuoksi momentti ehdotetaan poistettavaksi tästä pykälästä.
Valiokunta on tarkistanut pykälän otsikkoa sen
sisältöä paremmin vastaavaksi.
16 §. Sovittelumenettelyyn liittyvät
sovittelutoimiston tehtävät.
Pykälä sisältää luettelon
niistä tehtävistä, joista sovittelutoimiston
tulee vastata sen jälkeen, kun asia on otettu siellä soviteltavaksi.
Pykälän 4 kohdan mukaan sovittelutoimiston tulee
sovittelun päätyttyä toimittaa sovittelualoitteen
tehneelle poliisi- tai syyttäjäviranomaiselle
salassapitoa koskevien säännösten estämättä tieto
sovittelun kulusta ja lopputuloksesta.
Kuten edellä yleisperusteluissa on esitetty, rikosasioiden
sovittelulla on monia yhteyksiä rikosoikeudelliseen järjestelmään.
Siksi valiokunta pitää epätarkoituksenmukaisena,
että sovittelun päätyttyä tieto
sen lopputuloksesta toimitettaisiin vain sellaiselle poliisi- tai
syyttäjäviranomaiselle, joka on tehnyt
sovittelua koskevan aloitteen. Osapuolten hakeuduttua itse sovittelun
piiriin asiassa saavutettu sopimus ei tällöin
tulisi välttämättä lainkaan
poliisi- tai syyttäjäviranomaisten tietoon.
Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa kohtaa muutettavaksi
niin, että sovittelusta on aina toimitettava tieto poliisi-
tai syyttäjäviranomaiselle.
Kohdan mukaan tieto tulee antaa "sovittelun kulusta ja lopputuloksesta".
Valiokunta huomauttaa osapuolten oikeusaseman kannalta olevan tärkeää,
että säännöstä tulkitaan
suppeasti. Näin ollen sovittelun kulun osalta voidaan antaa tieto
esimerkiksi aloitteen tehneestä henkilöstä ja
tapaamiskertojen määrästä. "Lopputulos"
taas tarkoittaa valiokunnan mielestä vain sitä sopimusta,
joka on saavutettu, eikä esimerkiksi sovittelun kuluessa
sopimukseen pääsemiseksi tehtyjä tarjouksia
ja vastatarjouksia. Yhdensuuntaisesti tämän näkemyksen
kanssa valiokunta ehdottaa jäljempänä uutta
21 §:ää, jolla sovittelun osapuolia kielletään
vetoamasta vastapuolen sovittelun aikana tekemiin esityksiin.
17 §. Sovittelijan tehtävät.
Pykälä sisältää luettelon
sovittelijalle kuuluvista tehtävistä. Pykälän 5
kohdan mukaan näihin kuuluu velvollisuus kirjata sovittelussa
syntyneet osapuolten väliset sopimukset. Hallituksen esityksen
perustelujen (s. 22/II) mukaan sovittelussa syntynyt
sopimus olisi aina syytä laatia kirjallisena ja varustaa osapuolten
tai tarvittaessa heidän laillisten edustajiensa allekirjoituksella.
Perusteluissa katsotaan kuitenkin, että osapuolia ei voi
sinänsä velvoittaa allekirjoittamaan sovittelussa
syntyneitä sopimuksia.
Lakivaliokunnan mielestä kohdan sanamuoto antaa sen
tarkoitukseen nähden mahdollisuuden melko vapaamuotoiseenkin
soveltamiseen sen mukaan, miten sopimusten kirjaamisvaatimusta kulloinkin
tulkitaan. Tämän vuoksi valiokunta ehdottaa kohtaa
muutettavaksi siten, että sovittelijan on laadittava saavutettu
sopimus erilliseksi asiakirjaksi, jonka hän varmentaa allekirjoituksellaan.
Tällöin on aina selvää, mitä asiakirjaa on
pidettävä osapuolten sopimuksena ja mitä se yksilöidysti
sisältää. Valiokunnan mielestä sovittelijan
on myös pyrittävä saamaan sopimukseen
sovittelun osapuolten allekirjoitukset. Tällaista vaatimusta
ei kuitenkaan ole tarkoituksenmukaista ottaa lakiin. Jos jompikumpi
osapuolista kieltäytyy allekirjoittamasta sopimusta, sovittelijan
on syytä tehdä tästä asiakirjaan
erillinen merkintä.
18 §. Osallistuminen sovittelutapaamisiin.
Pykälän 1 momentissa säädetään
osapuolten velvollisuudesta osallistua sovittelutapaamisiin. Valiokunta
on kiinnittänyt huomiota siihen, että pykäläehdotuksessa
ei ole lainkaan säännöstä sovittelutapaamisten
yleisöjulkisuudesta. Sovittelu perustuu keskeisesti osapuolten
pyrkimykseen saavuttaa sovinnollinen ratkaisu, se on varsin vapaamuotoista
ja lisäksi se tapahtuu useimmissa tapauksissa viranomaispiirin
ulkopuolella. Näistä syistä valiokunta
ehdottaa momenttiin lisättäväksi säännöksen,
jonka mukaan sovittelu toimitetaan yleisön läsnä olematta.
Momentin mukaan osapuolten tulee osallistua sovitteluun henkilökohtaisesti.
Valiokunta huomauttaa, että säännöksen
tarkoituksena on estää nimenomaan asiamiehen käyttö.
Siitä ei sen sijaan seuraa, että sovittelu olisi
toteuttavissa vain erityisiä sovittelutapaamisia järjestämällä,
vaan sovittelussa voidaan asian laadun mukaan käyttää myös
esimerkiksi puhelin- ja sähköpostiviestintää.
Momentin mukaan osapuolet saavat käyttää avustajaa
tai tukihenkilöä, jollei sovittelija katso sen
vaarantavan sovittelun häiriötöntä kulkua.
Perustelujen (s. 22/II) mukaan tarkoituksena on,
ettei avustajan tai tukihenkilön käyttöä estetä kovin
kevein perustein. Säännöksen sanamuodon
mukaan näiden käyttö voitaisiin kuitenkin
evätä yksinomaan sovittelijan subjektiivisen harkinnan
perusteella. Perusteluista ilmenevän tarkoituksen toteuttamiseksi
valiokunta ehdottaa säännöstä selvennettäväksi
niin, että epäävä ratkaisu tulee
kyseeseen vain, jos tällaisen henkilön osallistumisen
voidaan objektiivisin kriteerein katsoa vaarantavan sovittelun häiriötöntä kulkua.
Pykälän 1 momentissa säädetään
myös alaikäisen osapuolen huoltajan oikeudesta
osallistua sovittelutapaamisiin. Pääsääntönä on
sovittelutapaamisten järjestäminen niin, että alaikäinen
voi saada huoltajaltaan tukea. Huoltajan läsnäolo
voitaisiin kuitenkin kieltää, jos se olisi ilmeisesti
lapsen edun vastaista. Koska sovittelu voi koskea myös
alaikäisen taloudellisia etuja, valiokunta on lisännyt
siihen maininnan muusta laillisesta edustajasta. Lisäksi
valiokunta ehdottaa, että momenttiin lisätään
uusi viimeinen virke, jonka mukaan alle 15-vuotiaan osapuolen huoltajan
tai muun laillisen edustajan osallistumista sovittelutapaamiseen
ei saa kieltää. Tämä johtuu
yhtäältä siitä, että näin
nuoren henkilön voidaan arvioida olevan erityisen tuen
tarpeessa. Toisaalta alaikäisen laillisen edustajan ehdoton
osallistumisoikeus on perusteltua myös sen vuoksi, että esimerkiksi
ollessaan asianomistajana oikeudenkäynnissä alle
15-vuotias ei vielä saa itse käyttää puhevaltaansa.
Jos avustajan, tukihenkilön tai alaikäisen huoltajan
osallistumisesta sovitteluun ei saavuteta yhteisymmärrystä,
siitä päättää 2
momentin mukaan viime kädessä sovittelutoimisto.
Koska tällainen osallistumisoikeutta koskeva päätös
on osapuolten oikeusaseman kannalta varsin keskeinen, valiokunta
ehdottaa pykälään lisättäväksi
säännöksen siitä, että sovittelutoimistossa päätösvaltaa
käyttää näissä asioissa
sovittelutoiminnan vastuuhenkilö. Valiokunta on 1 momenttiin
ehdottamansa muutoksen vuoksi lisännyt momenttiin myös
maininnan alaikäisen muusta laillisesta edustajasta.
Ehdotetussa laissa ei ole tarkempia säännöksiä siitä,
miten sovittelutapaamiset toteutetaan. Esityksen perustelujen (s. 22/I)
mukaan tarkoituksena on, että sovittelija voi harkintansa
mukaan järjestää myös kahdenkeskisiä tapaamisia osapuolten
kanssa. Kuten perusteluissa todetaan, tällainen menettely
saattaa olla tarpeen esimerkiksi lähisuhdeväkivaltaa
sisältävissä rikoksissa. Sovittelun onnistuminen
edellyttää kuitenkin, että osapuolet
luottavat sovittelijan puolueettomuuteen. Siihen nähden
valiokunta pitää tärkeänä,
että osapuolet ovat tietoisia käytettävistä menettelytavoista
ja että he ovat niihin suostuneet. Valiokunta ehdottaa
tätä tarkoittavan säännöksen
lisäämistä pykälän
uudeksi 3 momentiksi.
Valiokunta on lisäksi tarkistanut pykälän
otsikkoa sen muutettua sisältöä vastaavaksi.
19 §. Sovittelun keskeyttäminen.
Pykälän 1 momentin mukaan sovittelutoimiston
on keskeytettävä sovittelu välittömästi,
jos osapuoli peruuttaa suostumuksensa tai jos sovittelun käynnistymisen
jälkeen ilmenee, ettei osapuoli pysty ymmärtämään
sovittelun ja siinä tehtävien ratkaisujen merkitystä.
Valiokunnan mielestä on tärkeää,
että sovittelun kuluessa sovittelija jatkuvasti
valvoo sovittelun yleisten edellytysten olemassaoloa. Valiokunta
pitää erityisen tärkeänä,
että muun muassa lähisuhdeväkivaltatapauksia
soviteltaessa — mutta myös muulloin — pidetään
huolta siitä, että rikoksen uhria ei painosteta
sovittelun jatkamiseen. Koska suostumuksen vapaaehtoisuus on sovittelun
tavoitteiden saavuttamisen kannalta ensiarvoisen tärkeää,
kynnys sovittelun keskeyttämiselle ei voi olla kovin korkea
silloin, kun herää epäilyksiä siitä,
että osapuoli ei osallistu sovitteluun omasta vapaasta
tahdostaan. Siksi valiokunta ehdottaa momenttia täydennettäväksi
säännöksellä, jonka mukaan sovittelu
on keskeytettävä myös, jos on syytä epäillä,
ettei osapuolen antama suostumus ole vapaaehtoinen.
Valiokunnan mielestä on niin ikään
tärkeää, että sovitteluun osallistuvan
alaikäisen eduista huolehditaan sovittelussa silloinkin,
kun esimerkiksi hänen huoltajansa ei ole näitä etuja
valvomassa. Ehdotetussa säännöksessä on
kuitenkin otettu huomioon vain tilanne, jossa sovittelun kuluessa
ilmenee, että osapuoli ei kykene ymmärtämään
sovittelun ja siinä tehtävien ratkaisujen merkitystä.
Valiokunta ehdottaa yhtäältä säännöksen
mukaisen soveltamiskynnyksen laskemista niin, että sovittelu
on keskeytettävä heti, jos on perusteltua syytä epäillä,
ettei osapuoli kykene ymmärtämään
säännöksessä mainittuja seikkoja.
Toisaalta valiokunta ehdottaa momentin loppuun lisättäväksi
säännöksen, jonka mukaan sovittelu on
keskeytettävä myös, jos sen jatkaminen
on selvästi vastoin alaikäisen osapuolen etua.
Tällainen tilanne voi olla käsillä esimerkiksi
silloin, jos alaikäinen on suostumassa hänen kannaltaan
selvästi kohtuuttomaan sopimukseen.
20 §. Salassapito ja vaitiolovelvollisuus.
Pykälän 1 ja 3 momentissa säädetään
sovittelutoiminnassa tuotettujen asiakirjojen julkisuudesta samoin
kuin tiedon antamisesta tällaisesta asiakirjasta. Pykälän 1
momentti viittaa sanamuotonsa mukaan laajasti viranomaisten
toiminnan julkisuudesta annettuun lakiin (621/1999),
vaikka tarkoituksena on säätää vain
asiakirjojen julkisuudesta ja vaitiolovelvollisuudesta. Valiokunta on
muotoillut momentin uudelleen tämän tarkoituksen
mukaisesti.
Koska pykälän 2 momentti koskee todistelua rikosasiassa,
valiokunta ehdottaa, että se poistetaan tästä yhteydestä ja
että siitä muodostetaan uusi 21 §.
Tällöin hallituksen esityksen mukaisesta 3 momentista
tulee 2 momentti.
Asiakirjojen julkisuuskysymysten yleisen merkittävyyden
vuoksi valiokunta ehdottaa, että pykälään
lisätään uusi 3 momentti, josta
ilmenee päätösvallan tällaisissa
asioissa kuuluvan sovittelutoiminnan vastuuhenkilölle.
Lisäksi momenttiin ehdotetaan selvyyden vuoksi otettavaksi
muutoksenhakua koskeva viittaussäännös.
21 §. Todistamis- ja vetoamiskielto (Uusi)
Sovittelun onnistumisen kannalta on tärkeää,
että osapuolet voivat luottaa siinä esitettyjen
asioiden jäävän vain sovittelumenettelyyn
osallistuvien henkilöiden tietoon. Niin ikään
on syytä pyrkiä estämään
se, että sovittelumenettelyä käytettäisiin
tietojen hankkimiseen vastapuolelta tulevaa oikeudenkäyntiä varten.
Näiden tarkoitusten toteuttamiseksi on tarpeen ottaa lakiin nimenomainen
säännös, jossa rajoitetaan sovittelijan
oikeutta todistaa tulevassa oikeudenkäynnissä.
Samoin on aiheellista rajoittaa myös sovittelun osapuolten
oikeutta vedota siihen, mitä sovittelussa on esitetty.
Pykälän 1 momenttiin ehdotetaan otettavaksi säännös,
jonka mukaan sovittelija ei saa todistaa siitä, mitä hän
on sovittelun kuluessa saanut tietää soviteltavana
olevasta asiasta. Todistamiskielto väistyy kuitenkin, jos
erittäin tärkeät syyt vaativat, että sovittelijaa
kuulustellaan siitä.
Säännös kattaa lähtökohtaisesti
sekä rikos- että riita-asiat. Sen soveltaminen
ei myöskään riipu siitä, halutaanko
sovittelijaa kuulla todistajana esitutkinnassa vai oikeudenkäynnissä.
Merkitystä ei ole myöskään sillä,
mikä taho on kutsunut sovittelijan oikeudenkäyntiin
todistajaksi.
Todistamiskieltoa koskevalla rajoituksella on käytännössä merkitystä lähinnä vain
rikosasioissa. Niissä säännöksen
mukainen kielto voi syrjäytyä esimerkiksi silloin,
kun selvitettävänä on törkeä rikos
tai kun sovittelijan todistuksen avulla voidaan hankkia sellaista
rikoksesta epäillyn hyväksi tulevaa näyttöä,
jota muutoin ei ilmeisesti ole saatavilla.
Pykälän 2 momentissa ehdotetaan säädettäväksi
osapuolia koskevasta vetoamiskiellosta. Sen mukaan sovittelun osapuoli
ei saa ilman vastapuolen suostumusta saman asian myöhemmässä käsittelyssä vedota
siihen, mitä vastapuoli on esittänyt sovintoon
pääsemiseksi sovittelussa. Myös tämä säännös
kattaa niin rikos- kuin riita-asiat. Vetoamiskielto koskee vain
sovittelussa esitettyjä tarjouksia ja vastatarjouksia sekä esimerkiksi
rikoksesta epäillyn epäonnistuneessa rikosasian
sovittelussa esittämää tunnustusta. Säännöksellä ei
sen sijaan estetä vetoamasta siihen sopimukseen, johon
sovittelussa on päästy ja josta 17 §:n
5 kohdan mukaisesti on laadittu erillinen asiakirja.
23 (22) §. Muutoksenhaku.
Pykälän mukaan muutoksenhausta lääninhallituksen
tai sosiaali- ja terveysministeriön 14 §:n
3 momentin nojalla tekemään päätökseen
sekä sovittelutoimiston 15 §:n 1 momentin
ja 19 §:n nojalla tekemään päätökseen
on voimassa, mitä hallintolainkäyttölaissa
säädetään.
Pykälässä mainittujen lainkohtien
joukosta puuttuu 18 §:n 2 momentti, jonka nojalla
sovittelutoimisto voi päättää kieltää avustajaa,
tukihenkilöä taikka alaikäisen huoltajaa
tai muuta laillista edustajaa osallistumasta sovitteluun. Koska
osapuolen oikeusturva edellyttää, että myös
tällaisesta päätöksestä voidaan
valittaa, valiokunta on lisännyt pykälään
viittauksen 18 §:n 2 momenttiin.
Lakivaliokunta on kiinnittänyt huomiota siihen, että osa
sovittelutoimistoista tulee todennäköisesti
olemaan yksityisten tahojen ylläpitämiä.
Tällöin muutoksenhaun järjestäminen edellyttää hallintolainkäyttölain
10 § huomioon ottaen, että siitä otetaan
lakiin nimenomainen säännös. Toisaalta
hallintolainkäyttölain 7 §:n 1 momentti
johtaisi ilman erityissäännöstä siihen,
että sosiaali- ja terveysministeriön sovittelupaikkaa
koskevasta päätöksestä valitettaisiin
suoraan korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Tämä ei
ole asian luonne huomioon ottaen tarkoituksenmukaista.
Edellä esitetyistä syistä valiokunta
ehdottaa, että pykälän loppuosaan otetaan
nimenomainen maininta siitä, että siinä tarkoitettuihin
päätöksiin haetaan valittamalla muutosta
hallinto-oikeudelta siten kuin hallintolainkäyttölaissa
säädetään.
24 (23) §. Sovittelutoimiston ilmoittamisvelvollisuus.
Pykälässä säädetään
sovittelutoimiston velvollisuudeksi ilmoittaa aloitteen tehneelle poliisi-
tai syyttäjäviranomaiselle päätöksestään,
jolla se on kieltäytynyt ottamasta asiaa soviteltavakseen
tai keskeyttänyt sovittelun.
Valiokunnan käsityksen mukaan tällainen ilmoitusvelvollisuus
on liian suppea, koska poliisi- tai syyttäjäviranomaisella
on tarve saada tietoonsa tällainen kieltäytymis-
tai keskeyttämispäätös silloinkin,
kun osapuolet ovat hakeutuneet sovitteluun omasta aloitteestaan.
Tällaisen tiedon perusteella esimerkiksi poliisiviranomainen
saa tietää, että sovitteluun ohjaamiseen
ei viranomaisen puolelta enää ole tarvetta. Tämän vuoksi
valiokunta ehdottaa, että pykälässä oleva viittaus
viranomaisiin muutetaan samanlaiseksi kuin 16 §:n
4 kohdassa.
26 (25) §. Voimaantulo.
Pykälä sisältää voimaantulosäännöksen,
josta ilmenee tarkoituksena olevan, että laki tulee voimaan
vielä vuoden 2005 puolella. Sovittelupalvelut järjestettäisiin säädettävän
lain mukaisesti kuitenkin 1 päivästä maaliskuuta
2006 lukien.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota lain taloudellisia
vaikutuksia koskevaan hallituksen esityksen jaksoon, josta käy
ilmi muun muassa se, että sovittelun laajennuttua koko
maan kattavaksi vapaaehtoisia sovittelijoita olisi noin 1 900
enemmän kuin nykyisin. Valiokunnan mielestä tällaisen
joukon asianmukainen kouluttaminen on niin suuri haaste,
että ajankohtaa, josta sovittelupalvelut on laissa edellytetyllä tavalla
järjestettävä, on syytä lykätä muutamalla kuukaudella.
Valiokunta huomauttaa lisäksi, että esimerkiksi
palvelujen tuottamista koskevia sopimuksia voidaan voimaantulosäännöksen 3 momentin
nojalla tehdä ennen lain voimaantuloa.
Edellä mainituista syistä valiokunta on poistanut
voimaantulosäännöksen 1 momentista voimaantulovuoden
kaksi viimeistä numeroa. Samoin valiokunta ehdottaa, että palvelujen
järjestämisen alkuajankohtaa osoittavassa 2
momentissa päivämääräksi
muutetaan 1 päivä kesäkuuta 2006.
Lain nimike.
Hallituksen esityksessä säädettävän
uuden lain nimikkeessä ehdotetaan mainittavaksi vain rikosasioiden
sovittelu. Lakivaliokunnan mielestä tämä on
harhaanjohtavaa, koska jo lain 1 §:stä ilmenee,
että sitä voidaan soveltaa rikosperusteisiin vahingonkorvausvaatimuksiin
ja vähäisiin riita-asioihin. Siksi valiokunta
ehdottaa, että lain nimikkeeksi muutetaan Laki rikosasioiden
ja eräiden riita-asioiden sovittelusta.