Yleisperustelut
         
         Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
            saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
            ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
            huomautuksin ja muutosehdotuksin.
         
         
         Esityksen pääasiallisena tarkoituksena on koota
            aseita koskevat vankeusuhkaiset rangaistussäännökset
            rikoslakiin. Uudistus on osa pitkään vireillä ollutta
            rikoslain kokonaisuudistusta ja noudattaa sen yhtenä keskeisenä lähtökohtana
            pidettyä keskittämisperiaatetta, jonka mukaan
            kaikki sellaiset rangaistussäännökset, joissa
            on säädettynä vankeusrangaistuksen uhka, olisi
            sijoitettava rikoslakiin. Lakivaliokunta on aikaisemmin toistuvasti
            katsonut, että keskittämisperiaatetta
            tulee pyrkiä noudattamaan pääsääntönä (ks. esim. LaVM 12/2006 vp,
            s. 4/I ja siinä viitatut mietinnöt).
            Nyt ehdotettu uudistus toteuttaa osaltaan tätä lakivaliokunnan
            tärkeänä pitämää tavoitetta.
         
         
         Rikesakkoa koskevien säännösehdotusten osalta
            esitys noudattaa aikaisemminkin käytettyä sääntelytapaa,
            jonka mukaan laissa yksilöidään sellaiset
            rikokset, joista valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää rangaistukseksi
            rikesakko. Perustuslakivaliokunta on lausuntokäytännössään
            katsonut perustuslain 8 §:ssä säädetyn
            rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen kanssa olevan paremmin
            sopusoinnussa, että laista käy suoraan ilmi mahdollisuus
            määrätä rikesakko
            rangaistukseksi laissa kulloinkin tarkoitetuista rikkomuksista kuin
            että rikesakko säädetään
            konkreettisesti rangaistukseksi vasta asetuksella (ks. PeVL
               53/2006 vp, s. 4/II ja siinä viitatut
            lausunnot). Perustuslakivaliokunta ei kuitenkaan ole katsonut, että mainittu
            huomautus vaikuttaisi säätämisjärjestykseen. 
         
         
         Aikaisempien kannanottojensa (ks. LaVM 28/2002 vp,
            s. 6/II ja siinä viitatut lausunnot) mukaisesti
            lakivaliokunta yhtyy perustuslakivaliokunnan näkemykseen
            siitä, mikä olisi asianmukaisin tapa säännellä rikesakon
            käyttöä rikosten seuraamuksena. Sääntelyn
            tarkistaminen kattavasti tämän lähtökohdan
            mukaiseksi ei kuitenkaan ole mahdollista tässä yhteydessä. Asian
            säänteleminen aseisiin liittyvien rikesakkorikosten
            osalta toisin kuin muiden rikesakkorikosten osalta olisi
            puolestaan epätarkoituksenmukaista. Valiokunta on asiaa
            arvioidessaan ottanut huomioon myös sen, että nyt
            ehdotetuissa rikesakkoa koskevissa säännöksissä on
            kysymys teknisistä tarkistuksista ja täsmennyksistä voimassa
            olevaan sääntelyyn eikä rikesakon käyttöalan
            laajentamisesta uudentyyppisiin rikoksiin. 
         
         
         Eduskunta on tammikuussa 2003 hyväksynyt lakivaliokunnan
            ehdotuksesta lausuman, jossa eduskunta edellytti hallituksen ryhtyvän
            toimenpiteisiin rikesakkosäännösten uudistamiseksi (EV 261/2002 vp).
            Valiokunnan saaman tiedon mukaan uudistusta valmistellaan parhaillaan
            oikeusministeriön asettamassa työryhmässä.
            Valiokunta pitää tarkoituksenmukaisena, että edellä mainitut
            rikesakon sääntelyä koskevat ongelmat
            ratkaistaan kattavasti tämän kokonaisuudistuksen
            yhteydessä. Koska asia on periaatteelliselta
            kannalta tärkeä, valiokunta kiirehtii uudistuksen
            toteuttamista.
         
         
       
      
         
         Yksityiskohtaiset perustelut
         
         1. Laki rikoslain muuttamisesta
         
         2 a luku. Sakosta, muuntorangaistuksesta ja rikesakosta
         
         9 §. Rikesakkorikkomukset.
         
          Pykälän 2 momenttia on hallituksen
            esityksen antamisen jälkeen muutettu lailla 585/2005.
            Esityksessä ehdotetun pykälän 2 momenttia
            on tämän vuoksi tarkistettava sisällyttämällä siihen
            tuolloin tehdyt muutokset. Samasta syystä myös
            lain johtolausetta on tarkistettava.
         
         
         Valiokunta ehdottaa jäljempänä, että esityksessä 41
            luvun 6 §:n 2 momenttiin sijoitettu rikostunnusmerkistö erotetaan
            omaksi itsenäiseksi rangaistussäännöksekseen,
            joka sijoitetaan 41 luvun 7 §:ään.
            Tämän johdosta käsillä olevan
            pykälän 5 momenttia on vastaavasti muutettava.
         
         
         41 luku. Aserikoksista
         
         6 §. Toisen vahingoittamiseen soveltuvan
            esineen tai aineen hallussapito. 
         
         
          Ehdotetun pykälän 2 momentin mukaan
            toisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen tai aineen hallussapidosta
            tuomittaisiin myös se, joka järjestyslain 11 §:n
            vastaisesti myy tai muuten pysyvästi luovuttaa alle 18-vuotiaalle
            ilma-aseen, jousitoimisen aseen tai harppuunan. Valiokunnan
            mielestä esineen hallussapitoon viittaava rikosnimike
            soveltuu huonosti tekoon, joka toteutetaan luovuttamalla esine toisen
            haltuun. Sen vuoksi valiokunta ehdottaa, että 2 momentissa
            tarkoitetusta teosta muodostetaan itsenäinen
            rangaistussäännös, joka otetaan 7 §:ään.
            Käsillä olevan pykälän 2 momentti
            on näin ollen poistettava lakiehdotuksesta.
         
         
         7 §. Toisen vahingoittamiseen soveltuvan
            esineen luovuttaminen alaikäiselle.
         
         
          Pykälä sisältää uuden
            rangaistussäännöksen, joka asiallisesti
            vastaa esityksessä ehdotettua 6 §:n 2
            momentin säännöstä. Valiokunnan
            ehdottama rikosnimike on "toisen vahingoittamiseen soveltuvan esineen
            luovuttaminen alaikäiselle". Rangaistusasteikko on sama
            kuin 6 §:ssä.
         
         
         8 §. Rikesakko. (Uusi)
         
          Pykälä vastaa asiallisesti hallituksen esityksessä ehdotettua
            7 §:ää. Sitä on kuitenkin
            täydennetty lisäämällä siihen
            viittaus edellä ehdotettuun uuteen rangaistussäännökseen.
         
         
         3. Laki järjestyslain muuttamisesta
         
         17 §. Muut rangaistussäännökset.
         
          Esityksessä ehdotettu pykälä sisältää viittauksen
            rikoslain 41 luvun 4—6 §:ssä oleviin
            rangaistussäännöksiin. Valiokunta
            ehdottaa pykälään lisättäväksi
            viittauksen myös saman luvun 7 §:n uuteen
            rangaistussäännökseen.
         
         
         21 §. Hävittäminen ja pois ottaminen. 
         
          Pykälää on hallituksen esityksen
            antamisen jälkeen muutettu lailla 582/2005.
            Esityksessä ehdotettua pykälää on
            tämän vuoksi tarkistettava sisällyttämällä siihen
            tuolloin tehdyt muutokset. Samasta syystä myös
            lain johtolausetta on tarkistettava.
         
         
         Esityksessä ehdotetun pykälän 1
               momentin mukaan poliisi saisi toimivallan ottaa pois järjestyslain
            11 §:ssä tarkoitetun esineen siltä,
            jonka hallussa se on. Lisäksi pidättämiseen
            oikeutettu virkamies saisi tietyin edellytyksin toimivallan hävittää sen.
            Toimivallan laajennukset ehdotetaan esityksen perustelujen (s. 9/II)
            mukaan tehtäviksi "johdonmukaisuussyistä".
         
         
         Järjestyslain 11 §:n mukaan ilma-aseiden, jousitoimisten
            aseiden ja harppuunoiden myyminen sekä muu pysyvä luovuttaminen
            alle 18-vuotiaalle on kielletty ilman hänen huoltajansa
            suostumusta. Pykälässä mainittujen esineiden
            hallussapito yleisellä paikalla on kielletty 10 §:n
            1 momentin 5 kohdan nojalla. Tämän johdosta poliisilla
            on jo nykyisen 21 §:n nojalla toimivalta ottaa
            pois ja pidättämiseen oikeutetulla virkamiehellä toimivalta
            hävittää yleisellä paikalla
            laittomasti hallussa pidetyt ilma-aseet, jousitoimiset aseet ja
            harppuunat. Kyseisten esineiden hallussapito yleisellä paikalla
            ja niiden luovuttaminen alle 18-vuotiaalle 11 §:n
            vastaisesti ovat rangaistavia tekoja. Niiden hallussapitoa
            muulla kuin yleisellä paikalla ei sitä vastoin
            ole säädetty eikä nytkään
            ehdoteta säädettäväksi
            rangaistavaksi. 
         
         
         Lakivaliokunta ei näe perustetta sille, että poliisille
            esityksessä ehdotetuin tavoin säädettäisiin
            toimivalta ottaa pois ja pidättämiseen oikeutetulle
            virkamiehelle toimivalta hävittää ilma-aseita,
            jousitoimisia aseita ja harppuunoita myös tilanteissa,
            joissa niiden hallussapito ei ole rangaistavaa. Lakivaliokunta ehdottaa,
            että ehdotetut toimivallan laajennukset poistetaan
            pykälästä. 
         
         
         Valiokunta on samalla täsmentänyt 1 momentin
            sanamuotoa sen selventämiseksi, että toimivalta
            ottaa pois 9, 10 ja 13 §:ssä tarkoitettuja
            esineitä ja aineita sekä toimivalta hävittää 13 §:ssä tarkoitettuja
            aineita koskee vain tilanteita, joissa esine tai aine on valmistettu,
            tuotu maahan taikka pidetty kaupan tai hallussa mainituissa pykälissä säädettyjen
            kieltojen vastaisesti.