Yleisperustelut
Hallituksen esitys rikosseuraamusalan organisaatiouudistukseen
liittyvien lakien muuttamiseksi sisältää pääosin
teknisiä, rikosseuraamusalan 1.1.2010 voimaan tulleesta
organisaatiomuutoksesta (953/2009) aiheutuvia
muutoksia useisiin lakeihin. Lakivaliokunta pitää tärkeänä, että lainsäädäntö tulee
saatettua ajan tasalle myös näiltä osin.
Esityksessä ehdotetaan eräitä muutoksia
toimivaltasäännöksiin muun muassa eduskunnan apulaisoikeusasiamiehen
kannanottojen perusteella. Vankeuslaissa (767/2005)
säädettyä päivystävän
virkamiehen toimivaltaa laajennetaan siten, että vältyttäisiin
aiheettomilta vapaudenmenetysajoilta tilanteissa, joissa vanki on
vapautettava kiireellisesti virka-ajan ulkopuolella. Lisäksi
tarkistetaan säännöksiä, jotka
koskevat terveydenhuoltohenkilökunnalle tehtäviä ilmoituksia
vangin sijoittamisesta tarkkailuun ja eristämistarkkailuun
sekä niihin liittyvää vangin terveydentilan
tutkimista. Rikosseuraamuslaitoksessa on otettu käyttöön
sisäinen päivystysjärjestelmä.
Ehdotetut säännökset ilmoitusten vastaanottamisesta
ja terveydentilan tutkimisesta täydentävät
järjestelmää mahdollistamalla tarvittaessa
myös ulkopuolisen terveydenhuoltohenkilökunnan
käytön. Järjestelmän joustavuus on
tarpeen vankien perusoikeuksien ja turvallisuuden takaamiseksi.
Rikosseuraamuslaitoksen ja ulkopuolisen terveydenhuollon yksikön välisessä toimeksiantosopimuksessa
on tärkeä varmistua ilmoituksen vastaanottajan
ja tutkimuksen tekijän riittävästä ammatillisesta
kokemuksesta, tietojen salassapidosta ja suojaamisesta sekä muista
tarvittavista seikoista.
Lisäksi pitkäaikaisvankien vapauttamismenettelystä annettua
lakia (781/2005) ehdotetaan muutettavaksi
siten, että Rikosseuraamuslaitoksen keskushallintoyksikön
tulee liittää elinkautisvangin ehdonalaista vapauttamista
koskevassa asiassa Helsingin hovioikeudelle antamaansa
lausuntoon myös riskinarviointiin perustuva arvio vangin
riskistä käyttäytyä väkivaltaisesti.
Arvion tekee Rikosseuraamuslaitoksen terveydenhuoltoyksikön
psykiatrinen vankisairaala. Elinkautisvankien riskinarviointi on
yksi toimenpiteistä, joilla kehitetään
vakaviin väkivaltatapauksiin syyllistyneiden vankien vapauttamismenettelyä.
Selvityksen mukaan tarkoituksena on jatkossa laajemmin selvittää toimenpiteitä,
joilla voidaan vähentää vakavaan väkivaltarikokseen
syyllistyneiden riskiä uusia väkivaltarikos. Valiokunta
pitää kuitenkin ensiarvoisen tärkeänä,
että riskinarvioinnin käyttöönotto
toteutetaan jo nyt käsiteltävänä olevan
esityksen yhteydessä.
Yksityiskohtaiset perustelut
5. Laki vankeuslain muuttamisesta
4 luku. Saapuminen ja sijoittaminen vankilaan
11 §. Päätösvalta.
Pykälää on muutettu eduskunnan 19.1.2011
hyväksymän valvontarangaistusta ja sähköistä valvontaa
avolaitoksissa koskevan lainsäädäntöuudistuksen
yhteydessä (HE 17/2010 vp — LaVM
30/2010 vp). Nyt käsillä oleva
pykäläehdotus on sovitettava yhteen mainitun lainmuutoksen
kanssa. Lisäksi lain johtolausetta on tästä syystä tarkistettava.
7. Laki pitkäaikaisvankien vapauttamismenettelystä annetun
lain muuttamisesta
1 §. Hakemus.
Elinkautiseen vankeuteen tuomitun ehdonalaista vapauttamista
koskeva asia käsitellään Helsingin hovioikeudessa.
Rikoslain 2 c luvun 10 §:n mukaan ehdonalaista
vapauttamista harkittaessa on kiinnitettävä huomiota muiden
säännöksessä mainittujen perusteiden
lisäksi elinkautiseen vankeusrangaistukseen johtaneen rikoksen
laatuun sekä rikoslain 2 c luvun 9 §:n
2 momentissa tarkoitettuihin seikkoihin. Viimeksi mainitun lainkohdan
mukaan ehdonalaista vapauttamista voidaan lykätä ilman
vangin suostumusta, jos vangin käyttäytymisen
tai hänen esittämiensä uhkausten johdosta
on olemassa ilmeinen vaara, että vanki vapauduttuaan syyllistyy
henkeä, terveyttä tai vapautta törkeästi
loukkaavaan rikokseen ja vapauttamisen lykkääminen
on tarpeen rikoksen estämiseksi. Helsingin hovioikeuden
tulee siten nykyisenkin lain mukaan kiinnittää huomiota
elinkautisvangin riskiin syyllistyä edellä tarkoitettuihin
rikoksiin.
Voimassa olevan pitkäaikaisvankien vapauttamismenettelystä annetun
lain 1 §:n 2 momentin mukaan Rikosseuraamuslaitoksen
on ehdonalaista vapauttamista koskevan hakemuksen johdosta antamassaan
lausunnossa todettava, puoltaako vai vastustaako se vapauttamista
ja onko vanki määrättävä rikoslain
2 c luvussa tarkoitettuun valvottuun koevapauteen. Lausuntoon on liitettävä Rikosseuraamuslaitoksen
arvio vapauttamisen edellytyksistä ja muu vankia koskeva
selvitys. Käytännössä hovioikeudella
on käytössään Rikosseuraamuslaitoksen
lausunnon ohella muun muassa vankilanjohtajan lausunto, arviointikeskuksen
johtajan selvitys sekä pääsääntöisesti
psykologin lausunto niissä tilanteissa, joissa vangilla
on ollut potilassuhde psykologiin. Arvio elinkautisvangin väkivaltaisuudesta perustuu
nykyisin vankilan henkilökunnan konkreettisiin havaintoihin
asiassa eikä vangista tehtyyn psykiatriseen arvioon.
Nyt käsiteltävänä olevan
ehdotuksen mukaan elinkautisvangista laaditaan aina riskinarviointiin
perustuva oikeuspsykiatrinen arvio, joka liitetään muiden
selvitysten lisäksi Rikosseuraamuslaitoksen Helsingin hovioikeudelle
antamaan lausuntoon. Tällainen vangista tehty psykiatrinen arvio
antaa hovioikeudelle lisää tärkeää ja
tarpeellista tietoa vapauttamisharkinnan tueksi. Elinkautisvankien
väkivaltaista käyttäytymistä ennustava
riskinarviointi yhdistettynä tehostettuun valvontaan sekä päihteiden
käyttöön ja väkivallan vähentämiseen
liittyviin toimintaohjelmiin edistää vapautuneen
mahdollisuuksia elää rikoksetonta elämää ja
lisää yhteiskunnan turvallisuutta.
Ehdotetun 1 §:n 2 momentin mukaan
kyseessä on arvio "vangin riskistä käyttäytyä väkivaltaisesti".
Esityksen perusteluista ilmenee, että ehdotetulla säännöksellä ei
ole tarkoitus muuttaa rikoslaissa säädettyjä vapauttamisharkinnan perusteita.
Selvityksen mukaan riskinarvioinnin perusteella ei välttämättä ole
mahdollista tarkkaan arvioida sitä, millaiseen väkivaltarikokseen
vanki mahdollisesti syyllistyy, vaan siinä voidaan arvioida
väkivaltaisen käyttäytymisen riskiä yleensä.
Valiokunta pitää näin ollen perusteltuna,
että säännökseen ei sisälly
nimenomaista viittausta rikoslain 2 c luvun 9 §:n
2 momenttiin. Toisaalta tarkoituksena ei ole myöskään
se, että pelkästään riski mistä tahansa
vähäisestäkin väkivaltaisesta
käyttäytymisestä voisi johtaa ehdonalaista
vapauttamista koskevan hakemuksen hylkäämiseen.
Valiokunta katsoo, että säännöksen
muotoilua on tarpeen tarkentaa, ja ehdottaa säännöstä muutettavaksi
niin, että siinä viitataan vangin riskiin syyllistyä väkivaltarikokseen.
Tarkoituksena on, että lausunnossa ilmaistaan tehdyt havainnot
uusimisriskiarvioista. Ehdonalaiseen vapauteen päästäminen
tapahtuu aina hovioikeuden kokonaisharkinnan perusteella,
ja siten lopullinen kannanotto, voidaanko vanki päästää ehdonalaiseen
vapauteen, jää jatkossakin hovioikeuden tehtäväksi.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että psykiatrisella vankisairaalalla on mahdollisuus saada
käyttöönsä kaikki arvioinnin
laatimiseksi tarvittavat tiedot. Valtaosaltaan riskiarvioinnissa
käytettävät tiedot ovat Rikosseuraamuslaitoksen
sisäisiä. Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain
(785/1992, jäljempänä potilaslaki)
13 §:n 2 momentin mukaan terveydenhuollon
ammattihenkilö tai muu terveydenhuollon toimintayksikössä työskentelevä taikka
sen tehtäviä suorittava henkilö ei
saa ilman potilaan kirjallista suostumusta antaa sivulliselle potilasasiakirjoihin
sisältyviä tietoja. Sivullisella tarkoitetaan tässä laissa
muita kuin asianomaisessa terveydenhuollon toimintayksikössä tai
sen toimeksiannosta potilaan hoitoon tai siihen liittyviin tehtäviin
osallistuvia henkilöitä. Siten potilasasiakirjoihin
tai esimerkiksi henkilön vaarallisuudesta tai
väkivaltariskistä laadittuihin asiakirjoihin sisältyviä tietoja
voidaan luovuttaa terveydenhuollon toimintayksikön sisäisesti
ilman vangin kirjallista suostumusta, kun kyse on virkamiehen
tiedonsaantitarpeesta virkatehtäviensä hoitamiseksi.
Terveydenhuollon toimintayksiköt määritellään
potilaslain 2 §:ssä. Pykälän
4 kohtaan on tehty lailla 1230/2010 rikosseuraamusalan
organisaatiouudistukseen liittyvä tekninen tarkistus,
jonka mukaan terveydenhuollon toimintayksiköllä tarkoitetaan
Rikosseuraamuslaitoksesta annetun lain nojalla perustettuja Rikosseuraamuslaitoksen
terveydenhuoltoyksilön sairaaloita, poliklinikoita
ja muita toimintayksiköitä. Säännös
ei kuitenkaan vastaa nykyistä organisaatiorakennetta. Rikosseuraamuslaitoksen
terveydenhuoltoyksikköön kuuluvat sairaalat ja
poliklinikat ovat muodostaneet vuodesta 2006 lukien yhden valtakunnallisen
terveydenhuollon toimintayksikön. Valiokunta ehdottaa jäljempänä hyväksyttäväksi
uuden 11. lakiehdotuksen, jolla mainittu lainkohta tarkistetaan
nykytilan mukaiseksi. Samalla vältetään
myös mahdolliset tulkintaepäselvyydet terveydenhuoltorekisterin
ylläpitämisestä ja mahdollisuudesta luovuttaa
salassa pidettäviä tietoja Rikosseuraamuslaitoksen
terveydenhuoltoyksikön sisällä.
Jos riskinarvioinnin laatimisessa tarvitaan tietoja Rikosseuraamuslaitoksen
ulkopuolisilta terveydenhuoltoyksiköiltä, noudatetaan
tietojen luovuttamista koskevia yleisiä säännöksiä.
Selvityksen mukaan riskinarvioinnit voidaan aloittaa nykyisten
säännösten puitteissa. Valiokunta pitää kuitenkin
tärkeänä, että selvitetään,
onko tiedonsaantioikeuksia koskevia erityissäännöksiä tarpeen
täydentää. Mahdolliset ehdotukset säännösten
täydentämiseksi voidaan valmistella esimerkiksi
vireillä olevan henkilötietojen käsittelystä rangaistusten
täytäntöönpanossa annetun lain
(422/2002) muuttamista koskevan valmistelutyön
yhteydessä.
Esityksen perustelujen (s. 16/I) mukaan, jollei
elinkautisvankia päästetä ehdonalaiseen
vapauteen, riskinarviointia voitaisiin hyödyntää suunniteltaessa
hänelle vankilassa väkivallan vähentämiseen
tähtääviä ja muita käyttäytymiseen
vaikuttavia toimintoja ja toimintaohjelmia. Jos taas vanki päästetään
ehdonalaiseen vapauteen, riskinarvioinnin tuloksia voitaisiin käyttää hyväksi
valvonta-ajan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Valiokunnan
käsityksen mukaan riskinarvioinnit ovat ainakin osittain
potilaslain ja terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain
(558/1994) nojalla salassa pidettäviä.
Selvityksen mukaan tietojen hyödyntäminen
edellä tarkoitetulla tavalla ei kuitenkaan välttämättä edellytä sitä,
että testin tulokset, terveydenhoitotiedot tai muut yksityiskohdat
olisivat julkisia tai että tietoja olisi voitava luovuttaa
salassapidon estämättä, vaan terveydenhuoltohenkilökunta,
johon myös osa psykologeista kuuluu, voi arvion pohjalta
välittää vankia koskevia toimenpiteitä valmistelevalle
muulle henkilökunnalle yleisemmällä tasolla
tietoa siitä, millaista toimintaa vangille voidaan järjestää.
Henkilötietojen käsittelystä rangaistusten
täytäntöönpanossa annetun lain
18 §:n 2 momentin mukaan ilman henkilön
kirjallista suostumusta voidaan antaa Rikosseuraamuslaitoksen muulle
kuin terveydenhuollon ammattihenkilöstölle sellaisia
vangin hoidon tai kohtelun kannalta tarpeellisia tietoja, joista
ei ilmene sairauden laatu taikka muu terveydentilan tai hoidon yksityiskohta.
Valiokunta katsoo, että edellä mainitun lain muuttamista
koskevan valmistelutyön yhteydessä tulee arvioida
myös lain 18 §:n säännösten
toimivuutta tässä tarkoitetun tiedonsaannin kannalta
sekä tarvittaessa valmistella ehdotukset säännösten täydentämiseksi.
8. Laki ehdonalaisen vapauden valvonnasta annetun lain muuttamisesta
12 c §. Päätösvalta.
Lakiin esitetään lisättäväksi
uusi 12 c §, jossa säädetään
siitä, kuka Rikosseuraamuslaitoksen virkamies on toimivaltainen
tekemään lakiin sisältyvät yksilön
oikeusasemaan vaikuttavat päätökset.
Lakivaliokunta on korjannut pykälän numeron juoksevan
numeroinnin mukaisesti 12 a §:ksi. Muutos tulee
ottaa huomioon myös lain johtolauseessa.
11. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain 2 §:n
muuttamisesta (Uusi lakiehdotus)
2 §. Määritelmät.
Edellä 7. lakiehdotuksen yhteydessä todetuista
syistä lakivaliokunta ehdottaa, että potilaan
asemasta ja oikeuksista annetun lain 2 §:n 4
kohtaan tehdään tekninen tarkistus, jolla
saatetaan terveydenhuollon toimintayksikköä koskeva
määritelmä Rikosseuraamuslaitoksen terveydenhuoltoyksikköä koskevilta
osin vastaamaan nykyistä organisaatiorakennetta,
ja valiokunta ehdottaa tätä koskevan uuden lakiehdotuksen
hyväksymistä.