Lakivaliokunta
PÖYTÄKIRJA 77/2004 vp
Tarkistettu
Torstai 28.10.2004 kello 10.00 - 10.55
Läsnä
- pj. Tuija Brax /vihr
- vpj. Susanna Rahkonen /sd
- jäs. Esko Ahonen /kesk 1—6 §,
7 § osittain
- Lasse Hautala /kesk 1—6 §, 7 § osittain
- Tatja Karvonen /kesk
- Petri Neittaanmäki /kesk
- Heli Paasio /sd
- Lyly Rajala /kok
- Jukka Roos /sd 1—6 §
- Tero Rönni /sd
- Petri Salo /kok 5 ja 6 §, 7 § osittain
- Pertti Salovaara /kesk 1—6 §, 7 § osittain
- Minna Sirnö /vas
- Timo Soini /ps 1—6 §, 7 § osittain
- Marja Tiura /kok 1—6 §, 7 § osittain
- Jan Vapaavuori /kok 1—6 §, 7 § osittain
sihteeri
Risto Eerola, valiokuntaneuvos
Toimitettiin nimenhuuto. Läsnä oli 15 jäsentä.
Kokous todettiin päätösvaltaiseksi.
Merkittiin, että valiokuntapaikkojen järjestelyä varten
ed. Kalliolle oli myönnetty vapautus lakivaliokunnan
jäsenyydestä.
Jatkettu I käsittely
Todettiin, että valiokunnan kokouksessa 27.10.2004
olivat kuultavina:
-
lainsäädäntöneuvos Heli Vesaaja
, oikeusministeriö
-
poliisitarkastaja Stefan Gerkman
, sisäasiainministeriö.
Todettiin asiantuntijakuuleminen päättyneeksi.
Merkittiin, että asiakirjoista ja asiantuntijakuulemisesta
oli käynyt ilmi seuraavaa:
- Euroopan yhteisöjen komissio
on 17 päivänä elokuuta 2004 antanut vihreän
kirjan ilman vapaudenmenetystä toteutettavien
esitutkintaan liittyvien valvontatoimien vastavuoroisesta tunnustamisesta.
Kyseessä on keskustelu- ja kyselyasiakirja, jonka tarkoituksena
on toimia pohjana mahdollisen säädösehdotuksen
laatimiselle.
- Vihreä kirja liittyy rikosoikeudellisten päätösten
vastavuoroiseen tunnustamiseen. Sen mukaan henkilöiden
vapaan liikkuvuuden kannalta on ongelmallista, että toisessa
jäsenvaltiossa asuva henkilö määrätään
helpommin tutkintavankeuteen kuin jäsenvaltion omat kansalaiset
tai siellä pysyvästi oleskelevat henkilöt.
Tämän vuoksi vihreässä kirjassa selvitetään
mahdollisuutta, että tutkintavankeus voitaisiin näissä tapauksissa
korvata valvontatoimella, joka pantaisiin täytäntöön
epäillyn asuinvaltiossa. Vihreässä kirjassa
tarkastellaan muun muassa valvontatoimien kohteena olevan henkilön
mahdollisuutta siirtyä toiseen jäsenvaltioon,
täytäntöönpanovaltion viranomaisten
käytettävissä olevia kieltäytymisperusteita
sekä tilanteita, joissa valvontatoimien kohteena oleva
henkilö jättää noudattamatta
valvontatoimeen liittyviä velvollisuuksiaan.
- Valtioneuvosto suhtautuu vihreässä kirjassa
esitettyyn suunnitelmaan periaatteessa myönteisesti. Toisaalta
se katsoo, että ilman riittäviä selvityksiä on
vaikea todeta, miten merkittävä vihreässä kirjassa
esitetty ongelma todellisuudessa on. Jos vihreässä kirjassa
esitetyn kaltainen järjestelmä otetaan käyttöön,
valtioneuvosto pitää tarkoituksenmukaisena, että sen
piiriin sisällytetään myös sellaiset
lievät rikokset, jotka eivät kuulu ns. eurooppalaisen
pidätysmääräyksen so-veltamisalaan.
Valtioneuvoston mukaan on myös tärkeää, että valvontatoimet
täytäntöönpanevalla valtiolla
säilyy oikeus päättää kansallisen
lainsäädäntönsä mukaisesti
niistä menettelyistä, joita tutkintavankeuden
korvaavien toimien toteuttaminen edellyttää. Niin
ikään valtioneuvoston mie-lestä on välttämätöntä,
että mahdollisesti käyttöön
otettava järjestelmä sisältää pakolliset
kieltäytymisperusteet, joiden nojalla toinen jäsenvaltio
voi torjua tutkintavankeutta korvaavien valvontatoimien toteuttamispyynnön.
Nämä kieltäytymisperusteet voisivat valtioneuvoston
kannan mukaan olla samat kuin ns. eurooppalaisen pidätysmääräyksen
osalta on säädetty.
Yleiskeskustelussa todettiin, että lakivaliokunta pitää valtioneuvoston
esittämiä kantoja perusteltuina.
Lisäksi lakivaliokunta toteaa, että vihreän
kirjan perusteella on epäselvää, olisiko
henkilön tutkintavankeuteen määränneen
valtion (tuomioistuinvaltio) joissakin tapauksissa pakko pyytää toista jäsenvaltiota
ryhtymään tutkintavankeuden korvaaviin valvontatoimiin.
Lakivaliokunta pitää tärkeänä,
että tätä seikkaa jatkossa selvitetään
ja että uuden järjestelmän pakollisuutta
tai vapaaehtoisuutta harkittaessa myös tuomioistuinvaltion
viranomaisten mahdollisuudet rikostutkinnan asianmukaiseen suorittamiseen
otetaan riittävällä tavalla huomioon.
Päätettiin ilmoittaa suurelle valiokunnalle,
että lakivaliokunta yhtyy asiassa valtioneuvoston
kantaan ehdotettavan järjestelmän mahdollista
pakollista soveltamista koskevin täydennyksin.
Asian käsittely todettiin päättyneeksi.
Jatkettu I käsittely
Käsittelyn pohjaksi jaettiin korjattu mietintöluonnos,
joka esiteltiin, asiakirja A 5 §.
Jatkettiin yleiskeskustelua ja päätettiin
se.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä luonnos hyväksyttiin
sellaisenaan.
Asian ensimmäinen käsittely todettiin päättyneeksi.
Päätettiin yksimielisesti pitää asian
ensimmäistä käsittelyä myös asian
ratkaisevana käsittelynä.
Asian käsittely todettiin päättyneeksi
ja asia valiokunnassa loppuun käsitellyksi.
Jatkettu I käsittely
Käsittelyn pohjaksi otettiin apulaissihteerin laatima
mietintöluonnos, joka esiteltiin, asiakirja A 6 §.
Käytiin yleiskeskustelu.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä luonnos hyväksyttiin
sellaisenaan.
Asian ensimmäinen käsittely todettiin päättyneeksi.
Päätettiin yksimielisesti pitää asian
ensimmäistä käsittelyä myös asian
ratkaisevana käsittelynä.
Asian käsittely todettiin päättyneeksi
ja asia valiokunnassa loppuun käsitellyksi.
I käsittely
Valiokunnassa olivat kuultavina:
-
lainsäädäntöneuvos Markku Helin
, oikeusministeriö
, asiakirja A 7 §
-
lakimies Anne Kumpula
, sosiaali- ja terveysministeriö
, asiakirja B 7 §
-
toimistopäällikkö Outi Arponen
, Helsingin
kaupungin sosiaalivirasto
, asiakirja C 7 §.
Merkittiin, että asiantuntijoita kuultaessa kokous
menetti päätösvaltaisuutensa.
Asian käsittely keskeytettiin.
Ilmoitettiin, että valiokunnan seuraava kokous on tiistaina 16.11.2004
klo 10.15.
Pöytäkirjan vakuudeksi
Risto Eerola
valiokuntaneuvos