Perustelut
Liikenne- ja viestintävaliokunta käsittelee
tässä lausunnossaan esitystä valtion
talousarvioksi vuodelle 2012 toimialansa eli liikenne- ja viestintäministeriön
hallinnonalan näkökulmasta mm. perusväylänpidon,
hallinnonalan kehittämishankkeiden, joukkoliikenteen sekä eräiden viestintää koskevien
kysymysten kannalta.
Liikenneverkko
Perusväylänpito.
Hallituksen esityksessä perusväylänpitoon
esitetään yhteensä 935 miljoonaa euroa,
joka sisältää 13,6 miljoonan euron määrärahatason
tarkistuksen ja 20 miljoonan euron radanpidon määrärahan
lisäyksen. Yksityisteiden valtionapuun esitetään
8 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi
perusväylänpitoon on käytettävissä ratamaksu
ja eräitä muita tuloja arviolta yhteensä 78,7
miljoonaa euroa. Perusväylänpitoon kuuluu päivittäinen
hoito ja ylläpito, loppuun käytettyjen rakenteiden
korjaaminen, liikenteen ohjaus sekä pienimuotoiset investoinnit.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää valitettavana,
että vallitsevan heikon taloustilanteen vuoksi perusväylänpitoon
ehdotetun rahoituksen ostovoima laskee hieman edellisvuodesta.
Valiokunta pitää kuitenkin erittäin
tervetulleena radanpitoon suunnattua 20 miljoonan euron lisäpanostusta.
Tämä on sekä liikenne- että ympäristöpoliittisesti
kannatettava ja merkittävä ratkaisu nykyisessä taloustilanteessa.
Valiokunta pitää hyväksyttävänä myös
sitä, että määrärahalla
selvitetään ns. Pisararadan tarkoituksenmukaisuus,
sillä hankkeella voi olla merkittävä rooli
Helsingin ratapihan liikenteellisen pullonkaulan avaamisessa.
Valiokunta korostaa, että perusväylänpidon määrärahoilla
toteutettavilla ns. pienillä investoinneilla, osin käytännön
yhteistyössä kuntien kanssa, voidaan merkittävästi
kehittää alueellisen ja paikallisen tieverkoston
toimivuutta sekä liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.
Tällaisia hankkeita ovat esimerkiksi paikallisia liikenteen
solmukohtia ja pienten taajamien kevyen liikenteen väyliä parantavat
hankkeet. Ne ovat aiempina vuosina toteutuneiden määrärahasäästöjen
seurauksena jääneet toteuttamatta. Valiokunta
viittaa tätä koskevaan hallitusohjelman kirjaukseen
ja kannustaa hallitusta laatimaan pienten liikenneturvallisuutta
edistävien hankkeiden investointiohjelman.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että vesiväylien kunnossapitoon, väylien
peruskorjauksiin ja turvalaitteiden kuntoon sekä kehittämiseen
kiinnitetään huomiota. Pitkään
jatkunut kunnossapidon määrärahavaje
ei saa heikentää meri- ja sisävesiväylien
palvelutasoa ja turvallisuustasoa esimerkiksi vilkkaasti liikennöidyllä Suomenlahdella.
Sisävesiväylien kehittämiseen ja kustannustason
nousun hillitsemiseen tulee panostaa, jotta voidaan nykyistä paremmin
hyödyntää myös sisävesiväylien
tarjoamia ympäristöystävällisiä kuljetusmahdollisuuksia
mm. lisääntyvissä bioenergiaraaka-aineen
kuljetuksissa.
Kehittämishankkeet.
Väyläverkon kehittämisinvestointeja
rahoitetaan kolmesta määrärahasta. Momentille
31.10.77 (Väyläverkon kehittäminen) esitetään
439,7 miljoonaa euroa, jota saa käyttää väyläverkon
kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin
ja aikaisempina vuosina myönnetyistä sopimusvaltuuksista aiheutuvien
menojen maksamiseen. Momentille 31.10.78 (Eräät
väylähankkeet) esitetään 73,1 miljoonaa
euroa jälkirahoituksella toteutettaviin hankkeisiin ja
momentille 31.10.79 (Elinkaarirahoitushankkeet) esitetään
47,9 miljoonaa euroa.
Vuonna 2012 käynnistetään kolme uutta
hanketta, joista kaksi on jälkirahoitushanketta.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että vaalikauden alussa vireillä olevat liikennehankkeet
saatetaan asianmukaisesti loppuun. Vuoden 2012 talousarvioesityksen
kehittämishankerahoituksella turvataan rahoitus Seinäjoki—Oulu-radan
perusparannushankkeelle siten, että hanke valmistuu vuonna
2017. Valiokunta pitää erittäin tärkeänä, että tätä hanketta
viedään johdonmukaisesti eteenpäin, sillä hankkeen
valmistuttua siitä koituu merkittävää kansantaloudellista
hyötyä. Valiokunta kehottaa hallitusta vauhdittamaan
rataosuuden perusparannuksen valmistumista käytettävissä olevin
keinoin.
Valtio osallistuu lisäksi länsimetron rakentamiskustannuksiin
vuoden 2012 talousarvioehdotuksen mukaan 35 miljoonalla eurolla.
Tällä korvataan vuonna 2011 toteutuneita kustannuksia.
Valiokunta korostaa, että vaikka investoinnit näkyvätkin
talousarvioesityksen käsittelyssä pelkkänä menoeränä,
liikenteen infrastruktuuri-investoinnit ovat tärkeitä investointeja
tulevaisuuteen ja oikein suunniteltuina ja toteutettuina ne tulevat
maksamaan itsensä nopeasti takaisin liikenteen sujuvuuden
parantuessa ja liikenneturvallisuuden lisääntyessä.
Käynnissä on mittava määrä suuria
infrastruktuurihankkeita, jotka perustuvat aiemmilla vaalikausilla
tehtyihin aloittamispäätöksiin. Valiokunta
pitää tärkeänä, että riippumatta
nykyisten kehittämishankkeiden aloitusvaltuuksien vähyydestä jatkossakin panostetaan
hankkeiden suunnitteluun ja suunnitteluvalmiuksien ylläpitoon
siten, että aikanaan käynnistyvien uusien hankkeiden
taloudelliset sekä työllisyys-, päästö-
ja aluepolitiikkaan liittyvät vaikutukset arvioidaan asianmukaisesti.
Valiokunta painottaa infrastruktuuri-investointien ja riittävien
perusparannusvarojen merkitystä myös työllisyydelle
ja elinkeinoelämälle. Tasainen investointivolyymi
takaa infrastruktuurin rakentamisalan työllisyyden ja toimeliaisuuden
estäen samalla markkinoiden ylikuumentumisen. Valiokunta
korostaa mahdollisuuksia vastata joustavasti alueellisesti tärkeiden
elinkeinoelämän uusien kehityshankkeiden vaatimiin
liikenneinvestointien tarpeisiin. Esimerkiksi avautuvien kaivoshankkeiden
liikennejärjestelyjen rahoitus ja liikennehankkeiden toteutus
tulee voida taata kaivoshanketta kohtuuttomasti viivyttämättä.
Valiokunta esittää harkittavaksi vaihtoehtoisia
rahoitusmuotoja kiireellisimpien ja esimerkiksi elinkeinoelämän
muuttuvia tarpeita vastaavien uusien infrastruktuurihankkeiden rahoittamiseksi.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että rautatieverkon yleiseen ratakapasiteetin puutteeseen ja
rataverkon solmukohtien erityisiin ongelmiin etsitään
kestävällä rahoituspohjalla oleva pitkän tähtäimen
ratkaisu, jotta voidaan luoda nykyistä toimivammat puitteet
rautatieliikenteelle. Tällöin voidaan esimerkiksi
etsiä kestävä ratkaisu Helsingin ratapihan
liikennöintiongelmiin, jotka hoitamattomina heikentävät
laajasti rautatieliikenteen toimivuutta.
Yksityisteiden rahoitus.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että vuodelle
2012 ehdotetaan vain 8 miljoonaa euroa momentille 31.10.50 valtionavustuksina
yksityisten teiden kunnossapitoon ja parantamiseen, kun vastaava
luku vuoden 2011 talousarviossa on 23 miljoonaa euroa. Yksityisteiden
valtionavustuksista on poistettu 10 miljoonaa euroa määräaikaisesti
(1.1.2009—31.12.2011) voimassa olleen yksityistielain lisäyksen
poistumisen vuoksi. Sen lisäksi määrärahaa
on supistettu oleellisesti aikaisemmasta 13—14 miljoonasta
eurosta. Yksityistieverkoston ylläpito on monilta osin
käytännössä jäänyt kuntien
avustusten varaan, ja nyt ehdotettu määrärahan
vähennys tulee voimistamaan tätä kehitystä.
Se voi merkitä erityisesti syrjäseuduilla asuville
kansalaisille liikkumisen tosiasiallista hankaloitumista, ja jatkuessaan
se voi vaikuttaa kielteisesti myös metsäteollisuuden
puuhuoltoon sekä muuhun maaseudun yritystoimintaan. Valiokunta
painottaa tarvetta uudistaa yksityisteiden rahoitusta siten, että rahoituksen
riittävyys varmistetaan osana hallitusohjelmaan kirjattua
pyrkimystä huolehtia alemman tieverkoston kunnosta. Edellä todetun
perusteella valiokunta ehdottaa määrärahan
korottamista 2 miljoonalla eurolla.
Joukkoliikenne
Liikenne- ja viestintävaliokunta korostaa joukkoliikennepalvelujen
merkitystä alueellisesti tasavertaiset, turvalliset ja
ympäristöystävälliset liikkumismahdollisuudet
takaavana yhteiskunnan peruspalveluna. Valiokunta pitää valitettavana,
että joukkoliikenteen palvelujen ostoihin ja kehittämiseen
momentille 31.30.63 esitetään 96,9 miljoonaa euroa,
mikä tarkoittaa 1,5 miljoonan euron vähennystä.
Kustannustason nousu leikkaa määrärahan
ostovoimaa entisestään.
Valiokunta pitää tätä joukkoliikenteen
rahoitustasoa tarpeeseen ja mm. ympäristötavoitteisiin
nähden riittämättömänä ottaen
huomioon, että joukkoliikenteen osuutta kotimaisesta henkilöliikennesuoritteesta
tulisi voida nostaa nykyisestä noin 15 prosentin tasosta.
Joukkoliikenteen käyttöä tulee edistää kaikin
käytettävissä olevin keinoin, muun muassa
suosimalla joukkoliikennettä polttoaineverotuksessa. Valiokunta pitää tärkeänä,
että myös linja-autoliikenteelle etsitään
malli, jolla kompensoidaan dieselöljyn verotasoon ehdotettu
noin 21 %:n korotus.
Valiokunta korostaa, että joukkoliikenteen houkuttelevuutta
on lisättävä kehittämällä lippujärjestelmiä sekä joukkoliikenteen
toimivuutta, palvelutasoa, luotettavuutta ja palvelujen yhteensopivuutta.
Rataverkon seisakkeita ja liityntäpysäköintimahdollisuuksia
lisäämällä on mahdollista houkutella
uusia matkustajia joukkoliikenteeseen ja parantaa joukkoliikenteen
kannattavuutta. Aikataulujen luotettavuuden kehittäminen
koskee erityisesti raideliikennettä, jossa kuljetettavien
määrä yksikköä kohden
on suuri ja yhden junan myöhästymisellä on
kerrannaisvaikutuksia koko liikennevirtaan.
Suurten kaupunkiseutujen joukkoliikenteen tukemiseen ehdotetaan
vuonna 2012 käytettävän 9,25 miljoonaa
euroa, kun vastaava määräraha vuonna
2011 on 10 miljoonaa euroa. Helsingin seudun junaliikenteen ostoihin
ehdotetaan käytettäväksi 9,7 miljoonaa
euroa, mikä sisältää vähäisen
korotuksen vuoteen 2011 verrattuna. On kuitenkin huomattava, että tämä määräraha
laski 1,5 miljoonalla eurolla vuodesta 2010 vuoteen 2011. Valiokunta
korostaa hallitusohjelman tavoin suurten kaupunkiseutujen joukkoliikenteen
tukea. Ympäristötavoitteiden kannalta joukkoliikenteen
lisäämisellä on merkitystä erityisesti
juuri suurilla kaupunkiseuduilla, joilla on eniten työmatka-
ym. liikennettä.
Alueellisen ja paikallisen liikenteen ostoihin esitetään
39,9 miljoonaa euroa, mikä vastaa suunnilleen kuluvan vuoden
talousarvion määrärahaa. Valiokunnan
asiantuntijakuulemisessa saaman selvityksen mukaan määrärahan
kokonaistarve on 54 miljoonaa euroa. Talousarviossa esitetty määrärahataso
johtaa valiokunnan saaman arvion mukaan toteutuessaan noin 500 linja-autovuoron
lakkauttamiseen. Ostoliikennevuorojen lakkauttaminen vaikuttaa myös
muiden vuorojen kannattavuuteen, ja tällaisia vuoroja joudutaan
lopettamaan arviolta noin 500 vuoron verran. Valiokunta pitää tätä kehityssuuntaa
huolestuttavana ja ehdottaa alueellisen ja paikallisen liikenteen
ostoihin varatun määrärahan korottamista
2 miljoonalla eurolla.
Valiokunta toteaa, että haja-asutusalueiden ongelmana
on vähenevä väestöpohja, joka
heikentää kannattavan joukkoliikenteen järjestämismahdollisuuksia.
Valiokunta korostaa, että jos riittävät
joukkoliikennepalvelut eivät synny markkinaehtoisesti,
peruspalvelutaso on pystyttävä turvaamaan palveluostoin
ja tähän tarvittavin riittävin resurssein.
Tuetun joukkoliikenteen lisäksi tulee kehittää myös
muita vaihtoehtoja, kuten kutsuliikenteenä ja palveluliikenteenä toteutettavan
kyytitakuun käyttömahdollisuuksia.
Rautateiden kaukoliikenteen ostoihin on esitetty 32,7 miljoonan
euron määräraha, eli korotusta edelliseen
talousarvioon on 1,2 miljoonaa euroa. Kemijärven yöjunaliikenteen
osto varmistetaan 1,2 miljoonan euron määrärahalla, mikä vastaa
vuodelle 2011 varattua määrärahaa.
Asiantuntijalausunnon mukaan junaliikenteen tarjonta ja kattavuus
on todennäköisesti mahdollista säilyttää nykyisellään
tai lähes nykyisellään ehdotetuilla junaliikenteen
ostomäärärahoilla.
Laajakaistahanke
Valtakunnallisen laajakaistahankkeen toteuttamiseen maksettaviin
valtionavustuksiin varataan talousarvioesityksessä 11 miljoonaa
euroa momentille 31.40.50, mikä merkitsee 1,2 miljoonan
euron lisäystä edelliseen talousarvioon. Liikenne-
ja viestintävaliokunta korostaa laajakaistahankkeen merkitystä tasavertaisten
tietoyhteiskuntapalvelujen takaajana kansalaisten varallisuudesta,
terveydentilasta, taloudellisesta asemasta ja asuinpaikasta riippumatta.
Laajakaistapalveluilla on suuri merkitys taajamien ulkopuolella
toimivien yritysten ja yrittäjien liiketoiminnan kehittämismahdollisuuksille.
Valiokunta toteaa, että hankkeessa on vireillä laaja
välitarkastelu, jonka jälkeen on tehtävä tarvittavat johtopäätökset
ja riittävät resurssivaraukset hankkeen loppuun
viemiseksi.
Valiokunta korostaa hankkeen jatkototeutuksessa mahdollisimman
kustannustehokkaita ja teknologiariippumattomia ratkaisuvaihtoehtoja. Hanke
ei johda toivottuun kokonaistulokseen, jos yksittäiselle
tilaajalle koituu laajakaistaliittymän hankinnasta kohtuuttoman
suuret kustannukset ja jos liittymien kysyntä ei mahdollista operaattorille
kaupallisesti kannattavaa toimintaa edes pitkällä investointikustannusten
kuoletusajalla. Valtion tukeman laajakaistahankkeen toteutukseen
ovat erityisesti osallistuneet pienet seudulliset operaattorit.
Näiden toiminnan tukemiseksi ja tehostamiseksi tarvitaan
riittävät lainatakuut ja liiketoimintamallit,
joilla varmistetaan hankkeen toteutus ja toiminnan kannattavuus
jatkossa.
Muut asiat
Valiokunta toteaa, että hallituksen esityksestä valtion
talousarvioksi vuodelle 2012 on poistettu aiemmin talousarviossa
ollut valtionavustus 1,35 miljoonaa euroa suomalaisten televisio-
ja radio-ohjelmien lähettämiseen ulkomaille (momentti
31.40.44, TAE 2011).
Määrärahaa on käytetty Suomesta
ulkomaille suuntautuvien radio- ja televisiopalvelujen kustannuksiin
(YLE radio Finland ja YLE TV Finland). TV Finland -palvelu on osa
Suomen ja Ruotsin valtioiden välistä vastavuoroista
järjestelyä naapurimaiden televisiopalvelujen
saattamisesta tarjolle.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että suomenkieliset radio- ja tv-lähetykset tavoittavat
ulkomailla, erityisesti Ruotsissa, asuvan merkittävän
suomenkielisen yleisön. Samalla on tärkeää eri
keinoin varmistaa, että vastavuoroisesti sovittu Ruotsin
eräiden televisiopalveluiden tarjoaminen nähtäville
Suomessa voi jatkossakin toteutua.