Perustelut
Yleistä
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää erittäin tärkeänä meriliikenteen
rikkipäästöjen vähentämistä ympäristön
ja ihmisten terveyden suojelemiseksi. Käsiteltävänä olevaan
direktiivin muutosehdotukseen ja sen taustalla olevaan IMO:n MARPOL-yleissopimuksen
liitteeseen sisältyvät keinot tavoitteiden saavuttamiseksi
uhkaavat kuitenkin maailman puhtaimpiin kuuluvan teollisen toiminnan
mahdollisuuksia. Lisäkustannusten on arvioitu olevan Suomessa
vähimmilläänkin useita satoja miljoonia
euroja vuosittain, ja ne voivat nousta jopa 1,2 miljardiin euroon
vastaten 24 000 henkilötyövuotta.
Valiokunta toteaa, että EU-sääntelyn
tulee perustua elinkeinotoiminnan sääntelyn tasapuolisuuteen
eri maiden ja alueiden välillä. Direktiiviehdotus
nykyisessä muodossaan tarkoittaa sitä, että EU:n
eteläisillä merialueilla rikkipäästöjen
sallitut enimmäismäärät ovat
vuoden 2015 alusta lähtien jopa kymmenen vuoden ajan yli kolmikymmenkertaiset
Euroopan pohjoisiin merialueisiin verrattuna. Valiokunnan mielestä direktiiviehdotus
esitetyssä muodossaan ei voi olla EU:n perussopimuksen
perusperiaatteiden mukainen.
Nykyisen hallituksen hallitusohjelman mukaan hallitus toimii
aktiivisesti kansainvälisissä neuvotteluissa sen
puolesta, että merenkulun ympäristö-
ja ilmastovaatimuksilla ei aiheuteta kohtuuttomia kustannuksia suomalaisille
yrityksille eikä eriarvoista kilpailutilannetta EU:n sisällä ja
suhteessa EU:n ulkopuolisiin toimijoihin. IMO:n ja EU:n ratkaisuissa
toteutus ja aikataulut varmistetaan Suomen vientiteollisuuden kilpailukyvyn
turvaavalla tavalla.
Vaikutukset elinkeinolämään
Komission selvityksissä on arvioitu, että rikkipitoisuuden
alentaminen 3,0 %:sta 0,5 %:iin
maksaa noin 2 000 euroa/vähennetty rikkitonni,
mutta vähentäminen 0,5 %:sta
0,1 %:iin maksaa 14 000 euroa/vähennetty
rikkitonni.
Liikenne- ja viestintäministeriön teettämän selvityksen
mukaan Suomen ulkomaanliikenteen merikuljetusten polttoainekustannusten nousu
on vuositasolla arviolta 200 miljoonan euron ja 1,2 miljardin euron
välillä. Uudistus johtaa polttoainekulujen nousuun
mahdollisesti jopa 80 prosentilla, mikä vuorostaan nostaa
merkittävästi rahtihintoja Pohjois-Euroopan erityisalueella.
Varustamoelinkeino arvioi teollisuuden merirahtien hintojen nousevan
30—50 %. Suomen maantieteellisen sijainnin
vuoksi maamme vientiteollisuudella on jo nyt kilpailijoita suuremmat
kuljetuskustannukset keskeisille markkina-alueille Euroopassa ja
muualle maailmassa. Yritysten kilpailuedellytysten voimakas heikentyminen
vaikuttaa suoraan niiden työllistämismahdollisuuksiin.
Merikuljetusten kallistuminen aiheuttaa paineita siirtää kuljetuksia
merireiteiltä maanteille. Kuljetusmuotosiirtymän
on saadun selvityksen mukaan arvioitu olevan 3—50 % Pohjois-Euroopan
erityisalueella reitistä riippuen. Saksan rahtiliikenteeseen
keskittyneen tutkimuksen mukaan RoRo-kuljetukset vähenevät
keskimäärin 22 % ja tämä tarkoittaa
yksin Saksassa 600 000 rekan ja 820 000 merikontin lisäystä maanteille. Esimerkiksi
Suomen metsäteollisuuden vuosittaisten, noin 15 miljoonan
tonnin vientivolyymien kuljettaminen kuorma-autoyhdistelmillä Ruotsin
kautta lisäisi Ruotsin liikenneverkolle päivittäin
1 200 ajoneuvoyhdistelmää ja kasvattaisi
Ruotsin tiekuljetusten hiilidioksidipäästöjä lähes
11 % nykytasostaan. Maantieteellinen sijaintimme
ja osin myös vientimme rakenne eivät mahdollista
viennin laajamittaista siirtämistä maanteille.
Uudistuksen kokonaisympäristöhyöty on
kuitenkin varsin kyseenalainen, kun yhden tavaratonnin kuljettaminen
kilometrin matkan meritse aiheuttaa 3 gramman hiilidioksidipäästöt
ja maanteitse kuljetettaessa päästöt ovat
47 grammaa eli yli 15-kertaiset.
Kilpailuaseman heikentyminen suhteessa muuhun Eurooppaan vaikuttaa
suoraan Suomen kiinnostavuuteen investointikohteena sekä maassa
jo toimivien yritysten että uusien ulkomaisten investointien
näkökulmasta. Pahimmillaan maassa jo olevaa tuotantoa
siirtyy pois maihin, joissa toiminnan kustannukset ovat tältä osin
alhaisempia, mutta ympäristövaikutukset suurempia.
Toteutuessaan tällainen kehitys uhkaisi vakavasti suomalaisten
hyvinvointia ja elintasoa, mutta ei kuitenkaan vähentäisi
kokonaispäästöjen määrää.
Osana ehdotettua uudistusta halutaan mahdollistaa rikkipesureiden
asentaminen laivoihin, jolloin voidaan käyttää myös
nykyistä polttoainetta, jossa rikin enimmäispitoisuus
on 1,5 prosenttia. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä sitä, että korkearikkisen
polttoaineen käyttö sallitaan yhdessä päästöjen
vähentämismenetelmien kanssa, sillä se
joustavoittaa polttoaineen käyttöä merenkulussa.
Rikkipesureilla saavutetaan yhtä hyvä rikki- ja
pienhiukkaspäästöjen alentuminen kuin
käyttämällä enimmillään
0,1 prosenttia rikkiä sisältävää polttoainetta.
Valiokunnan saaman varustamoelinkeinon selvityksen mukaan on kuitenkin
teknisesti mahdollista ja taloudellisesti kannattavaa asentaa rikkipesurit vain
kolmasosaan Suomen lipun alla kulkevista rahtialuksista. Yhdellä kolmasosalla
asentaminen ei ole taloudellisesti kannattavaa ja yhdellä kolmasosalla
se on teknisesti mahdotonta. On oletettavaa, että sama
koskee myös valtaosaa muiden maiden lipun alla kulkevia
aluksia.
Rikkipesuriteknologiaa kehitetään menestyksekkäästi
muun muassa Suomessa. Teknologioiden hyväksymismenettely
on nykyisen direktiivin mukaan erittäin hidasta ja byrokraattista. Teknologioiden
koekäyttö voi kestää puolitoista vuotta.
Sen jälkeen teknologia voidaan hyväksyä komission
asettamassa komiteassa. Hyväksynnän jälkeen
kunkin maan tulee sallia hyväksytyn teknologian käyttö alueellaan.
Rikkipesuriteknologian saatavuuteen ja luotettavuuteen liittyy
paljon epävarmuustekijöitä. Pelkästään
Itämeren laivamääräksi arvioidaan yli
kymmenentuhatta alusta, ja yksistään Suomessa
käy vuosittain noin 1 500 laivaa. Näistä Suomen
lipun alla on noin 100 alusta. Laivat käyvät noin
kolmen vuoden huoltokierrossa telakoinnissa, jonka yhteydessä rikkipesuri
voitaisiin asentaa. Rikkipesureiden laajamittainen käyttöönotto
vuoteen 2015 mennessä ei valiokunnan arvion mukaan näytä mahdolliselta.
Satamien tulee myös pystyä vastaanottamaan rikkipesureiden
pesuvesiä ja rikkipesureiden käytöstä syntyvää jäteöljyä siten,
että niistä ei aiheudu uutta merkittävää kulurasitusta.
Nesteytetyn maakaasun käyttö on vaihtoehto vain
uusien laivojen kohdalla, jolloin niihin valitaan alun perin LNG-moottorit.
Nesteytetyn maakaasun tankkaaminen on toistaiseksi mahdollista Norjan
rannikolla sekä vain muutamassa Itämeren, Pohjanmeren
ja Englannin kanaalin alueen satamassa. Tankkausinfrastruktuurin
rakentaminen kestää vuosia ja edellyttää,
että kysyntää syntyy ja uusiin laivoihin
valitaan tämä teknologia. Valiokunta toteaa, että tämäkään teknologia
ei siis tarjoa realistista ratkaisua merenkulkua uhkaavaan kustannusten
nousuun vuoden 2015 alusta.
Mahdollisten kansallisten tai EU-tukien vaikutus merenkulun
kokonaiskustannusten nousuun jää nähtäväksi.
Vielä ei ole voimassa kansallista lainsäädäntöä,
joka mahdollistaisi tuen maksamisen esimerkiksi rikkipesureiden
jälkiasennuksiin. Komissio on luvannut EU:n tukea kilpailun
vääristymien ehkäisemiseksi, mutta konkreettiset
toimet eivät ole vielä tiedossa.
Polttoaineen saatavuus ja hinta
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan 0,1 prosenttia rikkiä sisältävän
polttoaineen saatavuus ei sinänsä aiheuta ylitsepääsemättömiä ongelmia,
jos polttoaineen kysyntä rajoittuu rikkipäästöjen
nykyisille tai kaavailluille päästöjen valvonta-alueille.
Vähärikkisen polttoaineen hinta on nykyään
50—85 prosenttia korkeampi kuin raskaan polttoöljyn
hinta. Hinnan arvioidaan kuitenkin kasvavan 100—150 prosenttia korkeammaksi
verrattuna raskaaseen polttoöljyyn, kun kysyntä lisääntyy
1.1.2015 alkaen.
Alusliikenteen rikkipitoisuusrajaksi on maailmanlaajuisesti
tulossa 0,5 prosenttia vuoden 2020 alusta, ellei tämän
vaatimuksen voimaantuloa siirretä vuoteen 2025 perustuen
IMO:n teettämiin polttoaineen saatavuusselvityksiin. Vaihtoehtoisena
ratkaisuna on tässäkin rikkipesureiden käyttäminen
laivoissa, jolloin myös runsasrikkisen raskaan polttoöljyn
käyttäminen on mahdollista.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan 0,5 prosenttia rikkiä sisältävää laivapolttoainetta
ei ole kuitenkaan mahdollista saada laajasti markkinoille vuoteen
2020 tai 2025 mennessä, jolloin maailmanlaajuisesti otettaisiin
käyttöön kilpailuvääristymää tasoittava
0,5 rikkiprosentin enimmäisraja. Asiantuntijoiden mukaan
tähän tuotteeseen liittyy useita vielä selvittämättä olevia
valmistusteknisiä, tuotteen toimivuuteen liittyviä ja
sen saatavuutta koskevia kysymyksiä. Tällä hetkellä 0,5
prosenttia rikkiä sisältävän polttoöljyn
markkinat ovat erittäin rajalliset. Saatavuutta vaikeuttaa
tulevaisuudessa se, että vastaavaa polttoainetta suunnitellaan
teollisuuspäästöjä koskevan
direktiivin (IED) voimaanpanon myötä käytettäväksi
myös maalla sijaitsevissa polttolaitoksissa. Valiokunta
toteaa, että tässä vaiheessa on perusteltua
kyseenalaistaa kilpailuasetelman luvattu tasaantuminen viimeistään
vuonna 2025, sillä käytännössä voi osoittautua mahdottomaksi ottaa käyttöön maailmanlaajuinen
0,5 rikkiprosentin enimmäisraja. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että ennen ehdotetun
direktiivimuutoksen voimaantuloa komission taholta selvitetään
mahdollisuus maailmanlaajuisesti ottaa käyttöön
0,5 rikkiprosenttia sisältävä polttoaine
vuonna 2020 tai 2025. Tällä on merkittävä vaikutus
nyt käsiteltävänä olevan ehdotuksen
aiheuttaman kilpailun vääristymän todelliseen
kestoon.
Ympäristö- ja terveysvaikutukset
Laivojen päästöjen vähentämisen
terveyshyötyjen ja kustannusten suhdetta on arvioitu komission
teettämässä kustannus-hyötyselvityksessä (AEA
Technology, 2009: Cost Benefit Analysis to Support the Impact Assesment
accompanying the revision of the Directive 1999/32/EC
on the Sulphur Content of Liquid Fuels). Selvityksessä on
tarkasteltu vaikutuksia, jotka aiheutuisivat, kun enintään
0,10 prosenttia rikkiä sisältävä polttoaine
otettaisiin käyttöön rikkipäästöjen valvonta-alueilla
(Itämeri, Pohjanmeri ja Englannin kanaali) vuoden 2015
alusta ja kun edellisen lisäksi enintään
0,50 prosenttia rikkiä sisältävä polttoaine
otettaisiin käyttöön vuoden 2020 alusta
muilla EU:n merialueilla (Välimeri ja Mustameri).
Terveyshyödyt ovat kaikissa tarkastelluissa vaihtoehdoissa
suurella todennäköisyydellä suuremmat
kuin vähennystoimien kustannukset EU:n alueella. Siirtyminen
0,10 prosenttia rikkiä sisältävän
polttoaineen käyttöön rikkipäästöjen
valvonta-alueilla parantaa merkittävästi ilmanlaatua
Itämerellä ja sen rannikkoalueilla sekä Ahvenanmaalla,
kun hengitettävien hiukkasten (PM10) pitoisuudet ja otsonipitoisuudet alenevat.
Pitkäaikaisen pienhiukkasaltistumisen aiheuttamat ennenaikaiset
kuolemat EU27:ssä vähentyisivät eri vaihtoehdoissa
17 000—24 000 tapauksella vuodessa.
Maalta peräisin olevien lähteiden rikkidioksidipäästöjen
lisävähentämisen myönteiset
vaikutukset terveyteen olisivat erittäin vähäisiä verrattuna
meriliikenteen päästöjen vähentämiseen.
Selvityksen mukaan IMO:n uusien määräysten
täytäntöönpano tuo arviolta
15—34 miljardin euron hyödyt EU:ssa sitä kautta,
että terveys parantuu ja kuolleisuus vähenee.
Määräysten täytäntöönpanosta
aiheutuvien kustannusten on arvioitu olevan 2—11 miljardia
euroa. Näin ollen vaatimusten täytäntöönpanosta
EU:lle saavutettavat hyödyt olisivat 3—13 kertaa
suuremmat kuin siitä aiheutuvat kustannukset.
Liikenne- ja viestintävaliokunta viittaa kuitenkin
myös Suomen Ilmatieteen laitoksen lausuntoon, jonka mukaan
Itämeren alueen päästörajoitusten
tärkeimmät vaikutukset ilmanlaatuun ja erityisesti
sulfaattihiukkasten pitoisuuksiin ja laskeumaan eivät ole
paikallisia. Hyödyt Itämeren alueen päästövähennyksistä jakaantuvat
erittäin laajalle alueella eivätkä välttämättä merkittävästi
paranna Suomen ilmanlaatua. Esimerkiksi rikkipitoisuuden laskeminen
vuonna 2010 1,5 prosentista 1 prosenttiin ja satamissa 0,1 prosenttiin
ovat vähentäneet rikkidioksidipäästöjä noin
20 prosenttia ja pienhiukkaspäästöjä noin
9 prosenttia. Toteutetut päästöjen leikkaukset
eivät kuitenkaan ole näkyneet tilastollisesti
merkittävällä tavalla Suomen alueella
mitatuissa hiukkasten sulfaattipitoisuuksissa.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos toteaa myös lausunnossaan,
että Itämeren laivaliikenteen rikinoksidipäästöjen
vähentämisestä aiheutuva Suomen maa-alueen
ulkoilman pienten rikkidioksidipitoisuuksien jonkinasteinen
lasku ei tuota mainittavaa terveyshyötyä. Suomen
etelä- ja länsirannikolle ja 50—100 kilometrin
päähän sisämaahan on mahdollista
saada terveyshyötyjä tuottava, merkittävä pienhiukkaspitoisuuksien
pienentyminen, jos SECA-alueen laivamoottoreiden päästämien
pienhiukkasten (nokea, orgaanisia yhdisteitä, myrkyllisiä metalleja)
yksikköpäästöt puolittuvat ja
rikinoksidipäästöistä ilmakehässä muodostuva
hiukkasmainen sulfaatti vähenee minimiinsä. SECA-alueen laivaliikenteestä syntyvien
pienhiukkasten kokonaispäästöjen odotetaan
laskevan edellä mainituilla, direktiiviehdotuksen mukaisilla
keinoilla 23 prosenttia vuoteen 2020 mennessä verrattuna
siihen, että päästövähennystoimia
ei toteutettaisi.
Edellä mainitun hiukkaspitoisuuden muutoksen ja vaikutusalueen
väestömäärän perusteella voidaan
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan karkeasti arvioida, että laivapäästöjen
vähennykset
v. 2015 pienentäisivät pitkäaikaisesta
pienhiukkasille altistumisesta aiheutuvia ennenaikaisia kuolemia
sadasta muutamaan sataan tapaukseen vuodessa vuoteen 2020 mennessä.
Tämä vähennys on kansanterveydellisesti
ja -taloudellisesti merkittävä, vaikka se on
selvästi pienempi kuin Suomen tieliikenteen pakokaasuhiukkasten
vähennystoimista odotettavissa oleva ennenaikaisten kuolemien
pienentyminen eli noin 450 tapausta vuodessa vuoteen 2020 mennessä.
Valiokunta toteaa, että direktiiviehdotuksen hyödyt
ja haitat jakautuvat epätasaisesti Euroopassa. Uudistuksen
tulisi koskea tasapuolisesti kaikkia EU:n merialueita, jolloin erityisesti
tiheään asutut EU:n eteläiset rantavaltiot
voisivat hyötyä uudistuksen luvatuista mittavista
terveyshyödyistä. Valiokunta korostaa, että merkittäviä terveysvaikutuksia
saavutetaan vasta sitten, kun EU:n kaikki merialueet ja myöhemmässä vaiheessa
kaikki merialueet maailmassa ovat ehdotetun, yhtä tiukan
rikkipäästösääntelyn
piirissä.
Valiokunta toteaa myös, että uudistuksen kustannukset
ja kansainvälisen kilpailukyvyn menetys uhkaavat muodostua
Suomelle suuremmiksi kuin saavutettavat terveyshyödyt,
etenkin kun esimerkiksi Helsingissä rikkidioksidipitoisuudet
olivat vuosina 2009 ja 2010 selvästi kaikkien tunti-, vuorokausi-
ja vuosiraja-arvojen alapuolella. Valiokunta korostaa, että Suomessa
on toimiva ympäristölupajärjestelmä ja
siihen liittyvä valvonta, mikä osaltaan takaa
sen, että Suomessa tehtaat toimivat mahdollisimman ympäristöystävällisesti.
Luonnonsuojelun kannalta kokonaisvaikutukset ovat kielteisiä,
jos ehdotettu kilpailunvääristymä ajaa
teollisuuslaitoksiamme tai mahdollisia uusinvestointeja
maihin, joissa on mahdollista saastuttaa enemmän.
Uudistuksen oikeudellinen arvio
Liikenne- ja viestintävaliokunta on saanut professori
Tuomas Ojaselta oikeudellisen yleisarvion direktiivin muutosehdotuksesta
ja kansallisesta liikkumavarastamme. Suomi on Viron ohella ilmoittanut
IMO:lle, etteivät muutokset tule voimaan sen aluevesillä ja
talousvyöhykkeellä, ennen kuin ne on saatettu
osaksi kansallista lainsäädäntöä.
Käsiteltävänä oleva direktiivin
muutosehdotus tarkoittaa kuitenkin sitä, että MARPOL-yleissopimuksen
VI liite velvoittaisi myös Suomea EU-oikeudellisesti. Suomella
olisi muiden jäsenvaltioiden tavoin enintään
12 kuukautta aikaa implementoida direktiivi, kun sen muutos on hyväksytty
ja tullut asianmukaisesti voimaan.
Direktiivin muutoksessa ei lausunnon mukaan voida ainakaan periaatteessa
määrätä mitään
sellaista, joka olisi ristiriidassa MARPOL-yleissopimuksen VI liitteestä seuraavien
velvoitteiden kanssa. Suomi voi lausunnon mukaan kuitenkin direktiivin
jatkovalmistelussa tavoitella direktiivin täytäntöönpanoa
koskevien siirtymäaikojen lisäksi erilaisia jäsenvaltio-
ja/tai aluskohtaisia siirtymäjärjestelyjä.
Valiokunta on saanut myös professori Juha Raution oikeudellisen
arvion rikkidirektiiviä koskevasta EU:n harkintavallasta.
Lausunnon johtopäätelmä on, että EU:lla
on suhteellisen paljon harkintavaltaa MARPOL-yleissopimuksen liitteen
VI täytäntöönpanossa. Pääasiassa tämä johtuu
siitä, että EU ei ole IMO:n jäsen eikä ole
ratifioinut MARPOL 73/78-yleissopimuksen liitettä VI.
EU:lla on rikkidirektiivissä mahdollisuus poiketa sekä tiukoista
rikkiraja-arvoista sekä asetetusta aikataulusta suhteessa
uudistettuun MARPOL-yleissopimuksen VI liitteeseen. Joka tapauksessa
MARPOL-sopimuksen uudistetun liitteen VI implementointi EU:ssa on
lausunnon mukaan etupäässä poliittisia
valintoja koskeva kysymys.
EU:n tulee lausunnon mukaan huomioida lainsäädäntövaltaansa
käyttäessään sen omat EU-oikeudelliset
yleiset periaatteet. Rikkidirektiivin yhteydessä relevantteja
ovat ainakin oikeusvarmuuden, syrjintäkiellon, tasapuolisen kohtelun
sekä suhteellisuuden periaatteet. Ehdotettu rikkidirektiivi
voi rikkoa kaikkia näitä periaatteita, jollei
välttämättömiä ajallisia
rajoituksia sallita. Suomen kannalta ehdotus vaikuttaa sekä diskriminoivalta
että suhteettomalta. Se voi olla myös vastoin
oikeutettuja odotuksia sekä oikeusvarmuutta, jollei säädökseen
sisällytetä riittävää siirtymäsääntelyä.
Uudet rajoitukset on ehdotettu tuleviksi voimaan liian nopeasti
ottaen huomioon aiheutuvat kustannukset ja vaihtoehtoiset
teknologiat. Selvityksen mukaan on kyseenalaista, voidaanko ehdotusta
perustella objektiivisin perustein.
Johtopäätökset
Johtopäätöksenään
valiokunta toteaa seuraavaa:
Ehdotetulla direktiivin muutoksella on mitä ilmeisimmin
käytettävän polttoaineen saatavuuden
ja hinnoittelun seurauksena vakavia kielteisiä vaikutuksia
suomalaisen vientiteollisuuden kilpailukyvylle ja kannattavuudelle.
Vähärikkisen polttoaineen todellista hinnanmuodostusta on
tässä vaiheessa mahdoton vielä ennakoida tarkoin.
Epäedullinen kilpailutilanne kestää nykytiedolla
vuoteen 2025 ja voi pahimmassa tapauksessa jatkua tästä eteenpäin,
jos maailmanlaajuista siirtymää 0,5 rikkiprosentin
sisältävään polttoaineeseen
ei voida toteuttaa suunnitellusti.
Käytettävissä olevat teknologiset
vaihtoehdot, rikkipesurien laajamittainen käyttöönotto, LNG-alukset
ja niihin liittyvä polttoainejakeluverkosto ja muut teknologiset
ratkaisut eivät ole mahdollisia sellaisella aikataululla,
että niillä voidaan vähäistä suuremmassa
määrin kompensoida kasvavia kuljetuskustannuksia
ainakaan uudistuksen alkuvuosina.
Esimerkiksi merenkulun investointeihin suunnattavien kansallisten
tai EU-tukien saamisesta ei ole tässä vaiheessa
vielä varmuutta.
Uudistuksella aikaansaatavat mitattavat päästövähennykset
ja niistä koituvat terveyshyödyt näyttäisivät
Suomen osalta jäävän vähäisiksi verrattuna
uudistuksessa esitettyihin kokonaishyötyihin ja uudistuksesta
Suomelle aiheutuviin merenkulun lisäkustannuksiin.
Valiokunnan saamat oikeudelliset lausunnot puoltavat ainakin
sitä tulkintaa, että Suomen osalta on mahdollista
hakea direktiivikäsittelyn puitteissa ajallista ja myös
asiallista poikkeusta sääntöjen soveltamisesta
1.1.2015 alkaen. Uudistuksen toteutus ja aikataulut on hallitusohjelman
tavoitteiden mukaisesti varmistettava Suomen vientiteollisuuden
kilpailukyvyn turvaavalla tavalla.