Perustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin.
Liikenne aiheuttaa noin 18 prosenttia kaikista Suomen kasvihuonekaasupäästöistä.
Valiokunta toteaa, että liikenteen päästöjen
vähentäminen asetettujen kansallisten ja kansainvälisten
tavoitteiden edellyttämällä tavalla vaatii
pidemmällä aikavälillä biopolttoaineiden
käytön lisäämistä huomattavasti
nykyisestä tasosta.
Valiokunta kiinnittää huomiota kuitenkin siihen,
että EU-tavoitteiden mukaan liikenteen päästöjä tulee
vähentää vuoteen 2020 mennessä 16 %.
Asiantuntijalausuntojen mukaan tähän tavoitteeseen
voitaneen päästä jo sillä, että biopolttoaineiden
jakeluvelvoite olisi 10 %. Valiokunta pitää kuitenkin
esitettyä 20 %:n jakeluvelvoitetta tässä vaiheessa
tarkoituksenmukaisena ottaen huomioon päästöjen
vähentämiseen vaikuttaviin muuttujiin liittyvät
epävarmuustekijät.
Valiokunta toteaa, että jatkossa biopolttoaineiden
vaikutuksista tulisi kuitenkin hankkia lisää tutkimustietoa
ja tarvittaessa muuttaa asetettuja tavoitteita ja sääntelyä tähän
tutkimustietoon perustuvan kokonaiskuvan pohjalta. Tutkimukseen
tulisi myös varata riittävästi rahoitusta jatkossa.
Esitys liittyy tavoitteiltaan keskeisesti eduskunnan käsiteltävänä parhaillaan
olevaan energiaveron uudistamista koskevaan hallituksen esitykseen
(HE 147/2010 vp). Liikenne- ja viestintävaliokunta
piti kyseistä esitystä lausunnossaan (LiVL
12/2010 vp) lähtökohtaisesti
tavoitteiltaan kannatettavana, mutta piti mm. dieselveron korotuksesta
ammattiliikenteelle, ja erityisesti linja-autoliikenteelle ympäristöystävällisenä
liikennemuotona,
aiheutuvia lisäkustannuksia kohtuuttoman suurina.
Eräitä epävarmuustekijöitä
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan eri biopolttoaineiden
ympäristövaikutuksista ja mm. biopolttoaineiden
tuotannon kehittymisvauhdista on olemassa toisistaan poikkeavia
näkemyksiä. Ehdotetun jakeluvelvoitteen 20 %:n tason
toteutuminen vuonna 2020 vaatii riittävää kestävyyskriteerit
täyttävien biopolttoaineiden tuotantoa. Asiantuntijakuulemisten
mukaan on kuitenkin epävarmaa, missä määrin
esim. lignoselluloosapohjaisia biopolttonesteitä jalostavat
laitokset pystyvät saavuttamaan riittävän
kaupallisen tuotantokapasiteetin vuoteen 2020 mennessä.
Lisäksi valiokunnan saaman selvityksen mukaan tällä hetkellä on
epäselvää, millaisia kriteeristöjä ja
laskentamalleja tulisi käyttää biopolttoaineiden
raaka-aineiden vaatimusten mukaisuuden arviointiin.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan biopolttoaineet eivät
sovellu käytettäväksi kaikissa tällä hetkellä käytössä olevissa,
erityisesti bensiinikäyttöisissä, autoissa.
Tiettävästi myös dieselkäyttöisissä ajoneuvoissa
voi esiintyä ongelmia. Kuluttajan kannalta saattaa myös
olla ongelmallista, että tiettävästi
joidenkin automerkkien takuuaika päättyy, mikäli
polttoaineen joukossa käytetään enemmän
etanolia kuin 5 %. Myöskään
polttoaineiden nykyiset laatustandardit eivät salli tavallisen
bensiinin joukkoon lisättäväksi yli viittä prosenttia
etanolia. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan standardeja ollaan
kuitenkin parhaillaan muuttamassa. Valiokunta toteaa, että kuluttajien
kannalta on olennaista, että heillä on jatkossa
saatavilla riittävästi informaatiota siitä,
millaista polttoainetta jakelupaikalla on tarjolla ja sopiiko se
juuri heidän ajoneuvoihinsa.
Biopolttoaineiden raaka-ainetuotannosta ja -jakeluverkosta
Esityksen perustelujen mukaan jakeluvelvoitteen 20 %:n
tason toteutumiseen pyritään pääosin
kotimaisten, toisen sukupolven tuplalaskettavien biopolttoaineiden
avulla. Valiokunta pitää tätä lähtökohtaa
erittäin kannatettavana ja toteaa, että kansallisiin
tavoitteisiin ei tule pyrkiä sellaisilla biopolttoaineilla,
jotka aiheuttavat esimerkiksi polttoaineen raaka-aineen tuotannossa
huomattavan negatiivisia ympäristövaikutuksia.
Vaikka myös kotimaisten tuplalaskettavien biopolttoaineiden
käyttöön liittyy joitakin epävarmuustekijöitä niiden
kokonaisympäristövaikutusten kannalta, kotimaisen
raaka-ainetuotannon riskit ovat valiokunnan saaman selvityksen mukaan
pienempiä ja todennäköisesti ainakin
helpommin hallittavissa. Kotimaisen raaka-aineen käyttöä puoltavat
myös huoltovarmuusnäkökohdat.
Suomessa metsäteollisuudella on suunnitteilla useita
laitoshankkeita, jotka perustuvat mm. metsätähteiden
hyödyntämiseen biopolttoaineiden raaka-aineena.
Metsätähteeseen perustuvalla synteettisellä dieselpolttoaineella
voidaan valiokunnan saaman selvityksen mukaan saavuttaa erittäin
korkea, jopa 95 %:n päästövähennys fossiilisiin
polttoaineisiin verrattuna.
Valiokunta toteaa, että lähiaikoina tulisi
tehdä ratkaisuja biopolttoaineen raaka-ainetuotannon kapasiteetin
kehittämiseksi ja tämän kehityksen nopeuttamiseksi.
Valiokunta pitää myös kattavan maanlaajuisen
biopolttoaineiden ja mm. biokaasun ja maakaasun jakeluun tarvittavan
jakeluverkoston kehittämistä keskeisenä edellytyksenä biopolttoaineiden
käytön yleistymisen kannalta.
Kustannusvaikutukset ammattiliikenteeseen
Biopolttoaineen hinta on korkeammista tuotantokustannuksista
johtuen ilman erityisiä tukitoimia lähtökohtaisesti
tavanomaista polttoainetta korkeampi. Liikennepolttoaineiden jakelijoilla on
oikeus toteuttaa heitä koskeva jakeluvelvoite joko bensiinin
tai dieselin jakelussa. Kaikissa bensiinikäyttöisissä ajoneuvoissa
ei teknisistä syistä voida nykyisin käyttää biopolttoaineita. Dieselkäyttöisten
ajoneuvojen kohdalla tätä rajoitusta ei vastaavassa
määrin ole, joten on mahdollista, että jatkossa
lisääntyvät kustannukset kohdistuvat
voimakkaasti mm. ammattiliikenteen laajalti käyttämään
dieselpolttoaineeseen.
Tällä voi olla hyvin negatiivisia vaikutuksia Suomessa
jo entisestään korkeisiin logistisiin kustannuksiin,
ja se heikentää myös joukkoliikenteen
kannattavuutta ja toimintamahdollisuuksia. Esimerkiksi linja-autoliikenteen
kokonaiskustannuksista polttoainekustannukset ovat huomattavat,
noin 20 %. Kuten edellä on jo todettu,
energiaverotuksen uudistamista koskevan esityksen toteutuminen esitetyssä muodossa
johtaisi erityisesti linja-autoliikenteen kustannusten ja matkalippujen
hintatason nousuun. Mikäli biopolttoaineen jakeluvelvoitetta
koskevasta esityksestä aiheutuvat lisäkustannukset
kohdistuisivat nekin dieselpolttoainetta käyttävään
ammattiliikenteeseen, tämä olisi edelleen omiaan johtamaan
ympäristöystävällisen joukkoliikennemuodon
suosion laskemiseen. Vastaavalla tavalla, mutta ei aivan yhtä voimakkaina,
nämä kahden esityksen kustannusvaikutukset kohdistuisivat
myös dieselpolttoainetta käyttävään
taksiliikenteeseen, pakettiautoliikenteeseen ja kuorma-autoliikenteeseen.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että esitetyllä ja
todennäköisesti monia muita maita kunnianhimoisemmalla
jakeluvelvoitteen tasolla vuoteen 2020 mennessä voi olla
hintojen nousun kautta myös suomalaisten kuljetusyrittäjien kilpailuasemaa
heikentäviä vaikutuksia suhteessa muiden maiden,
ja erityisesti Suomen lähialueiden, Suomessa toimiviin
kuljetusyrityksiin. Nämä ulkomaiset kuljetusyrittäjät
eivät tyypillisesti hanki polttoainetta Suomen puolelta,
vaan ostavat sen halvemmalla rajan toiselta puolelta.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
siihen, että uusiutuvan energian ja biopolttoaineiden raaka-aineen
hyväksikäytön huomattava lisääntyminen
lähivuosina tulee lisäämään
raskaiden tie- ym. kuljetusten tarvetta, mikä vaatii nykyistä parempaa
väylien kunnossapidosta ja rahoituksesta huolehtimista
jatkossa.
Valiokunnan arviot
Liikenne- ja viestintävaliokunta kannattaa kokonaisympäristövaikutuksiltaan
kestävän kehityksen kriteerit täyttävien
biopolttoaineiden käytön edistämistä liikenteen
päästöjen vähentämiseksi.
Biopolttoaineiden käyttöä tulee ohjata myös
verotuksellisin keinoin ympäristön kannalta parhaisiin
vaihtoehtoihin, kuten toisen sukupolven biopolttoaineisiin, jotka
ovat kasvihuonekaasujen vähentämisen kannalta
tehokkaimpia ja valmistettu kestävästi tuotetuista
raaka-aineista.
Valiokunnan näkemyksen mukaan jakeluvelvoite yhdessä energiaverouudistusten
kanssa antaa edellytyksiä lisätä jatkossa
uusiutuvan energian käyttöä liikenteessä ja
vähentää tätä kautta liikenteen
päästöjä. Valiokunta kiinnittää kuitenkin
huomiota siihen, että toimenpiteet eivät saa johtaa
kohtuuttomiin kustannuksiin ammattiliikenteen ja erityisesti ympäristöystävällisen
joukkoliikenteen
kannalta.
Valiokunta katsoo, että jakeluvelvoitteen ja energiaverotuksen
keinoin tulee ohjata vähäpäästöisten
polttoaineiden ja moottoriteknologioiden käyttöönottoon
ja samalla edistää uusia innovaatioita. Valiokunnan
mielestä lähtökohtaisesti pakottavaa
sääntelyä tehokkaampaa voisi kuitenkin
olla pikemminkin kannustava sääntely, jossa investointitukien
avulla tai muilla vastaavilla keinoilla pyrittäisiin ohjaamaan
esimerkiksi vanhan ajoneuvokaluston uusiutumiseen ja ympäristön
kannalta edullisten liikennemuotojen edistämiseen.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että biopolttoaineiden käytön edistämistapojen
vaikutuksia sekä liikenne- että ympäristöpoliittisiin
tavoitteisiin seurataan jatkossa aktiivisesti, tuetaan asiaa koskevan
tutkimustiedon hankkimista ja pyritään tarvittaessa
myös muuttamaan asetettuja tavoitteita seurannan ja tutkimustiedon
pohjalta.