Perustelut
Valiokunta pitää hyvänä,
että juuri Itämeren aluetta varten on luotu EU:n
ensimmäinen aluestrategia ja siihen liittyvä konkreettinen
toimintaohjelma. Itämeren alueen rantavaltiot ovat jo Hansaliiton
ajoilta muodostaneet erityisen vilkkaan markkina-alueen. Alueen
elinkeinoelämän toimivuudella ja kehittymisellä on
EU:n tasolla ja laajemminkin suuri merkitys. Itämeren rantavaltioiden
kesken on vuosia harjoitettu kahden- ja monenkeskistä yhteistyötä niin
ympäristönsuojelun kuin meriturvallisuudenkin
osalta. Valiokunta yhtyy valtioneuvoston arvioon, että strategia
tukee Itämeren alueen valtioiden, alueiden ja paikallisten
toimijoiden yhteistyön tiivistämistä unionin
puitteissa ja Itämeren kehittämistä talousalueena.
Valiokunta korostaa tässä yhteydessä EU:n
ja Venäjän välisen yhteistyön tärkeyttä Itämeren
ja erityisesti Suomenlahden alueen liikenneturvallisuus- ja ympäristöhankkeissa.
Tässä lausunnossaan valiokunta keskittyy meriturvallisuuteen,
merenkulun päästöjen rajoittamiseen ja
merenkulun merkitykseen maallemme.
Meriturvallisuus.
Itämeren ja Suomenlahden viime vuosiin asti kasvanut
tavara- ja matkustaja-alusliikenne on lisännyt onnettomuusriskiä Itämerellä.
Valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että meriliikenteen turvallisuutta ja merivalvontaa koskevat
toimenpiteet ovat yksi Suomen, yhdessä Tanskan kanssa,
koordinointivastuulla olevasta neljästä painopistealueesta,
joten Suomen vaikutusmahdollisuudet tällä alalla
strategian puitteissa tehtävään työhön
ovat erinomaiset. Koordinoinnista vastaa liikenne- ja viestintäministeriö.
Suomessa laadittu Itämeren meriturvallisuusohjelma (LVM
julkaisuja 13/2009) määrittelee ne Itämeren
meriturvallisuuden parantamista koskevat linjaukset ja toimenpiteet,
joita Suomi edistää kansainvälisessä yhteistyössä ja toteuttaa
kansallisilla toimilla. Ohjelma luo hyvän pohjan Suomen
aktiiviselle toiminnalle EU:n Itämeren strategian toteuttamiseksi.
Valiokunta korostaa tehtävän kiireellisyyttä ja
tärkeyttä sekä riittävän
resursoinnin merkitystä hankkeen toteuttamiselle.
Valiokunta pitää myös hyvinä komission
ehdotuksia meriturvallisuutta ja merivalvontaa koskeviksi toimenpiteiksi.
Komissio ehdottaa mm. merivalvonnan pilottialueen muodostamista,
tärkeimpien merikuljetusreittien ja satamien selvittämistä,
e-navigoinnin pilottialueen muodostamista, merenkulkualan koulutuksen
osaamiskeskusverkoston perustamista ja kalastuksen yhteydessä tapahtuvien
onnettomuuksien vähentämissuunnitelman laatimista.
Itämeren alueen tärkeimpien satama- ja merikuljetusreittien
selvitys on perusta, jolle voidaan rakentaa toimiva monikansallinen
valvontajärjestelmä ehkäisemään
ennalta vakavia onnettomuuksia Itämerellä.
Valiokunta kiinnittää erityisesti huomiota alusten
kaksoispohjaa koskeviin vaatimuksiin, alusten jääluokitukseen,
kansainvälisesti toimivien alusohjausjärjestelmien
kehittämiseen ja EU:n yhteiseen satelliittinavigointihankkeeseen (Galileo),
jonka olisi pitänyt olla toimintakunnossa jo aikoja sitten.
Näillä ja niihin verrattavilla toimilla luodaan
turvallisen meriliikenteen perusta Itämerellä.
Valiokunta korostaa ns. älykkäiden liikennejärjestelmien
käyttöönottoa Itämeren liikenteen
valvonnassa ja ohjaamisessa. Tämä edellyttää kansallista
ja EU:n panostusta meriturvallisuutta ja alusteknologiaa koskevaan korkeatasoiseen
tutkimus- ja kehittämistoimintaan.
Itämeren liikennemäärien kasvu, talviset
meri- ja jääolosuhteet sekä paikoin vaarallinen
ja vaikeakulkuinen rannikko edellyttävät merenkulkijoilta
korkeaa ammattitaitoa. Meriturvallisuuden kannalta on välttämätöntä turvata
korkeatasoinen merenkulkualan koulutus EU:n alueella. Meriturvallisuuden
ylläpito edellyttää, että myös
luotsaustoimintaan, meriliikenteen tarkastukseen, katsastustoimintaan
ja alusliikennepalveluihin saadaan merenkulkualan koulutuksen saaneita
työntekijöitä. Valiokunta pitää tärkeänä,
että laivoissa työskentelevät henkilöt, joiden
tehtävät liittyvät vaarallisten aineiden kappaletavarakuljetuksiin,
saavat riittävän perehdyttämisen ja tehtäväkohtaisen
koulutuksen kuljetettavien aineiden asettamista vaatimuksista, sen
mukaisesti kuin Kansainvälisen merenkulkujärjestön
(IMO) hyväksymä IMDG-säännöstö velvoittaa.
Rannikkoreittien ja satamien sisääntuloväylien
kunto vaikuttaa merkittävästi merenkulun turvallisuuteen.
Valiokunnan aiemmin saamien selvitysten mukaan Suomenkin vesiväylillä on lukuisia
kohteita, jotka eivät palvelutasoltaan eivätkä turvallisuudeltaan
vastaa vesiliikenteen vaatimuksia. Näitä ovat
muun muassa madaltuneet väylät ja vanhentuneet
turvalaitteet. Valiokunta pitää erittäin
tärkeänä, että merenkulun palvelu-
ja turvallisuustasoon liittyviin hankkeisiin kiinnitetään
huomiota Itämeren rannikkovaltioissa ja että näiden
hankkeiden toteuttamiseen panostetaan myös Suomessa.
Merenkulun päästöjen rajoittaminen.
Itämeri on ekosysteeminä haavoittuva, ja sen
nykytila on huono. Meriliikenne kasvaa Itämerellä jatkuvasti,
minkä johdosta tulisi entistä kriittisemmin tarkastella
alusten mereen laskemia päästöjä. Alusten
tavanomaisesta toiminnasta aiheutuvien päästöjen
kielloista ja rajoituksista määrätään
Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n yleissopimuksilla
(MARPOL 73/8), Itämeren suojelusopimuksella ja
EU:n direktiiveillä, jotka on saatettu voimaan Suomessa
alusjätelailla (300/1979) ja
-asetuksella (635/1993).
Merkittävin ympäristöriski Itämerellä ja
erityisesti Suomenlahdella on kasvavien öljynkuljetusten
aiheuttama laaja öljyonnettomuus, joka järkyttäisi
meren ekosysteemiä pitkäksi aikaa. Öljynkuljetukset
Suomenlahdella ovat kasvussa, ja niiden arvioidaan olevan vuonna
2015 jo 250 miljoonaa tonnia. Onnettomuuksien ennaltaehkäisemiseksi
on varmistettava muun muassa meriliikenteen ohjausjärjestelmien
toimivuus ja luotsaustoiminnan korkea laatu sekä riittävät öljyntorjuntavalmiudet
rannikkovaltioissa.
Laivoista, satamista ja maalta peräisin olevien jatkuvien öljypäästöjen
kokonaiskuormitus on asiantuntijalausuntojen mukaan vielä öljyonnettomuuksiakin
suurempaa. Koko Itämeren alueella arvioidaan erilaisia öljypäästöjä tapahtuvan
noin 500—800 vuosittain. Itämeren suojelukomission
(HELCOM) tilastojen mukaan Itämerellä on vuosittain
havaittu yli 230 laitonta öljyvesipäästöä,
mutta todellisuudessa niitä arvioidaan olevan huomattavasti
enemmän. Itämerellä ei saa laskea yli
15 ppm öljyä sisältävää pilssivettä mereen,
ja öljyistä vettä ei saa päästää lainkaan
Suomen aluevesillä lähempänä kuin neljä meripeninkulmaa
rannasta. Meriliikenteen ja öljykuljetuksien määrän
kasvaessa on valiokunnan mielestä todennäköistä,
että myös jatkuvien ja tahallisten öljypäästöjen
määrä kasvaa entisestään.
Kaikki öljyiset päästöt tulisi
jatkossa kieltää Itämerellä ja öljypäästöjen
kansainvälisiä valvontatoimia, joihin myös
Suomi osallistuu, tulisi mahdollisuuksien mukaan edelleen tehostaa.
Varsinaisten öljypäästöjen
lisäksi on tarkasteltava myös alusten muiden jätevesipäästöjen, kuten
käymälävesien, harmaiden vesien ja painolastiveden
laskemista mereen. Kansainvälisillä vesillä alukset
voivat laskea nämä päästöt puhdistamattomina
mereen. Niin sanottuja harmaita vesiä syntyy Itämerellä kulkevilla
matkustajalaivoilla vuosittain yli 1,5 miljardia litraa, josta suurin
osa päätyy ilman käsittelyä mereen. Itämerellä liikennöivien
alusten jätevesien vuotuinen ravinnemäärä on
noin 460 tonnia typpeä ja 150 tonnia fosforia. Alusten
jätevedet sisältävät myös
bakteereja, viruksia, raskasmetalleja ja kemikaaleja. Asiantuntijakuulemisen
mukaan Itämeren suojelukomission, HELCOMin, Itämeren
toimintaohjelman mukaisesti valmistellaan parhaillaan Suomen johdolla
Kansainväliselle merenkulkujärjestölle
IMO:lle ehdotusta, jolla kiellettäisiin matkustaja-alusten
puhdistamattomien käymäläjätevesien
laskeminen Itämereen.
Liikenne- ja viestintävaliokunnan mielestä Itämeren
alueella tulee ekosysteemin erityisen haavoittuvuuden takia käyttää hyväksi
kaikki keinot, joilla jätevesien ja haitallisten aineiden pääsyä mereen
voidaan ehkäistä. Käymälävesien
ja niin sanottujen harmaiden vesien laskeminen Itämereen
tulisi selkeästi kieltää kaikilta aluksilta
ja saattaa kiellon rikkominen rangaistavaksi.
IMO:ssa vuonna 2008 hyväksytyn merenkulun ympäristönsuojelusopimuksen
(MARPOL) uudistetun ilmansuojeluliitteen tavoitteena on vähentää alusten
typenoksidi- ja rikinoksidipäästöjä.
Asiantuntijoiden mukaan laivojen pakokaasuista päätyy
Itämereen vuosittain jätevesipäästöihin
verrattuna merkittävästi suurempi määrä rehevöittävää typpeä.
Itämeren typpilaskeumasta jo lähes 10 % (n.
16 000 tonnia) on peräisin Itämeren laivaliikenteen
päästöistä.
Alusten rikkipäästöt vaikuttavat
miehistön ja rannikkoseuduilla asuvien ihmisten terveyteen ja
meren happamoitumiseen. IMO:n uusilla rikkipäästöjä koskevilla
säännöksillä voidaan polttoaineen
laatuvaatimuksia tiukentamalla vähentää näitä hiukkaspäästöjä.
On arvioitu, että kansainvälisestä meriliikenteestä johtuvat
rikkipäästöt ohittaisivat nykyisellä kehityksellä maista
tulevat päästöt vuoteen 2020 mennessä.
IMO on käynnistänyt keväällä 2008
työn merenkulun kasvihuonekaasupäästöjen
vähentämistoimien suunnittelemiseksi. Kööpenhaminan
ilmastokonferenssia varten IMO:ssa valmistellaan mm. merenkulun
hiilidioksidipäästöjen (CO2) vähentämiseksi
teknisiä toimenpiteitä, kuten uusien alusten energiatehokkuussuunnitteluindeksiä,
taloudellisia ohjauskeinoja ja vapaaehtoisia toimenpiteitä.
Valiokunnan mielestä on tärkeää,
että IMO:n ja Euroopan unionin yhteydessä tehtävään
meriliikenteen päästöjä koskevaan
työhön osallistutaan aktiivisesti myös
jatkossa ja tuodaan valmistelussa esille Suomen erityispiireet erityisesti
talviolosuhteiden asettamien vaatimusten osalta. Ilmasto-, energia-
ja ympäristöpolitiikan toimenpiteitä suunniteltaessa
on edistettävä globaaleja ja kilpailuneutraaleja
ratkaisuja liikenteen osalta.
Sinänsä kannatettavat päästörajoitushankkeet tulevat
asiantuntijalausuntojen mukaan merkitsemään varustamojen
polttoaine- ym. kustannusten nousua ja tätä kautta
merkittäviä lisäkustannuksia maamme ulkomaankaupalle.
Esimerkiksi rikkipitoisuuden vähentäminen Itämerelle aiottuun
0,1 %:iin saattaa merkitä jopa 0,8 mrd. euron
lisäkustannuksia Suomeen liikennöiville aluksille.
Kasvihuonepäästöjen (CO2) rajaamisen
hinnaksi on arvioitu noin 200 milj. euroa. Valiokunta painottaa,
että päästörajoituksista sovittaessa
on ehdottomasti huolehdittava siitä, että velvoitteet
ovat kustannusvaikutuksiltaan tasapuolisia eri merialueille ja että niillä ei
ole minkään yksittäisen alueen tai jonkin
tietyn maan toimijoiden kilpailullista asemaa voimakkaasti heikentäviä vaikutuksia.
Merenkulun merkitys Suomelle.
Valiokunta pitää välttämättömänä tähdentää merikuljetusten merkitystä maamme
elinkeinoelämälle ja huoltovarmuudelle. Olemme
ulkomaankaupassamme täysin riippuvaisia ympäri
vuoden toimivista merikuljetuksista. Viennistä 90 prosenttia
ja tuonnista 70 prosenttia hoidetaan meritse. Suomen meriklusterissa,
jonka muodostavat meriteollisuuteen, merenkulkuun ja satamatoimintoihin
liittyvät toimialat, on noin 2 900 yritystä kunnalliset
satamat mukaan lukien.
Toimiva liikennejärjestelmä ja logistinen osaaminen
ovat jatkossa entistä merkittävämpiä kilpailutekijöitä globaalissa
taloudessa. Liikenteen informaatioteknologian kehittyminen tarjoaa
uusia mahdollisuuksia logistiseen tehokkuuteen parantamalla tuotanto-
ja jakeluketjujen toimivuutta sekä mahdollisuuksia liikenteen palvelujen
kehittämiseen kaikille käyttäjille. Meriliikenteen
tavaravirtojen toimiva logistiikka Itämerellä on
maamme elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta
ratkaisevaa.
Valiokunta pitää hyvänä, että Itämeren alueen
strategialla pyritään osaltaan edistämään liikenneyhteyksiä alueen
sisällä sekä Itämeren alueen
maista muihin EU-maihin, Venäjälle ja muualle
maailmaan. Lisäksi tavoitteena on liikenteen ympäristövaikutusten
vähentäminen mm. liikennettä tehostamalla.
Ehdotetut konkreettiset toimenpiteet, kuten uudet TEN-T-hankkeet
ja Itämeren alueen merten moottoritieverkosto, ovat kannatettavia,
ja Suomen on perusteltua vahvasti osallistua niiden suunnitteluun.