Perustelut
Maksupalveluita sisämarkkinoilla koskeva maksupalveludirektiivi
(2007/64/EY) saatetaan Suomessa voimaan maksulaitoslailla
(HE 172/2009 vp) ja maksupalvelulailla
(HE 169/2009 vp). Nyt lausunnon kohteena
olevassa maksulaitoslaissa säädetään
keskeisiltä osin muun muassa sääntelykokonaisuuden
soveltamisalaa rajaavista määritelmistä.
Harmonisoivan maksupalveludirektiivin tarvetta on perusteltu mm.
sillä, että täysin samanlaista toimintaa
harjoittaviin yrityksiin tulee soveltaa yhtenäisiä säännöksiä.
Valiokunta pitää tätä lähtökohtaa
sinänsä kannatettavana ja perusteltuna.
Direktiivin voimaansaattavien maksulaitoslain ja maksupalvelulain
voimaantulon myötä myös teleyritykset
tulisivat maksupalveluja koskevan sääntelyn ja
viranomaisvalvonnan piiriin niiden tarjoamien maksupalveluiksi katsottavien
palvelujen osalta. Ensimmäisen lakiehdotuksen 1 §:n
2 momentin 6 kohdan mukaan tätä lakia sovelletaan
mm. maksupalveluihin, joissa maksajan suostumus maksutapahtuman
toteuttamiseen annetaan matkapuhelimella tai tietokoneella taikka
muulla telepäätelaitteella tai tietoteknisellä laitteella
ja maksu suoritetaan sellaiselle televiestintä- tai tietotekniikkajärjestelmää tai
-verkkoa hoitavalle yritykselle, joka toimii ainoastaan maksutapahtuman
välittäjänä maksupalvelun käyttäjän
ja tavaran, palvelun tai muun hyödykkeen toimittajan välillä (teknisellä apuvälineellä
toteutettava
maksupalvelu).
Valiokunta katsoo, että soveltamisalan liian laajalla
tulkinnalla direktiivin kansallisen voimaansaattamisen ja lakien
käytännön soveltamisen yhteydessä voi
olla negatiivisia vaikutuksia jo olemassa oleviin tietoyhteiskunnan
palveluihin ja uusien palvelujen kehittämiseen. Lainsäädännöllä tulee
pyrkiä mahdollistamaan uudenlaisten liiketoimintamallien
ja palvelujen kehittäminen asettamatta toiminnalle tarpeettoman tiukkoja
rajoituksia. Soveltamisalan laaja tulkinta voisi aiheuttaa vakavia
haittoja tietoyhteiskuntakehityksen kannalta olennaisten sähköisten
palvelujen kehittymiseen, ja pahimmillaan se saattaisi lopettaa
mittavien kustannusvaikutusten vuoksi joidenkin jo käytössä olevien
matkapuhelimella tai muulla päätelaitteella mahdollistettujen
palvelujen tarjoamisen.
Valiokunta kiinnittää talousvaliokunnan huomiota
myös siihen, että mobiilimaksaminen ja sähköiset
palvelut saattavat uusien mahdollisuuksien lisäksi tuoda
mukanaan myös uudenlaisia uhkakuvia esim. lasten tai muutoin
vajaavaltaisten matkapuhelimen käyttäjien osalta,
jollei tähän kiinnitetä erityistä huomiota.
Ehdotetun maksupalvelun määritelmän
sisältö
Valiokunnan arvion mukaan maksupalvelun määritelmän
kannalta keskeistä on arvioida, toimiiko teleyritys säännöksessä tarkoitetulla
tavalla ainoastaan maksutapahtuman välittäjänä vai
ei. Säännöksen yksityiskohtaisten perusteluiden
mukaan maksupalvelua ei olisi kolmannen osapuolen toimittamien digitaalisten
tavaroiden tai palvelujen maksaminen tilanteissa, joissa palveluntarjoaja
välittää maksun toiselle palveluntarjoajalle,
jos maksun välittävä palveluntarjoaja
tarjoaa maksun välittämisen lisäksi lisäarvoa
palvelukokonaisuudessa ja kyseistä tavaraa tai palvelua
voidaan käyttää vain digitaalisten laitteiden
kautta.
Säännöksen perusteluissa on valiokunnan
käsityksen mukaan asianmukaisesti pyritty täsmentämään
maksupalvelun määritelmän sisältöä maksutapahtumaan
liittyvän lisäarvon kautta. Jos esimerkiksi matkapuhelimen
avulla maksaminen tarjoaa perusteluissa tarkoitettua lisäarvoa,
kyse ei ole määritelmän mukaisesta maksupalvelusta.
Hallituksen esityksen perustelut on ymmärrettävä siten,
että lähtökohtaisesti kaikki sähköinen
sisältö, joka maksetaan matkapuhelimella tai muulla
päätelaitteella ja joka toimitetaan matkapuhelimeen
tai muuhun päätelaitteeseen on soveltamisalan
ulkopuolella. Näin ollen esimerkiksi puhelimen soittoäänien,
taustakuvien, matkapuhelimessa pelattavien pelien tai elokuvien
maksaminen matkapuhelimen kautta ei ole esityksessä tarkoitettua
maksupalvelua.
Esityksen perusteluissa katsotaan edelleen, että lisäarvon
tarjoaminen palvelukokonaisuuteen voi ilmetä esimerkiksi
palveluntarjoajan tuottamina sähköisten tuotteiden
tai palvelujen käytettävyyttä edistävinä pääsy-,
haku- tai jakelumahdollisuuksina, jotka edesauttavat näiden hyödykkeiden
saatavuutta. Lisäarvoa olisi perustelujen mukaan esimerkiksi
tarjonnan sopeuttaminen asiakkaan mieltymysten mukaan tai sähköisen
hyödykkeen toimittaminen teleyrityksen viestintäverkon
kautta.
Muiden kuin sähköisten hyödykkeiden
kohdalla palveluntarjoajan hallitseman viestintäverkon
käyttäminen maksutoimeksiannon antamiseen taikka
hyödykkeen yksilöimistä koskevan viestin
lähettämiseen ei hallituksen esityksen perustelujen
mukaan yksinään ole edellä tarkoitettua
lisäarvoa. Näiden hyödykkeiden kohdalla viestintäverkon
haltijan on tarjottava lisäksi sellaista lisäpalvelua,
jota ei ole saatavilla muutoin tai palvelu on räätälöity
ulkopuolisen elinkeinonharjoittajan kanssa tehdyn sopimuksen perusteella.
Tällaista lisäpalvelua voisi olla esimerkiksi
palvelu, jossa asiakas voi itse määritellä tekstiviestimatkalipun
voimassaoloajan tai voimassaoloajan alkamisajankohdan.
Sääntely näyttäisi ehdotetun
pykälän ja sen perustelujen sanamuotoa tiukasti
tulkiten koskevan osaa niistä palveluista, joissa teleyritykset laskuttavat
viestintäpalvelua koskevalla laskulla omia asiakkaitaan
kolmannen osapuolen tarjoamista mm. sellaisista palveluista, jotka
eivät ole käytettävissä sähköisesti
matkapuhelimen tai muun päätelaitteen kautta.
Tällaisia palveluja ovat esimerkiksi matkalippujen, pysäköintimaksujen
tai elintarvikeautomaateista ostettavien hyödykkeiden ostaminen
matkapuhelimen avulla siten, että hyödykkeet maksetaan
matkapuhelinlaskun yhteydessä.
Valiokunta ei pidä tarkoituksenmukaisena, että maksupalveluita
koskeva ehdotettu sääntely ulotettaisiin kokonaisuudessaan
edellä tarkoitettuun, tapahtumakohtaiselta rahanarvoltaan useimmiten
varsin pienimuotoiseen matkapuhelimen avulla tapahtuvaan mobiilimaksamiseen. Esimerkiksi
raitiovaunulippujen tai virvoitusjuoma-automaatin tuotteiden ostaminen
matkapuhelimella on rinnastettavissa lähinnä kolikkomaksamiseen,
eikä ole perusteltua, että tämänkaltaista
toimintaa koskisi maksupalveluja koskevat suhteellisen raskaat velvoitteet.
Liikenne- ja viestintävaliokunta pitää suomalaisen
tietoyhteiskunnan kehittymisen ja palvelujen tarjonnan jatkuvuuden
turvaamisen kannalta tärkeänä, että maksupalvelun
määritelmää ei tulkita tarpeettoman
laajasti ulottumaan sellaiseen toimintaan, joka selkeästi
ei ole pelkästään maksun välittämistä.
Valiokunta ehdottaa, että talousvaliokunta sisällyttäisi
mietintönsä perusteluihin ehdotetun 1 §:n
2 momentin 6 kohdan käytännön tulkintaohjeena
seuraavaa.
Liput ja muut sähköiset hyödykkeet
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan ehdotettua maksupalvelun
määritelmää on tarkoituksenmukaista
tulkita hallituksen esityksestä poiketen lisäarvon
käsitteen kautta siten, että lisäarvosta
on palvelukokonaisuudessa kyse silloin, jos palvelu tai tuote, kuten
esimerkiksi joukkoliikenteen matkalippu, toimitetaan sähköisenä matkapuhelimeen
tai muuhun päätelaitteeseen ja toimitettu viesti
sisältää itse palvelun tai tuotteen ja
toimii samalla tositteena, jolla palvelun hankkiminen voidaan tarvittaessa
todistaa. Sähköisen tositteen käytön
mahdollistaminen on käyttäjän ja palvelun
käytön kannalta niin olennainen lisä palvelukokonaisuuteen,
että valiokunta pitää selvänä,
että kyse ei ole pelkästä maksun välittämisestä.
Valiokunnan käsityksen mukaan tämä tulkinta
tarkoittaisi sitä, että esimerkiksi matkapuhelimeen
tai muuhun päätelaitteeseen toimitettu raitiovaunulippu
tai muu lippu on digitaalinen hyödyke, joka tuo lisäarvoa
lipun ostajalle. Kyse ei siten olisi pelkästä maksutapahtuman
välittämisestä eikä myöskään
ehdotetun 1 §:n 2 momentin 6 kohdassa tarkoitetusta maksupalvelusta.
Muut kuin sähköiset hyödykkeet
Muilla kuin sähköisillä hyödykkeillä tarkoitetaan
tässä hyödykkeitä, joita ei
toimiteta teleyrityksen viestintäverkon kautta. Tällaisia
viestintäpalvelun kautta maksettavia, mutta muuta kautta
toimitettavia hyödykkeitä voivat olla esimerkiksi
automaatista ostettavat virvoitusjuomat tai muut elintarvikkeet.
Valiokunnan näkemyksen mukaan ehdotettua maksupalvelun
määritelmää on hallituksen esityksestä poiketen
tarkoituksenmukaista tulkita siten, että muiden kuin sähköisten
hyödykkeiden, kuten esimerkiksi taloyhtiön pesulan
tai automaatista ostettavan elintarvikkeen osalta lisäarvoa
syntyisi silloin, jos matkapuhelimella maksaminen lisäisi
olennaisesti palvelun helppokäyttöisyyttä tai
käytettävyyttä, helpottaisi maksutapahtumaa
taikka mahdollistaisi uudenlaisten palvelujen tarjoamisen esimerkiksi
siksi, koska palvelun tai hyödykkeen maksaminen olisi automatisoitu
tai rakennettu matkapuhelimella maksettavaksi. Valiokunta kuitenkin
katsoo saamansa selvityksen perusteella, että maksettavan
hyödykkeen arvo ei näissä tapauksissa
voisi yleensä ylittää 10 euroa. Mikäli
maksu on tätä korkeampi, kyseessä olisi
yleensä hallituksen esityksessä tarkoitettu maksupalvelu.
Seurannan tarve
Valiokunta pitää Suomen tietoyhteiskuntakehityksen
ja sähköisten palvelujen palvelukehityksen kannalta
erittäin tärkeänä, että hallituksen esityksen
maksupalvelun määritelmää ei
tulkita liian laajasti. Valiokunta katsoo, että edellä esitetyn
tulkintaohjeen mukaisesti tulkiten ehdotettu sääntely
vastaa myös direktiivin tavoitteita ottaen kuitenkin huomioon
myös palvelukehityksen ja tietoyhteiskuntakehityksen välttämättömät
tarpeet.
Valiokunta katsoo, että edellä mainitulla
tavalla tulkitun sääntelyn vaikutuksia on erittäin tärkeää seurata
jatkossa tiiviisti erityisesti kuluttajien, teleyritysten, tietoyhteiskuntakehityksen,
muiden jäsenvaltioiden sääntelyn sekä maksupalveluja
tarjoavien toimijoiden kannalta ja ryhtyä tarvittaessa
asianmukaisiin toimenpiteisiin sääntelyn täsmentämiseksi.