Ehdotus
Ehdotuksen tavoitteena on jäsenvaltioiden lainsäädännön
lähentäminen, joten välineeksi on valittu
puitepäätös. Ehdotuksen oikeusperusta
on Euroopan unionista tehdyn sopimuksen poliisiyhteistyötä ja
oikeudellista yhteistyötä rikosasioissa koskevissa
artikloissa (erityisesti sopimus Euroopan unionista 29 artikla,
30 artiklan 1 kohdan b alakohta ja 34 artiklan 2 kohdan b alakohta).
Neuvoston oikeudellinen yksikkö on antanut joulukuun 18.
päivänä 2007 lausunnon, jossa käsitellään
ehdotettua oikeusperustaa ja EY:n ja EU:n toimivaltaa toteuttaa
ehdotuksessa esitetyt toimet.
Ehdotuksen tarkoituksena on yhdenmukaistaa jäsenvaltioiden
säännökset, jotka koskevat lentoliikenteen
harjoittajien velvollisuutta asettaa matkustajarekisteritiedot toimivaltaisten
viranomaisten saataville terrorismirikosten ja järjestäytyneen
rikollisuuden estämiseksi ja torjumiseksi.
Valtioneuvoston kanta
Valtioneuvosto pitää ehdotuksen päämääriä terrorismin
ja rikollisuuden torjunnan kannalta sinänsä kannatettavina.
Poliisi-, tulli- ja rajaviranomaisilla on jo voimassa olevan lainsäädännön perusteella
oikeus saada liikenteenharjoittajilta tarpeelliset matkustajatiedot
rikostorjuntaa varten. PNR-tietoja vastaavien tietojen analysoinnilla
on jo nyt olennainen rooli rikostorjunnassa. Ehdotuksen hyödyllisyydestä ja
tarpeellisuudesta tulisi kuitenkin vielä keskustella huomioiden
muun muassa suhteellisuusperiaatteen toteutuminen. Kuten jäljempänä todetaan,
ehdotukseen liittyy myös useita avoimia, muun muassa taloudellisiin
vaikutuksiin, tietosuojaan ja oikeusperustaan liittyviä kysymyksiä.
Valtioneuvosto toteaakin, että kanta ehdotukseen ja sen
yksityiskohtiin tarkentuu käsittelyn kuluessa. Alustavasti
voidaan todeta seuraavaa:
Taloudellisten vaikutusten osalta valtioneuvosto toteaa, että tässä vaiheessa
ei ole vielä mahdollista arvioida tarkoin ehdotuksen kustannuksia.
Alustavan arvion mukaan kyse on merkittävistä kustannuksista.
Ehdotettava hajautettu järjestelmä jättää kunkin
jäsenvaltion päätettäväksi
järjestelmän täytäntöönpanon
eli rakenteen ja teknisen toteuttamisen. Valtioneuvosto pitää täytäntöönpanon
osalta tämän vuoksi olennaisena, että ehdotuksen
tavoitteena olevan jäsenvaltioiden säännösten
yhdenmukaistamisen lisäksi myös ehdotuksen täytäntöönpanon
teknisessä toteuttamisessa pyritään mahdollisimman suureen
yhdenmukaistamiseen. Jäsenvaltioille ja liikenteenharjoittajille
aiheutuva työmäärä ja kustannukset
saattavat valtioneuvoston käsityksen mukaan kasvaa huomattavasti,
mikäli täytäntöönpanossa
ei yhdenmukaisuutta huomioida.
Valtioneuvosto aloittaa kustannusvaikutusten tarkemman selvittämisen
mahdollisimman pian. Kustannusvaikutukset riippuvat olennaisesti
myös valittavista yhteisistä teknisistä vaihtoehdoista.
Tämän vuoksi Suomi asian ensimmäisen
käsittelyn yhteydessä pyysi työryhmän puheenjohtajaa
huomioimaan erityisesti tekniset seikat valmisteltaessa ehdotusta
erilaisissa puheenjohtajan ystävät -asiantuntijakokoonpanoissa.
Tietojärjestelmien toteuttamisessa valtioneuvosto yleisesti
ottaen tukee keskitettyjen tietojärjestelmien kehittämistä hajautettujen
järjestelmien sijaan, huomioiden sekä unionin
että kansallisen tietosuojalainsäädännön
vaatimukset. Tämän aloitteen yhteydessä voitaisiin
myös keskustella keskitetyn järjestelmän
luomisesta ehdotettavan hajautetun järjestelmän
sijaan.
Tietosuojan osalta valtioneuvosto toteaa, että ehdotuksessa
on vielä paljon selkiytettävää.
Esimerkiksi ns. tietosuojapuitepäätöksen
soveltaminen ehdotettavassa laajuudessa näyttäisi
johtavan siihen, että tietosuojapuitepäätöstä sovellettaisiin
myös henkilötietojen kansalliseen käsittelyyn.
Tietosuojapuitepäätöksen osalta on kuitenkin
saavutettu poliittinen yhteisymmärrys siitä, että sitä sovelletaan
vain rajat ylittävään tietojen käsittelyyn.
Lisäksi näyttää siltä,
että tietosuojapuitepäätös tulisi
sovellettavaksi myös henkilötietojen käsittelyyn
sellaisessa tiedustelutoiminnassa, joka on jätetty tietosuojapuitepäätöksen
soveltamisalan ulkopuolelle. Myös kolmansiin maihin tapahtuvan
tiedon siirron edellytysten suhde tietosuojapuitepäätöksen asettamiin
edellytyksiin on epäselvä. Ehdotuksen 11 artiklan
3 kohdan mukainen kielto toteuttaa täytäntöönpanotoimia
pelkästään tietojen automaattisen käsittelyn
tai arkaluontoisten tietojen perusteella on kannatettava ja toteuttaa
yleisesti hyväksyttyjä tietosuojaperiaatteita.
Valtioneuvosto pitää ehdotettua tietojen säilytysaikaa (9
artiklan mukaan 5 + 8 vuotta) pitkänä.
Lisäksi ehdotuksen käsittelyssä tulisi
varmistaa matkustajan oikeusturva- ja oikaisukeinot.
Ehdotuksen oikeusperustan analysointi on vielä kesken
valtioneuvostossa.
Matkustajatietoyksikön mahdollisesta sijoituspaikasta
Suomessa ei ole tehty päätöksiä.
Mikäli päätös hyväksytään,
tehtävä voisi Suomessa soveltua esimerkiksi keskusrikospoliisissa
sijaitsevalle rikostiedustelu- ja analyysikeskukselle, jossa ovat
edustettuna keskusrikospoliisin ohella tulli ja rajavartiolaitos
sekä suojelupoliisi eli ehdotuksen kannalta keskeiset Suomen
toimivaltaiset lainvalvontaviranomaiset. Keskuksella on toimipaikka
myös Helsinki-Vantaan lentokentällä.