Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eduskunta on 24 päivänä toukokuuta 2005 lähettänyt liikenne- ja viestintävaliokuntaan valmistelevasti käsiteltäväksi hallituksen esityksen laiksi luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä annetun lain 8 §:n muuttamisesta (HE 66/2005 vp).
Valiokunnassa ovat olleet kuultavina
ylijohtaja Harri Cavén, liikenne- ja viestintäministeriö
liikennehallintopäällikkö, osastopäällikkö Olli Sauri, Etelä-Suomen lääninhallitus
toimitusjohtaja Heikki Kääriäinen, Linja-autoliitto
Lisäksi kirjallisen lausunnon ovat antaneet
Luvanvaraisesta henkilöliikenteestä tiellä annettua lakia muutetaan siten, että toimivalta myöntää läänin rajan ylittävän pikavuoroliikenteen liikenneluvat siirretään liikenne- ja viestintäministeriöltä Etelä-Suomen lääninhallitukselle. Laki on tarkoitettu voimaan 1.11.2005.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana seuraavin huomautuksin.
Valiokunta pitää hyvänä Etelä-Suomen lääninhallituksen esittämää suunnitelmaa käytännön lisätoimista esityksen toteutuessa. Lääninhallituksen tarkoituksena on koota tukiryhmä, jossa on liikenne- ja viestintäministeriön, Linja-autoliiton ja kaikkien lääninhallitusten edustus. Suunnitellun tukiryhmän tehtävänä on linjoittaa pikavuoroliikenteen lupamenettelyn ja hallinnon toimintatapoja sekä yleensäkin ohjata pikavuoroliikenteen tilastokuvausta monipuolisen kehittämistyön pohjaksi. Valiokunta pitää välttämättömänä lupamenettelyssä lääninhallitusten yhteistyötä paikallistuntemuksen hyödyntämiseksi ja katsoo, että muuhun kuin Etelä-Suomen lääniin sijoittuvien pikavuorojen ja pikavuoropysäkkien osalta kyseisen läänin kannalle pitää antaa muita suurempi painoarvo.
Edellä esitetyn perusteella liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa,
että lakiehdotus hyväksytään muuttamattomana.
Helsingissä 3 päivänä kesäkuuta 2005
Asian ratkaisevaan käsittelyyn valiokunnassa ovat ottaneet osaa
Valiokunnan sihteerinä on toiminut
valiokuntaneuvos Mika Boedeker
Hallitus esittää, että läänin rajan ylittävän pikavuoroliikenteen toimivalta siirrettäisiin liikenne- ja viestintäministeriöltä Etelä-Suomen lääninhallitukselle. Täsmälleen samanlaisen esityksen eduskunta sai käsiteltäväkseen Lipposen II hallitukselta vuoden 2000 valtiopäivillä. Silloinen liikennevaliokunta katsoi yksimielisesti, ettei hyväksyttäviä perusteluja ollut esityksen eteenpäinviemiseksi, joten hallituksen esitys raukesi, kun tuon eduskunnan toimikausi päättyi vuonna 2003.
Pikavuoro- ja pikajunaliikenne muodostavat Suomen joukkoliikenteessä toisiaan täydentävän kaukoliikenteen runkoverkon, jonka avulla maan eri osat ovat henkilöautoiluun verrattuna nopeasti ja kilpailukykyisesti saavutettavissa. Pikavuoroliikenne ulottuu myös niille alueille, joita pikajunaliikenne ei lainkaan palvele. Näin ollen on ratkaisevan tärkeää, että pikavuoroliikenteen luvista ja junaliikenteen ostoista päättää aina sama viranomaistaho. Nyt ei olla kuitenkaan pikajunaliikenteen liikennepoliittisia ratkaisuja siirtämässä Etelä-Suomen lääninhallituksen viranomaistoimiksi.
Merkittävää on, että lääninhallituksetkaan eivät ole olleet yksimielisiä hallituksen esittämästä lääninhallitusratkaisusta. Hallituksen esityksen perusteluista käy ilmi, että mielipiteet ovat jakautuneet kolmen eri ratkaisuvaihtoehdon kannalle. Etelä-Suomen lääninhallituksen ehdottama "neuvottelukuntamalli" lisäisi osaltaan vain virkamiesten virkamatkoja.
Pidämme välttämättömänä, että asian ratkaiseva viranomaistaho pystyy valtakunnallisten joukkoliikenneyhteyksien kokonaisuuden hallintaan, eri liikennemuotojen yhdenvertaiseen kohteluun, aikataulujen yhteensovittamiseen, pika- ja vakiovuoroliikenteen väliseen selkeään työnjakoon, yhtenäiseen lupa- ja ostoliikenteen käsittelyyn sekä eri alueilla toimivien yritysten tasapuoliseen kohteluun. Nämä ehdot eivät toteudu valiokunnan enemmistön hyväksymässä hallituksen esityksessä. Tilanne huononisi nykyisestään.
Edellä olevaan viitaten ehdotamme,
että lakiehdotus hylätään.