Yleisperustelut
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin
huomautuksin ja muutosehdotuksin.
Ilmailulain muutos liittyy ennen kaikkea liikennehallinnon virastouudistukseen.
Tältä osin esitetyt muutokset ovat lähinnä teknisluonteisia ja
valiokunta pitää niitä tarkoituksenmukaisina. Valiokunta
kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että esitykseen
sisältyy huomattavan paljon erilaisia korjaus- ja pykälämuutostarpeita,
jotka jouduttiin tekemään valiokunnan mietinnössä.
Esitykseen sisältyy myös eräitä voimassaolevan
ilmailulain soveltamisen yhteydessä esille tulleiden muutostarpeiden
mukaisia sisällöllisiä muutoksia, kuten
ilmailulta rajattuja alueita ja vaara-alueita koskevat säännökset,
joiden perusteella aluelennonjohdon on rajoitettava ilmailua eräiden
viranomaisten pyynnöstä tietyllä alueella
enintään vuorokauden ajaksi, jos tämä on
välttämätöntä yleisen
järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi.
Uutta sääntelyä on myös valtion
ilma-aluksia ja sotilasilma-aluksia varten tarjottavia lennonvarmistuspalveluja
ja niiden hinnoittelua koskevat säännökset
sekä hätäpaikannuslähetinrekisteriä ja
ilma-aluksen kulkuun puuttumista tartuntataudin leviämisen
estämiseksi koskevat uudet säännökset.
Lisäksi esitys sisältää erilaisia
voimassaolevia säännöksiä täsmentäviä ja
yksinkertaistavia muutoksia. Saamansa selvityksen perusteella valiokunta
pitää esitettyjä muutoksia asianmukaisina.
Asiantuntijakuulemisissa on tuotu esille, että olisi
tärkeää, ettei ilmailulaki toisi lisää kustannuspaineita
lentoliikenteen kannettavaksi. Lisäksi asiantuntijakuulemisissa
on tuotu esille joitakin laajempiakin ilmailulakia koskevia muutostarpeita.
Tältä osin valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että esityksessä ei ole kyse perinteisessä mielessä ilmailulain
kokonaisuudistuksesta, vaikka virastouudistusta koskevien lukuisten
pykälämuutosten tarve toteutetaankin käytännössä säätämällä kokonaan
uusi laki. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esityksen valmistelussa
ei ole katsottu aikataulullisesti mahdolliseksi toteuttaa laajempia
sisällöllisiä muutoksia ja näiden
muutosten tarve arvioidaan myöhemmin erikseen.
Esityksen 45 §:n 5 momentin mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto
voi järjestää luvan myöntämiseen
vaadittavan tiedollisen ja taidollisen kokeen englannin kielellä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tämä merkitsee poikkeusta
kielilaista (423/2003) ja on merkityksellinen
myös kielellisten oikeuksien näkökulmasta.
Sääntelyn kannalta on kuitenkin otettava huomioon
myös lentoliikenteen erityisluonne ja se, että englanti
on vakiintunut alan ammattikieleksi. Lisäksi toimintaa
harjoittaa suppea ammattiryhmä, ja yhteisen kaikkien käyttämän
kielen käyttö on selkeä turvallisuustekijä.
Ehdotus on siten poikkeuksellinen, mutta sille on olemassa ilmailulain
kohdalla hyväksyttävät perusteet.
Perustuslakivaliokunta on esityksestä antamassaan lausunnossa
(PeVL 32/2009 vp) kiinnittänyt
huomiota 75 §:n ei-säännöllisen
lentoliikenteen harjoittamisen kieltämistä, 155 §:n
luvan muuttamista ja uudistamatta jättämistä koskevan
sääntelyn ja eräitä määräyksenantovaltuutta
koskevien säännösten muutostarpeisiin. Liikenne-
ja viestintävaliokunta ehdottaa näiden säännösten
muuttamista perustuslakivaliokunnan lausunnossaan esittämällä tavalla.
Yksityiskohtaiset perustelut
2 §. Määritelmä.
Valiokunta ehdottaa pykälän otsikkoa muutettavaksi
monikkomuotoon tavanomaisen käytännön
mukaisesti. Lisäksi valiokunta ehdottaa, että pykälään
lisätään uusi 16 kohta. Lisättävä kohta
vastaa sisällöllisesti ehdotetun 81 §:n
1 kohdan lentopaikan määritelmää,
jonka valiokunta ehdottaa poistettavaksi.
6 §. Eräitä muita ilma-aluksia ja
laitteita koskevat poikkeukset.
Valiokunta ehdottaa pykälän momenttijaottelun
korjaamista siten, että esityksessä virheellisesti
yhteen kirjoitetut 2 ja 3 momentti erotetaan toisistaan erillisiksi
2 ja 3 momentiksi, jolloin ehdotettu 3 momentti siirtyy 4 momentiksi.
10 §. Ilma-aluksen kansallisuus.
Ehdotetun säännöksen 1 momentin
teksti on kirjoitettu kiinni pykälän otsikkoon.
Valiokunta ehdottaa pykälää muutettavaksi
siten, että kyseinen teksti irrotetaan pykälän
otsikosta pykälän 1 momentiksi, jolloin ehdotettu
1 momentti siirtyy 2 momentiksi.
19 §. Ilma-aluksen merkitseminen.
Pykälän 1 momentissa käytetään
käsitettä rekisteritunnus ja 2 momentissa käsitettä rekisteröintitunnus. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan pykälän molemmissa momenteissa
tulisi säätää rekisteritunnuksesta.
Valiokunta ehdottaa 2 momentin muuttamista siten, että myös
siinä säädetään rekisteritunnuksesta.
24 §. Lentokelpoisuuden hallintaorganisaatio.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momentin sanamuotoa
muutettavaksi lähinnä kieliasullisin perustein
siten, että säännöksen mukaan
tulee ottaa huomioon vastaavanlaisia hyväksyntöjä koskeva
käytäntö muissa jäsenvaltioissa.
45 §. Luvan myöntämisen edellytykset
ja luvan lajit.
Valiokunta ehdottaa, että pykälän
5 momentista poistetaan ylimääräinen
on-sana.
48 §. Liikenteen turvallisuusviraston oikeus tietojen
saantiin.
Valiokunta ehdottaa pykälän 1 momentissa olevan
virheellisen rangaistussäännöstä koskevan
viittauksen muuttamista viittaukseksi törkeää liikenneturvallisuuden
vaarantamista koskevaan tunnusmerkistöön.
52 §. Rekisteröidyt.
Valiokunta ehdottaa pykälässä olevan
virheellisen rangaistussäännöstä koskevan
viittauksen muuttamista viittaukseksi liikenneturvallisuuden vaarantamista
ilmailussa koskevaan tunnusmerkistöön.
53 §. Luparekisteriin talletettavat tiedot.
Valiokunta ehdottaa, että pykälän
3 momentin 2 kohtaan lisätään muiden
rikostunnusmerkistöjen rinnalle ilmaliikennejuopumus, jota
koskevat tiedot saisi siten tallentaa luparekisteriin.
69 §. Lentotoimintaluvan myöntäminen.
Valiokunta ehdottaa pykälän 3 momentin
5 kohdassa olevan väärää asetusta
koskevan maininnan muuttamista lentoliikenneasetusta koskevaksi maininnaksi.
75 §. Ei-säännöllinen lentoliikenne
Suomen ja kolmannen maan välillä.
Perustuslakivaliokunnan esityksestä antaman lausunnon
mukaan pykälän 6 momentin kieltämistoimivalta
on muotoiltu hyvin väljäksi etenkin, kun otetaan
huomioon, että kieltämisen perusteena on yleisen edun
asemasta toiselle elinkeinonharjoittajalle aiheutuva taloudellinen
haitta. Lausunnon mukaan säännöstä on
syytä täydentää esityksen perusteluja
vastaavasti siten, että kieltämisen edellytykseksi
asetetaan se, että lentoliikenteen harjoittaja kiertää säännöllisen
lentoliikenteen harjoittamiselle asetettuja rajoituksia ei-säännöllisen
lentoliikenteen avulla. Liikenne- ja viestintävaliokunta
ehdottaa pykälän 6 momenttia muutettavaksi perustuslakivaliokunnan
lausunnossaan esittämällä tavalla.
81 §. Määritelmät.
Valiokunta ehdottaa, että 81 §:n
1 kohta, johon sisältyy lentopaikan määritelmä,
poistetaan. Lakiin sisältyy vain yksi lentopaikan määritelmä,
joten se on johdonmukaista sisällyttää lain
2 §:ssä oleviin määritelmiin. Samalla
valiokunta ehdottaa, että 1 momentin jäljelle
jäävien kohtien numerointia tarkistetaan 1 kohdan
poistamisen edellyttämällä tavalla.
84 §. Lähtö- ja saapumisaikojen
jakaminen lentoasemilla.
Valiokunta ehdottaa pykälän momenttijaottelun
korjaamista siten, että esityksessä virheellisesti
yhteen kirjoitetut 1 ja 2 momentti erotetaan toisistaan erillisiksi
1 ja 2 momentiksi, jolloin ehdotettu 2 momentti siirtyy 3 momentiksi.
96 §. Maahuolintapalvelujen tarjoaminen.
Valiokunta ehdottaa saamansa selvityksen perusteella,
että ehdotetun 3 momentin lentoaseman pitäjää koskeva
maininta muutetaan lentopaikan pitäjää koskevaksi
maininnaksi. Perustuslakivaliokunnan esityksestä antaman
lausunnon mukaan pykälässä käytetty
käsite turvallisuuden hallinta on varsin väljä.
Lausunnon mukaan säännöstä on
syytä täydentää esimerkiksi esityksen
perusteluja vastaavilla maininnoilla. Liikenne- ja viestintävaliokunta
ehdottaa pykälän 5 momenttia täsmennettäväksi
siten, että turvallisuuden hallinnan sijasta määräykset
voivat koskea maahuolinnan toimintakokonaisuuksien hallintaa ja
vastuiden määrittelyä siten, että maahuolintatoiminnot
eivät aiheuta vaaraa lentoliikenteelle.
97 §. Lentopaikan keskitettyjen infrastruktuurien
käyttäminen.
Valiokunta ehdottaa saamansa selvityksen perusteella, että pykälän
lentoaseman pitäjää koskeva maininta
muutetaan lentopaikan pitäjää koskevaksi
maininnaksi.
99 §. Luvun soveltamisala ja yleiset säännökset.
Ehdotetun 2 momentin sanamuoto asianmukainen viranomainen poikkeaa
turva-asetuksessa ja sen nojalla annetuissa asetuksissa käytetystä sanamuodosta
toimivaltainen viranomainen. Valiokunta ehdottaa säännöksen
sanamuotoa muutettavaksi asetusten sanamuotoa vastaavaksi. Ehdotetun
4 momentin turva-asetusta koskeva viittaus on virheellinen. Valiokunta
ehdottaa viittauksen muuttamista kohdistumaan asianmukaisesti turva-asetuksen
4 artiklan 4 kohtaan.
101 §. Lentoasemien ja lentoliikenteen harjoittajien
turvaohjelmat ja niiden täytäntöönpano.
Ehdotetun 1 momentin turva-asetusta koskeva viittaus on virheellinen.
Valiokunta ehdottaa kyseisen viittauksen muuttamista kohdistumaan asianmukaisesti
turva-asetuksen 10 artiklaan.
105 §. Kulkuoikeus ja Liikenteen turvallisuusviraston
oikeus saada tietoja viranomaisista.
Valiokunta ehdottaa pykälän otsikkoa korjattavaksi
pykälän sisältöä vastaavaan
muotoon. Lisäksi valiokunta ehdottaa pykälän
momenttijakoa muutettavaksi siten, että virheellisesti
yhteen kirjoitetut pykälän 2 ja 3 momentti erotetaan
erilliseksi 2 ja 3 momentiksi, jolloin ehdotettu 3 momentti siirtyy
4 momentiksi.
107 §. Lentoliikenteen turvaamiseen liittyviin hyväksyntöihin
puuttuminen.
Valiokunta ehdottaa pykälän otsikkoa muutettavaksi
luvun ja pykälän sisältöä vastaavaan
muotoon.
109 §. Siviili-ilmailun turvaamiseen liittyvät koulutusohjelmat.
Valiokunta ehdottaa pykälän 2 momentissa olevan
virheellisen turva-asetusta koskevan viittauksen korjaamista.
117 §. Valtion ilma-aluksia ja sotilasilma-aluksia
varten tarjottavat lennonvarmistuspalvelut ja niiden hinnoittelu.
Valiokunta ehdottaa, että 1 momentissa mainittu lennonvarmistuspalvelujen
tarjoajaa koskeva maininta muutetaan ilmaliikennepalvelujen tarjoajaa
koskevaksi maininnaksi, koska viitatussa 116 §:ssä säädetään
nimenomaan ilmaliikennepalvelujen tarjoajasta eikä lennonvarmistuspalvelujen
tarjoajasta.
15 luku. Vahingonvastuu ja vakuutukset.
Luvun otsikossa on kirjoitusvirhe. Valiokunta ehdottaa luvun
otsikkoa muutettavaksi muotoon Vahingonkorvausvastuu ja vakuutukset.
152 §. Toimenpiteet organisaatiolle myönnettyyn
lupaan puuttumiseksi.
Valiokunta ehdottaa, että pykälän
6 kohdan virheellinen tilausliikenteen harjoittajaa koskeva maininta
muutetaan ei-säännöllistä lentoliikenteen
harjoittajaa koskevaksi maininnaksi.
155 §. Luvan muuttaminen tai uudistamatta jättäminen
maksun laiminlyönnin johdosta.
Perustuslakivaliokunnan esityksestä antaman
lausunnon mukaan elinkeinovapauden rajoittamisen suhteellisuusvaatimuksen
näkökulmasta on asianmukaisempaa sitoa 155 §:ssä viranomaisen toimivalta
jättää hyväksymättä luvan
muuttamista tai uudistamista koskeva hakemus maksujen suorittamatta
jättämisen lisäksi siihen, että maksuvelvollisuuden
laiminlyöntiä voidaan pitää vakavana
ja olennaisena. Liikenne- ja viestintävaliokunta ehdottaa
pykälää muutettavaksi perustuslakivaliokunnan
lausunnossaan esittämällä tavalla.
165 §. Lentoesteet.
Säännöksessä mainitulla lentoasemalla
tarkoitetaan 9 luvussa määriteltyä lentoasemaa.
Valiokunta ehdottaa selkeyden vuoksi, että pykälän
2 momentin 2 ja 3 kohdassa viitataan 81 §:ssä tarkoitettuun
lentoasemaan. Asiantuntijakuulemisissa on tuotu esille, että pykälästä on
jäänyt vahingossa pois siihen kuuluva 5 momentti.
Valiokunta ehdottaa saamansa selvityksen perusteella, että pykälään
lisätään uusi 5 momentti, jolloin ehdotettu
5 momentti siirtyy 6 momentiksi.
181 §. Huumaavan aineen käyttäminen
ilmailussa.
Ehdotetussa pykälässä käytetään
epäjohdonmukaisesti sanamuotoja muuta huumaavaa ainetta
kuin alkoholia ja toisaalta alkoholia tai huumaavaa ainetta. Saamansa
selvityksen perusteella valiokunta ehdottaa, että pykälän
sanamuoto korjataan yhtenäiseksi siten, että siinä mainitaan
alkoholi tai muu huumaava aine.