Yleisperustelut
Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettaviksi ajokorttilakia
(386/2011) sekä useita muita ajo-kortin
ja ajolupien saamiseen ja myöntämiseen liittyviä lakeja.
Viranomaisten tehtävien uudelleenjärjestely
Esityksessä ehdotetaan ajokortin hankkimiseen liittyvien
menettelyjen selkeyttämiseksi ja keventämiseksi,
että Liikenteen turvallisuusvirasto myöntäisi
jatkossa ajokortit ja ajokorttiluvat sekä opetusluvat,
moottoripyörän harjoitteluluvat, taksinkuljettajan
ajoluvat ja kuljettajan ammattipätevyyskortit. Nykyisin
nämä tehtävät kuuluvat poliisin
toimivaltaan. Jo tällä hetkellä Liikenteen
turvallisuusvirasto huolehtii ajokorttien hankinnasta, liikenteen
tietojärjestelmistä ja kuljettajantutkintotoiminnasta.
Esityksen mukaan poliisi taas vastaisi jatkossa ajoterveyden valvonnasta
ja ajokieltoon määräämisestä sekä lupien
peruuttamisesta liikennerikosten tai ajokorttiedellytysten menettämisen
takia.
Esityksellä viranomaisten tehtävät
pyritään määrittämään
siten, että ne jakautuivat mahdollisimman pitkälle
kummankin viranomaisen ydintehtävien mukaisesti, ja siten,
että kuljettajantutkinnon suorittaminen ja ajokortin saamiseen
liittyvä menettely voisi asiakkaan kannalta toimia mahdollisimman
pitkälle yhden luukun periaatteella. Yhden luukun periaatetta
noudattaen ajokortteihin liittyvä asiointi olisi mahdollista
kuljettajantutkintojen suorittamiseen liittyvissä toimipisteissä,
joita on nykyisin noin 100. Lisäksi esityksen myötä on
tarkoitus ottaa hakemusten tekemisessä sähköiset
palvelut käyttöön.
Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
että esityksessä on pyritty arvioimaan ajokorttien
hankkimisprosessia kokonaisuutena myös asiakkaan näkökulmasta
ja etsitty keinoja yksinkertaistaa ja helpottaa menettelyjä.
Yhden luukun periaatteeseen pyrkiminen on lähtökohtaisesti
kaikessa kansalaisten viranomaisasioinnissa kannatettavaa. Valiokunta
pitää erittäin hyvänä,
että viranomaisten tehtävien keskittäminen
yhdelle hallinnonalalle luo parempia mahdollisuuksia myös tavoitella
hallinnon toiminnan tehokkuutta ja kustannussäästöjä.
Ehdotettu viranomaisten toimivallan muutos selkeyttää kokonaisuutta,
ja se mahdollistaa jatkossa helpommin myös ajo-oikeusprosessin
kehittämisen yhtenä selkeänä ja yhdelle
hallinnonalalle kuuluvana kokonaisuutena.
Ajokorttien ja muiden kuljettajilta vaadittavien lupien myöntämisprosessin
toimivuudella on merkitystä kaikkien liikenteessä liikkuvien
turvallisuuden kannalta. Käytännössä Liikenteen turvallisuusvirasto
hankkisi yksityisiltä tai julkisilta palveluntuottajilta
hakemusten vastaanottamiseen sekä korttien ja lupien luovuttamiseen liittyviä palveluita
julkisen hallintotehtävän vaatimuksia noudattaen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan jatkossa ajo-oikeusprosessi
voitaisiin kokonaisuutena hoitaa huomattavasti nykyistä pienemmillä viranomaisresursseilla,
koska palvelut hankittaisiin suurelta osin yksityisiltä palveluntuottajilta.
Valiokunta pitää palvelujen riittävyyden
ja myös alueellisen kattavuuden varmistamista lain toimeenpanossa
erittäin tärkeänä. Valiokunta
pitää myös tärkeänä,
että Liikenteen turvallisuusviraston resurssien riittävyydestä huolehditaan
viraston tehtävien lisääntyessä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esityksellä on myös
poliisille henkilöstövaikutuksia ja vaikutuksia
suoritemaksukertymään poliisin tehtävien
vähentyessä. Huolimatta poliisin lupahallinnon
henkilöstön vähentymisestä muun
muassa toimitiloja koskevat kustannukset kuitenkin säilyvät
ainakin toistaiseksi ennallaan, joten muutokset saattavat aiheuttaa
paineita nostaa muiden poliisin myöntämien lupien hintoja.
Valiokunta kannustaa etsimään näihin kysymyksiin
lupien hintojen nostamisen sijasta tai lisäksi muunkinlaisia
toimivia ratkaisuja.
Koulutusta ja kelpoisuuksia koskevat ehdotukset
Esityksessä ehdotetaan ajokorttilakiin sääntelyä,
jonka mukaan ammatillista tutkintoa parhaillaan suorittavien pääsyä suorittamaan
kuljettajantutkintoa helpotetaan poikkeamalla vähimmäisikävaatimuksesta.
Edellytyksenä on, että suoritettava tutkinto tuottaa
opiskelijalle kyseisen ammattipätevyyden. Esimerkiksi C-luokan vähimmäisiän
lasku 21 vuodesta 18 vuoteen edellyttää, että tutkintoon
sisältyy 280 tunnin perustason ammattipätevyyskoulutus.
Valiokunta pitää hyvänä, että muutos
mahdollistaa alalle hakeutuville enemmän joustoa ammatillisen
tutkinnon ja kuljettajantutkinnon suorittamisessa ja mahdollistaa
aikaisemman työskentelyn aloittamisen.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan tarkistettaviksi
säännöksiä autokoulun opettajalta
vaadittavasta liikenneopettajaluvan myöntämisestä ja siitä saatavasta
opetusta koskevasta kelpoisuudesta. Jatkossa lupa myönnettäisiin
liikenneopettajan erikoisammattitutkinnon kahden pakollisen tutkinnon
osan suorittamisen perusteella, ja se antaisi suoraan kelpoisuuden
B-luokan ja AM-luokan kevyen nelipyörän ajokorttia
varten annettavaan opettamiseen. Aiemmin on vaadittu koko tutkinnon
suorittamista. Valiokunta pitää hyvänä,
että ehdotus helpottaisi työelämään
siirtymistä. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan esitys
ei heikennä opettajien osaamista eikä liikenneturvallisuutta.
Vastaavasti esityksessä ehdotetaan säännöksiä liikenneopettajan
erikoisammattitutkinnon osana suoritettavan ajokokeen vastaanottajan peruskoulutuksen
kautta saatavasta kelpoisuudesta. Edellä mainittu peruskoulutus
antaisi kelpoisuuden B-luokan, AM-luokan kevyen nelipyörän
sekä C1- ja C-luokan ajokokeiden vastaanottamiseen. Nykytilaan
verrattuna peruskoulutus antaisi siten jatkossa kelpoisuuden myös
raskaan kaluston ajokokeiden vastaanottamiseen. Esityksen mukaan
ennen ajokokeiden vastaanottajaksi ryhtymistä tulee liikenneopettajalupa
kuitenkin olla voimassa vähintään yhden vuoden
ajan. Valiokunta pitää ehdotettua yhtä vuotta
varsin lyhyenä aikana vastuullisen ajokokeiden suorittajan
tehtävän hoitamiseksi. Ajokokeiden vastaanottajien
riittävän ammattitaidon varmistamiseksi valiokunta
ehdottaa, että vastaanottajalla tulee olla ollut liikenneopettajalupa
voimassa vähintään kaksi vuotta. Lisäksi
esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
muussa EU- tai ETA-valtiossa suoritetun liikenneopettajan ja ajokokeen
vastaanottajan koulutuksen tunnustamisesta. Pelkkä koulutuksen
tunnustaminen ei kuitenkaan antaisi ammatin harjoittamisoikeutta.
Erillisestä lyhytaikaisesta ajokortista ehdotetaan
esityksessä luovuttavaksi kokonaan, mikä vaikuttaisi
taksinkuljettajan ajoluvan saamiseen siten, että taksinkuljettajan
ajoluvan voisi käytännössä saada
jo aikaisintaan kolmen kuukauden kuluttua ajokortin saamisesta.
Nykyään vähimmäisaika ajoluvan
saamiselle on yksi vuosi. Asiantuntijakuulemisessa on osin kritisoitu
ehdotetun aikarajan lyhyyttä ja katsottu, että näin lyhyt
ajokokemus ei riitä ammattikuljettajalle. Valiokunta yhtyy
tähän näkemykseen ja ehdottaa, että taksinkuljettajan
ajoluvan edellytyksenä olisi, että hakijalla on
ollut ajo-oikeus vähintään yhden vuoden
ajan.
Terveysvaatimukset
Esityksen mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto antaisi tarkemmat
määräykset jatkossa ajokorttien ja lupien
terveysvaatimuksista ja vahvistaisi lääkärinlausuntolomakkeiden
kaavan. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan viraston liikennelääketieteen
yksikössä on osaamista tämän
tehtävän hoitamiseen. Lisäksi esityksessä ehdotetaan,
että ajokorttilain 12 §:n 1 momentin 2 kohta
kumottaisiin, mikä tarkoittaisi sitä, että alkoholin
ja muiden huumaavien aineiden väärinkäyttöä ei
arvioitaisi erillisenä menettelynä vaan yleisten
terveysvaatimusten arvioinnin yhteydessä. Kyseinen asia
arvioitaisiin siis jatkossa osana lääkäreiden
terveystarkastuksia. Esityksen mukaan tämä ei
heikentäisi liikenneturvallisuutta.
Valiokunta korostaa, että alkoholi ja muut päihteet
sekä niitä koskeva riippuvuus ovat liikenteessä merkittävä ongelma,
ja valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että tämän ongelman ratkaisemiseksi etsitään
mahdollisimman tehokkaita keinoja ja menettelyjä myös
ajokorttien terveysvaatimusten arviointia kehittämällä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan poliisi on pyytänyt
vuosittain noin 500 tapauksessa ylimääräistä lisäarviota
tehdystä puoltavasta lääkärinarviosta
huolimatta. Valiokunta korostaa, että alkoholin tai muun
huumaavan aineen jatkuva väärinkäyttö ja
siitä mahdollisesti johtuva henkilön vaarallisuus
liikenteelle tulee ongelman yleisyydestä johtuen olla seikka,
johon kiinnitetään korostuneesti huomiota terveystarkastusten ja
lääkärin ilmoitusvelvollisuuden yhteydessä sekä lääkärien
ohjeistuksella ja kouluttamisella.
Eräitä muita kysymyksiä
Kuten edellä jo on todettu, esityksessä ehdotetaan
luopumista erillisestä lyhytaikaisesta ajokortista. B-luokan
ajokortti myönnettäisiin heti aluksi 15 vuodeksi
nykyisen kahden vuoden sijaan. Uusi kuljettaja olisi kuitenkin nykyiseen tapaan
tiukemman rikkomusarvioinnin piirissä kahden vuoden ajan
ajo-oikeuden saamisesta. Myöntämisen ehdoksi asetettaisiin
harjoitteluvaiheen ja syventävän vaiheen koulutuksen
suorittaminen määräajassa, ja tästä muistutettaisiin uusia
kuljettajia 1,5 vuoden kuluttua, jollei jatkovaiheita ole siihen
mennessä suoritettu. Valiokunta toteaa, että ehdotetun
menettelyn käytännön toimivuutta on syytä seurata
jatkossa. Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
että lyhytaikaisesta ajokortista luopuminen toisi ajokorttien
hakijoille valiokunnan saaman selvityksen mukaan noin 1 miljoonan
euron säästöt, kun heidän ei tarvitsisi
jatkossa hankkia uutta pidempiaikaista korttia kahden vuoden jälkeen.
Valiokunta pitää hyvänä,
että esityksellä pyritään siihen,
että ajokortin hakemis- tai uusimisvaiheessa voitaisiin
käyttää rekisterissä jo olevaa
sähköistä valokuvaa tai nimikirjoitusta. Tämä helpottaisi
myös sähköistä hakumenettelyä.
Rekisterissä olevien nimikirjoitusten ja kuvien hyödyntäminen
ajokorteissa toisi valiokunnan saaman selvityksen mukaan vuositasolla ajokortin
hakijoille yhteensä noin kahden miljoonan euron säästöt,
kun asiakkaiden ei tarvitsisi kaikissa tapauksissa hankkia esimerkiksi
uutta kuvaa erikseen. Lisäksi korttien postittamisen lisääminen
vähentää kansalaisten henkilökohtaista
asiointitarvetta.
Esityksessä ehdotetaan viranomaisten toimivaltamuutosten
seurauksena myös tieliikennelakiin (267/1981)
muutoksia, jotka koskevat vammaisen pysäköintilupaa.
Luvan myöntämisedellytykset säilyisivät
ennallaan, mutta valiokunnan saaman selvityksen mukaan tieliikennelain kokonaisuudistuksen
yhteydessä tullaan arvioimaan lupaan ja sen myöntämiseen
liittyviä kysymyksiä tarkemmin.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena. Valiokunta puoltaa esityksen hyväksymistä muutettuna.
Yksityiskohtaiset perustelut
1. Lakiehdotus
Voimaantulosäännös.
Valiokunta ehdottaa saamansa selvityksen perusteella, että mahdollisimman
pian lain hyväksymisen ja vahvistamisen jälkeen
voimaan tulevien 2 momentin pykälälistaan
lisätään 1. lakiehdotuksen 78 §:n
2 momentin 2 kohta ja 5 momentti, joka koskee autokoulun opetustoiminnasta
vastaavaa johtajaa.
3. Lakiehdotus
4 §. Ajoluvan myöntämisen edellytykset.
Esityksen mukaan taksinkuljettajan ajoluvan myöntämisen
edellytyksenä on muun muassa, että hakijalla on
ollut B-luokan ajokortti vähintään kolmen
kuukauden ajan. Valiokunta pitää kolmen kuukauden
aikaa liian lyhyenä taksinkuljettamisessa tarvittavan ajokokemuksen
ja osaamisen hankkimiseksi. Näin ollen valiokunta ehdottaa, että hakijalla
tulee olla ollut B-luokan ajo-oikeus vähintään
yhden vuoden ajan taksinkuljettajan ajoluvan saamiseksi.
Säännöksessä otettaisiin
huomioon muissa EU- tai ETA-valtioissa myönnetyt ajokortit,
jotka tulee hyväksyä ajolupaa haettaessa. Ajo-oikeus
ja ajokortti voidaan joissakin jäsenvaltioissa myöntää alle
18-vuotiaalle, ja poikkeusluvalla näin voidaan menetellä myös
Suomessa. Tasapuolisuuden vuoksi näissäkin tapauksissa
yhden vuoden ajokokemusaika luettaisiin ajo-oikeuden saamisen ajankohdasta.
Esitystä vastaavalla tavalla yhden vuoden vähimmäisajokokemuksen
lisäksi säännöksessä edellytettäisiin
myös, että hakija on suorittanut kuljettajakoulutuksen
harjoitteluvaiheen ja syventävän vaiheen. Koska
vaatimus jatkovaiheiden suorittamisesta kuitenkin on osa ajokorttilaissa
tarkoitettua Suomen kuljettajaopetusta, se ei voisi koskea muussa
EU- tai ETA-valtiossa saatua ajo-oikeutta. Tästä syystä valiokunta
ehdottaa säännöstä vielä täsmennettäväksi
siten, että jatkovaiheiden tulee olla suoritettuina, jos ne
sisältyvät pakollisina kuljettajaopetukseen.
4. Lakiehdotus
7 c §. Ajokokeiden vastaanottajan ammattitaito.
Ajokokeiden vastaanottajan riittävän ammattitaidon
varmistamiseksi valiokunta ehdottaa, että vastaanottajalla
tulee olla ollut liikenneopettajalupa voimassa vähintään
kaksi vuotta. Hallituksen esityksessä tämän
vähimmäisajan on ehdotettu olevan yksi vuosi.